Mohammed Bamyeh
Egyiptomi változások
Nem sok példa akad a történelemben arra, hogy egy országban ilyen váratlanul
és gyors ütemben kibontakozzon egy forradalom, amely korábban teljesen
reménytelennek látszott. A január 25-én kitört egyiptomi forradalomnak
nem voltak vezetői és szervezete is alig. Meghatározó eseményei január
28-án, pénteken zajlottak, egy olyan napon, amikor szinte minden kommunikációs
csatornát elvágtak, köztük az internetet és a telefont is. Mindez egy óriási
országban történt, ahol ritkán zavarja meg bármi a politikai nyugalmat,
hosszú hagyománya van a tekintélyuralmi berendezkedésnek, és több mint
két millió fős hatalmas elnyomó apparátus vigyáz a rendre. De ezen a napon
megszűnt létezni Hoszni Mubarak 30 éve tartó rendszere, amit pedig mindenki
öröknek hitt, és az egyetlen rendszer volt, amit a tüntetők többsége életében
látott.
Bár a rezsim agóniája még két hétig tartott, a kormány gyakorlatilag
nem működött többé. Minden minisztérium és kormányhivatal bezárt, és január
28-án szinte az összes rendőrőrs leégett. A hadseregen kívül egyetlen karhatalmi
szervezet tagjai sem mutatkoztak, és egy héttel a felkelés után is csak
néhány rendőr tűnt fel ismét az utcákon. A rend fenntartásáról a helyben
alakult népi bizottságok gondoskodtak. A hazafiasság a kollektív büszkeségben
jutott kifejeződésre, hogy emberek, akik korábban nem is ismerték egymást,
tudatosan és meghatározott céllal együtt tudnak cselekedni.
A forradalom, amely még mindig zajlik, kétségtelenül meghatározó élménye
lesz a benne részt vevő fiatalok millióinak Egyiptomban, és talán az arab
világ más országaiban is azoknak a millióknak, akik nyomon követték a történéseket.
Míg az első időben a fiatalok domináltak az eseményekben, a forradalom
hamarosan nemzetivé vált minden értelemben: a tiltakozó demonstrációkban
részt vevők mind vegyesebbé váltak demográfiai összetételüket tekintve,
különböző korosztályok, társadalmi osztályok, a férfiak és nők, muzulmánok
és keresztények, városiak és falusiak egyaránt részt vettek bennük, mégpedig
óriási számban és ritkán látható eltökéltséggel.
Az emberek, akikkel beszéltem, hasonló élményekről számoltak be: egyfajta
csoda volt számukra ismét felfedezni szomszédaikat. Arról beszéltek, hogy
eddig nem is tudatosították magukban, hogy társadalomban élnek és hogy
ez mit is jelent, és hogy aki tegnap még olyan távoli volt, mára milyen
közelivé vált. Láttam, amint parasztasszonyok hagymát adnak a tüntetőknek,
hogy segítsenek nekik rendbe jönni a könnygáztámadás után. És láttam fiatalokat,
akik lebeszéltek másokat arról, hogy vandál akciókat hajtsanak végre, és
a Nemzeti Múzeumot élő pajzzsal védték meg a fosztogatni és gyújtogatni
akaró csőcseléktől. Máshol a tüntetők megvédték a többi tüntetőtől az általuk
elfogott Mubarak-párti baltagiját, azaz „fejszés embereket”, akik korábban
rájuk támadtak. És számtalan más nemes gesztusnak is tanúja voltam az eluralkodó
pusztítás és káosz közepette.
Bár a nemzetközi sajtó elsősorban a káoszt, a közel-keleti térséget
fenyegető veszélyeket, az iszlamizmus hatalomra jutásának kockázatát emelte
ki, ezek azonban irrelevánsnak bizonyultak. A forradalom jó ideig elhúzódott,
hogy elérje célját, a rendszer megdöntését, és a résztvevők egyre több
figyelmet fordítottak arra, hogy a forradalom más erényeit is felmutassák,
például azt, hogy éppen a káosz körülményei között új erkölcsiség kezdett
kialakulni. Ez egyebek között abban jutott kifejezésre, hogy a demonstrációkban
résztvevők személyes felelősségüknek tekintették a civilizált körülmények
fenntartását: gondoskodtak a közterületek tisztaságáról, ahol erre szükség
volt, biztosították a fegyelmezett sorban állást, teljesen megszűnt a nők
zaklatása a nyilvános helyeken, gondoskodtak az ellopott vagy elvesztett
tárgyak visszaszolgáltatásáról, és egy sor más etikai kérdésben döntöttek,
amivel máskor nem törődtek, vagy úgy gondolták, hogy nem rájuk tartozik.
