SUTYÁK TIBOR
Képarc*

Jegyzetek

Nietzsche neve egy filozófiát jelöl; a szóban forgó könyv ezt a filozófiát a filozófiával hozza vonatkozásba; a vonatkozás egy lehetséges filozófiát épít fel. Ez a lehetséges filo-zófia felléptet egy fõszereplõt, aki a Nietzsche nevet kapja, az elõadást Deleuze viszi szín-re, a darab címe Nietzsche és a filozófia.
Tehát két kérdést kell megválaszolni:
1. Milyen viszony áll fenn Nietzsche és a filozófia között?
2. Milyen viszony áll fenn Nietzsche és Deleuze között?
A Nietzsche és a filozófia közötti viszony nem azonos egy fajfogalom és a fogalmat reprezentáló egyed (a gyümölcs és az eper) viszonyával. Nietzsche filozófiája polemikus attitûdöt képvisel, kiszakítja magát a filozófia egészébõl, mégis filozófia marad. Filozófia marad, amennyiben egy fogalmak teremtésévelwww és szisztematizálásával mûködõ szöve-get produkál, elszakad a filozófiától, amennyiben annak egészét kívánja válságba hozni, megújítani, átértelmezni. Csakhogy ez még önmagában nagyon kevés. Vajon nem az-e a filozófia legáltalánosabb jellemvonása, hogy újra meg újra válságba hozza önmagát, folytonosan bejelenti önmaga felett érzett elégedetlenségét, az újrakezdés, az alapkõletétel szándékát? Nem ismerünk olyan jelentõs filozófust, aki ne azzal kezdte volna, hogy még el kell kezdeni, még meg kell alapozni, még tisztán kell látni: vissza a barlangba, vissza a sztagiritához, vissza a gondolkodó énhez, vissza egészen a tiszta észig, vissza a dolgok-hoz, vissza az elfeledett létkérdéshez… Talán éppen az a gond, hogy a visszakérdezések és újrakezdések nem voltak elég következetesek, túlontúl megterhelte õket az áthagyomá-nyozott fogalmaknak és a gondolkodás aktuális feltételeinek a súlyossága. Kant kritikával illette a megismerõ észt és az erkölcsi észt, de ez a kritika csak odáig hatolt, hogy feltárja, miként lépik túl ezek a fakultások a maguk hatáskörét, magát a megismerést és magát az erkölcsöt azonban nem merészelte kérdésessé tenni. Kant megalkotta a törvényhozó-filozófus eszméjét, ám képtelen volt kellõ szisztematikussággal végiggondolni egy ilyen eszme következményeit (142-150.). Kant igazi filozófus, a legnagyobbak egyike; ugyan-akkor tipikus filozófus: hajlamos arra, hogy egy ponton túl teremtés helyett ráhagyatkoz-zék a megörökölt fogalmakra, hajlamos arra, hogy a könyörtelen következetesség helyett inkább békülékenységet mutasson. Nietzsche leleplezi ezt a restséget és békülékenységet; õ többet követel. Kezdjük azzal, hogy megteremtjük saját fogalmainkat, folytassuk azzal, hogy tûzön-vízen keresztülvisszük a fogalmaink által megkövetelt kritikát, végezzük az-zal, hogy vakmerõen és monomániásan lerázzuk a kor diktálta feltételeket – íme a korsze-rûtlenség lehetetlen filozófiája. Megfordíthatjuk az eredeti formulát: Nietzsche gondolko-dása filozófia marad, amennyiben a filozófia egészét kívánja válságba hozni, megújítani, átértelmezni, elszakad a filozófiától, amennyiben egy fogalmak teremtésével és sziszte-matizálásával mûködõ szöveget, tehát egy feltétlen szigorúsággal megszervezett szöveget produkál. Valóban? Nietzschétõl éppenséggel azt szokás megtanulni, hogy a perspektívák változatosságának hála, egyazon gondolkodói sík könnyedén képes elviselni egymást kizá-ró gondolatokat is, így lett a Nietzsche név jelszó azok ajkán, akik lusták vagy fáradtak ahhoz, hogy egy gondolatot a legvégsõ szélsõségig továbbgondoljanak – így is lehet, úgy is lehet, diktáljon a szív és a gyönyörû lélek, ha egyszer immár nem kell hogy gondunk le-gyen az észre. Csakhogy „[n]agyot tévedünk az irracionalizmust illetõen, ha azt hisszük, hogy ez a doktrína valami mást helyez szembe az ésszel, mint a gondolkodást” (149.); Deleuze arra mutat rá, hogy a konzisztencia szigora talán senki más munkáját nem köti egybe annyira, mint éppen Nietzschéét. A szigor azonban nem fegyelmezettséget jelent, nem a szabályok betartását, nem a kidolgozott és rögzített gondolati normák tiszteletét. Ellenkezõleg, a szigor azt jelenti, hogy semmi mást nem ismerünk el, csakis amit a ma-gunk teremtette gondolkodás elõír, önfejûen haladunk elõre, tapossuk, nem pedig követ-jük az ösvényt (legfeljebb nevetségessé válunk, eltévedünk vagy fának ütközünk, arról szó sincs, hogy ez a módszer hasznos vagy hatékony volna).www A szigor intellektuális tisztes-ség dolga, amely megköveteli, hogy ha már feldobtuk a kockát, akkor viseljük a kialakuló konfiguráció minden következményét.
