Tuczai Rita
A megcsináltság ethosza
     (Gyenis Tibor munkáiról)

Gyenis Tibor műveiről írt értelmezések és kibontott kontextusok sokasága között mindegyre felbukkannak a képei alapjául szolgáló látvány megcsináltságát, fura eredetiségét hangsúlyozó gondolatok. Fotói többnyire analóg technikával, digitális beavatkozás, manipuláció nélkül készülnek. Képein a fizikai törvényeknek ellentmondó, irracionális, abszurd helyzetek, beállítások, jelenetek, testek mind-mind manuálisan előállítottak. Művészi vízióinak alapjául valóságos szituációk szolgálnak. Gyenis Tibor bármit megold, összeilleszt, átalakít, átível. Műveit körüllengi az ügyes kezű, mindent tudó, a világról bölcsen és iróniával gondolkodó mester ethosza. 

A virtuális világok és képmanipulációs eljárások bármely látványt előállítani képes dömpingje közepette is tovább él bennünk a hogy készül izgalma. DVD-s filmélményeinkhez hozzátartozik a werkfilmek megnézése. Az ismeretterjesztő csatornákon népszerűek a különböző technológiai eljárásokat, műhelytitkokat bemutató adások. Gyenis Tibor művei kapcsán is izgalmas a kérdés: hogy van az, hogy Mama olyan természetes ellazultsággal áll 75°-os szögben? Miért nem dűlnek el az egymásra rakott dobozok oszlopai a padláson? Mitől vet olyan mély hullámokat a felgyűrt bőr a mellkason? Hitelt érdemlő forrásokból tudhatjuk, hogy azért, mert a művész megcsinálta, úgy csinálta meg. De többről van szó, minthogy csupán hitelt adjunk a forrásoknak.  Ez a manualitás átsüt a képeken. A valós környezetbe való beavatkozás érvényessége az emberekhez, anyagokhoz való kapcsolat sűrített élményeként mutatkozik meg művészetében. 

A másokkal való sikeres kollaboráció eredménye a ferdén álló hölgyek nyugalma, a biztonsággal ellazult test és arc derűje - a szereplők élvezik a helyzetet. Mint ahogy a művészettörténeti utalások képeinek szereplői is. A hatalmas vásznakat égető idős nénik számára ¬mi sem rendjén valóbb, mint eltüzelni azt, ami felesleges. Ilonka néni Malevicstől eredő mintát mázol pajtája falára.  Ironikus fricska ez az avantgárd művészetet és életet egymásba vegyítő szándékára: ami nem történhetett meg a világmegváltó nagy tervvel, egy Pécs környéki kis világban mégiscsak megvalósult. Élet és avantgárd művészet egy-egy sajátos akció erejéig összetalálkozott. A kollaboráció lehetőség a különböző világok tapasztalatai közötti átjárásra.

A művész képzeteinek alapjául szolgáló valóságos helyzetekben minden gondosan elrendezett, tökélyre vitt az utolsó szögig. Buherálásnak, gányolásnak, tákolásnak nyoma sincs.  A részleteket elrendező aprólékosság, az anyagokhoz értés szakszerűsége, a bonyolult dolgok összeállításának precizitása, a leleményesség a barkácsolás műveletével írhatók le. Ami gender vonatkozásban tipikusan a férfi nem tevékenységei közé sorolható.  De kulturális toposzaink között nem csupán a barkácsolás számít férfiasnak, hanem a világ nagy dolgaiba való beleszólás, a világgal való közvetlen érintkezés is. A Tettye környezetvédelmi területén direkt hozzájárulni a globális felmelegedéshez, drasztikusan átrendezni a tájat a rongyokkal felparcellázott, elárasztott medencében, a világegyetem tágulását mérni egy csendes utca repedéseinek piros festékkel való beeresztése közben, és az illegális, területfoglalási engedély nélkül végzett gerillaakciók is mind-mind férfias játékok. Gyenis Tibor a gender hagyományok vizein evez: igyekszik kollaboratív viszonyba kerülni a másik nemmel és az anyagokkal, struktúrákkal vívott heroikus és gyakorta abszurd küzdelemében próbára teszi testének képességeit, lehetőségeit.  

Nem véletlen, hogy korai munkáin oly gyakran tűnik fel a test, testmanipuláció, saját test problémája. Újabb munkáin nincsenek emberek, de látensen ott marad a test nyoma – az elrendezhető, elrendezett valóságban. Az emberi test által való kivitelezhetőség továbbra is alapja marad művein tárgyiasuló vízióinak. Az válik képpé, ami megcsinálható. 

Gyenis Tibor műveinek befogadása tőlünk is elvárja a belehelyezkedést. Annak képességét, hogy beletegyük magunkat a képei által felkínált cselekvések rendszerébe: tudjunk baktatni a poros, nyári dűlőúton, ahol ott áll magányosan, értelmezhetetlenül egy csordogáló zuhanyzó. Sétáljunk együtt a téli tájban az állatemberrel. Vegyünk magunkra egy születésünk évéből származó jelentős műalkotást, mint a művész nagypapája tette Duchamp Forrásával, érezzük-e a súlyát ? Megdűlve szegüljünk ellent a gravitációnak, hátha nem csak vigyázban lehet állni a földön…  
 
                Tuczai Rita



Lettre, 76. szám 


Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu