Pascal Bruckner
Kierkegaard, a dendi Krisztus „Réges-régi emlékem az a gondolat, hogy minden nemzedékben akad két-három ember, akik a többiekért feláldoztatnak, akik arra rendeltettek, hogy iszonyú szenvedések közepette feltárják, mi szolgálja a többiek javát; melankóliámban úgy értettem magamat, hogy én is erre lettem kiszemelve.” A felvilágosodás évszázada új időfogalmat eredményez Európában, attól kezdve, hogy az ember, mint a törvény alapja, Isten helyére lép. Már nem csak egyetlen út adott számunkra, az üdvözüléshez vagy a kárhozathoz vezető szent történet, de megnyílik egy személyes út lehetősége is, amelyet magunk taposunk ki fejlődés közben. Ezen a keskeny ösvényen bármelyikünk kibontakozhatja képességeit vagy elveszítheti önmagát. A modernség felfedezése, hogy az élet nem annyira repetitív, mint tartják, hogy felfedezhetünk új dolgokat, de az élet mégis könyörtelenül ismétli önmagát. A magasztos középkoriast felváltja a közönséges modern, a nagy abszolút helyébe az apró és relatív lép. Az amerikai és a francia forradalmak az embert saját sorsának kovácsának kiáltották ki, ezzel a felszabadítással születik meg a banalitás, vagyis az emberi nem önmaga előtti teljes körű immanenciája. Nincs több menekülési útvonal, hacsak nem a reménységben vagy a nosztalgiában: evilágiságunk megpecsételődött, arra ítéltettünk, hogy ebben a világban éljünk. Az egykori keresztény Európában a hibák levezeklése árán nyertük el az üdvösséget; ezen túl azért a puszta tényért is vezekelnünk kell, hogy a világon vagyunk. A felvilágosodás tehát nem csupán egy árnyékos oldaltól elválaszthatatlan – ahogyan gyakran kifejtették –, de egy szürke zónától is, amelyet a jelentős világi ideológiák (marxizmus, liberalizmus, szocializmus) a maguk horizontális transzcendenciájával soha nem lesznek képesek eltörölni. 1, Az élet, mint az életből való kivonulás A tizenkilencedik század új ura, a polgár, rendszeretettel, robotolással, előrelátással és hideg racionalitással formálja a maga képére társadalmát. E jelenségekre adott válaszok a művészeket és az írókat két út elé állítják; a középszerűséggel való szembefordulás egyrészt romantikus lázadást és borzongásvágyat hív életre, másrészt az átható hisztériával szemben egy aszketikus önfelszámolást — a létezés disszidensinek diszkrétebb megoldásaként. Mámor vagy egyhangúság. A szélsőséges hétköznapiságot három név fémjelzi: Henri Frédéric Amiel (1821-1881), akit Kierkegaard Berlinben maga is látogatott 1841 körül, egy 16.000 oldalas monstruózus napló szerzője, az abszolút üresség emlékműve, a semmi gátlástalan kopírozása, hiszen a napok éppen arról szólnak, hogy nem történik semmi. Ez a nagy tudású ember, genfi professzor, a puhányság megszállottja, eddig soha nem látott szinten hirdeti a jelentéktelenséget; könyvekről (melyeket megírhatott volna) és asszonyokról (akiket soha nem vett el) ábrándozva. Ivan Alekszandrovics Goncsarov (1811-1891) Oblomov (1851) alakjával teremti meg a hanyatlás hősét. Oblomov rühelli a munkát és óriási méreteket öltő tehetetlenségi erő gyötri, néhány óránál többet képtelen talpon maradni egy nap; az ágyban tölti napjait és sietve fúrja be magát a még langyos dunyhába és a mámoros tompultságba. Kierkegaard, az egzisztencializmus törvényes atyja ragyogó tehetséggel tünteti el önmagát, és számtalan lehetséges sorsot eszel ki a maga számára, hogy egyiket se kelljen megélnie. Joggal írták le úgy, mint a kivétel gondolkodóját, aki szembehelyezkedett a hegeli