Az egyik legizgalmasabb pillanat mindig az, amikor egy filozófia a kezdetét veszi, amikor a filozófus belevág egy új filozófia kialakításába. Egy alapító gesztus és egy kez-dõmondat: „Nietzsche legáltalánosabb terve az, hogy az értelem és az érték fogalmát be-vezesse a filozófiába (13.)”.www Van tehát két fogalom, készen áll a bevetésre, a kérdés in-nentõl fogva az, miként bánnak majd e fogalmak a filozófiával, mivé alakítják, hogyan hódítják meg. A gondolkodást, ha lesz elég bátorsága fenntartani ezt a kezdõ impulzust, mostantól hajthatatlan szükségszerûség kormányozza. A fogalmak mûködésbe lépnek, ke-resztülviszik saját logikájukat, feltételeket és feltevéseket szentesítenek vagy rombolnak le, fogalmi tereket létesítenek, találkoznak, összeütköznek és egybefonódnak más fogal-makkal, virtuális világokat teremtenek. Félelmetes feszültség, roppant kényszer tartja ösz-sze a nagy filozófiákat (Lucretius, Spinoza, Nietzsche, Foucault). A filozófiában semmi sem véletlen, kivéve magát a filozófiát: ami egy kockázatos kezdet, szerencsejáték va banque. Ennélfogva minden igazi filozófia kilép a filozófiából, kiemelkedik belõle, mint valamiféle háttérbõl, villámfénye azonban csak e háttérrel együtt lehet vakító, s a háttér fekete éjköpenye is csak általa mutatkozhat meg a maga méltóságteljes eleganciájában. A nagy filozófia különbözik a filozófiától mint olyantól, míg a filozófia mint olyan nem különbözik õtõle.www
„Nietzsche legáltalánosabb terve az, hogy az értelem és az érték fogalmát bevezesse a filozófiába” – így kezdõdik tehát, de pontosan mi is kezdõdik így? Ki kezd? Nietzsche vagy Deleuze? A filozófiatörténeti mûvek lehetséges és gyakori megközelítésének kiindu-lópontja az, hogy az értelmezõ szerzõ mindenképpen hozzáad valamit saját gondolkodá-sából az értelmezett szerzõ gondolkodásához. Nietzsche recepciótörténete különösen visszhangos az úgynevezett „erõszakos interpretációk” kiáltozásától. Az értelmezés, mint jól tudjuk, mindig meghatározott félreértelmezés. Tehát Nietzschének volt egy filozófiája és Deleuze-nek is volt egy. A Nietzsche és a filozófia eszerint valamiféle szintézis, a két gondolkodás találkozása és összefonódása. Ad absurdum, ha a Nietzsche és a filozófiából kivonjuk Nietzschét, megkapjuk Deleuze-t; ha kivonjuk Deleuze-t, talán tanulunk valamit Nietzschérõl. Elõszámlálhatjuk a torzításokat, megmutathatjuk, hol találhatók a jogosulat-lanul levont következtetések, mely nietzschei szöveghelyek mondanak ellent a felkínált értelmezésnek, s melyek igazolják azt – remek kritika, lám, Deleuze-nek is, Nietzschének is avatott olvasói vagyunk. Olvassuk, olvasgatjuk õket, csakhogy egy filozófiai könyv ol-vasgatása merõben fölösleges és értelmetlen idõtöltés. A filozófia problémákból áll, a problémákat meg kell szerkeszteni, minden egyes filozófiatörténeti könyv kapcsán másfé-le filozófiai probléma képzõdik.www
Deleuze-nél a filozófiatörténet portrékészítés: egy arc megjelenítése. Egy arc mindig kifejezés, azaz egy lehetséges világ. A jó portrékészítõ nem azt viszi vászonra, ahogyan õ látja a modell arcát – nem ábrázol, nem reprezentál. A portré minõsége felõl nem a kép és az arc azonossága dönt (a vonások felismerhetõsége, az anatómiai és fizio-lógiai jártasság), hanem éppen a különbség. Az igazi portré különbözik az ábrázolásra szánt arctól. De akkor hol van a hasonlóság; mitõl válik egy arckép valaki arcképévé (ez itt Nietzsche arcképe, de miért nem inkább Bergsoné, Leibnizé, vagy miért nem önarc-kép)? A portré azt ragadja meg, ami a modell-arcot különbözõvé teszi, ami az õ lehetséges világát szingulárissá teszi az összes lehetséges, aktuális és virtuális világ viszonylatában. Nietzsche, a különbség nagy filozófusa, a Nietzsche névvel összevont filozófia különbö-zik, bizonyos meghatározott módon különbözik a filozófiától. A portré ezt a különbséget festi meg. Ám megfesteni nem annyi, mint ábrázolni. Nem elég annyit mondani, hogy a portré az azonosságok és megfelelések helyett a különbségeket ismeri fel. Az arckép meg-festi, vagyis megalkotja, kifejleszti, megteremti a különbségek csoportját. Az arc különb-sége mint képi különbség, tehát mint a kép különbsége áll elõ; az arckép arca képarc. A portré a különbség megismétlése; csak az ismétlés adhat számot a különbségrõl, csak a különbség alkothat azonosságot (a különbség mint különbség ugyanaz marad, minden egyéb változik).www
Ezek szerint a Nietzsche és a filozófia nem alkalmas arra, hogy a deleuze-i többletet levonva visszajussunk magához Nietzschéhez. A Nietzsche-idézetek, melyeket Deleuze, mint mondani szokás, kommentárral lát el (a portré által „megõrzött” arcvonások) valójá-ban nem léteznek a Nietzsche és a filozófia elõtt, tehát nincs helyiértékük, szerkezetük, szerepük. Azt mondhatnák, dehogynincs, maga a nietzschei oeuvre határozta meg már egyszer státuszukat. Csakhogy ez képtelenség: ki látott olyan életmûvet, amelyben a ter-minusok egy adott pillanatban tökéletesen rögzített elhelyezkedést vennének fel? Egy arc, amelyre ráfagyott a kifejezés. Ilyesmi egyedül a képek és a múmiák esetében képzelhetõ el. A filozófiatörténet fagyasztja meg a képeket az ismétlésben.www
Aminthogy Deleuze filozófiája sem elõzi meg az állítólagos interpretációt. A gon-dolkodás képet fest, tárgyakat kebelez be, erõt és erõszakot érvényesít. Az a filozófia, amely itt kibomlik, ebben a képben épül fel, itt van a lelõhelye. Azután ez a kép tovább él, más képek kontextusába kerül, új keretet kap. Deleuze eredeti filozófus, s e filozófia ere-detisége nem tûri meg a történeti munkák és a saját teorémák kettéválasztását. Ugyan mit jelentene az eredetiség egy filozófus esetében, ha nem azt, hogy övé lesz minden, amit mond, még az is, amit valaki más már formába öntött. A filozófia nem lehet történelem, legfeljebb történés. Amit egyszer már kigondoltak, az semmi, ha nem ad módot arra, hogy ismételten kigondolják, hogy a gondolkodás intenzitásává – tehát nem emlékévé – váljék.
A klasszikus hermeneutikai fogalmiság tehetetlen. A hatástörténet elve kétségkívül Deleuze könyvén is mûködtethetõ: a legkonvencionálisabb, legunalmasabb, leglomhább rétegeiben.www Az elv szerint a megértésre váró másik (Nietzsche) mûve hatástörténetében eleve kondicionálja az õt megérteni igyekvõ (Deleuze) elvárásait, elõirányozza a kérdése-ket, amelyeket neki címez. A relatíve zárt horizontok különbségét egy olyan történelem artikulálja, amely – legalábbis a kérdéses mû referenciakörében – részben maga is a meg-értendõre való egy bizonyos reakció vagy reakciószórás mentén alakul. Ekképpen a hori-zontok felnyitása a történelmi közvetítõközeg reflexív elsajátítása útján különbségük Aufhebungját, valójában semlegesítését eredményezi (a széplélek ideálja: saját és idegen nyugodt beszélgetése). A különbség felmentõdik egy magasabb általánosságban. Nem kellene sokáig keresnünk a szöveghelyeket, ha tetten akarnánk érni azt a dühödt viszoly-gást, amelyet Deleuze-bõl ez a – hegeliánus – séma kiváltott. Nem mintha hamis lenne, nem hamis – korrekt és lapos. Lapos igazság, lapos békülés, lapos türelem. A filozófusi igény magasabbra céloz: magasabbra, mint az úgynevezett „magasabb általánosság”, a betagozhatatlan szingularitás felé. A Deleuze-Nietzsche eseménybõl valami szélsõségesen szinguláris származik, ez a könyv, amely nem két horizont egyesülésének, hanem egy gondolkodás megszületésének a helye. Az agresszió nem csillapszik, a hódító nem lesz erõszakmentes; csakhogy itt nem Nietzsche hódítja meg Deleuze-t, nem is Deleuze Nietzschét, hanem a Nietzsche és a filozófia agresszív, a Nietzsche és a filozófia hódít. Méltóságteljesebb, semhogy beérné valamely kikalkulálható hellyel a reflexió leckefüze-tében. Egy lehetetlen helyre pályázik, a korszerûtlenség virtuális örökkévalóságára. Fölé-nye, fölényessége, nyersessége ennek az igénynek a feltétlen affirmációjából származik.
