Uzsoky Borbála
Jean Améry
„Egyébiránt ez
idô tájt sem érzem magam jobban, mint egykor a Harmadik
Birodalom idején. Ami foglalkoztat, s amirôl beszélni
hivatva vagyok, az eme Birodalom áldozatai. Nem emlékmûvet
kívánok állítani, mert áldozatnak lenni
önmagában nem érdem. Csak létük kondícióiról
kívántam tudósítani, s ezek megváltoztathatatlanok.”
Egy ember, akinek szellemi gyökerei bevallottan
s egész életében a német kultúrához
kötôdtek, s annak is leginkább ahhoz a vonalához,
melyet a halálhoz való viszony specifikusan német
módja jellemez, élete derekán egy német haláltáborban
találja magát. A legabsztraktabb halálszemléletnek
s a halálgyárakban tárgyiasult brutális meghalásnak
abszurd ütközése lehet az a pont, ahonnan kiindulva Améry
mûvét, életét s halálát, megkísérelhetjük
megérteni.
Tadeusz Borowski, Primo Lewi, Paul Celan,
Jean Améry: egy névsor csak a legismertebb azon írók
s gondolkodók közül, akik túlélték
Auschwitzot, kiírták vagy megpróbálták
kiírni magukból a felfoghatatlant, s végül önkezükkel
vetettek véget életüknek. Kézenfekvô s
elterjedt az a magyarázat, mely a nem alkotó holocaust-túlélô
öngyilkosokra egyaránt vonatkozik, hogy tettüket azért
követték el, mert az átélt borzalmak tudatában
az élet nem volt számukra elviselhetô. „Az út
Auschwitzból nyílegyenesen az öngyilkosságához
vezetett […], s Améry nem tett mást, csak ment toronyiránt,
mert az elgondolhatatlant végiggondolta” – írja Ingo Hermann
a vele készített interjúkötet bevezetôjében.
Ez az állítás a fent említett kézenfekvô
magyarázatot látszik igazolni, mely magyarázat Améry
teljes életmûvét s gondolati fejlôdését
tekintve, felületes megközelítésnek tûnik.
Améry, bár magát bizonyos mértékig elhatárolva,
bevallottan közel állt az egzisztencializmushoz, ezen belül
is Sartre-hoz, akit élete egy hosszú szakaszában mesterének
tekintett, valamint Camus-höz, akinek a Sziszüphosz mítosza
címû mûve állandó hivatkozási pont
írásaiban. S itt térnék vissza a már
említett abszurd élethelyzetre, Amérynek az abszurdhoz
való viszonyára és magának az abszurdnak a
camus-itôl való megkülönböztetésére.
Camus a következôkkel indítja a Sziszüphosz mítoszát:
„Csak egyetlen igazán komoly filozófiai kérdés
van: az öngyilkosság. Ha meg tudjuk ítélni, hogy
érdemes-e leélni az életet, akkor választ is
adtunk a filozófia alapkérdésére.”1 Az 1966-ban
íródott Túl bûnön és bûnhôdésen
címû, Auschwitzot feldolgozni próbáló
kötet Zsidónak lenni: kényszer és lehetetlenség
címû fejezetének utolsó lapjain a következôket
írja: „Nem a Lét, a Nemlét vagy az Istenhiány
nyomaszt engem, hanem a társadalom: mert az, és csak az okozza
egzisztenciális egyensúlyzavaromat, ami ellen szellemi kötéltánccal
védekezem. A társadalom, és csak a társadalom
vette el a világba vetett bizalmamat. A metafizikai szorongás
emelkedett szellemek elegáns gondja. Maradjon is csak azoké,
akik mindig tudták, kicsodák-micsodák ôk, és
miért azok, és megmaradhatnak annak, amik.” S itt nem árt
hangsúlyozni, hogy a már ifjúkorában is írónak
készülô Amérynek ez az elsô kötete,
tehát 21 évnek kellett eltelnie a lágerbôl való
szabadulás után, hogy az írásnak értelmét
lássa. Így ír errôl a már említett
kötetének egy másik fejezetében: „…szeretném
Karl Kraustól idézni, amit a Harmadik Birodalom elsô
éveiben mondott: »A szó meghalt, amint eme világ
feltámadt«. Ô persze mint a metafizikai értemben
vett »szó« védelmezôje mondta ezt, míg
mi, exlágerfoglyok, a szentenciát tôle kölcsönözve
a »szó«-val szembeni szkepszissel ismeteltük azt.
A szó meghal ott, ahol egy totalitárius igény a valóságot
maga alá gyûri. És a mi szavunk régen meghalt.
