Bán András
Beke László (szerk.): Fotóelméleti szöveggyûjtemény.
Budapest: Enciklopédia,
1997.
"Hiánypótló könyvet tart kezében a fotográfia [ ] iránt érdeklõdõ olvasó." E szavakkal kezdõdik a Fotóelméleti szöveggyûjtemény fülszövege, és valóban: a vizuális médiumok elmélete olyan terület, amelyet méltatlanul elhanyagol(t) a magyarországi könyvkiadás. Noha az utóbbi idõben szaporodni látszanak a képzõmûvészet-elméleti munkák, az olyan ágazati esztétikák, mint a film- és a fotóelmélet továbbra sem dicsekedhetnek publikációs dömpinggel. Mindkét területet elképesztõ elmaradottság jellemzi, alapvetõ szövegek várnak kiadásra, az eddig megjelent, lefordított munkák csak a felszínét karcolták meg az egyébként mérhetetlenül gazdag külföldi irodalomnak. Magyar szerzõk által írott munkák jóformán nem léteznek, nemhogy elfogadható minõségûek, de használhatatlanok sem nagyon. Ebbõl adódnak a tudományosság súlyos problémái is: a fordítások gyakran nem felelnek meg az eredeti szöveg színvonalának, és emellett a legkevésbé sem alakult ki olyan tudományos-teoretikus nyelv, amely minõségi és egzakt magyarítások megszületését tenné lehetõvé.
Éppen ezért örvendetes, hogy nagy néha napvilágot látnak olyan kötetek, mint a Fotóelméleti szöveggyûjtemény. Minden vélt vagy valós hibájával együtt is fontos és figyelemreméltó mû, a filmelmélettel foglalkozók számára is hasznos munka hiszen az egyik legközelebbi "társmûvészet" teoretikus problémáit igyekszik vázolni, meglehetõs alapossággal. Igazán izgalmas kihívás e könyv alapján összevetni a fotó- és a filmelméletet foglalkoztató (vagy inkább: egykor foglalkoztató) problémák körét. Az összevetésbõl talán választ kaphatunk néhány olyan kérdésre, melyek az egyes diszciplínákban kísértetiesen hasonlítanak egymásra (a fotó és a film mûvészetjellege, a nyersanyag reproduktív természete, a szemiológia/szemiotika alkalmazási lehetõségei stb.).
A fentiekben említett kiadáspolitikai jeremiáda akár a Fotóelméleti szöveggyûjteményre is vonatkozhatna. A téma két, talán (sõt, ne kerteljünk: egyértelmûen) legelismertebb szakértõje, Bán András és Beke László a nyolcvanas évek elsõ felében jutott elõször a lehetõséghez, hogy reprezentatív válogatást készítsenek a fotóelmélet történetének több mint egy évszázadából. A rohammunkában elkészített (eredetileg) két kötet felsõoktatási jegyzetként jelent meg, kritikán aluli külalakban bár ez utóbbi bizonyosan nem az említettek hibája. A néhány száz példány ma már természetesen fellelhetetlen e sorok írója körülbelül tízéves intenzív antikváriumi offenzíva után sem képes saját példányt felmutatni , joggal érezhették tehát úgy az összeállítók, hogy az 1984-es elsõ "kiadás" után majd tizenöt évvel érdemes "újra" megjelentetni a válogatást. Persze tizenöt év hosszú idõ, ritkán múlik el nyom nélkül, ezért talán megkérdõjelezhetõ az összeállítók elkötelezettsége a változatlan koncepció mellett, de errõl (és arról, hogy miért nevezem Bánt és Bekét következetesen összeállítóknak) majd késõbb.