rendszerrel (rajta keresztül az aprócska dán nemzet fejezi ki tiltakozását a porosz birodalom ellen), mint keresztény filozófust, akit a bűnösség gondolata nyomaszt és a lehetetlen megváltást keresi Istenben. Minden esetre sohasem lesz belőle sem lelkész, sem prédikátor, sem professzor, sem férj. Ez az életjáradékából élő ember, aki apai örökségét jó borokra és dínomdánomra költi, ez a szarkasztikus és szeszélyes dendi, aki naplójában „törékeny, vézna és gyenge” alaknak írja le magát, élete végéig az emberi sors potyautasa marad. A távolmaradás harcias prófétája nyilvánvalóvá teszi, hogy csakis a szimulákrumban tud létezni. A műveiben szereplő álnevek nem pusztán a megtöbbszöröződést szolgálják, mint fél évszázaddal később Pessoa esetében, de a színlelést is. Megannyi latinos csengésű névalakban képes megsokszorozódni (Climacus, Constantinus, Victor Eremita, Virgilius Haufniensis), hiszen ő maga is csupán egy kölcsön név. Az alakoskodás szenvedélyét nem a többféle élet megismerésének vágya fűti, hanem épp ellenkezőleg, hogy mindegyikből kivonuljon. Jobban teszi tehát, ha nem lép ki a lehetséges univerzumából, végig próbálja az eshetőségek mindegyikét, mintha „a szikár prózai világgal” kompromittálja önmagát. Az első szám első személy egymással felcserélhető megannyi átváltozássá sokszorozódik. Kierkegaard megmarad a kívülálló szerepében, aki a világiasság valamennyi kódját játékba hozta, anélkül, hogy bármelyik mellett letette volna voksát, tartózkodó magatartását pedig egyediségével magyarázza. Ezek a heteronómiák az eszmék kalandjának egy regényes egységet biztosítva aprócska emberi színjátékot elevenítenek meg, és az elbeszélésekben, esszékben, költészetben bontakoznak ki; a fogalom itt egy kognitív maskarát öltött színész. Egyebek mellett a szerzőből magából is egy fiktív létezőt állítanak elő, aki képes különböző mellékszereplőkké válni, amelyek mind különböznek és hasonlítanak egyszerre. 2, Csábító, papíron Semmi sem írja le jobban az el nem köteleződés alaphelyzetét, mint a
Csábító naplója. Valamennyi kamasz, aki heves szívveréssel lapozza
fel ezt a könyvet, remélvén, hogy megtalálja benne a szerelmi csábítás
kézikönyvét, legfeljebb zavarba jön, miután figyelmesen beleolvas. Ahol
az olvasó egy dán Casanova felbukkanását várja, a velencei hőst fűszerezve
egy sajátos skandináv érzékenységgel, ott csupán a lemondás története rajzolódik
ki. Egy ál-libertinus elbeszélésről van szó, amely a tizennyolcadik századi
mintát követi – természetesen Choderlos de Laclos-ra gondolunk –, amely
egy sületlen ifjú hetvenkedésének hat, aki elcsábít egy leányt tökfilkó
kérőjétől, Edouard-tól, de csak azért, hogy leigázza és elcsábítsa, majd
ezt követően elhagyja őt. A papír-Don Juan ugyanis az életben csupán egy
szánalmas szerelmes, a nagydumás voltaképpen egy kis félszeg, a machiavellista
szoknyapecér pedig egy örökké tétovázó, introvertált személyiség. Johannes
megfontolt manőverének hátterében – hogy zsákmányát, Cordeliát körülbástyázza,
számára mindjobban nélkülözhetetlenné tegye magát, kierőszakoljon a lánytól
egy jelet, egy ölelést – ugyanis az elköteleződésre való képtelenség játssza
a főszerepet. Ártatlan manipuláció a történet, amelynek még maga a szerző
sem dől be: Kierkegaard „erotikus” irodalma nem az egykori léhűtőé, mint
Szent Ágoston vagy Pascal esetében, aki eltévedt a földi gyönyörök kertjében
és bánja tévelygését, hanem a túlkoros örök álmodozó gyermeké, aki gátlástalanul
a fantáziájából él.