Deleuze stílusa feszült. Rövid, pattogós mondatok, kevés metafora, erõs fogalmi-ság. Nem egyszerûen magabiztosság, hanem valamiféle elszántság árad belõlük. Az állítá-sok egymásból következnek, ütemük mégis szaggatott, olykor az olvashatatlanság határáig tömör. Semmi díszítés, semmi akadémikus választékosság – a gondolat produkciója a ma-ga keresetlenségében.www Óvatlanság és türelmetlenség. A filozófia nem ártatlan, a filozó-fia nem toleráns; ha nem sért meg senkit, gyanítható, hogy túl keveset mondott. „A filo-zófia arra szolgál, hogy kárt okozzon a butaságnak, szégyenletes dologgá tegye a butasá-got” (167.). A butaság nem pusztán képesség kérdése, nem egyéni és esetleges fogyaté-kosság. A butaság magának a gondolkodásnak a szerkezetéhez tartozik, magának a gon-dolkodásnak a tompasága. Transzcendentális struktúra, amely az ostoba gondolkodás lehetõségfeltételét alkotja. Az ostoba gondolkodás az, amelyik nem hagyja, hogy történjen vele valami: csak ne olyan gyorsan, ne olyan hirtelen, nem értjük még azt sem pontosan, amit eddig tudtunk. Nem képes kilépni önmagából, nem képes kalandokba fogni. Az os-toba gondolkodó talán téved, talán igaza van, de tévedései és igazságai egyaránt ostobák. A filozófia ellensége nem a tévedés, hiszen vannak nagyszabású tévedések, mûvészi téve-dések, amelyek új utakra indították a gondolkodást, érdekessé, elõkelõvé tették azt. A fi-lozófia igazi ellensége a butaság, az alantas gondolkodás, amely bebiztosítja magát a mozdulatlanságban, az egyértelmûségben. Csak semmi szakmai könnyelmûség, csak semmi paradoxon, semmi fölösleges bonyodalom. A különbség veszedelmes, mert elõre nem látható bonyodalmakat okoz, és semmi nem szavatolja a kimenetelt, ezért leghelye-sebb, ha a kisebb ellenállás, a nagyobb valószínûség felé törekszünk – sóhajt az ostoba. Nem pusztán nem képes a különbséget elgondolni, nem képes különbözõképpen gondol-kodni. A butaság jóindulatú, a jó szándékú józan ész, a bon sens megnyilvánulása. Akarja a jót, az igazat, a szépet, de azt a jót, igazat és szépet, amit mindig is akart, amit mindenki más akart. Talán megkérdezi, mi a jó, mi a szép, mi az igaz valójában, de csak azért, hogy nehogy megtévedjen, letérjen a helyes útról; azt viszont soha nem kérdezi, kicsoda akarja a jót, mit ér a jót akarni (123-25.). Lebilincseli az egyensúly és a szimmetria, hallani sem akar a kétesrõl, a kockázatosról, a szabálytalanról. Vagy megriad a különbözõtõl és meg-kísérli semlegesíteni, rámutatva hibáira, túlkapásaira, vagy pedig szeretetteljes elfogadásá-val közömbösíti, mondván: mindannyian különbözõek vagyunk (értsd: mindannyian egy-formán különbözünk), nincs itt semmi baj. Pedig baj van. A különbség megszelídíthetet-len, a különbség kiüldöz a biztos otthonból, vagy a fejünkre gyújtja a házat és elélvez a lángok láttán. Aki kész arra, hogy különbözõképpen gondolkodjék, hogy elgondolja a különbséget, veszélyes lehet – túl keményen beszél, túl felelõtlen, rettenetes érvek ková-csolódhatnak gondolataiból. A felszabaduló játékos rosszakarat gyermeki és ártatlan, s éppen ezért halálosan veszedelmes.www
Ha az értelem és az érték fogalmait bevezetjük a filozófiába, az nem egyszerûen a kontempláció egyik módozatát jelenti. Az értelem erõk viszonyát, az érték az akarat típu-sait jeleníti meg. Egy jelenség értelmezése annak megállapítását jelenti, miféle erõk száll-ták meg és formálták a maguk képére a jelenséget; az értékelés a mûködõ erõk azonosítá-sának és rangsorolásának (a genealógiának) eredményeképpen igent vagy nemet mond a jelenségre. „[B]ármely dolognak az értelme azonos az õt meghódító erõhöz való viszo-nyával, bármely dolognak az értéke azonos azoknak az erõknek a hierarchiájával, melyek a dologban mint komplex jelenségben kifejezõdnek” (23.). Az erõk nem egynemûek, azt az elemet, amelyben viszonyaik artikulálódnak, akaratnak nevezzük. Egy erõ vagy aktív, vagy reaktív, de akár egyik, akár másik, mindenképpen érvényesíteni igyekszik önmagát, önnön jellegét: akarat szegül az akarattal szembe. Az érvényrejutás az akarat lényege, az akaratban mindig hatalom van, a hatalom akar az akaratban (136.) – ez a hatalom akarása. Ugyanakkor a hatalom akarása nem egyenlõ az uralomvággyal; a hatalom akarása egy bi-zonyos minõséget kíván érvényesíteni, ami õrá jellemzõ. A hatalom akarásának minõsége lehet állító, vagy tagadó. Amennyiben affirmatív, a hatalom akarása igenli a szóban forgó jelenséget (erõkonstellációt), amennyiben negatív, tagadja azt, nemet mond rá. Az igenlés vagy tagadás nem más, mint értékelés – igen, ez kell, ezt akarom; nem, ez nem kell, ezt nem akarom. Az értelmezés és az értékelés két szorosan egymáshoz tartozó, egymásból fakadó tevékenység, éspedig par excellence filozófiai tevékenység, hiszen a filozófus dol-ga az, hogy egy jelenség, tárgy, szöveg, esemény vagy személy esetében meghatározza azokat az erõket, amelyek benne munkálnak, azt az értékelést, amely implicite mozgatja az erõket, miközben gondolkodásában õ maga is erõket érvényesít, értékeket hoz forgalom-ba. „Interpretálni annyi, mint meghatározni azt az erõt, amely értelmet ad a dolognak. Ér-tékelni annyi, mint meghatározni azt a hatalom-akarást, amely értéket ad a dolognak” (91.). Rendelkezésünkre áll tehát egy nagyvonalú tipológia: az erõ aktív vagy reaktív; a hatalom akarása affirmatív vagy negatív. A tipológia egyben hierarchia, pontosabban lehe-tõség egy hierarchia megalkotására. A hierarchia megalkotása pedig választás, amelyben vagy az aktív erõkkel szövetséges affirmációt, vagy a reaktív erõkkel szövetséges tagadást tesszük meg a gondolkodás alapmozzanatává.
