Haraszti Miklós
Isten nevében
Azt hihetnénk, többé már nem okozhat nehézséget, hogy ledöntsük a szólásszabadság
jogtalan korlátait – különösen azóta nem, hogy oly sok diktatúra indult
el a demokrácia felé vezető úton. Az irányelvek teljesen egyértelműek:
a bűncselekményre való uszítást bűncselekménynek kell tekintenünk, de máskülönben
a sértő megnyilatkozásokat úgy kell kezelnünk, hogy ösztönözzük a párbeszéd
kialakulását – a sajtóban, a különböző etikai fórumokon vagy a polgári
bíróságokon.
A fejlemények azonban más irányba mutatnak: erősödő büntetéspárti tendencia
tapasztalható, melynek eredményeképpen a közbeszédre vonatkozó új tilalmak
kerülnek be egyes országok büntetőtörvénykönyveibe, annak ellenére, hogy
történt némi előrelépés a jó hírnév és méltóság megsértésének dekriminalizálásában.
Az egyik ilyen ? la mode büntető formula a „történelemgyalázás”: van,
ahol azzal követjük el ezt a bűnt, hogy megkérdőjelezzük a nemzet uralkodó
történelmi narratíváját, más országokban pedig azt büntetik, ha védelmezzük
a hivatalos történelemfelfogást. Míg Törökországban vádat emelnek azok
ellen az írók ellen, akik népirtásnak nevezik az örmények 1915-ös lemészárlását,
addig Svájcban elítéltek egy török politikust, amiért a népirtás kifejezést
„nemzetközi hazugságnak” minősítette.
Ám ami még ennél is alattomosabb beszédkorlátozó divat világszerte,
az a „vallásgyalázás”.
Március 26-án az ENSZ Emberi Jogi Tanácsa (EJT) határozatot fogadott
el, amelyben az emberi jogok megsértéseként ítélte el a „vallások becsmérlését”,
dacára a széles körben hangoztatott félelemnek, hogy ezzel majd a szólásszabadság
korlátozását fogják igazolni. A nem kötelező érvényű passzust a muszlim
országokat képviselő Pakisztán javasolta, s a Tanács 23 ország „igen” szavazatával
fogadta el; 11 ország a határozat ellen voksolt, míg 13 tartózkodott a
szavazástól. A határozat hivatalos címe „Combating Defamation of Religions”
(A vallásgyalázás elleni küzdelemről). Nem új szöveg: 2006 kivételével
1999 óta minden évben továbbfejlesztette és ismét elfogadta az ENSZ Emberi
Jogi Tanácsa, illetve elődje, az ENSZ Emberi Jogi Bizottsága. Mindez az
Iszlám Konferencia nevű szervezet folyamatos szponzorálásának köszönhető,
amelynek nem titkolt célja, hogy a lehető legtöbb országban kodifikálják
a vallás becsmérlését mint bűncselekményt, vagy legalábbis világszerte
megvetés sújtsa azt, aki ilyet tesz. Az egész kampány persze kimondatlanul
is annak az erőszak- és öncenzúra-hullámnak a hátán utazik, amely a Rushdie-fatva
(1989) óta világszerte kíséri a muszlim tárgyú művészi vagy szekuláris
ábrázolásokat.
Posztmodern, orwelli kereszteshadjárat
Az idei határozat, a korábbi változatoktól eltérően, már nem hallgatja
el az Emberi Jogok Deklarációjának 19. cikkelyét, a szabad véleménynyilvánításhoz
való jogot. Ezúttal legalább említésre méltónak bizonyult ez az alapvető
emberi jog, jóllehet olyan kontextusban, amelyben félrevezetően összemossák
a vallások „megsértését” a vallásos emberek elleni gyűlöletkeltéssel, erőszakra
való uszítással, majd ennek alapján kiveszik a szólásszabadság védelmének
hatálya alól. A határozat arra is kísérletet tesz, hogy a vallást érő kritikákat
összecsúsztassa a rasszizmussal.
Másrészről az igencsak homályosan meghatározott tiltanivaló gyalázkodások
körében megjelent egy új forma: a vallások „szimbólumainak és köztiszteletben
álló vezetőinek” „célbavétele” a médiában és az interneten. Ami itt történik,
talán csak diplomáciai buzgólkodásnak tűnik, ám valójában hadüzenet a 21.
századi médiaszabadságnak, s a hadjáratot a legújabb kor zsarnokainak koalíciója
vezeti.
E hadüzenetben nincs semmi múltba révedő vagy történelmieskedő aspektus.