„Reggelenként lelkem minden nyugtalanságát és végtelen törekvését levetem; de mindez mit sem segít, a következő pillanatban minden visszanyeri korábbi alakját. Reggelente leborotválom nevetségességes szakállamat; nem segít, másnap ismét ugyanolyan hosszú. Kivonom magam a forgalomból, ahogy a bank a bankjegyeket, hogy újakat bocsáthasson ki; mindhiába. Minden eszmémet, minden elvemet a házasság aprópénzére váltom– ó, ó, gazdagságom e valutában szinte semmivé olvad. ” Kierkegaard házassággal kapcsolatos kritikája nem egy libertinus álláspontja, aki nem szeretné lekötni magát, vagy egy puritáné, akit ijeszt a házastársi kötelesség terhe, hanem a remetéé, aki nem kíván beleolvadni a tömegbe. Úgy véli, hogy a szerelem egyetlen értéke a tőle való eltávolodás — erről tanúskodik Regina Olsennel való jegyességének története, a határozatlanság remekműve. Alig jegyezte el a lányt, máris kihátrál és a menekülésről álmodozik, vagy inkább arra buzdítja a fiatal nőt, hogy hagyja el őt, és arról kívánja meggyőzni, hogy az ő vágya a szakítás. Egy év elteltével a fiatalok a határozatlanságban felőrlődve az elválás mellett döntenek. Csakhogy a történet szépsége éppen az, hogy nem felejtik el egymást; Regina Olsen ugyan hozzámegy Friedrich Schlegel professzorhoz, de hűséges lesz első hitvese emlékéhez. A férfi őt nevezi meg általános örökösének; 1904-ben bekövetkezett haláláig valóban ő jár el az örökséggel kapcsolatos ügyekben. A szakítás tehát az egyetlen autentikus kapcsolat két ember között, ami nem a kapcsolatuk végét, hanem kezdetét jelenti, éppen azért tartoznak össze, mert elhagyták egymást. Az egymással folytatott párbeszéd ezután sem szakad meg. Az asszony alakja „könnyű, mint egy madár, elszánt, mint egy gondolat” Kierkegaard minden művét áthatja. A dán író Proust előtt elsőként írja le a virágzó fiatal lányokat illatozó és változó tájként, melyet könnyű kacagások, zenei hangzások, rózsás arcok és szemérmes fesztelenség alkot meg. Számára ugyanis nem a boldogtalan szerelem a nagy termékeny romantikus toposz, hanem a félbehagyott. Az, ami nem történt meg, jobban összeköt két embert, mint egy hosszú kapcsolat. Ahogyan a Lakoma egyik szereplője mondja: „Sok férfi vált egy lány hatására zsenivé, hőssé, költővé, szentté. – De sosem az a lány csinált zsenit belőle, akit megkapott, hiszen általa csak államtanácsos lehetett; ahogy hőssé sem azzal a lánnyal lett, akit megszerzett, hiszen segítségével csak tábornok lehet. Költővé sem azzal a lánnyal válik, aki az övé lesz, mert ő csak apává teheti. Ahogy szentté sem, mert a szent egyáltalán nem kapja meg a lányt, hiszen ő csak egyetlen egy nő kegyeiért harcol sikertelenül, vagyis mindannyian az elérhetetlen nő segítségével valósították meg céljukat.” Másként fogalmazva, a zseninek, a szentnek, a költőnek le kell mondania
a hétköznapi szerelemről, a hétköznapi élet termékenységéről.
3, A „talán” vidámsága Az elszalasztott lehetőségek megannyi pillanata: egy ki nem mondott
szó, egy elmaradt kézfogás, egy megelőlegezett majd visszavont gesztus,
amikor sorsunkat félelemből vagy félszegségből nem tudjuk kézbe venni.
Vannak olyan életek, melyek a túl korai és a túl késői pillanatok közé
rekedve a megvalósulatlanban vesztegelnek. Bármelyikünk megírhatná a maga
kihagyott lehetőségeinek történetét, azt, ami lehetett volna és nem történt
meg. Hiába tudjuk, hogy a játék még nem ért véget, hogy minden pillanatban
lehetőségünk van egy újrakezdéshez, az esemény végzetes: ami ugyanis megtörtént,
az kitörli az egyéb lehetőségeket. A kierkegaard-i fogadás radikálisabb;
nála ugyanis egyszerűen az élet kizárásáról van szó, és a nem megvalósuló
lehetőségek tanulmányozásáról. Egyáltalán nem foglalkozik vele, hogy létezhet-e
számára valahol egy szebb vagy örömtelibb élet. Ő nem Baudelaire vagy Rimbaud,
aki az ismeretlen mélyén újabb borzongásra vadászik. Éppen annyira ellenzi
a polgári sekélyességet, mint a deviáns költőiséget. Vele ugyanis elhatározásából
adódóan soha semmi nem történhet meg, legfeljebb egy eseménytelen életben
lehet része. A meglepő azonban, hogy ez a gátoltság ilyen alkotói kibontakozásnak
adott teret. Ez Kierkegaard zsenije: a világtól való búcsú a világ előtti
tisztelgéssel indul, a szenvedélyek esztétikai stádiumával. Az igaz ember
önként távozik a világból, de előtte megénekli annak örömeit és szépségeit,
gyöngéden és iróniával szemléli azt a világot, amelyből kitiltja önmagát.