Keveset érthetünk meg ezeknek a fogalmaknak a horderejébõl és tétjébõl, ha nem vonatkoztatjuk õket egy természetfilozófiai koncepcióra, amely a Nietzsche és a filozófia második, Aktív és reaktív címû részében körvonalazódik. Ez a természetfilozófia tulajdon-képpen a newtoni axiomatika revideálásából indul ki, s egy alternatív dinamikai koncep-ciót hoz létre. Elfogadja Huygens és Newton alapvetõ belátását, amely szerint nem egy állapot fenntartásához, hanem megváltozásához van szükség erõhatásra (vagyis a tehetet-lenség törvényét), de módosítja az elv természetfilozófiai értelmezését. A módosítás nyo-mán kibontakozik egy metafizika, s ez a metafizika válik a deleuze-i erõ- és akaratkon-cepció alapvetésévé.www
A világban van változás. A változás egyensúlytalanságot jelenít meg, azt, hogy a dolgok kialakult állapotát új erõk megjelenése kimozdítja a nyugalmi helyzetbõl. Newton szerint a nyugalmi helyzetben vagy egyenes vonalú egyenletes mozgásban lévõ dolgok belsejében egy erõ mûködik, amely összeütközésbe kerül az állapotváltozást kikényszerítõ (ütközési, nyomási vagy centripetális) erõkkel. Ezt a belsõ erõt nevezi tehetetlenségi erõ-nek, és két minõségét különíti el: az erõ vagy ellenáll a változásnak, vagy õ kísérel meg leküzdeni valamiféle ellenállást az állapot fenntartása érdekében. Elõbbit ellenállásnak, utóbbit támadó erõnek nevezi.www Deleuze szerint mind az állapot fenntartására, mind a közegellenállás egyszerû leküzdésére szolgáló erõt reaktív erõnek minõsíthetjük, viszont felvesz egy harmadik erõt, amelynek célja az állapot aktív megváltoztatása, a kimozdulás, az átalakítás. Ez a voltaképpeni támadó erõ, hiszen kizárólag ez az, ami változást akar. A klasszikus mechanikában az egyetemes reaktivitás érvényesül: minden arra törekszik, hogy fenntartsa eredeti állapotát, s csak azért van mégis változás, mert az ellenérdekelt erõk egymásba ütköznek saját nyugalmuk megóvása érdekében. Ebbõl következõen elvben el-képzelhetõ egy olyan állapot, amelyben minden nyugalomba kerül. Végsõ tehetetlenség, végsõ tétlenség; a butaság mint természet. Ez az állapot lehet eredet vagy végcél, noha egyiket sem lehet ellentmondásmentesen elgondolni, hiszen ha valaha már bekövetkezett volna, akkor semmiképpen nem változhatott volna meg, ha egyszer bekövetkezhetne, ak-kor nehéz lenne megmagyarázni, eddig miért nem következett be, mivel az elmúlt idõ végtelen (80-82.). Mindenesetre, ha csak ideálként is, a newtoni dinamika világa tendenci-ózusan egy ilyen abszolút egyensúlyi helyzet felé törekszik.www Valójában a változás léte azt bizonyítja, hogy van valami, ami szakadatlanul felborítja az egyensúlyt. Az aktív erõk egy relatíve egyensúlyi és homogén állapotból egy differenciáltabb, labilisabb állapot felé tartanak. Az aktivitás a különbség akarása. Következésképpen a változás örök – ha a vi-lágban mûködik az aktivitás, akkor az csak önálló elv lehet; ha önálló elv, akkor mindig mûködésben van (hiszen létmódja az aktivitás); ha mindig mûködik, akkor a változás, az alakulás, a keletkezés soha nem szûnhet meg. Visszajutottunk a preszokratikus termé-szetfilozófiához, Hérakleitosz problematikájához. Ilyképpen a változásnak kétféle minõ-sége lehet a kiváltó okok minõsége szerint: a reaktív erõk alkudozása és pörlekedése nyo-mán létrejövõ reaktív változás, vagy az aktív, támadó erõk agresszivitása nyomán kikény-szerített aktív változás.
A változást közvetlenül az erõk menyiségi különbsége hozza létre. Ha az erõk nem különböznének egymástól mennyiségileg, minden maradna a régiben, hatás és ellenhatás kiegyenlítené egymást. De mivel van változás, kimondható, hogy az egyenlõtlenség az erõk legsajátabb vonása. „A mennyiségi különbség az erõ lényege, az erõ kapcsolata az erõvel. Álmodni két egyenlõ erõrõl, még ha ellentétes jelentést tulajdonítunk is nekik, csak egy közelítõ és közönséges álom, statisztikai álom, melybe az élõ merül, melyet viszont a kémia eloszlat” (75.). Az eltérõ erõmennyiségek hozzák napvilágra az eltérõ erõminõsé-geket. A mennyiségi különbség azt fejezi ki, ahogyan egy erõ érvényesül egy másik erõvel szemben. Nincsen abszolút erõmennyiség, egy erõ mennyisége, hiszen akkor a mennyisé-gek, ennélfogva az erõk egyenlõk lehetnének egymással. A mennyiségi különbség viszont mindig szinguláris, azért felel, hogy miként és milyen intenzitással kerekedik felül az egyik és marad alul a másik erõ, hogy a gyõzelem átformálást, átalakulást jelent-e, s ha igen, akkor milyen mértékût. Megmutatja egy erõkonstelláció minõségét (hogy aktív vagy reaktív), ám ez a minõség egy egyszeri esemény, egy bizonyos mûködés, amely egy konk-rét idõben és helyen megy végbe. Arról van szó tehát, hogy mi történik ténylegesen, ha ilyen és ilyen erõk találkoznak, ilyen és ilyen körülmények között. Ezért van, hogy az erõk feltérképezése megadja a vizsgált dolog vagy történés értelmét. A dolog és a történés azonban nem állítható szembe egymással, nem a dologgal történik valami, hanem maga a dolog történik, a dolog nem más, mint történés. Az erõ viszonyfogalom, az erõviszonyok meghatározzák az értelmet, az erõk kapcsolatba lépése testet hoz létre („[k]ét tetszõleges erõ, lévén nem egyenlõk, mihelyt kapcsolatba lép egymással, testet konstituál” – 70.), az aktivitás vagy passzivitás kategóriája értelemtesteket minõsít. Az értelemtest nem szubjek-tum és nem objektum, hanem mozgásban lévõ szingularitás, mûködõ erõk egy bizonyos idõtartammal rendelkezõ konstellációja. Szingularitás, tehát valami egy, konstelláció, tehát valami többszörös (értelemként egy, mivel egyfajta minõséget vesz föl, testként többszö-rös, mivel több erõre van szükség ahhoz, hogy testrõl beszélhessünk). Az értelemtest egy-szerre fizikai és szellemi, a világ valódi alapegysége, aktív vagy reaktív monász, de lehet tárgy, könyv, vágy, ember vagy gondolat.
Az aktív erõk kimozdítják helyükbõl a nyugalmi rendszereket, a reaktív erõk igye-keznek megakadályozni ezt. A reaktivitás konzervatív, az aktivitás anarchista. Az aktivitás és a reaktivitás a természet politikája. Változás van, a változás akarása és nem-akarása mögött egyaránt értékelés húzódik meg: igenlés vagy tagadás. Az igenlés mindig a kü-lönbség igenlése, hiszen az aktív folyamatok mindig a differenciáltabb helyzetek felé tar-tanak, a tagadás a különbség tagadása, ezáltal az aktivitás tagadása. Az aktív értelemtestek tevékenysége miatt a világban a véletlen az úr – a cselekvés megkezdésekor semmit nem lehet még tudni annak kimenetelérõl, az aktivitás nem mérlegel. A cselekvés kockadobás: feldobom a kockát, történjen valami. Az értékelés mint igenlés a kialakult kombináció affirmációja; mint tagadás annak semmissé tétele (48-51.). Az aktivitás önmagát, önnön különbségét értékeli fel, aztán szembekerül a reaktív erõkkel, s meg kell küzdenie velük. A reaktivitás a másik, az aktív fél különbségét értékeli le, s megküzd vele, hogy megóv-hassa önmagát. Az aktív erõ így beszél: igen, akarom a különbséget, akarom önmagamat mint különbséget, tehát nem akarlak téged. A reaktív erõ így felesel: nem, nem akarom a különbséget, nem akarlak téged mint különbséget, tehát önmagamat akarom.
