BEVEZETÉS: "UTOLÉRNI ÉS TÚLSZÁRNYALNI"
1959-ben, a hidegháborús konfrontáció lélegzetvételnyi szünetében Richard Nixon, az Egyesült Államok alelnöke a Szovjetunióba utazott. Az Amerikai Nemzeti Kiállítás moszkvai megnyitóján azonban heves és hosszan tartó szócsatába keveredett Hruscsov szovjet miniszterelnökkel. A később “konyhavita” néven elhíresült párbajban nem azt próbálták egymásnak bizonygatni, hogy melyik nagyhatalom politikai rendszere vagy védelmi képessége fejlettebb; a vita tárgya az volt, hogy a szovjet vagy az amerikai, tehát a szocialista vagy a kapitalista életmód a magasabb rendű. Mindketten amellett érveltek, hogy saját hűtőszekrényeik, mosógépeik és elektromos tűzhelyeik a jobbak, és hogy saját gazdasági rendszerük képes az állampolgárok szükségleteinek jobb kielégítésére. Az amerikai alelnök tömören összefoglalta a piacgazdaság és a tervgazdaság fogyasztásicikk-termelése és fogyasztói árukínálata között mutatkozó leglényegesebb különbségeket, és mellesleg körvonalazta azokat az érveket is, amelyek pontosan harminc év múlva a kapitalista rendszer életképességét bizonyították a szocialista rendszerrel szemben:
Kapitalista fogyasztói társadalom versus szocialista hiánygazdaság
A kapitalista
fogyasztói társadalmak és a szocialista hiánygazdaságok közötti éles különbségtétel
áthatja a közgazdasági, szociológiai és kulturális antropológiai szakirodalmat,
a kelet- és nyugat-európai, valamint az észak-amerikai társadalomtudományos
diskurzusokban egyaránt. A tömegfogyasztást és a “fogyasztói társadalmat”
az uralkodó társadalomtudományi diskurzusban a “fejlett kapitalista” országok
sajátosságának tekintik, ahol a verseny nagyobb áruválasztékot teremt a
fogyasztók számára – akiket egyre növekvő, egyre pazarlóbb fogyasztásra
sarkall. A fogyasztást a szocialista országokban ugyanakkor marginális
szektorként kezelik: a társadalomkutatók és közgazdászok azt sugallják,
hogy a fogyasztás a termelés függvénye, mert azt vagy a megtermelt javak
hiányos volta korlátozza, vagy pedig az erőforrásokat és a tőkét az erőltetett
iparfejlesztésre átcsoportosító gazdaságpolitika (vö. Fehér, Heller és
Márkus 1983; Héthy 1988; Kornai 1980). Néhány, a szocialista állammal foglalkozó
antropológus azt állítja, hogy a fogyasztás azért nyer politikai jelentőséget
a szocialista országokban, mert – szemben a kommunista ideológia absztrakt
fogyasztói vágyakat gerjesztő ígéreteivel – az állam nem gondoskodik elegendő
fogyasztási cikk megtermeléséről, következésképpen az állam ahelyett, hogy
folyamatosan növelné az életszínvonalat, depriválja az állampolgárokat
(Borneman 1990: 17–18). A fogyasztói vágyak megvalósításának szándéka ezért
fokozatosan aláássa a kommunista rendszereket, melyeket egyre inkább “hiánygazdaságként”
említenek a társadalomkutatók és a politikusok egyaránt (Drakulić 1992).
A hiány és a depriváció nyomasztó légkörében azután a fogyasztás a politikai
ellenállás egyik formájává válhat: a fogyasztás individualisztikus, énközpontú
lázadássá válik a kollektivizáló, egyenlősítő állammal szemben (vö. Verdery
1996: 28–29).
Ezek a megközelítések
a fogyasztást egy egyszerű strukturális ellentét sémájában képzelik el:
az egyént vagy az egyének egy csoportját szembeállítják az állammal, és
ezzel újratermelik a “hegemónia” és az “ellenállás” heroikus diskurzusát,
melyben a szereplők leegyszerűsített módon vagy a “mi”, vagy az “ők” kategóriájába
soroltatnak. Lényeges azonban felismernünk, hogy az egyének viszonya az
államhoz korántsem párhuzamos vagy egynemű, fogyasztási szokásaik például
akár kulturálisan is különbözhetnek egymástól – vagyis nem szabad megfeledkeznünk
arról, hogy a “mi” és az “ők” közötti határvonal meghúzása sok esetben
igencsak kétséges vállalkozás lehet (ld. Gal 1995; Humphrey 1994). Ekképpen
a fogyasztás nem szükségképpen az állammal szembeni ellenállás csatatere:
a fogyasztás sokkal inkább lehet az Én megkülönböztetésének, az elkülönbözésnek
az eszköze, a státusz (gazdasági vagy kulturális tőke) jelölője egy ideológiai
szinten egalitariánusként elképzelt társadalomban, de lehet az elfogadott
értékekhez, a decensség bevett normáihoz való igazodás eszköze is (vö.
Gullestad 1995). Tehát egyszerre van jelen két tendencia: egyrészt a státuszszimbólumok
fogyasztása révén az elkülönbözés folyamatai elképzelt státuszkülönbségeket
hoznak létre, vagyis a fogyasztás társadalmi rétegződést teremt, másrészt
bizonyos normalizált fogyasztói szokások elsajátítása a konformitás eszköze
lehet, vagyis a fogyasztás csökkenti az emberek közötti különbségeket.
Mindezeken túl, és szemben azzal az általánosító tézissel, melyet Borneman,
Drakulić és Verdery állításai sugallnak, a szocialista pártállam Magyarországon
valóban hozzájárult a fogyasztói vágyak konkretizálásához, és elősegítette
az elkülönbözés folyamatát is: a nyugatra utazás és ezzel a bevásárló turizmus
lehetővé tételével, a butikok és különböző piacok működésének megengedő
szabályozásával, valamint a kiskereskedelmi vállalkozások de facto legalizálásával
és legitimálásával. Nem csoda, hogy a hiány sohasem volt olyan súlyos az
államszocialista Magyarországon, mint a nyolcvanas évek Lengyelországában,
Romániájában, vagy Bulgáriájában.