És még az az érzés sem maradt hátra,
hogy ezt sajnálnunk kellene.”2
Nem sokkal a halála elôtt
egy vele készült interjúban, arra a kérdésre
válaszolva, hogy álmodik-e még a nácizmus alatti
idôkkel, azt válaszolja, hogy a Túl bûnön
és bûnhôdésen címû könyvének
megírásával Auschwitzot szellemileg katartikus módon
feldolgozta, s ezáltal megszûnt pszichésen teher lenni
számára. A kijelentést igazolni látszik, hogy
Améry eme mû után fél tucat egyéb könyvet
írt, s ezekben ha olykor-olykor érinti is a lágeridôket,
tematikájuk igen széles körû.
Ugyanakkor az az állítás,
hogy Améry mint áldozat feldolgozta a láger okozta
traumát, nem vezethet minket arra a következtetésre,
hogy mint gondolkodó entellektüel ne lenne annak folytonosan
tudatában – annak minden szellemi konzekvenciájával
együtt –, hogy a kor, amelyben él, az, amelyben Auschwitz megeshetett.
A megélt borzalmak emléke elhalványulhat, de a világba
vetett bizalom elvesztése visszafordíthatatlan, a megkérdôjelezett
emberi méltóság örökre megkérdôjelezett
marad.
Améry mûve nem más,
mint emberi méltósága – amelytôl megfosztatott
– visszaszerzésének folyamata, s ez számára,
az erkölcsi, testi, fizikai megaláztatáson túlmenôen,
s talán elsôsorban, a szellem szabadságától
való megfosztottság. „A szellem a lágerben, a maga
teljességében illetéktelenné nyilvánította
saját magát.” A lágerben ösztönlénnyé,
csak fizikai létezôvé alázták. „A testem
voltam, semi más.” Aki a halállal „farkasszemet nézve”
él, annak nincs módja gondolkodni lét és nemlét
kérdésérôl. „Akit kínoztak, az kínzott
marad örökre”, írja a Kínzás címû
fejezetben. S akit kínoztak, az nem lehet a lét értelmének
filozófusa. Annak számára nem merülhet fel a
camus-i kérdés: „Megérdemli-e az élet, hogy
végigéljük?” A kérdés irrelevánssá
válik, ha a döntés joga nem az enyém. Fogalmazhatnánk
úgy is, hogy Amérynek nem adatott meg a lét camus-i
abszurditását megélni, ezt Auschwitz lehetetlenné
tette. Améry, az entellektüel számára Auschwitz
feldolgozhatatlan élménye, hogy megfosztotta ôt a halállal
való intim kapcsolattól, a halál választásának
szabadságától, a saját halálról
való rendelkezés jogától, ami számára
egyben a szellem szabadságától való megfosztottságot
is jelenti. Öngyilkossága önnön méltósága
s egyben szabadsága visszaszerzésének végsô
aktusa.
Az öngyilkosságról szoló
esszékötetében írja a következôt:
„Döntô számomra annak hangsúlyozása, hogy
mily mértékben voltunk az abszurditásnak kitéve.
És itt nem a camus-i, sajátságosan önkényes
s tetszôleges összefüggésben felidézhetô
elvont fogalomra gondolok. »Az abszurd« a valóságban
hétköznapibb s egyszersmind iszonytatóbb, mint a Sziszüphosz
mítoszában. […] Az élet totális abszurditását,
melyet idôvel felemészt maga az élet, a közelmúlt
történelme is tükrözi: »Es geht vorbei, nacher
war es einerlei«,3 írja Karl Kraus híres-hírhedt
versében a Harmadik Birodalomról. Hitler. Ô volt számunkra
az, akinek személyét minden részletében ízekre
szedtük, gúny és gyûlölet tárgya volt,
sôt mit mondjak, lassú tûzön sütögettük
volna, maga volt a gonosz megtestesülése. Mi Hitler ma? Az
ifjabbaknak történelmi személy, mint Néró,
nem éppen szimpatikus, de olyan, aki azért túl sok
szót nem érdemel. Az idôsebbeknek is csak az egyik
gazember a többi közt, mivel idôközben oly sok politikai
bûnözôrôl lehetett hallani. S maguknak az érintetteknek?
Legyünk ôszinték: az idô s a közben eltelt
élet számukra is elmosta az abszurd iszonyatos alakját.”
Amérynek, az exlágerfogolynak
halála, aki filozófiai igényû könyvet írt
az öngyilkosságról, s harminchárom évvel
Auschwitz után önkezével vetett véget életének,
még a pályatársak s barátok körében
is értetlenséggel találkozott, s polémiát
váltott ki. Mint minden öngyilkosság, rejtély
ez is, s különösen az életmûvet csak töredékesen
ismerô magyar olvasóközönség számára.