Az aktivitás és az affirmativitás cinkossága azt jelenti, hogy a támadás, hódítás, ag-resszivitás minden egyes (mûvileg és önkényesen) kimerevített pillanata egyben minden megelõzõ pillanat mint odavezetõ út feltétlen igenlése. A cselekvés: igenlés (igen, akarom ezt, megteszem, tehát így akarom, igent mondok rá). A cselekvésben testet öltõ igenlés pedig minden korábbi igenlés (azaz cselekvés) igenlése, vagyis megerõsítése. És az eljö-vendõ cselekvésé. A nem ismert jövendõ könnyed, hányaveti affirmációja: igen, akarom, jöjjön csak, aminek jönnie kell. Igen, kiteszem magam a veszélynek, a váratlannak, azt akarom, ami vár rám, mert meg akarok vele mérkõzni – tragikus gondolkodás, nem az el-lenállásból és a lázadásból, hanem az aktivitás túláradó bõségébõl fakadó magasztosság. Semmi fatalizmus, semmi beletörõdés – amor fati, a véletlen és a sors mint kockázat iránti szenvedélyes és érzéki szerelem.www Az aktivitásban és az aktivitás affirmációjában (tehát a cselekvésben mint igenlésben, egyszersmind a cselekvés igenlésében) történik meg az örök visszatérés. Aktív erõk mindig mûködnek, legyenek legyõzve, kisemmizve, megcsú-folva, vegye át akár vörös halálként a negatívvá-válás a korlátlan uralmat, az aktivitás mégis mûködik, lehet, hogy csak köpköd és harap, de lényegét nem veszíti el. Az aktivitás mindig, mindenhol aktív. Ebbõl következõen mindig, mindenhol kimondatik az igen min-denre, s az igen visszahívja, megismétli, jóváhagyja és magára vonja a történéseket, az ak-tív értelemtesteket. Ez az örök visszatérés: nem egy dolog vagy helyzet tér vissza unos-untalan, hanem mindig minden visszatér a cselekvésben, az aktív erõben, s a dolog vagy helyzet egységét éppen a visszatérés konstituálja.www
Minden? Az örök visszatérés egy különös paradoxont valósít meg. Ha minden visz-szatér, akkor nem tér vissza minden. Az aktív erõk önaffirmációja igent mond mindarra, ami aktív, ami különbözõ. Az aktív értelemtest teljes kontextuális tágassága azonban ma-gában foglalja a reaktív erõkkel való megmérkõzést, hiszen az erõ minõsége csak a meny-nyiségi különbségben, az erõ erõnek szegülésében mutatkozik meg. Az affirmáció feltét-lensége tehát minden erõkonstellációra érvényes. Ugyanakkor az affirmáció, mint láttuk, egy másodlagos tagadást implikál (akarom önmagamat mint különbséget, tehát nem akar-lak téged). Ebbõl következõen az affirmáció kiejti a reaktív, alantas, ostoba értelemteste-ket. A reaktivitás, midõn eljegyzi magát a tagadással, kifejezetten a visszatérés tagadására szerzõdik. A megmaradás a visszatérés legnagyobb ellensége. A reaktív, ha rajta múlik, nem tér vissza; a reaktív, ha az aktívon múlik, nem tér vissza. Csakhogy nem rajtuk múlik, az affirmáció nem köt alkut. Akkor mégis minden visszatér? Az elv csakis így mûködik. Ám pontosan ebbõl az elvbõl következik az örök visszatérés szelektivitása. Ami visszatér, az ezzel belép az egyensúlytalanság, a különbség világába. Márpedig ami képes erre, az már nem lehet pusztán reaktív, nem élhet pusztán tagadásból.www Az örök visszatérés ak-tívvá-válás. A benne és általa megnyilatkozó affirmáció kettõs, szelektivitása kétszeres: egyrészt próbára teszi a cselekvést, hogy vajon képes-e akarni önmaga örök visszatérését (ez a hatalom akarása minõségének próbája, itt dõl el, hogy valójában igenlõ, vagy taga-dó), másrészt az aktívvá-válás mûvelete révén aktív és affirmatív értelemtesteket hív életre (113-116.). Az elsõ esetben egy moráltalan kategorikus imperatívusz szelektál, mintha csak egy olyan Kant szólalna meg, aki a kritikai vállalkozást eljuttatta a maga legszélsõbb végletéig: „Amit akarsz, azt akard úgy, hogy annak egyszersmind örök visszatérését is akard” (112.). Másodjára a hatalom affirmatív akarása végzi a kiválasztást, s ez a történé-sek egészét egyetlen örök, végtelen változásban sûríti össze; Dionüszosz tekintete, aki a világban csak a többszörös különbséget, kimozdulást, eksztatikus táncot hajlandó látni – „az affirmáció teljes formulája így hangzik: igen az egészre, igen az univerzális létre, de az univerzális lét egyetlen változásban, az egész egyetlen pillanatban fejezi ki magát” (117.).
A reaktivitásnak is megvan a maga szûkös kalandorsága: csak egyszer, csak egyet-lenegyszer; kipróbálom, de csak most az egyszer, óh kedvesem, nem próbáljuk ki hármas-ban, na, csak egyetlenegyszer? Ez az óvatoskodó duhajkodás a reaktív erõk és a tagadás fatális szövetségének lényegi eljárására világít rá. Hiszen hogyan képzelhetõ el egy ilyen bebiztosított kalandozás? Csakis úgy, ha a cselekvést elválasztjuk a maga összefonottságától, legteljesebb és legmesszibb hatótávolságától. A folyamatot az aktív erõk mûködtetik, de a reaktív erõk megkapaszkodnak az aktív erõkön, elkezdik saját célja-iknak megfelelõen felhasználni õket.www Uralomra jutnak, nem mintha valaha is erõsebbek tudnának lenni, még együttesen sem, de képesek arra, hogy az érdekeikhez képest legal-kalmasabb módon irányítsák õket. Az erõ immár nem a legmagasabb hatványon mûködik, észrevétlenül függõvé válik. A következõ lépésben az aktív erõk, a reaktív erõktõl sarkall-va, saját maguk felé fejtik ki agresszivitásukat, önmaguk ellen fordulnak. Láttuk, az örök visszatérés affirmativitása következtében reaktív erõk aktívvá-válása történik meg; a most leírt manõver esetében viszont az aktív erõk válnak reaktívvá, egy új erõkonstellációban immár reaktív értelemtestek jönnek létre. „[A] reaktív erõk, még ha egyesülnek, akkor sem alkotnak egy olyan nagyobb erõt, mely aktív volna. Egészen másképp járnak el: bomlasztanak; elválasztják az aktív erõt attól, amire képes; kivonnak egy részt vagy szinte mindent az aktív erõk fennhatósága alól; és ezáltal nemhogy õk válnának aktívvá, hanem ellenkezõleg, azt érik el, hogy az aktív erõ hozzájuk csatlakozik, és maga is reaktívvá válik egy újszerû értelemben.” (95.) A tagadás mint negatív értékelés erõre kap. Eddig jobbára a hatalom affirmatív akarásáról beszéltünk, ami egyben a különbség akarása. Ám a hatalom akarása másik minõsége a tagadás, a különbség tagadása, a változás tagadása – és mivel a világ változás, ez egyszersmind a semmi akarása, a nihilizmus. Kezdetét veszi a semmi, azaz az egyensúly és a nyugalom megvalósítása. A reaktivitás beékelõdik az aktivitásba, kifordítja azt – és történelemmé válik.
