Születésnapra az ünnepeltet
illik megajándékozni. Én azonban úgy döntöttem,
hogy Heller Ági születésnapjára nem ôt,
hanem magamat ajándékozom meg. Az életérôl
szóló mesemondás olvasásával. Nagy és
többszörös az élvezetem. Jól múlatom
az idôt a szöveg pergetésével, hagyom, hogy sodorjanak
lendülései és pihentessenek megállapodásai.
Egy-egy részletnél az emlékezet játékain
mulatva szakítom meg az olvasást. Vagy azért, hogy
a könyvrôl hallott véleményeken gondolkodjam el.
Beszéd az emberi világ szövete.
Mindenki szeret beszélni. De vannak, akik bár írásban
valósítják meg magukat, mégis akkor virágzanak
igazán ki, amikor beszélnek. Ilyen Heller Ágnes is.
Szeretem hallgatni ôt, mert akkor bomlanak ki elôttem lelkének
színei.
A Biciklizô majmot úgy olvasom,
mintha ôt hallanám életérôl mesélni.
Nem úgy beszél a szöveg, ahogy Heller Ágnes vitatkozni
szokott, ahogy katedráról tanít, ahogy pódiumról
ad elô. A szavak egyszerûen csak mesélnek. Képesség
dolga és a lélek szabadsága, hogy a múltat
elmúltnak tudjuk, és így feledkezünk bele abba,
ami a valaha történtekbôl, régi tetteinkbôl
már csak emlék.
A meséhez mégsem elég
a beszélô képessége, hajlama vagy akár
tehetsége. Csak bolond beszél magában. Kell legyen
hallgató, különben hamvába hull még az elmondás
szándéka is. És egy képzelt hallgató
sem elég, valóságosra van szükség.
Csak másokkal együtt, csak
közösen formálódik ki a mesélés mûvészete.
A mesélô maga tudja legkevésbé formába
fogni szabadon áradó mondókáját. Ellenkezne
ez a beszéd szabad áramlásával. Erre is tökéletesen
igaz, amit Erich Kästner a naplóírásról
mondott: „Minél inkább szeretne egy napló mûalkotás
lenni, annál kevésbé marad napló.” (Notabene
45, Bp., 1998) Az elbeszélés folyamata is akkor marad a leginkább
eleven, ha azt valaki más írja le, rendezi össze és
szerkeszti könyvvé.
A cirkuszbeli bohóchoz hasonlóan,
az emlékezve mesélônek is szüksége van
untermannra.
Kôbányai János munkájának
is köszönhetô, hogy Heller Ágnes emlékezéskötetét
eleven beszédként lehet olvasni. Dicséri ôt
az, ahogy eltûnik a mesélés mögött. A mesehallgatás
élménye létre se jött volna az olvasóban,
ha az indító és vezetô kérdések
megjelentek volna a szövegben. És tehetség kell ahhoz
is, hogy az elmondottak folyamát az észrevétlenné
simított tagolás és rendezés tegye folyamatos
beszéddé.
Ami így kerül az olvasó
elé, az már külön, önálló forma.
Egészen más mûfaj, mint az emlékiratoké.
Lelke nem a múltból bukkan elô, nem abból, amirôl
szól, hanem a beszéddé vált emlékezésben
magában él. Hiszen az emlékezés nem a múltat
eleveníti fel, hanem az emlékeket eleveníti meg. Hiteles
ez is, de nem a történelem hitelesíti, hanem a személy,
aki az eseményeket átélte. Nem is szabad úgy
olvasni, mintha emlékirat lenne. Már ha nem akarjuk magunkat
becsapni, ha nem akarjuk magunkat egy kéznél lévô
élvezettôl és a mesélés elôttünk
álló igazságától megfosztani.
Az olvasó könnyen elvétheti
a mûfajt, észre sem veszi, hogy mást olvas, mint ami
elôtte van. A következmények pedig gyakran bosszantóak.
Fôleg, ha félreértésbôl születtek.
De lehetnek szórakoztatóak is, mármint annak, aki
észreveszi a félreértést.
Mikor olvasással múlattam
az idôt, én sem csak ott álltam meg, ahol tévedés
vagy furcsa botlás vidámított meg. Olyan, amelyet
mások heves szóval ítéltek el. Szórakoztatott
az, ahogy Heller Feltrinellit Matuska Szilveszterrel rokonítja.
Az egyik vasúti viaduktot röpített a levegôbe,
a másik távvezetéket akart, de csak magát sikerült
felrobbantania. Szinte kedvem lett volna elgondolkodni a tévedés
okain, de nem tettem, mert elveszett volna a pillanat öröme.
A mesélésre Erich Kästner egy másik igazsága
is érvényes: „Az a napló, amelyben nincs hiba, nem
napló volna, hanem hamisítvány.”
Ezért aztán jobb az apró
tévedéseken mulatni, mintsem bosszankodni miattuk. És
igazságosabbak is lehetünk így.
A Biciklizô majom mesélése
elleni kifogások jó része az igazságra hivatkozik.
Látszólag tényszerû igazságokat emlegetnek,
de ezek mögött az olvasó igazságai húzódnak
meg. Ôszinte hittel és lelkes meggyôzôdéssel
kifogásolják valamelyik tény leírását,
valaminek az értelmezését, mondván, hogy nem
az történt, vagy nem úgy, ahogy arról Heller
Ágnes ír. Látszólag azt kérik számon,
ami volt. De csak látszólag, mert valójában
azt vetik szemére, hogy másképpen emlékezik,
mást tart fontosnak, mint ôk. Egyszóval hisznek abban,
hogy csak ôk emlékeznek jól, csak ôk az igazság
birtokosai. Ami inkább szórakoztató, mintsem bosszantó
lenne.
Heller Ágnes olyan eseményekrôl
is mesél, amelyeket magam is átéltem, amelyeknek magam
is tanúja voltam. Ilyenkor nem abban találok élvezetet,
ha ugyanazt írja le, amire én is emlékszem. Hanem
azt élvezem, hogy másként emlékszik valamire,
mást felejtett el, mint én, és olyasmire is emlékszik,
amit én felejtettem el. Számomra ezek bizonyítják
mesemondásának hitelességét. Belôlük
érzem, hogy igazat mond. Az emlékezés igazát,
az ô igazát. Aki személytelen igazságot akar
megragadni, úgy jár, mint aki kézzel szeretne élô
vízben halat fogni.
Személyes igazságai teszik
hitelessé azt, amit elmond, és ugyanezek miatt lehet élvezettel
olvasni könyvét. És ezért hiszem, hogy a Biciklizô
majmot egy ma született csecsemô is élvezettel olvashatja,
ha majd felnô.
Véleményét, megjegyzéseit
kérjük küldje el címünkre:
mandj@c3.hu