A kapitalizmus
és az államszocializmus között éles határt húzó diskurzusban nincs sok
helye a konkrét elemzéseknek1 – például annak, hogy a családok
mint gazdasági egységek hogyan próbálnak megélni egy adott politikai-gazdasági
környezetben, milyen fogyasztási stratégiákat választanak szezonális kiárusítások,
sorban állás vagy inflációs várakozások esetén. A viszonylag alacsony fogyasztási
színvonal okainak kutatásakor a hiánygazdaság jellemzőinek recitálásán
túl más irányban is keresnünk kell: a makroszinten értelmezett fogyasztást
például a vásárlóerő alacsony szintje is visszafogta. A magyarországi bérpolitika
elsődleges célja természetesen nem az volt, hogy kordában tartsa az emberek
konkrét fogyasztási vágyait – bár kétségtelenül oda vezetett, hogy a családi
háztartások költségvetési korlátját az emberek többsége túlzottan keménynek
találta. Más szavakkal, amikor (félre)idézik Kornait, az idézett antropológusok
és politológusok gyakran előbb gondolnak a vállalatokra, mint a családi
háztartásokra: azt boncolgatják, hogy a vállalatok miként élvezték a “puha
költségvetési korlát” előnyeit, a következmény nélküli túlköltekezés és
a pótlólagos erőforrásokat kicsikaró alku lehetőségét, miközben megfeledkeznek
arról, hogy a háztartások nagy többsége számára nem létezett ilyen puha
költségvetési korlát, mivel elsősorban a családtagok keresetéből és más
jövedelméből kellett megélniük. A család számára nem adatott meg a következmény
nélküli túlköltekezés lehetősége: a kölcsönök, a részletre vásárlás kamatterhei,
még ha eleinte minimálisak voltak is, mindenképpen “a kemény költségvetési
korlát” jelenlétét éreztették a családi háztartás kezelőivel.
A fogyasztás másodrangúsága a politikai gazdaságtani és mikroökonómiai elemzésekben
A szocializmus
elméleti modelljei olyan ideáltípusokat körvonalaznak, melyek a szocialista
társadalmak konkrét gyakorlatainak absztrakciói annak érdekében, hogy rendszerszerű
jellemzőket lehessen velük leírni. Általánosító és egyneműsítő természete
miatt a szovjet típusú szocialista rendszerek modelljei többnyire a szervezett
társadalmi tevékenységeket és az emberi kapcsolatok strukturális alapjait
(mint például tömegtermelés vagy hatalmi viszonyok) magyarázzák és nem
az egyének individualista, de szokásszerű cselekedeteit (mint például a
fogyasztást vagy az identitáspolitikát). Az államszocializmus hagyományos
politikai gazdaságtani vizsgálatai is rendszerjellemzőket próbáltak meg
körvonalazni, majd elemezni: a termelés és az elosztás központi irányítását,
az annak diszfunkcionális működéséből eredő korrekciós mechanizmusokat,
valamint az állami szektor és a második gazdaság közötti kapcsolatokat
kutatták (Bauer 1981; Fehér, Heller és Márkus 1983; Gábor és Galasi 1981;
Kornai 1980, 1992; Verdery 1991: 420).2 Annak következtében,
hogy e tanulmányok vagy a marxista politikai gazdaságtanból, vagy pedig
a termelésközpontú makroökonómiai elméletekből táplálkoznak, a társadalmi
viszonyok újratermelését szinte kizárólag a termelés világában vizsgálják.
Ezekben az írásokban a fogyasztás csak másodlagos szerepet kap, a termelés
folyománya, függő változó. Ez eléggé különös, mivel ezekben a társadalmakban
az egyéni vagy személyes fogyasztás mindig koncepcionális és politikai
problémát jelentett a pártvezetés számára. Ezért az is külön figyelmet
igényel, hogy a pártapparátus politikai döntéseivel hogyan értelmezte és
kezelte, tűrte vagy tiltotta a fogyasztás egyes nehezen ellenőrizhető gyakorlatait.
Márkus György
a Diktatúra a szükségletek felett című kötetben (Fehér, Heller és
Márkus 1983) azt állítja, hogy a szocialista rendszerben egy adminisztratív
központ, a kommunista párt bürokratikus apparátusa szervezi a termelést.
Minden társadalomban, fejtegeti Márkus e marxista szemléleti keretben,
szükség van arra, hogy a “szükségképpen társadalmi jellegű termelést” és
a “jelentősen megosztott és individualizált fogyasztást” összehangolják.
A kapitalizmusban a termelést a piaci cserének és a tőkefelhalmozás szükségletének
rendelik alá, a szocializmusban a termelést annak az elvnek a szolgálatába
állítják, hogy “az apparátus társadalom feletti uralmának anyagi alapja
a lehető legjobban kiterjedjen” (Fehér et al. 1983: 88–89, lásd még Verdery
1991: 421–422). A bürokratikus apparátus, annak érdekében, hogy a termelési
erőforrások elosztása fölött kizárólagos ellenőrzést gyakorolhasson, hiányok
létrehozásával és rögzített árakkal visszafogja a fogyasztási cikkek kínálatát
(Fehér et al. 1983: 89). Ez a “szükségletek feletti diktatúra” a fogyasztást
kiszámíthatatlannak és ellenőrizhetetlennek tekinti. Ezért egy központilag
szervezett gazdaság keretei között a fogyasztást korlátozni kell. Márkus
elismeri, hogy ez mindössze egy elméleti modell, a különböző államszocialista
társadalmak pártvezetői különböző időszakokban rákényszerültek arra, hogy
a szükségletek feletti ellenőrzés szigorúságát és közvetlenségét enyhítsék
(Fehér et al. 1983: 90). A Márkus általános elméletének alapját képező
szoros restrikcióval szemben azonban ezekben a társadalmakban megjelent
a második gazdaság, ami annak a jele, hogy noha az apparátus kétségtelenül
képes volt a forráselosztás ellenőrzésére az állami tulajdonú és irányítású
vállalatoknál, valójában az alternatív gazdasági tevékenységeknek egyre
nagyobb köre tudott kicsúszni a felügyelet alól. Más szavakkal, a keresleti
oldal felől érkező nyomás, tehát a fogyasztással kapcsolatos vágyak, végül
is megteremtették az ellenőrizetlen gazdasági tevékenységek apró, majd
egyre táguló köreit.