Az emberi jogok nyelvén íródott, így az előterjesztés látszólag összeegyeztethető
a liberális demokráciák fejlett multikulturalizmusával. A védelem jogát
követeli az „inzultusokkal” szemben, nemcsak az iszlám, hanem minden vallás
számára. S láss csodát: minden aláíró ország elvállalta ezt a követelést:
a késő-kommunista és a posztkommunista kormányok épp úgy, mint a volt gyarmati
és a muszlim többségű nemzetek. A 23 ország között kevés az olyan demokrácia,
amelyben szabad közbeszédet, plurális médiát találhatunk – talán csupán
a Dél-Afrikai Köztársaság és Indonézia ilyen. Ám a szavazástól tartózkodók
között számos olyan ország van, ahol a szólásszabadságnak komoly garanciái
vannak. S éppen a tartózkodók folyamatosan magas száma biztosítja, hogy
minden évben hivatalosan elfogadják a javaslatot.
E nagyon is korszerű koalícióépítő stratégia az oka annak, hogy nem
osztom a közkeletű véleményt, miszerint a határozat támogatói valamely
kulturálisan körülhatárolható ország tagjai. Ez az állítás csak újabb ürügy
arra, hogy vállonveregessék a kezdeményezést, engedékenyen alábecsülvén
a jelentőségét. Valójában a vallás-sértés kriminalizálását követelő mozgalom
egy minden ízében posztmodern kereszteshadjárat az emberi méltóság ellen,
melyet orwelli csúsztatással látszólag épp az emberi méltóság nevében vívnak.
A szavazás az EJT-ben évről évre kétszeres győzelemhez juttatja az
azt támogató elnyomó kormányokat. Az ENSZ-határozat otthon segít bebetonozni,
hogy kulturális tabuk és az istenkáromlást büntető törvények segítségével
továbbra is ellenőrzés alatt tarthassák a közbeszédet, miközben nemzetközileg
a tolerancia világ-élharcosaiként arat számukra dicsőséget.
Természetesen nem nehéz belátni, hogy miért tartózkodik leereszkedően
oly sok demokrácia a küzdelemtől, megengedvén, hogy az Iszlám Konferencia
Szervezet sikerre vigye a játszmáját. Végül is az iráni forradalom valamint
az Al-Kaida globális fellépése óta azok, akik a vallásgyalázás elnyomó
fogalmát hajlandók legalább az emberi jogokra hivatkozva elővezetni, kétségtelenül
mérsékeltnek mondhatók a dzsihádistákhoz képest, akik nyíltan megtagadják
ezeket a jogokat. Az EJT manőverei azzal is támogatják az ilyen értelemben
vett mérsékelteket, hogy segítenek nekik visszaverni honi radikálisaik
vádját, miszerint kormányuk nem volna igaz őre a hitnek.
Történetesen én jól emlékszem az ilyen játszmákra, az egypárti kommunista
állam civilizációjában eltöltött évtizedeim idejéből, ahol a pluralizmus
a párt politbüróján belüli frakciók harcából állt. A kremlinológusok szintén
ismerték ezt a játékot, de nekik nyilván nagyobb örömük telt a megfigyelésében,
mint nekem. A technika neve „balról előzés” volt, és abból állt, hogy a
máskülönben pragmatikus pártvezetők időről-időre keményvonalas jelszavakat
kezdtek hangoztatni, nyilvánvalóan azért, hogy ezzel tartsák sakkban a
sztálinistákat. Csakhogy ez valójában mindig többet jelentett a keménykedő
beszédnél – a szabadgondolkodók elleni újabb intézkedésekkel járt együtt,
például házkutatásokkal és vádemelésekkel, „mindössze” azért, hogy így
bizonyítsák a vezetőség hűségét az ügy iránt. Ez a taktika távoli rokonságban
áll a mérsékelt nyugati pártok „fogjuk ki a szelet a vitorláikból” politikájával,
amikor például bevándorlás-ellenes intézkedéseket hoznak, hogy ezzel akadályozzák
meg az idegengyűlölő programok népszerűségének növekedését, mely programok,
mit is? bevándorlás-ellenes intézkedéseket követelnek....
Ezzel az a baj, hogy „ha kifogjuk a szelet a vitorlákból”, akkor az
arra elég lehet, hogy mi a fedélzeten maradhassunk, de a korlátozásokon
így nem enyhíthetünk. Engedjék meg, hogy felvázoljam, valójában mi történik
akkor, amikor alkalmazzák az Emberi Jogi Tanács határozatát.
A határozatot támogató egyik országban, Azerbajdzsánban 2007-ben két
újságírót börtönbüntetésre ítéltek. Rafik Tagi, a Senet című kulturális
folyóirat egyik szerzője, és Samir Sadagatoglu, a folyóirat egyik szerkesztője
három illetve négy évet kapott, amiért állítólag „vallásellenes indulatokat
gerjesztettek” egy 2006-ban megjelent filozófiai esszével. Az esszé némileg
önkritikus szellemben hasonlította össze az európai és a muszlim értékeket.
