A Balkonok utcájában a Modern Mûvészet Atlanti Központjában • Vámos Éva beszélgetése Cristina Kurttal

képek

Vámos Éva:A Balkonok kis utcájában, Las Palmas de Gran Canaria óvárosában a 18. századi homlokzat és bejárat mögötti hatalmas modern épületben található a Modern Mûvészet Atlanti Központja. Ez a távoli táj több kontinens és több civilizáció találkozóhelye. Errõl és természetesen legújabb reprezentatív kiállításukról beszélgettem Cristina Kurt filozófussal, a mûvészeti központ munkatársával.

Cristina Kurt: A Modern Mûvészetek Atlanti Központja egy álom fantasztikus megvalósulása.
A század harmincas évei óta küzdöttek ezért fiatal értelmiségiek, avantgarde mûvészek. 1989-re sikerült végül is a Múzeum és Központ kialakítása, amely sok tekintetben a közép-európai kunsthallék hagyományának dinamikus folytatása. Politikai döntés kellett természetesen a kultúra ilyenfajta, a kreativitást, a mûvészeteket ösztönzõ támogatásához. Az Európai Unió legdélibb pontján vagyunk – hiszen Spanyolország, és így Európa szerves része a Kanári-szigetek – ugyanakkor történelmünkben, hagyományainkban több kultúra, több kontinens találkozópontján élünk. Kolumbusz hajói mindig nálunk álltak meg, és Amerika felfedezése óta sok szállal kötõdünk Amerikához, Latin-Amerikához. De ugyancsak sok, napjainkig élõ hagyomány köt bennünket Afrikához. Három kontinens találkozóhelye a mi szigetvilágunk, és ez erõteljesen érzõdik mûvészetünkben, amely tulajdonképpen a három földrész folyamatos dialógusa. Ezeket a hatásokat és a mai élõ mûvészetet mutatjuk be egyrészt idõszakos kiállításainkon, másrészt kiadványainkban és konferenciákon.
A Kanári-szigeteken élõ mûvészek a szürrealizmustól kezdve aktívan részt vettek Európa és Amerika modern mûvészeti mozgalmaiban – azonban korábban errõl keveset lehetett tudni. Mi most azon fáradozunk, hogy minél jobban dokumentálhassuk, hogyan kapcsolódtak be mûvészeink e század legnagyobb mûvészeti áramlataiba.

V. É.: Milyen kiállításokat rendeznek, és hogyan dokumentálják a kortárs mûvészetet?

C. K.: Elõször is a század nagy mûvészegyéniségeinek bemutatását tartjuk fontosnak. Monográfiákat és antológiákat adunk ki a Kanári-szigetek mûvészeirõl. Kötetben és kiállítási katalógusban is feltesszük a kérdést: mennyiben különbözik a szigetek mûvészete a nagy kontinensétõl? Pepe Damas itt élõ mûvész Fernando Pessoát és Lisszabont idézõ mûveit ugyancsak kiadtuk.
Vagy a késõ-szimbolista mûvész Nestor gyûjtésében az európai szimbolizmusról is kiadtunk egy kötetet. Orosz avantgarde és német expresszionisták ugyancsak szerepelnek egy könyv-sorozatunkban, mint ahogyan kortárs afrikai és latin-amerikai mûvészek is. Azután minél szélesebb körben igyekszünk bekapcsolódni a nagy mûvészeti fórumok munkájába. Dél-Afrikától Észak-Amerikáig és Kubáig küldünk anyagokat, és részt veszünk a mûvészeti konferenciákon. Atlántica címû folyóiratunkban a mai mûvészetet hangsúlyozottan befolyásoló olyan politikai történésekrõl írunk, mint a berlini fal leomlásának következményei vagy legutóbb a koszovói háború. És minden lehetséges eszközzel támogatjuk a fiatal mûvészeket.

V. É.: Konvergenciák, divergenciák címen éppen most nyílt meg a kortárs kanári szigeti mûvészetet bemutató reprezentatív kiállításuk.

C. K.: Igen, ez a kiállításunk egészen november végéig látható. A nyolcvanas és kilencvenes években, a globalizálódó világra jellemzõ módon alkotó fiatal mûvészek munkái láthatóak itt. Talán érdemes megemlíteni, hogy gyakorta – bizonyos, a Kanári-szigetek mûvészeire jellemzõ – lírai felfogás érvényesül e mûvekben, mégis, mindez a globalizálódó világunkra jellemzõ környezetben jelenik meg az egyes mûalkotásban.

V. É.: Talán érdemes ilyen szempontból is megemlíteni a Bábel tornya címû installációt.

C. K.: Igen, ugyanis ez metafora. Hildegard Hahn, a Kanári-szigeteken negyven éve élõ német mûvész alkotása ez a rendkívül pontosan kidolgozott fekete-fehér installáció, amely a világ sokféleségét, soknyelvûségét láttatja. José Ruiz installációja egészen más jellegû: látszólagos bukolikus hangulatú gyerekszoba tökéletesen berendezve, az ágyon Lorca-verssel. José Coyote videó-installációján Amerika felfedezését felidézve a két kultúra konvergenciáját felidézõ képek sora látható. Azután itt van például José Lirio erõsen politikai indíttatású sorozata, amelynek egyik darabja a rabszolgaságról szól: igen modern eszközökkel nyúl vissza a szigetvilág népességének gyökereihez. Hiszen tudjuk, hogy ezeken a szigeteken áramlott át a rabszolga-kereskedelem is, tehát mintegy tranzit-állomása volt a nagy világ-tragédiának. Azután Lanzarote szigetérõl való az a mûvész, aki egészen hagyományos technikával, igen jó színvonalú festményen ábrázolja Árkádiát. És itt már a Kanári-szigetek mítoszvilágába léptünk be: sokáig az álmok, a boldogság szigetének tartották ezt a vidéket.
A századok során minden szerzõ, minden költõ vagy filozófus más és más elnevezést talált e szigetvilágra. Heszperidák, vagy éppen Álom-szigetek, Paradicsomi tájak – sokáig azt hitték, hogy ez itt már a világ vége, hiszen a 14. századig európaiak hajóval még nem jutottak ennél messzebb.

V. É.: Mi a véleménye, milyen hatások lesznek erõsebbek az itteni mûvészek körében? A hagyomány, a három kultúra találkozása, vagy a ”kontinentális” spanyol kortárs mûvészet, vagy talán éppen a globalizáció hat majd erõsebben?

C. K.: Ez az a téma, amelyrõl szüntelenül vitatkozunk. És ez így van minden nemzetközi vitafórumon is. A jövõ még ködös. Mindenesetre erõsségünk a sokszínûség, a sokféle nép keveredése, a sokféle mûvészi hatás ötvözõdése – hinduk, szaharai afrikaiak, latin-amerikaiak és távol-keletiek egyaránt megfordultak nálunk a szigeteken. Itt azután nem is lehetnek faji elõítéletek. Ami biztos: a kontinentális spanyol kultúra hatása és a globalizáció a szigetek sajátos identitású mûvészetével ötvözõdve csak jót hozhat majd a következõ évtizedek mûvészetében.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu

Októberi tartalomjegyzék | Balkon 1999 | Balkon

http://c3.hu/scripta