Több olyan alapvető vonása van ennek a nagyszerű eseménynek, ami nem
csak az egyiptomi forradalom, de a többi arab országban zajló felkelés
megértésének kulcsát jelenti. E vonások közé tartozik az addig marginálisnak
tekintett csoportok ereje, a történések során megmutatkozó spontaneitás,
a civil társadalmi jelleg, amit az állami barbarizmussal szembeállítva
tudatosan tanúsítanak; a politikai követelések elsőbbsége minden más típusú,
így a gazdasági követelésekkel szemben; végül az uralkodó elit képtelensége,
hogy a tömeg differenciálatlannak vélt morajában meghallja az első figyelmeztető
jeleket.
Marginalitás
A marginalitás azt jelenti, hogy a forradalom a peremeken kezdődött.
A tunéziai forradalom az ország peremvidékein kezdődött és innen terjedt
át a fővárosra, és Tunéziából, amely az arab világon belül viszonylag marginális
helyzetben van, terjedt tovább Egyiptomra. Az egyes arab országok nyilvánvalóan
különböznek egymástól a gazdasági mutatókat és a liberalizáció fokát illetően,
de megdöbbentő volt számomra, hogy az egyiptomi fiatalok mennyire tisztában
voltak a tunéziai eseményekkel, amelyek csak két héttel előzték meg az
egyiptomi felkelést.
A marginalitás Egyiptomon belül is fontos tényező. A média legnagyobb
része a Tahrir térre figyelt Kairó belvárosában, ahova minden nap elmentem,
és ahol az óriási tömeg maga is azt a lehetőséget jelezte, ami január 25-én
hirtelen valósággá vált, amikor Egyiptom 12 tartományában hatalmas tüntetések
törtek ki. A forradalom nem tűnt volna lehetségesnek, ha Kairóra korlátozódott
volna. A legintenzívebb pillanatai az első napokban, amikor valóban látszott,
hogy forradalom megy végbe, az olyan marginálisabb helyekre is átterjedtek,
mint Szuez. Az a tény, hogy a forradalom olyan peremvidékeken is kitört,
ahol a legkevésbé várták, mindenki számára azt bizonyította, hogy bárhol
kitörhet.
Spontaneitás
A forradalom mindvégig megőrizte spontán jellegét, amennyiben nem támaszkodott
állandó szervezetre. A szervezési szükségletek – mint például a kommunikáció
kialakítása vagy annak eldöntése, hogy mi legyen a teendő a következő nap,
hogyan vigyék ki a sebesülteket, hogyan verjék vissza a baltagija támadásait,
vagy akár hogyan alakítsák ki követeléseiket – a helyszínen merültek fel
közvetlenül és alakultak tovább az új helyzetekre válaszul. Emellett a
forradalomnak egyetlen pillanatig sem voltak vezetői, amit a megfigyelők
különösen fontosnak tartottak. A legkülönbözőbb vitákon voltam jelen, ahol
a résztvevők határozottan ellenezték, hogy bármely létező csoport vagy
vezető képviselje őket. Épp úgy, ahogy azt is ellenezték, hogy bármilyen
képviselőket állítsanak ki maguk közül, akivel a kormány vagy bárki tárgyalhatna.
A közös álláspont az volt, hogy maga „a nép” dönt.
A spontaneitás azért is kulcsfontosságú elem volt, mert így nehéz volt
megjósolni és ellenőrzés alá vonni az eseményeket; és mert szokatlan erejű
dinamizmust biztosított mindaddig, amíg sokmillió ember volt elkötelezett
a közös célnak, hogy meg kell dönteni a rendszert, amit az elnök képviselt.
A spontaneitás emellett, mint kiderült, nem csak szervezeti és ideológiai,
hanem terápiás szerepet is játszott. Több résztvevő is megemlítette nekem,
hogy a forradalom pszichológiai értelemben felszabadító hatást gyakorolt
rájuk, mert az elnyomás, amit önkritika és a belső gyengeség érzete formájában
interiorizáltak, a forradalom hatására kifelé fordult, mint pozitív energia,
és mint saját értékeik felfedezése. A leggyakrabban az „ébredés” szóval
írták le a mozgalmat, mint a mély álomból való spontán felmerülést, amit
semmilyen pártprogram nem tudott korábban előidézni.
A spontaneitás állt minden jel szerint a mögött is, hogy állandóan
bővült a felkelés céljainak köre: a január 25-én megfogalmazott alapvető
reformkövetelések után három nappal már az egész rendszert meg kívánták
változtatni, egészen odáig menően, hogy minden engedményt el kell utasítani,
amíg Mubarak a helyén van, végül, hogy Mubarakot bíróság elé kell állítani.