A közgazdászok,
különösen Bauer Tamás és Kornai János (Bauer 1981; Kornai 1980, 1992: 122)
elemzéseiből kitűnik, hogy a pártapparátus kontrollja még az első gazdaságban
sem volt teljes és megkérdőjelezhetetlen. Az állami tulajdonú vállalatok
igazgatói mindig bevethették az alku fegyverét a központi tervek túlzó
követeléseivel szemben, és arra is képesek voltak, hogy előrelátó módon
hatalmas raktárkészleteket halmozzanak föl az esetleges jövőbeni hiányok
termeléslassító hatásainak elkerülése céljából – ez olyan beruházási ciklusok
kialakulásához vezetett, melyeknek makroszinten a fogyasztásra is hatása
volt (Bauer 1981). A kemény költségvetési korlátok és a csőd hiányában
a vállalati költekezést nehezen lehet hatékonyan visszafogni (Kornai 1992:
140–145). Ezért a források egy része meghatározatlan ideig kikerülhet a
termelési körforgásból, ami előbb-utóbb a fogyasztási javak piacán is hiányt
gerjeszt, különösen, ha az import korlátlan növelésére nincs már pénz.
Mivel az alkufolyamatok a felettesek és a beosztottak között bármely szinten
kialakulhatnak, tulajdonképpen megtöbbszöröződik azoknak a száma és decentralizálódik
azoknak a köre, akik az elvileg központi szervezésű gazdaság működését
bizonyos fokig befolyásolni képesek. A közgazdászok, mivel alapvetően a
központi szervezésű szocialista gazdaság termelési szférájának tanulmányozásával
foglalkoznak, a fogyasztásnak a szocialista rendszerben betöltött szerepét
csak a klasszikus makroökonómiai elemzés segítségül hívásával tárgyalják
– ahol a fogyasztás a termelésnek vagy a szolgálatában, vagy pedig az útjában
áll (Kornai 1992: 165–171, 302–311). A fogyasztásnak szigorúan materialisztikus
és főkönyvi szemléletű aspektusait tekintve a javakat és szolgáltatásokat
kétféleképpen lehet elfogyasztani: a termelőfogyasztás (beruházás) vagy
a nem termelő végfogyasztás (személyes fogyasztás vagy jóléti kiadások)
révén. Ezért, mivel a klasszikus államszocializmus idején a szocialista
országoknak a kapitalista nyugathoz történő felzárkózáshoz szükségük volt
beruházásokra, az “improduktív” fogyasztást korlátozni kellett, áldozat,
halasztás vagy elhanyagolás révén (Kornai 1992: 170–171). Ezek a makrogazdasági
elméletek azonban nem térnek ki arra, hogy a fejlett tőkés országokkal
folytatott versenyben a hatvanas évek elejétől a fogyasztás is kiemelt
szerepet kapott, vagyis időnként éppen a beruházásokat fogták vissza a
fogyasztás szinten tartása érdekében.
Az államszocializmus
sajátosságaival foglalkozó politikai gazdaságtani és makroökonómiai elméletek
azonban nem magyarázzák a fogyasztás nem anyagi, kulturális vagy ideologikus
aspektusait. A fogyasztás nem csupán egy tétel egy ország költségvetési
mérlegében. A fogyasztást vágyak irányítják, normák szabályozzák, és ezek
a vágyak és normák változnak az időben. Ami egy bizonyos időpillanatban
és kulturális kontextusban luxusnak számít, más időkben és kultúrákban
funkcionális szükségletként értelmeződhet. A fogyasztás a társadalom egyes
csoportjai közötti kűzdelem a státuszszimbólumokért és osztályjelölőkért,
illetve a fogyasztás különböző gyakorlatainak megfelelő definícióiért és
“korrekt” értelmezéseiért – e csoportok között a párt ideológiai apparátusa
csak az egy a sok közül, bár kétségtelenül az egyik legbefolyásosabb. Az
államszocialista társadalmak fogyasztási szokásait elemző politikai gazdaságtani
és társadalomtudományi kutatásoknak nemcsak a pártapparátus politikai álláspontjával
és döntéseivel kell foglalkoznia, hanem a fogyasztási gyakorlatoknak azon
módjaival is, melyeket az egyének csoportja új identitások kialakítására
és kidolgozására, illetve a központilag meghatározott életstílusmodellek
és ideológiailag korrektnek tartott életmódok felforgatására használ fel.
Életmód: szükségletek és rétegződés
A Fogyasztásszociológia
című, egyetemi oktatásban használt szöveggyűjtemény először 1973-ban
jelent meg (Gerő et al. 1973). Az első kiadásban még több tanulmány foglalkozik
az életszínvonal távlati tervezésével, és az egyik fejezet írásai a kapitalista
fogyasztói társadalom kibontakozásának sajátosságait elemzik. A kötetben
mindazonáltal már egyáltalán nem érzékelhető a kommunizmus felépítésével
kapcsolatos hruscsovi optimizmus, és a fogyasztói társadalommal kapcsolatban
is inkább a fejlődést (a tartós fogyasztási cikkek vásárlásának növekedését)
mutató statisztikai adatsorok, mint a pazarlást vagy a “fölösleges” fogyasztást
bíráló kritikai elemzések dominálnak. A szöveggyűjtemény 1979-ben megjelent
harmadik kiadása azonban egyértelműen megválik mind a távlati tervezés,
mind pedig a nyugattal való versengő összehasonlítás tematikájától, és
elsősorban a fogyasztás magyarországi szociológiai kutatásának eredményeiből
válogat. Ez a változás egyrészt azt jelzi, hogy a szociológia a hetvenes
évek közepére saját empíriával rendelkező, önálló diszciplína lett Magyarországon,
másrészt pedig azt, hogy a politikai vezetés elnagyolt, ideológiai, egyneműsítő
társadalomképével szemben lehetséges volt a társadalom állapotáról és belső
tagoltságáról árnyaltabb diagnózist nyújtani.
Figyelemre
méltó, hogy a Fogyasztásszociológia harmadik kiadása az életszínvonal
gazdaságstatisztikai kategóriájával szemben az életmód kultúrszociológiai
fogalmának tulajdonít központi szerepet. Az életmód, életforma és életstílus
egymással rokon értelmű fogalmai tulajdonképpen a magyar társadalmon belül
újratermelődő gazdasági egyenlőtlenségek és kulturális különbségek megragadására
voltak alkalmasak, és ezzel implicit módon az “utolérni és túlszárnyalni”
program sikertelenségét is jelezték. Az utópisztikus elképzelések szerint
a népgazdasági tervek összeegyeztetése és a sokoldalú gazdasági együttműködés
hatására a szocialista országok összes állampolgára az anyagi gazdagság
egyenlő szintjén ért volna el a kommunizmusba. Az MSzMP 1962-ben tartott
VIII. kongresszusának határozatában foglalt jóslattal ellentétben (vö.
Pető és Szakács 1985: 399) azonban sem a szellemi és fizikai munka, sem
pedig a város és a falu közötti különbségek nem csökkentek a hetvenes évek
vége felé közeledve. Az egyenlőtlenségek fennmaradásának magyarázata a
szociológia legfontosabb, a politikai vezetés által is tűrve támogatott
feladata lett.