A kötet lényegében három nagy egységbõl áll: az elsõ, mely jórészt mûvészettörténészek tanulmányait tartalmazza, a fotómûvészet elõtörténetét, a technikai eszközök fokozatos fejlõdését, illetve a korai körülbelül az elsõ világháborúig terjedõ idõszakot tárgyalja. A problémák fõ erõvonalai, melyek köré e tanulmányok szervezõdnek, a következõk: milyen mûvészettörténeti elõzményei voltak a fényképezés mint technika és mint mûvészi forma kialakulásának? A mûvészet szemléletének miféle változásai vezettek a fénykép alkotó felhasználásához, és megfordítva: milyen szemléleti változásokat eredményezett a fotó megjelenése? Végezetül: milyen befolyást gyakorolt a képzõmûvészeti avantgárdra a fényképezés azaz mennyiben szolgálta az új kifejezés, a kísérletezés lehetõségeit? Mindebben természetesen fõleg a történeti megközelítés dominál. A szerzõk nem annyira a fénykép általános jellemvonásait igyekeznek megragadni, hanem azokat a történeti formákat, amelyek egyrészt dominálták a XIX. század fotótörténetét, másrészt mintegy ellenáramlatként jelentkeztek a fõ trendekkel szemben. A camera obscura mint a mechanizált rögzítés titkolt és szégyenteljes segédeszköze a festõk számára, a hosszas fixációs kísérletek, Niepce, Talbot és Daguerre, késõbb a pillanatfelvételek, Marey és Muybridge, még késõbb pedig a hosszú expozíció, Anton Giulio Bragaglia e történet fõszereplõi. (Nem mellékesen jegyzem meg, hogy például a Caroline Tisdall és Angelo Bozzola szerzõpáros Bragaglia és a futurizmus kapcsolatával foglalkozó cikkének egy késõbbi változata, mely már kimerítõen tárgyalja az olasz mûvész filmes kísérleteit is, a Metropolis egy korábbi számában olvasható.1)
A második rész leginkább annak a két világháború közötti korszaknak feleltethetõ meg, amelyet a filmelméletben "klasszikusnak" nevezhetnénk. Ebben a blokkban elsõsorban forrásokkal operálnak az összeállítók. Képzõ- és fotómûvészek, mint Rodcsenko, Weston, Renger-Patzsch vagy Dalí, írók, mint például Tristan Tzara dolgozatai sorakoznak.
Ez a korszak a nagy viták ideje: a polémia gyökerei kísértetiesen emlékeztetnek a filmmel kapcsolatos összetûzésekre. Szinte ugyanazok az érvek, érvrendszerek és ellenérvek bukkannak fel, tipikusan avantgardista hangvétellel. Az alapkérdés: léteznek-e a fényképnek sajátos kifejezõeszközei, mennyiben tekinthetõ mûvészetnek, és ha igen, mennyiben különíthetõ el egyéb mûvészeti ágaktól elsõsorban persze a festészettõl és a grafikától?
Akárcsak a filmelméletben, a fényképezés teóriáiban is a formanyelvi válasz dominál: a fotó jóval több, mint a valóság egyszerû, közvetlen, mechanikus reprodukciója. E többletet éppen a reprodukció hiányosságai okozzák. Az érvek jól ismertek, elsõsorban Arnheim és követõje, Walter Dadek jóvoltából; e helyütt talán nem szükséges kitérni rájuk. Az érdekes éppen az, hogy az egyébként erõsen avantgárdellenes Arnheim hogyan használja fel persze semmiképp sem közvetlenül az olyan radikális avantgardisták polemikus érveit, mint például a (fényképészeti) új tárgyiasság képviselõi, Franz Roh vagy Rodcsenko. E szempontból különösen érdekes és az összeállítás tematikai gazdagságát is bizonyítja Hermann Beenken írása. A némi rosszindulattal "régivágásúnak" is nevezhetõ mûvészettörténész szélsõségesen elutasító álláspontja éppen a formanyelvi iskola vitorlájából igyekszik kifogni a szelet, és bizonyítani azt a már saját korában, a harmincas évek elején is anakronisztikusnak ható tételt, hogy a fotó semmiképpen sem mûvészet: áttetszõ, transzparens, rajta keresztül az ábrázolt dolog nyilvánul meg, és nem a mûvészi kifejezés; mindenfajta mûvészi ambíció a fényképezés hübrisze csupán. Sajátos módon Beenken a fénykép ellenében a filmet játssza ki. Ez utóbbi igenis képes érvényes mûvészi produkció létrehozására mint fényképek sokaságának kombinációja.
A vitában, melyben Beenken álláspontja csupán az egyik, a formanyelviúj tárgyias iskola pedig a másik pólus, egy harmadik érvrendszer is helyet kap. Természetesen ez is a fénykép mûvészetvolta mellett teszi le a voksát, azonban elszakadva magától a nyersanyagtól, inkább a szubjektív-személyes mozzanatra helyezi a hangsúlyt. Ez az irányzat kissé háttérbe szorult az itt tárgyalt kötetben, talán csak (az egyébként általában az új tárgyiassághoz sorolt) Jaromir Funke képviseli. A polémia körvonalai mindenesetre világosan kirajzolódnak: személytelenség kontra szubjektivitás, az apparátus mechanikus reprodukciója kontra személyes beavatkozás, ha úgy tetszik, dokumentatív jelleg kontra alkotó mûvészi ábrázolás.