A történelem, amirõl szó van, az erõk elkorcsosulásának történelme. Az értelemtes-tek, lévén egyszerre fizikai és szellemi létezõk, a maguk minõségével a kultúra életét és sorsát is meghatározzák. A reaktivitás mint ressentiment vád alá helyezi az aktív életet, erényként tünteti fel a tehetetlenséget, a cselekvésnélküliséget. A morál vámpirizmusának kezdete: mivel a cselekvés olyan színben tûnik fel, mint ami valamiféle autonóm szubjek-tum döntésének eredménye – és nem önmagában hordja autonómiáját –, kívánalommá válik, hogy az aktivitás tartózkodjék az aktivitástól, azaz ne tegye meg azt, amire képes (192-194.). A kicselezett aktív erõk ekkor önmaguk ellen fordulnak, saját magukra tá-madnak, kitermelõdik a bûntudat, amely tápot ad az újfajta agresszivitásnak. A ressentiment rossz lelkiismeretet gerjeszt, ezáltal új célt ad az aktív erõknek: önmaguk meghódítását. A rossz lelkiismeret ideálképzésben folytatódik; a megbetegített aktív, te-remtõ erõk a semmi akarásának értéktételezõivé lesznek, megalkotják a magasabb rendû értékeket, a Jót, a Szépet, az Igazat, s mindennek tetejébe az egyetlen Istent, akinek szá-nalmassága láttán minden isten belepusztul a kacagásba. A vallás veszi át a hatalmat, a gyengék és a hülyék örömtüzeket gyújtanak. Isten egyre szofisztikáltabbá válik, még filo-zófiát is ad a népnek. Mivel õ maga mozdulatlanság, változatlanság és egyensúly, filozó-fiája is rávall. Megszületik az úr és a szolga dialektikája, amelyben a szolga is, az úr is szolgai (mindkettõ a másikat figyeli; az úr attól úr, hogy a szolga annak látja és viszont, holott mindketten teherhordó barmok csupán). Az értékek rögzülnek, az értékek értékére már senki nem kérdez rá, Isten mint fedezet feleslegessé lesz. Isten halott, felszabadult te-hát egy hely, amelyet rövidesen az ember foglal el – jobban mondva a szolga. Mert a te-remtéstõl most már igencsak messze járunk, a megistenült ember vállát súlyos felelõsség nyomasztja, õ már csak nyugalmat és pihenést akar. Eljött az utolsó ember ideje, õ él a legtovább, mert õ vállalja a legkevesebb kockázatot.www
Összegzésképpen: az aktív és reaktív erõket és a hatalom velük összefüggõ affirmatív vagy negatív akarását tekinthetjük természetfilozófiai, kultúrtörténeti és pszi-chológiai aspektusból. Ezek az aspektusok ugyanazon jelenség egyes arcait jelenítik meg.
1. Természetfilozófiai szempontból az aktív erõk az egyensúly felborításának, a dif-ferenciáltabb állapot kikényszerítésének, tehát a keletkezésnek az erõi. A reaktív erõk tehe-tetlenségi erõk, céljuk az egyszer már létrejött állapot konzerválása és megszilárdítása. A hatalom akarása, amennyiben affirmatív, a cselekvés oldalán áll, minden cselekvésben igenli magát a cselekvést, annak múltját és jövõjét, az aktivitás örök visszatérését. Amennyiben negatív, tagadja a különbséget, felértékeli a homogenitást.
2. Kultúrtörténeti szempontból az aktív erõk a hódítás, alkotás, a mûvészi világte-remtés letéteményesei. Velük szemben a reaktív erõk a megszilárdult értékek megõrzésé-nek és ápolásának, az igazságnak mint logikai-morális fogalomnak a védõbástyái. Az affirmatív hatalom a nomád kalandozás, az új területek lerohanásának, leigázásának, ki-merítésének kedvez, a tagadó hatalom falakat épít, bürokratákat nevel, kiparcelláz és jog-erõre emel. Persze mindent csak bona fide.
3. Pszichológiai szempontból az aktív erõk a tudattalanhoz tartoznak, nincs bennük számítás és megfontoltság, idegenek a realitás-elvtõl, egyetlen megnyilvánulási formájuk a cselekvés, nem alkalmasak másra, ez a lényegük. A reaktív erõk ellenben a tudat erõi, õk szolgálják az alkalmazkodást, a mérlegelést, õk kötik a kompromisszumokat, õk írják alá a számlákat. A hatalom akarása affirmációként a tudattalan kirobbantását, a kreatív vágy felszabadulását célozza, negációként klinikákat épít, s megpróbálja a tudat fennhatóságát kiterjeszteni, analízisbe megy.
A filozófia kritika. A kritika erõ, méghozzá nem reaktív, feltéve, hogy teljes poten-ciálja kibontakozik. A kritika segítségével az aktív erõk visszafordíthatják a nihilizmus trükkjét, ezúttal a nihilizmus ellen. Most az aktív, agresszív, támadó erõk támaszkodnak a reaktív erõkre, a semmi akarására, s eltörlik a színrõl a végképp legyengült utolsó embert, tökéletes pusztaságot, egyúttal új kezdés lehetõségét teremtve (265-270.). A program, minden érték átértékelése, tehát az értelem és az érték bevezetése a filozófiába, most éjfél-kor, a kísértetek óráján, immáron kezdetét veheti – megnyílnak a sírok, a halottak járni ta-nulnak újra.

Jegyzetek

* Gilles Deleuze: Nietzsche és a filozófia (Moldvay Tamás fordítása). Gond Alapítvány Kiadó – Holnap Ki-adó, Debrecen/Bp., 1999. 303 oldal, 960 Ft. ISBN 963 346 311 4
  1  Az a definíció, amely szerint a filozófia fogalmak teremtését és mûködtetését jelenti, implicit vagy explicit formában, kezdettõl fogva megtalálható Deleuze mûvében. Rendszeres kifejtésére a Félix Guattarival közösen írt Mi a filozófia? címû munkában kerül sor, amely könyvrõl túlzás nélkül állítható, hogy voltaképpen nem más, mint ennek a meghatározásnak a kibontása és interpretációja (méghozzá az interpretáció nietzschei értel-mében, ahogyan azt A morál genealógiája utolsó értekezése bemutatja). G. Deleuze – F. Guattari: Qu‘est-ce que la philosophie? Minuit, Paris, 1991.
  2 Egy késõbbi szövegében Deleuze így ír: „Ha Nietzsche nem tartozik a filozófiához, az azért van talán, mert elsõként volt képes kifejleszteni egy másik diskurzust mint ellen-filozófiát. Ez a diskurzus mindenekelõtt no-mád; állításai egy mozgó háborús gépezet termékeiként foghatók fel, nem pedig egy racionális, adminisztratív masinéria megnyilatkozásaiként, amelynek filozófusai a tiszta ész bürokratái.” – G. Deleuze: Nomad Thought. In: David B. Allison (szerk.): The New Nietzsche. The MIT Press, Cambridge-London, 1985.
  3 Érdemes felfigyelni Deleuze kezdõmondataira. Nagyon szentenciózusak, nagyon kimértek, egyszerre van-nak a legszorosabb közelségben és mérhetetlen távolságban az általuk megnyitott könyvek tárgyával. Sûrûsé-gük elképesztõ, magukba redõzik azt, amit éppen akkor Deleuze „legáltalánosabb tervének” lehetne nevezni. Valóban egy gondolkodás iniciatívái, egyszersmind összefoglalásai. Igazi jelentõségük mindazonáltal csakis a szövegegész ismeretében világlik ki. Ezért lemondok a példák felvonultatásáról.