A szociológiai
életmódkutatás Magyarországon elsősorban Ferge Zsuzsa, Kemény István, Losonczi
Ágnes és Utasi Ágnes nevéhez fűződik.3 Ferge és Kemény a hivatalos
ideológia szocialista tulajdonviszonyokra építő, sematikus kategorizálásával
– két osztály, egy réteg – szemben a magyar társadalom sokkal tagoltabb
társadalomszerkezeti portréit rajzolta meg. Ferge Zsuzsa a jövedelmi és
vagyoni egyenlőtlenségek alapján kialakuló magyarországi társadalmi rétegződést
elemezve megállapította, hogy a kedvezőbb anyagi helyzetű, magasabb életszínvonalú
rétegekben nagyobb az életmódbeli változatosság is (Ferge 1969). Kemény
István a munkásosztály belső rétegződésének okai között a jövedelmi helyzet
mellett a származás, a települési, családi és kulturális háttér szerepét
is hangsúlyozta (Kemény 1972). A munkáséletmódok és a munkásosztály fogyasztási
(táplálkozási, ruházkodási, tisztálkodási, lakberendezési) szokásainak
elemzésében gyakran hivatkoztak Maurice Halbwachs ez idő tájt magyarul
kiadott szociológiai és szociográfiai vizsgálataira is (Halbwachs 1971).
Halbwachs maga is megállapítja, hogy a fogyasztási szokásokban mutatkozó
különbségeket nemcsak az eltérő társadalmi életfeltételek, hanem a csoportnormák
különbségei is magyarázzák.
Losonczi Ágnes
életmódkutatása a hetvenes évek magyar szociológiájának egyik legjelentősebb
monográfiáját eredményezte (Losonczi 1977).4 A könyv – Az
életmód az időben, a tárgyakban és az értékekben – három részre tagolódik,
melyek sorrendben a történeti életmódmodelleket, az életmód tárgyi és anyagi
feltételeit és az értékorientációk életvitelt szabályozó hatását elemzik.
Noha a történeti életmódminták továbbélésének vizsgálata a hetvenes évek
magyar társadalmában izgalmas és releváns eredményeket hozhatott volna,
Losonczi ebben a könyvében erre a feladatra nem vállalkozott. A szerző
a kortárs társadalomban létező életmódkülönbségeket elsősorban az ember
tárgyi környezetének eltérő feltételeiből vezette le, és elemzése középpontjába
a szükséglet kategóriáját állította. Minden társadalom és társas
csoport kialakítja a szükségletek hierarchiáját vagy preferencia-sorrendjét:
először bizonyos alapvető, biológiai szükségletek (például táplálkozás,
ruházkodás és lakhatás) kielégítésére törekednek, és amint az megoldottnak
tekinthető, további, másodlagos, kulturális szükségletek (például szórakozás,
művelődés, sport) kielégítése válik megoldandó feladattá (vö. Malinowski
1972). A szükségletek sorrendisége azonban társadalmanként és kultúránként
változik; a biológiai szükségletek kulturális jelentést nyernek és bizonyos
körülmények között a másodlagos szükségletek is alapvetőkké válhatnak.
A tárgyi szükségletek kielégítése, a fogyasztás ugyanakkor a társadalmi
viszonyok, a társadalom rétegzettségének újratermelését is eredményezi
(Losonczi 1977: 317–324, 483–489). Losonczi itt már támaszkodott Pierre
Bourdieu Magyarországon ekkoriban ismertté vált, a szimbolikus fogyasztással
foglalkozó, illetve a gazdasági és kulturális tőke között különbséget tevő
írásaira is (Bourdieu 1971, 1978). Losonczi a tárgyi szükségletek három
típusát – a táplálkozást, a lakberendezést és az autóhasználatot – konkrétabban
is megvizsgálta (Losonczi 1977: 332–463); elemzései a magyarországi fogyasztáskutatás
legjelentősebb eredményei közé tartoznak.
A hetvenes
évek közepén megjelent magyarul Thorstein Veblen A dologtalan osztály
elmélete című könyve (Veblen 1975). Max Weber fogyasztási szokások
alapján szerveződő státuszcsoportokat elemző írásai és Veblen hivalkodó
fogyasztásra vonatkozó fejtegetései a nem marxista, “polgári” életmódkutatás
legtöbbet idézett munkái. Utasi Ágnes nyolcvanas évek elején folytatott
fogyasztáskutatási vizsgálata is támaszkodott a weberi és vebleni elméletekre.
Utasi megkülönböztette a kulturális hagyományokra épülő, csoportjellemzőnek
tekintett életstílust az adott társadalmi-gazdasági formációra jellemző
életmódtól és az individuális emberi szükségletek kielégítésének
módjait jelző életminőségtől (Utasi 1984: 18–20). Az életstíluscsoport
továbbá különbözik a szubkulturális csoporttól: abban, hogy az előbbi preferenciák
alapján szerveződik, míg az utóbbi a szűkebben értelmezett értékek
alapján. A lényegi eltérés azonban egy kritikus szerint a megszerveződés
mozzanatában van, hiszen a szubkultúrák csoportidentitással rendelkeznek,
az életstíluscsoportok viszont laza szociológiai kategóriát alkotnak, és
nem lépnek fel az önmeghatározás igényével (Bozóki 1986: 184–185). Utasi
nem vizsgálta az alternatív életstílusokat, mert azokat a civilizációs
fejlődéssel ellentétes tendenciájuk szükségképpen ideiglenes formációknak
tekinti. A szubkultúrák és alternatív életstílusok vizsgálatának mellőzése
azonban a kutatás komoly hiányossága: már a nyolcvanas években sem lehetett
olyan tartósnak és változatlannak tekinteni az egyes életstíluscsoportokat,
hogy az indokolta volna a néha meglepően tartósnak bizonyuló fogyasztói
szubkultúrák (pl. bélyeggyűjtők vagy horgászok) tanulmányozásának elhanyagolását.