Mubarak eltávolítását január 25-én még senki sem követelte, csak elutasították,
hogy a fia legyen az elnökjelölt, és azt követelték, hogy Mubarak ne induljon
ismét. De január 28-án már nem adták annál alább, hogy Mubarakot haladéktalanul
el kell távolítani a hivatalából, és valóban úgy is tűnt, hogy ez meg fog
történni. Itt tehát egy spontán mozgalom ismert fel, mire van lehetőség,
és nem egy kész program, szervezet vagy vezetés fogalmazta meg. A spontaneitás
ily módon a forradalom iránytűjévé vált, és egyben annak módjává, hogy
elérje radikalizálódó céljait.
Éppen ezért nem lehetett meggyőzni a résztvevőket, hogy adják fel a
forradalom spontán jellegét, mivel a spontaneitás megmutatta erejét. A
spontaneitás volt a forrása annak is, hogy egyfajta karneváli jelleget
vittek a forradalom színpadára a szabadság és a kezdeményezőkészség kifejezésére.
Így például a több ezer plakát között, amit a tüntetéseken láttam, egy
sem volt ismétlődő (ahogy a kormánypárti tüntetéseken lenni szokott). A
plakátok többsége egyéni és kézzel csinált volt, a legkülönbözőbb anyagokra
és tárgyakra írva vagy rajzolva, amit készítőik büszkén mutogattak. A spontaneitás
a hálózatépítésben is hasznos eszköznek bizonyult, mivel a forradalom a
mindennapi élet spontán jellegének kiterjesztéseként működött, ahol sem
szükség, sem lehetőség nem volt részletes tervezésre.
A spontaneitás a forradalom sikerének egyik záloga volt, ami egyben
azt is jelentette, hogy az új rend felé való átmenetet a rendszeren belüli
erők viszik véghez, mivel az utcán lévő milliókat semmilyen egységes erő
nem képviselte. A tiltakozók többségét, akikkel beszéltem, mindazonáltal
ez kevésbé foglalkoztatta, mint az alapkövetelések, amelyek teljesítése
biztosíthatta, hogy igazságosabb rendszer jöjjön létre. Egy héttel a forradalom
kezdete után a következő követelések fogalmazódtak meg: el kell mozdítani
a diktátort; fel kell oszlatni a parlamentet és újat kell választani; módosítani
kell az alkotmányt az elnöki hatalom szűkítése és nagyobb szabadságjogok
biztosítása érdekében; meg kell szüntetni a szükségállapotot; bíróság elé
kell állítani a korrupt felső vezetőket és azokat, akik tűzparancsot adtak
a tüntetők ellen.
Polgári etika
Figyelemreméltó volt, hogy a vallásos hivatkozások helyett a polgári
erkölcsi elveket hangoztattak, amelyeket univerzálisnak és magától értetődőnek
tekintettek. Ez itt meglepőbb, mint Tunéziában, mivel Egyiptomban a vallási
ellenzék erős és gyakorlatilag az élet minden területére kiterjed. A Muzulmán
Testvériség maga is hamar csatlakozott a tiltakozó megmozdulásokhoz, de
mint minden szervezett politikai erőt, meglepetésként érték az események,
és nem tudta irányítása alá vonni ezeket, bár a kormány megpróbálta felnagyítani
a szerepét.
Ez véleményem szerint két korábban említett elemmel van összefüggésben:
a spontaneitással és a marginalitással. Mindkét elem az eddig apolitikus
csoportok politizálódását hozta magával, és megfelelt annak a széleskörű
elvárásnak, hogy mellőzzék a vallásos nyelvezetet. A vallás valójában akadályként
jelent meg Egyiptomban, különösen a nem sokkal korábban felerősödött szektaközi
feszültségek fényében, és ellentmondott a forradalom egyik fontos jellemzőjének,
hogy a társadalmon belüli választóvonalak felett áll, így a vallási választóvonalak
felett is.
A forradalom Tunéziához hasonlóan Egyiptomban is egyfajta kollektív
erkölcsi földmozgást indított el. A központi követelések nagyon alapvetőek
voltak és olyan jogok tiszteletben tartása körül forogtak, mint az állampolgári
jogok, az emberi méltóság és az a természetes jog, hogy az ember részt
vehessen a rendszer kialakításában. Míg ezeket az elveket korábban vallási
nyelven fogalmazták meg, most minden misztifikáció nélkül vagy az isteni
tekintéllyel történő igazolás nélkül fogalmazták meg őket. Ez az átalakulás
nagyon láthatóvá vált akkor, amikor a Muzulmán Testvériség tagjai egy bizonyos
ponton mindenkivel együtt polgári államot követeltek explicit módon megkülönböztetve
a másik két alternatívától: a vallási és a katonai államtól.