Ennél a misztikusnál megjelenik egy mulatságos és poétikus dimenzió, ami
írásainak szikrázó hangnemet kölcsönöz. Szövegei széles skálán mozognak
az értekezés, az aforizma, a krónika regiszterében: semmilyen nyomát nem
találjuk a germán nehézkességnek. Nála a „talán” vidámsága, a soha be nem
következő pajkossága uralkodik. A be nem teljesülés elválaszthatatlan egy
bizonyos vidámságtól.
4, A leróhatatlan adósság Köztudott, hogy Kierkegaard élete a káromlás bűnével indult. Apja, egy nagyon szegény sorsú család jutlandi pásztora tizenkét esztendős korában korholja és megátkozza Istent, amiért ilyen kegyetlen sorsot szánt neki. A családfő később megmagyarázhatatlan módon a kötöttáru-kereskedelemből gazdagszik meg, és élete végéig röstelli a Teremtővel szembeni bizalmatlanságának pillanatát. Sören – született melankolikusként – a szenvedő szolga szerepében találja magát, és magára veszi az előző nemzedék bűnét. Számára a létezés a vezeklést jelenti, lévén egy olyan beszennyeződés áldozata, melyet semmi sem törölhet el, mivel ez a szennyeződés Dániát, a szkepticizmus és a mechanikus szellem pedig a korszellem egészét fertőzte meg. „Mindenfajta közvetlenség hiányzott belőlem, ilyenformán a szó közönséges
emberi értelmében nem is éltem; eleve reflexióban jöttem a világra (…).
Így tengettem az életemet – minden lehetséges élvezetbe beavatva, de igazából
semmit sem élvezve; inkább az volt fájdalmas melankóliám szórakozása, hogy
az élvezet látszatának megteremtésén dolgoztam minden lehető emberi kapcsolatban,
de hogy bárkiben megbízzam, az eszembe sem jutott, és aligha ötlött fel
bárkiben is, hogy a bizalmasamnak tartsa magát, vagyis külső szemlélővé
kellett válnom, és annak is kellett maradnom. Ebbéli minőségemben – szellemi
ember lévén – rendkívüli mértékben gyarapodtam tapasztalatban, közvetlen
közelről láthattam a kéjek, szenvedélyek, hangulatok, érzések, stb. egész
tárházát (…) megértettem valamit, nevezetesen azt, hogy leghelyesebb, ha
életemet vezekléssel töltöm.”
Ez az önmagát kortársainak túszaként felajánló borús Krisztus legfőképpen
a bevezetés és az utóirat, a limbusok és az alkonyat, a kezdetek reszketésének
és a későbbre halasztás dicsőségének bölcselője. E kettő között mindent
felszámol, és marad a testetlenné párolt valóság. Nem meglepő, hogy neve
dánul a temetőt idézi fel (vagy az egyházi birtokot). Tüzes vassal megbélyegezve,
bőre alatt tüskével egész művét önmaga felszámolására és megvonására építi
fel. Szülő atyjának bűnét jóváteendő, minden létformát megtilt önmaga számára
az alkotás kivételével, s így megelégszik annak képzeletbeli projekciójával,
hogy mivé válhatott volna. Kimerülten saját magától, mielőtt még valakivé
vált volna, kivételes lázadást szított korával, a lutheránus egyházzal,
„Isten tisztségviselőivel”, a dán állammal, a hegeli filozófiával szemben.
Egy vallási paradoxon úgy tartja, hogy aki elfecséreli életét, megmenti
és eposzi nagyságig növeli azt. Gőgjében a leghétköznapibb embernek szeretne
látszani, egy egyszerű koppenhágai járókelőnek, aki szalonkabátot és kalapot
visel, noha egy teljes metafizikai tragédia ölt benne testet, és nem kisebb
terhet visz a vállán, mint Dánia megváltásának ügyét. A földi élet szökevénye
ő, aki nem ellene volt az életnek, csak félre állt, hogy egy jelentőségteljes
párbeszédet folytasson Istennel.
Marsó Paula fordítása
Lettre, 92. szám Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|