Utasi következtetései
alapján azonban érdekes megállapításokat tehetünk a hruscsovi utópia sorsára
vonatkozóan. A szellemi és fizikai munka közötti különbség nem látszott
csökkenni: a “magasabb iskolai végzettség esetében bizonyíthatóan erősebb
az individuális választás szabadsága” (Utasi 1984: 159). A falu és a város
életmódja sem közeledett, hiszen az életstílusban és a fogyasztási szokásokban
mutatkozó “egyenlőtlenségek rendszerében a legerősebbek egyike a falu és
a város különbsége” (Utasi 1984: 160). Az “utolérni és túlszárnyalni” program
a nyolcvanas évek elejére végleg lekerült a napirendről, de már a hetvenes
évek közepén is a megfáradás jelei mutatkoznak a pártpropaganda ideológiai
munkájában. A Pártélet szerzője, aki az életmód fogalmának meghatározásában
egyébként nyilvánvalóan támaszkodott az említett szociológiai életmódkutatásokra,
a szocialista életmód sajátosságairól így ír: “A szocialista életmód az
új társadalom emberének és közösségeinek az a magas rendű és tudatos életvitele,
amelyet … a marxizmus–leninizmus eszméi, a szocialista erkölcs elvei és
normái vezérelnek. A szocialista életmódnak kiemelkedő jellemzője a tevékenységek
tartalmi gazdagsága, sokszínűsége és egészséges aránya, továbbá az, hogy
helyes egyensúlyt teremt a közösségi és személyi, az anyagi és szellemi
értékek megbecsülésében” (Nagy 1977: 75). A meghatározásból azonban továbbra
sem tudhatjuk meg, hogy mitől gyúrták a kommunistákat különleges anyagból,
hiszen a “szocialista erkölcsnek”, az “egészséges aránynak” és “a helyes
egyensúlynak” a definícióban segítségül hívott fogalmai éppen olyan homályosak,
mint a szocialista életmód mibenléte.
Ideológia: tömegfogyasztás és reklám
Az ideológia
sajátossága, akármilyen tágan értelmezzük is a fogalmat, éppen az, hogy
meghatározza, mi a “helyes”, az “egészséges” és a “normális”. A hatvanas
évek végén és a hetvenes évek elején Magyarországon publikált, a kapitalista
fogyasztói társadalom “visszásságait” taglaló társadalomkritikai munkák
éppen azt igyekeztek bemutatni, hogy miért nem egészséges a fogyasztói
társadalom minél pazarlóbb fogyasztásra serkentő sajátossága. Vance Packard
magyarul 1966-ban megjelent Tékozlók című esszéjének egyik példája
a motoros fűnyírók elterjedése. Szarkasztikus kritikával ismerteti a reklámok
abbéli erőfeszítéseit, hogy a fűnyírás motorizálásával “vonzóan férfiassá”
tegyék ezt a házi munkát (Packard 1966: 37). A reklámok azt is elmagyarázzák
a “bőség társadalmában” élő amerikai fogyasztóknak, hogy miért kell két
autót vagy két hűtőszekrényt venni egy háztartásba. De a “fejlődés” igazi
útja a megtervezett elavulás, mely újabb termékek piacra dobásával, a termékek
élettartamának lerövidítésével vagy a termékek kívánatosságának manipulálásával
a régi fogyasztási cikk újracserélésére készteti a fogyasztót, és ezzel
az eldobási szellemet terjeszti (Packard 1966: 53–54). Packard társadalomkritikai
írása a jelen tanulmány szempontjából azért érdekes, mert a fogyasztás
folyamatos növelésének szükségességét az Egyesült Államokban éppen a Szovjetunióval
folytatott termelési verseny nyomán keletkezett termékfölösleg eladási
kényszerével indokolták: mintha Nixont idézte volna Packard is. Az is figyelemre
méltó, hogy Packard éppen olyan moralizáló hangnemet ütött meg könyve végén,
mint amilyet a frizsiderszocializmus-vita némely hozzászólója, és a “tartalmasabb”
életmódot sürgető zárógondolatai a “szocialista életmód” teoretikusainak
is dicséretére váltak volna.
A kapitalista
és államszocialista országok hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évekbeli fogyasztási
gyakorlatai közötti igazi különbség, úgy tűnik, inkább fokozati, mint minőségi:
az átlagjövedelmek különbsége határozza meg a fogyasztás átlagos szintjében
és a fogyasztási szerkezetben fennálló különbséget is. Hiszen elsősorban
nem azért nem vásároltak Magyarországon két mosógépet a családok, mert
nem buzdította erre őket hatékony árureklám, hanem azért, mert nem fért
volna el a kisméretű lakásokban, és mert más tartós fogyasztási cikkek
első példányának beszerzése esetleg előbb volt a listán.5 Noha
kétségtelen, hogy a fogyasztási cikkek tömegtermelésének kialakulása maga
után vonja a fogyasztás tömegessé válását is, a fogyasztással kapcsolatos
döntéseket az egyének és a családok végül is önállóan hozzák, arra kényszeríteni
őket nem lehet. A fogyasztás történeti, generációk között áthagyományozott
mintáinak, a tömegkultúra befolyásának és az ideológiának csak ösztönző
szerepe van, és nem teszi kötelezővé a vásárlást – különösen, ha a jövedelmi
helyzet kemény költségvetési korlátot jelent. Mindazonáltal szűkös anyagi
helyzetben és a hiánygazdaság körülményei között is lehetőség nyílik innovatív
és kreatív fogyasztói szokások kialakítására; ha az új szükségletek kielégítésére
az ipar és a kereskedelem nem képes rugalmasan reagálni, akkor a már meglévő
fogyasztási cikkek újrafelhasználásával, “újrafogyasztásával” és a használt
tárgyakhoz új jelentések társításával is meg lehet többszörözni a követhető
fogyasztási mintákat.6
Az anyagi bőség
világaként értelmezett fogyasztói társadalom terjedése kétségtelenül lassabb
volt az államszocialista országokban, mint a kortárs nyugati jóléti társadalmakban.