A közeljövôben megjelenô kötet itt közölt
esszéje nyújthat talán némi segítséget
a vázolt gondolatkör s Améry életmûvének
megértéséhez.
***
Zsidónak lenni kényszer és
lehetetlenség. Egy kijelentés, melyben a zsidó szó
semmi mással nem helyettesíthetô be, anélkül,
hogy annak fatális és komplex tartalma el ne veszne. Afféle
állítás, hogy magyarnak, németnek, örménynek,
franciának stb. lenni kényszer és lehetetlenség,
részint értelmetlen, részint, holmi könnyed identitásproblémát
takarhat. Az asszimiláns zsidó családban nevelkedett,
önmagát katasztrófazsidóként meghatározó
Améry fenti címû esszéjének tárgya
nem vagy csak eufemisztikus megfogalmazással tekinthetô identitásproblémának.
Talán ki lehet jelenteni, hogy egy hovatartozás oly módon
való törvényi meghatározása, mint a nürnbergi
törvényekben szerepel, példa nélkül való.
Akkor, amikor egy hovatartozás a halálos ítélettel
egyenlô, elég nehéz identitásproblémáról
beszélni. Így ír errôl: „Zsidónak lenni
– számomra ettôl kezdve annyit jelentett, szabadságolt
hullaként, megölendôként létezni, aki csak
valami véletlen folytán nincs még ott, ahova igazán
való, s ez az érzés különbözô
változatokban, különféle intenzitású
fokon mind a mai napig megmaradt.”
Nem helyettesítheto a zsidó
szó már az okból sem, mert a zsidó nem egyszerûen
nép vagy vallás, nem társadalmi réteg, noha
mindezen csoportok bizonyos ismérveivel rendelkezik, hanem mindenekelôtt
egy történelmileg, jellegében példátlan
kollektív fóbia tárgya. Ez a fóbia végül
is az európai kultúra csôdjének katalizátorává
vált, mely csôd a holocaust történelmi katasztrófájában
érte el végkifejletét.
Végezetül visszatérve
Améry katasztrófazsidó-élményére
álljon itt a tanulmány egyik kulcsmondata: „Mindent könnyebb
lenne elviselni, ha kötôdésem a többi zsidóhoz
nem merülne ki a tiltakozó szolidaritásban, ha a kényszerûség
nem ütközne minduntalan lehetetlenségbe. Én már
csak tudom. Túlságosan is jól. Egy zsidó barátom
mellett ültem Arnold Schönberg Egy varsói menekült
címû mûvének elôadásán mikor
harsonaszótól kísérve a kórus a Sema
Izraelt kezdte énekelni, kísérôm falfehér
lett, és verejtékcseppek gyöngyöztek a homlokán.
Az én szívem nem dobogott gyorsabban, de szegényebbnek
éreztem magam, mint társam, akit a zsidó imádság
megrendített. A zsidó létet, gondoltam magamban utóbb,
nem tudom osztani a meghatottságban, csak a félelemben és
a dühben, mikor a félelem méltóságom visszaszerzendô
dühvé alakul. »Halljad Izrael!«, ehhez nincs közöm.
Csak a »Halljad világ!« kiáltás kívánkozik
ki dühvel belôlem. Így akarja ezt a hatjegyû szám
az alkaromon. Így követeli meg létezésem alapérzése,
a katasztrófaérzés.”
Életrajzi adatok
Jean Améry 1912-ben Bécsben
született, s Ausztriában nôtt fel. Egyetemi tanulmányokat
irodalom és filozófia szakon folytatott. 1938-ban a nácik
elôl Belgiumba menekült, ahol a német megszállás
alatt az ellenállási mozgalomban tevékenykedett. 1943
és 1945 között fogoly az auschwitzi, bergen-belseni, valamint
a buchenwaldi koncentrációs táborokban. A háború
után Brüsszelben élt. Jelentôsebb mûvei:
Jenseits von Schuld und Sühne (1966) (Túl bûnön
és bûnhôdésen), Über das Altern (1968) (Az
öregségrôl), Unmeisterliche Wanderjahre (1971), Lefeu
oder Der Abbruch (1974), Hand an sich legen (1976) (Kezet emel önmagára).
Jean Améry 1978-ban Salzburgban öngyilkos lett.
Jegyzetek
1 Fordította: Vargyas Zoltán
2 A szellem határán
3 Kb.: Egyszer volt, s már mindegy,
hogy mi volt
Véleményét, megjegyzéseit
kérjük küldje el címünkre:
mandj@c3.hu
C3 Alapítvány
c3.hu/scripta/