Hasonló kérdésfelvetések tûnnek fel a harmadik részben is, amely ismét mûvészettörténészek, teoretikusok és esztéták állásfoglalásait közli. Lényegében ez a blokk kívánja bemutatni a "kortársi" megközelítéseket. Noha igen színvonalas írások kerültek a szöveggyûjtemény e részébe közülük is magasan kiemelkedik Klaus Honnef rendkívül invenciózus szövege, illetve Victor Burgin tanulmánya , különös ellentmondásként talán ez a kötet leginkább vitatható szakasza, éppen a "kortárs" fotóelméletet bemutatni szándékozó célkitûzései okán. Azonban világosan kell látnunk, hogy voltaképp egy jól körülhatárolható történeti korszak, a hetvenes évek második felének szemiotikától erõsen áthatott diskurzusát tárja elénk. Újabb írásai alapján például bizonyos, hogy az 1975-ben a Studio Internationalban megjelent, a szemiotikát meglehetõsen ortodox módon kezelõ cikke óta a neves képzõmûvész és teoretikus Burgin is árnyaltabban látja a mûvészetelmélet és a nyelvészeti-retorikai alapokon nyugvó barthes-iánus szemiológia kapcsolatát. Persze el kell ismernünk, hogy a lenyûgözõ felkészültségrõl tanúskodó és sziporkázóan gazdag példatárat felvonultató írás meggyõzõen érvel a vizuális kifejezés, fõként a fotó retorikai gazdagsága mellett.
A válogatás alapján úgy tûnik, a fotó- és a filmelmélet közötti kapcsolatok igen erõteljesek, bár némiképp egyirányúak: különösen a hetvenes években a filmelmélet, elsõsorban annak szemiológiai irányzata (mindenekelõtt Metz munkássága) egyértelmûen dominálta a fénykép elméletírását. A fényképészeti kifejezés többkódúságának hangsúlyozása, a realista/reproduktív alaptól való eloldás, a fotó ideologikus jellegének felmutatása, Burgin kísérlete a pszichoanalízis beemelésére, mind erre mutatnak rá. Ezen a ponton azonban, a válogatás szemkápráztató sokoldalúságának hangsúlyozása mellett, ki kell emelnünk az összeállítás nagy hiányosságát: bár az összeállítók a kötet korszerûségét hangsúlyozzák ("lényegesen más válogatást ma sem csinálnánk" mondják a 78. oldalon), e sorok írója szerint mindenképp fájó a frissebb, ha úgy tetszik "korszerûbb" szövegek hiánya. A nyolcvanas évek közepe óta a fotómûvészet brutális átalakulásokon ment át, akár a klasszikus "fotó-táblaképre", akár az új médiumokra, az elektronizált, digitalizált de reproduktív gyökereit el nem vesztõ képre gondolunk. Az olyan fotóelméleti áttekintést, mely nem veszi figyelembe (hogy csak a legnagyobb sztárokat említsük) Cindy Sherman, Barbara Kruger, Robert Mapplethorpe, Joel-Peter Witkin munkásságát, illetve eltekint olyan mûvészettörténészteoretikusoktól, mint Rosalind Krauss, Annette Michelson vagy Arthur C. Danto, némiképp nagyvonalúan hangzik "korszerûnek" nevezni.
A kötet másik nagy adóssága az eligazító szövegek hiánya, fõként akkor, ha az összeállítók "a fotó iránt érdeklõdõk elméleti tájékozódását [kívánják] megkönnyíteni" (p. 8.), a fülszöveg pedig "eligazítást" emleget és a felsõoktatási szakkönyvként való használhatóságot emeli ki. Ebben az értelemben a könyv valóban hiánypótló, ám mindenképp hasznos lett volna legalább néhány sorban ismertetni mondjuk Renger-Patzsch, Edward Weston vagy éppen Burgin munkásságát, illetve fotó- és mûvészettörténeti jelentõségét. Ezt egyébként a kötethez bevallottan mintául (és a második résznek lényegében alapjául) szolgáló Wolfgang Kemp-féle monumentális antológia meg is teszi.
Az eligazító szövegek hiánya mellesleg súlyos félreértésekhez, de legalábbis értelmezési zavarokhoz vezethet, különösen a fotó- és filmelmélet történetében kevésbé járatos olvasók esetében. Például mindenképp el kellett volna különíteni az összeállításban szereplõ Kracauer-tanulmányt, mely a német-amerikai társadalomtudós korai, erõsen Benjamin hatása alatt álló gondolatait vázolja, attól a kései, 1960-ban megjelent munkától, amelyre néhány oldallal késõbb (p. 182.) Klaus Honnef hivatkozik. Ez a könyv mellesleg nem a "fényképezésrõl" szól, ahogy a szövegben szerepel (és ami újabb félreértésre adhat okot), hanem a filmrõl (a címe is ez: A film elmélete), igaz, tekintélyes fotóelméleti vizsgálódással. Azonban nem lehet eléggé hangsúlyozni azt a szemléleti változást, ami a két Kracauer-szöveg születése között bekövetkezett: a korai Kracauer a fotó konstitutív jellegét hangsúlyozza, míg a késõi írás ezzel szemben éppen a fénykép (és a film) alapvetõen realista jellegét emeli ki és totalizálja erõteljesen. E különbségtétel nélkül nem is nagyon érthetõ, miért használja Honnef Kracauer egyébként a klasszikus avantgárdtól kölcsönzött "sajátosságfogalmát" a fénykép realista médiumként történõ meghatározására.