Az árureklám szerepe mindazonáltal a szocialista hiánygazdaságokban is
fokozatosan növekedett, mint azt más írások között Bessenyei István és
Heller Mária több tanulmánya is hangsúlyozza (Bessenyei és Heller 1980,
1982, 1986). A vásárlási kedv fenntartása ugyanis még az erőforráskorlátos
gazdaságban működő termelővállalatoknak is érdeke volt – hiszen a túlkeresletre
hivatkozva több központi támogatást lehetett igényelni (Bessenyei és Heller
1986: 73–74). Az árureklám mechanizmusa azonban végeredményben nem különbözött
a kapitalista fogyasztói társadalmakban elterjedttől: noha a szocialista
reklámnak a marketingszakkönyvek szerint a társadalmi tervezés részterületévé
kellett volna válnia, és a termékek használati értékéről és áráról szóló
“valódi” információt kellett volna közölnie, még maguk a szakkönyvek is
tényként kezelik a fogyasztó manipulálásának elkerülhetetlenségét (Bessenyei
és Heller 1980: 134). A manipuláció technikái pedig a kapitalizmusban és
a (késő)szocializmusban egyformák: a “mesterséges termékdifferenciálás”
az azonos használati értékű tárgyakat szimbolikus jelentéstartalmak társításával
különbözteti meg egymástól, a reklám által az áru köré vont aura megteremti
a szép látszatot és a vonzó illúziót, vagy éppen a felelősségteljes fogyasztói
magatartás mitológiáit, az egyéni szükségletekre apellálás pedig elfedi
a kollektív szükségletek fontosságát (Bessenyei és Heller 1980: 121, 129).
Az árureklámban szorosan összefonódik az ideológiai és gazdasági mozzanat:
“nemcsak egy-egy árucikket kell elfogadtatni, hanem annak a mechanizmusnak
az egészét is, amelyben az árutermelés ilyen módja lehetséges” (Bessenyei
és Heller 1980: 130).
A reklámok
természetesen nem diktálják a fogyasztói magatartást, csak befolyásolják
azt. A befogadók nem feltétlenül hiszik el a reklámban foglalt információ
tartalmát, lehetséges, hogy csak kulturális felemelkedést kínáló fantáziaértéke
miatt fogyasztják magát a reklámárut, és mellesleg a reklámozott árut is
(vö. Bessenyei és Heller 1986: 75). A fogyasztás és a tömegkultúra ideológiái
nem teremtenek valóságot, csak a valóság egy olvasatát, melyet sokan valóságként
tapasztalhatnak meg. A reklámmal és a fogyasztói ideológiákkal kapcsolatos
alaposabb vizsgálatoknak tehát mindenképpen ki kellene térniük a versengő
vagy éppen csak párhuzamosan létező olvasatok elemzésére és értelmezésére
is – az államszocialista időszak fogyasztáskutatásában éppúgy, mint bármely
más korszak vagy régió fogyasztáskultúráinak tanulmányozásában.
Háztartás: családi fogyasztás, háztáji gazdálkodás és szabadidő felhasználás
A háztartások
gazdálkodásának kutatása a fogyasztáskutatással rokon terület, hiszen a
háztartások gazdasági döntései között kiemelt szerepet játszik a fogyasztás
ütemezése és megtervezése. Nixontól kezdve Daniel Millerig, a fogyasztás
kulturális antropológiai kutatásának pápájáig számos szakértő hangsúlyozta,
hogy milyen fontos szerepe van a háziasszonyok fogyasztási döntéseinek
a fogyasztási cikkek piacképességének megállapításában (Miller 1995: 34–39).
A háziasszonyok egyrészt a családi költségvetés meghatározásában és a családi
jövedelem beosztásában töltenek be kulcsszerepet, másrészt a társadalom
számos más szférájával ellentétben itt adatik meg számukra az autonóm cselekvés
lehetősége. A háziasszonyok ismerik leginkább az élelmiszerek, az italok
és a háztartási cikkek árait a különböző üzletekben, és ők szervezik meg
a legoptimálisabb módon a hétvégi bevásárlást. Mindezekkel az általánosító
megállapításokkal összhangban Hoffmann Istvánné is azt a következtetést
vonta le kiterjedt szociológiai felmérései alapján, hogy a nők tömeges
munkába állása nyomán sem változott meg a háziasszony (feleség, anya) “családi
pénzügyminiszteri” szerepe (Hoffmanné 1977a: 166, 1977b: 68). A különböző
fogyasztási cikkek vásárlásánál csupán a háztartási gépek kiválasztásában
nagyobb a férj szerepe, a feleség befolyása érvényesül a ruházkodási, lakberendezési,
élelmiszervásárlási és más, kisebb értékű javak beszerzésében (1977a: 168).
Hoffmanné kutatásai a háztartás-gazdálkodási döntésekben kialakult szereposztás
elemzésén túl vizsgálták a pénzgazdálkodás és a takarékoskodás különböző
mintáit, a fogyasztásszerkezetnek a társadalmi rétegződés szerinti változatait,
valamint a fogyasztás megtervezésének és a részletvásárlási készségnek
az elterjedtségét is.
A háztartások
fogyasztása azonban nemcsak a jövedelmek elköltését, hanem esetenként a
megtakarítást és az elhalasztott jövedelemfelhasználást is felöleli. A
háztáji gazdálkodás és a második gazdaság más formái a fogyasztási javak
pénzkiváltó termelését teszik lehetővé. A már megvásárolt fogyasztási cikkek
karbantartása, ápolása vagy a tárgyi környezet időnkénti átrendezése megváltoztatása
is fogyasztás, a fogyasztási folyamat része (Campbell 1995: 104, Vörös
1996: 77). A költekező fogyasztás és a pénzkímélő fogyasztás aránya jövedelmi
helyzettől, családi háttértől és divathullámoktól függően más és más lehet.
Egy nyolcvanas évek közepén publikált vizsgálat például megállapította,
hogy az 1972 és 1982 közötti időszakban Magyarországon folyamatosan növekedett
a szabadidejükben munkát végzők száma, elsősorban a barkácsolók és a ház
körüli javítást végzők aránya. Miközben 1978-ig a vendégségbe járók és
a szabadidőt kulturális tevékenységek végzésére fordítók száma is nőtt,
addig 1978 után megváltozott a trend, és a “munka utáni munka” aránya a
kulturális és társadalmi tevékenységek rovására is nőtt (Bruszt és Lili
1986: 84–85). A második gazdaság kialakulását a különböző társadalomkutatók
egyrészt azzal magyarázták, hogy a hiánygazdaságban szükségessé vált a
“szocialista szektor” kereslettől elmaradó termelésének kiegészítése, másrészt
azzal, hogy a hetvenes évek közepéig folyamatosan emelkedő életszínvonal
szinten tartása érdekében számos család kényszerült pótlólagos jövedelemszerzési
lehetőségek felkutatására és kihasználására. De mind a két magyarázat ugyanannak
a következtetésnek a levonását teszi számunkra lehetővé: a Nixon és Hrucsov
által meghirdetett, a kapitalista és államszocialista társadalmi-gazdasági
rendszer közötti versenyt a fogyasztói társadalom nyerte meg.