A politika prioritása
Feltűnő volt január 28. után, hogy a radikális politikai követelések
az egyéb sérelmek fölé emelkedtek, beleértve a súlyos gazdasági helyzettel
kapcsolatos panaszokat is. A politikai követelések világosabbak voltak
minden másfajta követelésnél, mindenki egyetértett ezekkel, és mindenki
osztotta azt a véleményt, hogy minden egyéb problémáról könnyebb tárgyalni,
ha már létrejött egy felelős politikai rendszer. Így az egyik központi
témát a korrupció elleni harc jelentette, ami jó eszköz volt arra, hogy
a gazdasági panaszokat könnyen érthető politikai nyelvre lehessen lefordítani.
Ez mindenesetre megfelelt a realitásoknak, mivel a politikai rendszer alapvetően
a leplezetlen lopás rendszerévé alakult át. A forradalom előtt néhány hónappal
mindenkinek volt egy története a korrupt üzleti-politikai elitről, amely
a „rendszer” legnagyobb haszonélvezője volt. Ez az elit leginkább a Mubarak
fia körüli klikkből tevődött ki. Ennek egyes tagjai toborozták a hírek
szerint azokat az orgyilkosokat, akik két teljes napon és éjszakán keresztül
terrorizálták a tüntetőket február 2-án és 3-án.
A zsarnokság vaksága
Az eseményekben, mint mindenütt az arab világban, meghatározó tényező
volt a zsarnokság vaksága. Az addig a felszín alatt áramló elégedetlenséget,
ami a forradalom során vulkánként tört ki, az uralkodó elit magatartása
táplálta az évek során. A hosszú ideig tartó uralom következtében, látható
ellenzék hiányában ez az elit már semmilyen ismerettel nem rendelkezett
azokról, akik fölött uralkodott. Így képtelen volt olvasni a jelekből,
nem hallotta meg a morajt a forradalom előtt, és amikor hirtelen hallhatóvá
vált, akkor is csak kivehetetlen zajt érzékelt. Január 28-án, amikor már
egész Egyiptom lángokban állt, és a világ vezető politikusai közül többen
közleményben juttatták kifejezésre aggodalmukat, az egyiptomi kormány hallgatott.
Aztán Mubarak éjfélkor megszólalt, és éppen az ellenkezőjét mondta annak,
amire mindenki számított. Azt hitte, óriási engedményt tett, de szavait
– és ezt bármilyen valamennyire intelligens tanácsadó megmondhatta volna
neki – csak provokációként lehetett értelmezni, ami csak további tiltakozásokat
eredményezett.
Ezután február 1-én újabb beszédet mondott, és ismét azt hitte, hogy
nagy engedményt tett, amit azonban a tiltakozók ismét az arrogancia netovábbjaként
fogtak fel. Elnöksége utolsó napján, február 10-én aztán ismét közfelháborodást
okozó nyilatkozatot tett. Ahelyett, hogy lemondott volna posztjáról, közölte,
hogy átadja a hatalmat az akkorra már ugyanannyira gyűlölt alelnöknek.
Az utcákon hatalmas tömeg gyűlt össze, amely február 11-én az elnöki palota
elé vonult. Most már az egész ország bosszúra szomjazott ezzel az emberrel
szemben, aki ennyire nem képes megérteni a nép egyértelmű akaratát.
Az a tény, hogy február 2-án Mubarak hívei nem tudtak jobbat kitalálni,
mint hogy zsoldosokat küldjenek tevéken és lovakon a Tahrir térre a tömeg
szétoszlatására, azt jelezte, hogy a rendszer fölött elszállt az idő: egy
letűnt rendszer, amit már semmi sem köt a jelenhez. Úgy tűnt mintha szakadás
állt volna be az időben és egy tizenkettedik századi eseményt látnánk.
A tömegből nézve olyan volt, mintha csak keresztüllovagoltak volna a színen,
aztán ismét elnyelte volna őket a karám, amely visszavitte őket a múltba.
A körzetekben alakult népi bizottságok viszont a maguk kezdetleges fegyvereivel
és illúziónélküliségükkel már azt képviselték, amivé a társadalom átalakult
a forradalom révén: egy tényleges testületet, amely saját erejéből ellenőrzése
alatt tartja jelenét, és megtanulja, hogy a jövőjét is hasonlóképpen maga
alakíthatja alulról. Abban a percben a befelé fordulás és az önmegvetés
évtizedeinek súlya alól kiszabadulva spontán rend jött létre a káoszból.
Ez jelenti egy új polgári rend létrejöttének legjobb reményét.
GÁTI TIBOR FORDÍTÁSA
Lettre, 81. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|