A másik súlyos probléma, amely jelentõsen nehezíti a kötet felsõoktatási tankönyvként, segédanyagként való használatát, a jegyzetapparátus kidolgozatlansága, elsõsorban a magyarul fellelhetõ írások hivatkozásainak esetlegessége. Az olvasó számára tökéletesen értelmezhetetlen, hogy min múlik egy-egy eredeti munka mellett a magyar kiadás megemlítése. Az világos, hogy az 1984-es "elsõ" kiadás változatlan szövegével van dolgunk. Az egyetlen bizonyára terjedelmi kötöttségekre visszavezethetõ változás egy nem túl jelentõs, viszont a többi írással számos ponton érintkezõ, azokat átfedõ tanulmány kihagyása. A változatlan szövegbõl az következik, hogy sem a fordításokat, sem a jegyzetapparátust nem frissítették az összeállítók, így aztán nem kerülhettek bele olyan "újdonságok", mint mondjuk Barthes A kép retorikája címû tanulmányának magyar megjelenése. (p. 217.)
Azonban az 1984 elõtt magyarul megjelent mûvek említései is rendkívül esetlegesek. Csupán egyetlen példa: mi indokolja, hogy míg Benjamin vagy Freud, esetleg Hauser mûveinek nagy részénél ott szerepel a magyar kiadás (bár a kötet ebben sem egységes, helyenként csak ez szerepel), addig kimarad Kracauer már említett mûve, Metz több tanulmánya, Eco alapvetõ írása a vizualitás szemiotikájáról, illetve A nyitott mû, vagy a legfájóbb példa Barthes-tól A szemiológia elemei.
Persze mindez akadékoskodásnak tûnhet az antológia erényei mellett, azonban világosan kell látnunk, hogy egyrészt egy felsõoktatási tankönyvvel szemben támasztott alapvetõ elvárások közé tartozik a jegyzetapparátus alapossága, másrészt a kiadónak elemi kötelessége lett volna a kötet virtuóz összeállítói mellé egy alapos szerkesztõt is biztosítani éppen a szövegválogatás nívója és rangja miatt. A kötet összeállítói, Bán és Beke nyilvánvalóan nem vállalkozhatnak a filológiai aprómunkára, ez nem is az õ feladatuk lenne; így azonban a Fotóelméleti szöveggyûjtemény inkább informatív összeállítás marad, semmint áttekinthetõ, precíz szöveggyûjtemény.
Szót kell még ejteni Gerhes Gábor figyelemfelkeltõ és funkcionális bár e sorok írója számára enyhén "progresszív" borítótervérõl és a rafinált, a szövegtestbe beékelõdõ, a belsõ képet széttörõ, és ezáltal az olvasást kissé megnehezítõ oldalszám-megoldásairól. Bizonyos értelemben talán hátrány a képek, reprodukciók hiánya, azonban egy elméleti összeállításnak nem lehet feladata, hogy drága (és elérhetõ áron egyébként is kétes minõségû) megoldásokkal, gazdag képanyaggal szolgáljon.
Összességében elmondható, hogy a mérleg inkább pozitív: a Fotóelméleti szöveggyûjtemény olyan úttörõ vállalkozás, mely 1984-ben egyértelmûen az összeállítók bátorságát és vállalkozókedvét dicsérte. 1997-ben pedig arra irányítja a figyelmet, hogy milyen gazdag hagyományból, dús tradícióból táplálkozik a fotó és tágabb értelemben a vizualitás elmélete. A magyar filmesek örülhetnének, ha hasonló, legalább a nyolcvanas évek közepéig tartó idõszakot átfogó antológia állna rendelkezésre. A kötet minden felsorolt hiányosságával együtt is hasznos és remélhetõleg "úttörõ", azaz követõkre találó munka; bizonyosan számos új hívet fog szerezni a fénykép elméletének.
Jegyzetek
1 cf. Metropolis 1 (1997) no. 4.2 (1998) no. 1. pp. 2229.