Utószó: fehét foltok a fogyasztáskutatásban
Az eddigiekben
a politikai gazdaságtan, a makroökonómia és a szociológia fogyasztással
kapcsolatos szemléletét és kutatási irányait elemeztem. A kutatások többnyire
vagy össztársadalmi és makrogazdasági szinten kezelik a fogyasztás problémáját,
vagy pedig steril szociológiai kategóriákkal helyettesítik be az önmeghatározásra
és önértékelésre képes szubkulturális fogyasztási csoportokat. A fogyasztói
magatartás és a fogyasztó kultúrák történeti vagy kortárs vizsgálatában
a kvantitatív statisztikai felméréseket szükséges lenne kiegészíteni egy
olyan kultúrszociológiai és kultúrantropológiai megközelítéssel, mely a
fogyasztó személyét és szempontjait helyezi középpontba. Ilyen típusú kutatások
előfordultak már a hazai szociológiában (többek között Losonczi Ágnes munkáiban
találhatunk rá példákat), azonban bőven maradtak még olyan tematikus fehér
foltok, melyek feltérképezésének feladata még előttünk áll.
Összefoglalásképpen
és felsorolásszerűen álljon itt néhány lehetséges szociológiai és kulturális
antropológiai fogyasztáskutatási terep: (1) A fogyasztás intézményi megszervezése
és helyszínei (az üzletek, áruházak és piacok szakosodása a rétegkultúrák
és a szubkultúrák különböző igényeinek megfelelően, az áruvásárlás és árufogyasztás
eltérő helyszínei, a kulturális fogyasztás intézményei, a hivalkodó fogyasztás
társadalmi tere és ezek változása az évek során); (2) A fogyasztással szerzett
tárgyak, szolgáltatások helyi jelentései (a tárgyak puszta felsorolása
és katalogizálása nem sokat árul el a tárgyak felhasználásának kulturálisan
különböző módjairól, a statisztika nem képes beszámolni a jelentések különbségeiről);
(3) A fogyasztás szubkultúrái (a felforgató fogyasztás, az “alternatív”
csoportok “fogyasztásellenes fogyasztása” vagy az új étkezési kultúrák
fogyasztása mellett a tisztes polgári életmód kellékeinek szinte kötelező
beszerzése köré is szerveződnek szubkultúrák – ennek alapján a jövedelemszint
különbségei ellenére lehet látszólag azonos tárgyi kultúra különböző háztartásokban);
(4) A fogyasztás szerepe a személyes presztízs vagy azonosságtudat létrehozásában
és fenntartásában (fogyasztás és identitás kérdései, a parvenü, a deklasszált,
az újgazdag figurája az államszocializmus késői korszakában és a posztszocializmusban);
és (5) A fogyasztás különböző stratégiáinak kialakítása (a költekezés és
a megtakarítás kulturális jelentései, a fogyasztás időzítése, a pénzkímélő
fogyasztás példái). A Replika fogyasztási szokásokkal és fogyasztói
kultúrákkal foglalkozó sorozata e fehér foltok színesebbé tételéhez kíván
hozzájárulni.
Hivatkozott irodalom
Bauer Tamás (1978): Investment Cycles in
Planned Economies. In Acta Oeconomica, 21(3): 243–260.
Bauer Tamás (1981): Tervgazdaság, beruházás,
ciklusok. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Berend T. Iván (1983): Gazdasági útkeresés,
1956–1965. Budapest: Magvető.
Bessenyei István és Heller Mária (1980):
A reklám: a csereérték ügynöke vagy a fogyasztás szolgálólánya? In Jel-Kép,
2(2): 118–134.
Bessenyei István és Heller Mária (1982):
Fogyasztás, reklám, ideológia. In Társadalmi Szemle, 37(11): 32–41.
Bessenyei István és Heller Mária (1986):
Fogyasztói ideológia és hiánygazdaság: Egy értékkonfliktus természetrajzához.
In Értékek és választások, 69–78. Budapest: Tömegkommunikációs Kutatóközpont.
Borneman, John (1990): After the Wall.
New York: Basic Books.
Bourdieu, Pierre (1971): Osztályhelyzet,
osztálypozíció. In A francia szociológia. Budapest: Közgazdasági
és Jogi Könyvkiadó.
Bourdieu, Pierre (1978): A társadalmi
egyenlőtlenségek újratermelődése. Társadalomtudományi Könyvtár sorozat.
Budapest: Gondolat.
Bourdieu, Pierre (1979): La distinction:
Critique Sociale du jugement. Paris: Éditions de Minuit.
Bozóki András (1986): Utasi Ágnes: Életstíluscsoportok,
fogyasztási preferenciák. In Társadalomkutatás, 4(3–4): 184–188.
Bruszt László és Lili Róbert (1986): Az
áruba bocsátott szabadidő. In Társadalomkutatás, 4(3–4): 82–99.
Burawoy, Michael és Lukács János (1987
[1985]): Mítoszok a munkáról: Gyárak összehasonlítása egy szocialista és
egy fejlett tőkés országban. In Társadalomkutatás, 5(1): 43–62.
Campbell, Colin (1995): The Sociology of
Consumption. In Acknowledging Consumption. A Review of New Studies.
Daniel Miller szerk., 96–126. London and New York: Routledge.
Douglas, Mary és Baron Isherwood (1978):
The World of Goods. London: Allen Lane.
Drakulić, Slavenka (1992): How We Survived
Communism and Even Laughed. London: Vintage.
Fehér Ferenc, Heller Ágnes és Márkus György
(1983): Dictatorship Over Needs: An Analysis of Soviet Societies. London
and New York: Basil Blackwell.
Fehér Ferenc, Heller Ágnes és Márkus György
(1991): Diktatúra a szükségletek felett. Budapest: Cserépfalvi.
Ferge Zsuzsa (1969): Társadalmunk rétegződése.
Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Gábor R. István és Galasi Péter (1981):
A “második” gazdaság. Tények és hipotézisek. Budapest: Közgazdasági
és Jogi Könyvkiadó.
Gal, Susan (1995): Language and the “Arts
of Resistance”. In Cultural Anthropology, 10(3): 407–424.
Gerő Zsuzsa, Hrubos Ildikó és Szelényi
Iván (szerk.) (1973): Fogyasztásszociológia. Szöveggyűjtemény. Budapest:
Tankönyvkiadó.