  4 A Különbség és ismétlés a Nietzsche és a filozófia párdarabja, kibontása, akár azt is mondhatnánk, kom-mentárja. Nincs olyan téma a Nietzsche-könyvben, amely valamiképpen ne kerülne át ebbe a nagy szintézisbe, amelynek egyik fõszereplõje maga Nietzsche, illetve az örök visszatérés, azaz a különbség és az ismétlés gon-dolata. Itt olvassuk: „Ahelyett, hogy egy dolog különbözne egy másik dologtól, képzeljünk el valamit, ami ma-ga különbözik – csakhogy amitõl különbözik, az tõle nem különbözteti meg magát. A villám például különbö-zik a fekete égbolttól, mégis kénytelen magával vonni azt, mintha valami olyasmitõl különböznék, ami õtõle nem különbözik.” G. Deleuze: Différence et répétition. PUF, Paris, 1968. 43.
  5 Deleuze interpretátorai általában kiemelt figyelmet fordítanak arra a különleges eljárásra, amely Deleuze filozófiatörténeti szövegeit jellemzi. Azzal szemlátomást mindenki tisztában van, hogy az eljárás magyarázatra szorul, s hogy e magyarázatnak elsõsorban a „ki beszél?” kérdésre kell választ találnia, a válaszok azonban persze korántsem egyformák. „Olvasásjáték, amely tehát rövidre zárja az interpretáció összes formáját, hiszen immáron nem arról van szó, hogy valamely szöveg »értelmét« egy olyan értelmezõi szubjektivitással hozzuk kapcsolatba, amely maga is beleilleszkedik abba a tradícióba, amelynek kialakításában az illetõ szöveg is részt vett, hanem a hermeneutikai kör megszakításáról, ahol az értelem helyett a létrehozás kérdése vetõdik fel: ho-gyan jön létre két már létezõ filozófia között és nekik köszönhetõen egy harmadik, miközben tökéletesen tiszte-letben tartjuk a saját gondolkodási rendszereiket illetõ abszolút autonómiát” – írja Pierre Zaoui: La „grande identité” Nietzsche-Spinoza: quelle identité? Philosophie n.47. (1995. szept., Deleuze-különszám) 80. Ezzel szemben Takács Ádám: „A közvetlen megszólalással szemben, mely mindig valaminek vagy valakinek a nevé-ben beszél, Deleuze a filozófia stílusát a «közvetett szabad kifejezésmódban” jelöli meg, mely lehetõvé teszi, hogy a gondolatmenetek önmagukért beszéljenek. (…) Ez nem Spinoza vagy Nietzsche nyelve és nem Deleuze nyelve, de nem is egy harmadik, hanem a folyamat, ahogyan Spinoza vagy Nietzsche nyelve Deleuze nyelvévé válik. A filozófiai kifejezés nem ennek vagy annak a fogalomkészletnek vagy retorikának az empirikus kevere-dése, hanem a gondolatmenetek eredendõ többszólamúsága és a tónusok komplikációja, mely megelõz minden álláspontot és teljességgel személytelen. (…) Deleuze egy sajátos modellt ajánl: nem az objektív megállapítá-sokat és szubjektív véleményeket, hanem a filozófus észlelhetetlenné válását saját gondolatmenetei szükség-szerûségei között.” Takács Ádám: Bevezetés az immanenciába. Enigma 1997/13. 23. Az utóbbihoz hasonló álláspontot fogalmaz meg, legalábbis ami a „discours indirect libre” fogalmát illeti: F. Zourabichvili: Deleuze. Une philosophie de l‘événement. PUF, Paris, 1994.
  6 Deleuze a következõképpen fogalmaz egy interjújában: „A filozófiatörténet nem különösebben reflexív diszciplína. Olyasféle, mint a portré a festészetben. Mentális, konceptuális portrékról van szó. Ahogy a festé-szetben, úgy ez esetben is hasonlóságot kell elérni – ám olyan eszközökkel, amelyek nem hasonlóak, hanem különbözõek: a hasonlóságot létre kell hozni, méghozzá nem reprodukció révén (ami a filozófus által mondot-tak újraelmondásából állna).” G. Deleuze: A filozófiáról (Chazár Keresztély fordítása). Pompeji 1994/4. 155. A filozófiatörténetrõl mint festészeti eljárásról lásd még a Différence et répétition elõszavát (id. kiad. 4-5.). Az arckifejezés mint lehetséges világ tárgyalása ugyanennek a mûnek a 334. lapján található.
  7 És persze a filozófiatörténészben mindig van valami a mumifikátorból is: a törekvés, hogy a modell anyagi valója beépüljön a portréba. Képzeljünk el egy festményt, amelyhez a modell testnedveibõl keverné a festéket a mûvész. Így viselkednek a szó szerinti, forrásmegjelöléssel ellátott idézetek. Az anyag, a test, tehát a korpusz egy része materiálisan ugyanaz, ám mivel radikálisan különbözõképpen szervesül formába, ez az azonosság valójában megfogalmazhatatlan, perverz és szemfényvesztõ. A filozófiatörténet gátlástalan iróniája ez. Deleuze kedvtelve emlékeztet Pierre Ménard és a Don Quijote esetére.
  8 1962-ben, a könyv megjelenésekor Deleuze nem vonhatta ki magát az alól a feladat alól, hogy részt vegyen a nietzschei életmû náci kisajátításának franciaországi destrukciójában (noha e feladat jelentõs részét Bataille és Klossowski már elvégezte elõtte). Nem, Nietzsche nem volt antiszemita, a hatalom akarásáról, az úrról és a szolgáról szóló szövegeit abszurd a fajelmélet igazolásaként felhozni (lásd: 198-199.). De miért kell ezzel eb-ben a könyvben is foglalkozni? Ér annyit ez a förtelmes náci ostobaság? Filozófiai ellenfélnek lenni rang, ez pedig nem jár ki a csõcseléknek. Világos, hogy ez a kor diktálta kérdés volt, recepciótörténeti kérdés, amelynek feltevését az aktualitás legitimálja. (Csak még egy szó errõl: nem állítom, hogy ezt a kérdést nem kell feltenni, igenis, újra és újra meg kell válaszolni, a jelek szerint még ma is, de nem feltétlenül olyan típusú mûvekben, amilyen a Deleuze-é.)
Egészen más kérdés az, ahogyan a mûben a hegelianizmus mint legfõbb ellenfél megjelenik. Nem vitás, hogy egy ilyen küzdelemnek a hatvanas évek elején éppúgy megvoltak a korszerû feltételei. A francia fi-lozófia élet akkoriban Hegel nevétõl volt hangos, a dialektika kalandjai képezték a bölcselet legállhatatosabb témáját (Hyppolite, Kojeve, Sartre, Merleau-Ponty, a maga módján még Lacan is ide tartozik). Ezzel a temati-kával fordult szembe harcosan a Deleuze, Foucault, Derrida, Lyotard fémjelezte generáció (és a maga másik módján Lacan). Ennek az összecsapásnak immár csaknem négy évtized távolából alig van jelentõsége. Ha a Nietzsche és a filozófia küzdelme a dialektikával kimerülne ennyiben, ha csupán zászlóvivõje lenne egy mozga-lomnak, akkor e mû mára sokat veszítene eseményszerûségébõl. Deleuze azonban képes arra, hogy a dialekti-kát univerzális szellemi struktúraként mutassa be, amely minden korban, Hegel elõtt, után és nélkül is érvé-nyesíti hatásait. Ilyképpen sikeresen kimozdul a csak hatás- és szellemtörténeti feltételezettségbõl.
  9 „A nagy filozófusok nagy stiliszták is. A stílus a filozófiában a fogalom mozgása. Noha ez bizonyára nem létezik mondatokon kívül, a mondatok csak azért vannak jelen, hogy ennek életet adjanak, egy független életet. (…) Egy fõmondat és egy mellékmondat között kell lennie valamiféle feszültségnek, egyfajta cikkcakknak, még akkor is, sõt akkor igazán, ha a mondat egyenes lefolyásúnak tûnik. Stílus ott van, ahol a szavak villámo-kat váltanak ki, amelyek egyik szótól a másikhoz és a távolabb fekvõhöz is elvezetnek.” G. Deleuze: A filozófi-áról. Id. kiad. 159-160.
  10 Michel Foucault szerint Deleuze különbség-filozófiája kihívást vet oda „[a] józan észnek, amely elfordul-va az õrültté válástól és az anarchikus különbségtõl, mindenhol és minden esetben egyazon módon, képes fel-ismerni azt, ami identikus; a józan észnek, amely azonmód kiragadja a tárgyból az általánosságot, mihelyt a jó akarattal kötött szövetsége révén megalapozza a megismerõ szubjektum egyetemességét. De mi volna, ha sza-badjára engednénk a rossz akarat játékát? Ha a gondolkodás kilépne a józan ész birodalmából és ezentúl csu-pán önnön szingularitásának szélsõségében kívánna gondolkodni? Vagy ha doxa-béli állampolgárságának elõ-zékeny beismerése helyett csakis a paradoxon rosszindulatú kerülõjén át gyakorolná magát? Vagy ha ahelyett, hogy a közöst kutatja a különbség alatt, inkább a különbség megkülönböztetett elgondolásán fáradozna? Ak-kor már nem volna a fogalom általánosságában mozgó viszonylagosan általános jellemzõ, hanem – különbözõ-képpen gondolkodva és különbséget gondolva – tiszta esemény lenne; s az ismétlés sem az identikus sivár sorjázása volna, hanem az áthelyezett különbség. Kiszakadva a jó akarat és a józan ész adminisztrációjának fennhatósága alól, amely az osztályozásokat és jellemzéseket végzi, a gondolkodás immár nem fogalmi épít-ményeket emelne, hanem a fantáziában ismétlõdõ értelem-eseményeket hozna létre. A józan észben mûködõ morálisan jó akaratnak végsõ soron az a szerep jutott, hogy védelmébe vegye a gondolkodást a maga kizáróla-gos »genitalitásában«.” – M. Foucault: Theatrum philosophicum. In: Uõ: Dits et écrits II. Gallimard, Paris, 1994. 88.
  11 Igen, metafizika. Deleuze életmûvében alig találjuk nyomát az egyes kortársaira jellemzõ heves metafizikaellenességnek. Õ nem igyekszik a metafizikát kiküszöbölni, meghaladni, felfüggeszteni, vagy egyéb mó-don leváltani. Újabb adalék a filozófia korszerûtlenségéhez: Deleuze-t olvasva az embernek idõnként az a be-nyomása támad, mintha egy XVII. századi gondolkodó munkáival találkozna. A lehetõ legüdítõbb anakroniz-mus ez, különösképp olyasvalakinek, aki képes még a metafizikában a gondolkodás igazi szenvedélyét és ka-landorságát felfedezni.
  12 „Az anyag tehetetlensége az oka annak, hogy minden testet nehéz kimozdítani nyugalmi helyzetébõl vagy egyenes vonalú egyenletes mozgásából. Ezért joggal adhatjuk ennek a belsõ erõnek a jelentõségteljes tehetet-lenségi erõ nevet is. A test ezt az erõt a valóságban csak akkor fejti ki, ha meg akarjuk változtatni az állapotát, valamely ráható külsõ erõ segítségével. A tehetetlenségi erõ különbözõ formában jelentkezik: vagy mint el-lenállás, vagy mint támadó erõ. Ellenállásként jelentkezik, amidõn a külsõ erõ hatása ellenére meg akarja tar-tani eredeti állapotát; támadó erõként lép fel, amidõn a test csak nehezen gyõzi le az ellenszegülõ akadály erejét és igyekszik megváltoztatni utóbbinak az állapotát.” I. Newton: A Princípiából és az Optikából (Heinrich László fordítása). Kriterion, Bukarest, 1981. 41-42.
  13 Innen érthetõ Deleuze ellenszenve a termodinamikai gondolat irányában (vö. a tárgyalt mû 79-80. lapján írottakkal). A termodinamika általános felfogása szerint a természetben a kevésbé differenciált állapot felõl a differenciáltabb felé nincs önálló törekvés, legfeljebb valamilyen az adott rendszerhez képest külsõ körülmény hatására. Azt ugyan Deleuze nem tagadja, hogy a „hõhalál-elmélet” az entrópiafogalom téves extrapolációjából fakad, de kétségkívül motivált félreértésnek látja ezt. Jó példa ez arra is, hogy egy elmélettel szemben nem fel-tétlenül annak téves volta a legnagyobb ellenérv. A hõhalál-elmélet tévedés, éspedig lapos, alantas tévedés, amely a különbségek kiegyenlítését, az univerzális nivellálást fogalmazza meg.
  14 És nem holmi szublimált sóvárgás, hanem kéjes, tettleges, polimorf-perverz érzéki tombolás.
  15 Alain Badiou, aki szerint „bízvást kijelenthetõ, hogy Deleuze életmûve lényegi részét szentelte Nietzsche alapvetõ intuíciója, az örök visszatérés védelmezésének, kifejtésének, egyre mélyebb megértésének”, a követ-kezõképpen foglalja össze visszatérés és azonosság viszonyát: „az ugyanazság nem létezik az örök visszatérés elõtt, sem az Egy azonosságaként, sem a létezõk közötti viszony paradigmájaként. (…) Nem lévén az Egy azo-nossága, sem pedig a sok külsõ törvénye, a visszatérés az Ugyanaz megteremtése a különbözõ számára és a különbözõ által” A. Badiou: Deleuze. Hachette, Paris 1997. 101., 107.
  16 „Mivel semmi nem egyenlõ, mivel minden megmártózik a maga különbségében, hasonlíthatatlanságában, egyenlõtlenségében, amely még magamagára is áll, ezért tér vissza minden. Illetõleg ezért nem tér vissza min-den.” G. Deleuze: Différence et répétition. Id. kiad. 313.
  17 Hasonló jelenséget nevezett Freud „rátámaszkodás”-nak. A libidónak kezdetben nincs saját tárgya és önálló mûködése, így a táplálékfelvétel és a salakürítés során nyert érzéki élvezetet felhasználva valamely élet-funkcióhoz tapad, s fokozatosan szexualizálja a saját testet. Lásd: S. Freud: Három értekezés a szexualitás el-méletérõl (Ferenczi Sándor fordítása). In: A szexuális élet pszichológiája. Cserépfalvi, Bp., 1995. 79-80.
  18 Ezek persze csupán a legszámottevõbb lépések. A folyamat részletes levezetése a könyv negyedik, A ne-hezteléstõl a rossz lelkiismeretig címû részében található. Egyébként az egész gondolatmenetet maga Deleuze foglalta össze páratlan tömörséggel három évvel késõbb egy kis könyvecskében, amely afféle tankönyvként életrajzi adatokat és Nietzsche-mûvek szemelvényeit is tartalmazza. Lásd: G. Deleuze: Nietzsche. PUF, Paris, 1965. A mû teoretikus része megtalálható jelen számunkban.


Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu

http://www.c3.hu/scripta


C3 Alapítvány   c3.hu/scripta/