Gullestad, Marianne (1995): The Morality
of Consumption. In Ethnologia Scandinavica, 25: 97–107.
Halbwachs, Maurice (1971 [1913]): A munkásosztály
fogyasztási tendenciái. In A francia szociológia. Budapest: Közgazdasági
és Jogi Könyvkiadó.
Heller Mária, Némedi Dénes és Rényi Ágnes
(1992): A magyar nyilvánosság szerkezetváltozásai a Kádár-rendszerben.
In Értékrendek és társadalmi-kulturális változások. Somlai Péter
szerk., 109–118. Budapest: ELTE Szociológiai Intézet.
Héthy Lajos (1988): Az állam és a bér.
In Valóság, 22(9): 33–46.
Hoffmann Istvánné (1977a): A magyar
háztartások gazdálkodási modellje. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Hoffmann Istvánné (1977b): Gazdálkodás
otthon. Budapest: Magyar Nők Országos Tanácsa és Kossuth Kiadó.
Hoggarth, Raymond (1975): Művelődés,
gondolkodás, szokások. Az angol munkásosztály belülről. Budapest: Gondolat.
Humphrey, Caroline (1994): Remembering
an “Enemy”: The Bogd Khan in Twentieth-Century Mongolia. In Memory,
History, and Opposition. Rubie S. Watson szerk., 21–44. Santa Fe: School
of American Research Press.
Janos, Andrew C. (1989): The Politics of
Backwardness in Continental Europe, 1780–1945. In World Politics, 41(3):
325–358.
Kemény István (1972): A magyar munkásosztály
rétegződése. In Szociológia, 1.
Kornai János (1980): A hiány. Budapest:
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Kornai János (1992): The Socialist System:
The Political Economy of Communism. Princeton: Princeton University
Press.
Kornai János (1993): A szocialista rendszer:
Kritikai politikai gazdaságtan. Budapest: Heti Világgazdaság Kiadó.
Losonczi Ágnes (1977): Az életmód az
időben, a tárgyakban és az értékekben. Társadalomtudományi Könyvtár
sorozat. Budapest: Gondolat.
Malinowski, Bronislaw (1972 [1929–1950]):
A funkcionális elmélet. In Baloma. Válogatott írások, 7. fejezet,
401–424. Budapest: Gondolat.
Manchin Gy. Róbert (1975): Az életmód szociológiai
problémái. In A szociológia ágazatai, 114–135. Budapest: Kossuth.
May, Elaine Tyler (1988): Homeward Bound:
American Families in the Cold War Era. New York: Basic Books.
Miller, Daniel (1995): Consumption as the
Vanguard of History. In Acknowledging Consumption. A Review of New Studies.
Daniel Miller szerk., 1–57. London and New York: Routledge.
Nagy Emil (1977): A szocialista életmódról.
In Pártélet, 22: 73–78.
Nove, Alec (1990): A megvalósítható
szocializmus. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Packard, Vance (1966): Tékozlók. Budapest:
Kossuth.
Packard, Vance (1971): Feltörekvés,
reklám, szexualitás Amerikában. Budapest: Gondolat.
Pető Iván és Szakács Sándor (1985): A
hazai gazdaság négy évtizedének története, 1945–1985. I. kötet: Az
újjáépítés és a tervutasításos irányítás időszaka. Budapest: Közgazdasági
és Jogi Könyvkiadó.
S. Nagy Katalin (1987): Lakberendezési
szokások. Gyorsuló idő sorozat. Budapest: Magvető.
Utasi Ágnes (1984): Életstíluscsoportok,
fogyasztási preferenciák. Rétegződés-modell vizsgálat 5. kötet. Budapest:
MSzMP KB Társadalomtudományi Intézete.
Váci Mihály (1961): Se az atombomba, se
az isten! In Új Írás, (9): 579–580.
Veblen, Thorstein (1975 [1899]): A dologtalan
osztály elmélete. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Verdery, Katherine (1991): Theorizing Socialism:
A Prologue to the “Transition”. In American Ethnologist, 18(3):
419–439.
Verdery, Katherine (1996): What Was
Socialism and What Comes Next? Princeton: Princeton University Press.
Vörös Miklós (1996): Fogyasztás és kultúra.
In Replika, 21–22: 77–79.
1 Fontos kivétel Michael Burawoy és Lukács
János tanulmánya, mely egy magyarországi, állami tulajdonban lévő “szocialista”
és egy amerikai, magántulajdonban lévő “kapitalista” gyár munkaszervezési
hatékonyságát hasonlítja össze – és megállapítja, hogy a központi elosztás
külső környezete ellenére az adott magyarországi üzem sokkal hatékonyabban
és termelékenyebben dolgozik, mint a piacgazdasági külső környezetbe ágyazott
amerikai üzem. Az írás a “kapitalizmus” és a “államszocializmus” működésével
kapcsolatos gazdaságelméleti sztereotípiák mintaszerű, antropológiai terepmunkán
alapuló kritikáját nyújtja (Burawoy és Lukács 1987).
2 A lista természetesen távolról sem teljes.
Fehér Ferenc, Heller Ágnes és Márkus György könyve, a Diktatúra a szükségletek
felett, csakúgy, mint Kornai János A szocialista rendszer című kötete,
magyarul is megjelentek (Fehér et al. 1991, Kornai 1993) – ám a jelen tanulmány
írásakor nem volt lehetőség az idézetek pontos magyar fordításainak kikeresésére.
Érdekes adalék, hogy miközben a könyvtárakban e híres sikerkönyvek példányaiból
egyet sem lehet találni, Alec Nove-nak A megvalósítható szocializmus címmel
1990-ben megjelent könyvét az elmúlt hét évben még egyszer sem kölcsönözték
ki (Nove 1990).
3 A magyarországi életmódkutatás felfutási
periódusáról bővebben lásd Manchin 1975.
4 Losonczi Ágnes könyve sokkal gondosabb
elemzést igényelne, mint amilyenre a jelen tanulmány szűk keretei lehetőséget
adnak. Meglátásainak és megállapításainak csupán töredékére utalhatunk
ezúttal.
5 A lakások diszfunkcionális túlzsúfoltságáról
lásd S. Nagy Katalin írását a Replika jelen számában, valamint a
témában írott könyvét is (S. Nagy 1987).
6 A fogyasztási cikkek “választékának”
innovatív bővítéséről ír Hammer Ferenc és Dessewffy Tibor a jelen tanulmányt
követő esszében.