(Címe ez volt: „Európa és mi”.) Ártatlan, jóindulatú és udvarias tézise
hasonló gondolatokat fogalmazott meg a hit és értelem viszonyáról, mint
XVI. Benedek pápa abban az évben elhangzott híres regensburgi beszéde.
De az én értékelésem szerint az esszé még a pápai szövegnél is mérsékeltebb
szellemben íródott, például nem tartalmazott bizánci idézeteket Mohamed
erőszakos hittérítéséről. Az erőszak problémája még csak fel sem merült
a szövegben.
Ezt megelőzően egy iráni ajatollah, Fazel Lankarani fatvában szólította
fel a híveket a két újságíró megölésére. Azerbajdzsáni vallási aktivisták
erre válaszul megfélemlítő kampányba kezdtek. A beszámolók szerint megengedték
nekik, hogy a tárgyalóteremben halálos fenyegetéseket kiabáljanak. Az újságírók
bűne „vallásgyalázás” volt (ezek szerint tehát a saját vallásuké), másrészt
„erőszakra való izgatás” (értelemszerűen a saját maguk ellen irányuló erőszakra
uszítottak tehát).
Csakhogy a vádlottak padján ők ültek, nem pedig azok, akik erőszakkal
fenyegették őket. S legfőképpen: az iráni ajatollahot, aki a meggyilkolásukra
szólította fel a híveket, soha senki sem vádolta meg izgatással, sem Iránban,
sem Azerbajdzsánban. Az ő személyét óvta a státusza, mely szerint ő a hit
védelmezője, nemhogy meggyalázója.
Hasonlóan durva esetekről nem-muszlim országból is érkeznek beszámolók;
ezek egyébként valamennyien az EBESZ tagállamai, és néhány közülük tagja
az Európa Tanácsnak is. Az EBESZ kötelezettségvállalásai és az ET normái
nyilvánvalóan tiltják a „vallásgyalázás” címén folyó zaklatást. De az EJT
határozatainak védernyője alatt (és annak kihasználásával, hogy Európában
nem tapasztalható határozott fellépés az ilyen jogi zaklatással szemben)
a dán Mohamed-karikatúrák körül gerjesztett krízist arra használták fel,
hogy elbánjanak a kritikus szellemben dolgozó újságírókkal.
Oroszországban, a vologdai Nas Region című napilap 2006. február 15-én
megjelentetett egy összeállítást a dán rajzokból, hogy illusztrálja a világméretű
vitáról szóló cikkét. A tulajdonos nem sokkal ezután megszüntette a lapot,
hogy így enyhítse a jogi következményeket. Az ügyészek ugyanis azonnal
vádat emeltek a szerkesztő, Anna Szmirnova ellen „vallásellenes izgatás”
címén. 2006 áprilisában 100 ezer rubel (körülbelül 600 ezer forint) pénzbírságot
róttak ki rá, és ezen felül két év felfüggesztett börtönbüntetést is kapott.
Szerencsére egy hónappal később a Vologda körzeti fellebbviteli bíróság
hatályon kívül helyezte az ítéletet. Világos volt, hogy a happy endet a
napilap megszüntetése tette lehetővé.
Pontosan ugyanezen forgatókönyv szerint zajlottak le az események Volgográdban
is: a Gorodszkije Vesztyi kiadója úgy döntött, hogy megszünteti a lapot,
miután az orosz kormánypárt, az Egyesült Oroszország helyi tagozata gyalázkodás
és izgatás címén feljelentést tett. A lap megszűnt, ezért a bíróság ejtette
az ügyet. A bűnvádi eljárás tárgya egy kedves, őszintén megbékélés-párti
karikatúra volt, amelyen együtt szerepelt a négy kultusz-személyiség, Mózes,
Jézus, Mohamed és Buddha. A rajzon a vallási vezetők tévét néznek, és szomorúak
a látottak miatt – épp különböző vallások képviselői tüntetnek és bántalmazzák
egymást. „Mi nem erre tanítottunk benneteket!” – mondja az egyik próféta.
Belaruszban Alekszander Zdvizskovot, a Zsoda című ellenzéki lap szerkesztőjét
2008. január 18-án három év letöltendő börtönbüntetésre ítélték vallásellenes
izgatás miatt. Zdvizskov lapja 2006 márciusában lehúzhatta a redőnyt, és
máig sem húzta fel –bűne mindössze az volt, hogy tervbe vette a dán karikatúrák
megjelentetését. Zdvizskov külföldre menekült, ám visszatérésekor letartóztatták.
A Legfelsőbb Bíróság végül három évről három hónapra, a Zdvizskov által
már le is ült időre enyhítette az ítéletet.
Fatvát hirdetni írók ellen és bérgyilkost fogadni riporterek elhallgattatására
De ezek az ügyek csak afféle alkalomleső rajtaütések voltak. A karikatúra-válság
óta új büntető divat hódít, amelyet szintén az EJB határozata inspirált:
a „szélsőségesség”-csomag. Oroszország (az ötletgazda), Belarusz, Kazahsztán,
Kirgizisztán, Moldova és Tadzsikisztán törvényhozói egy csokorba kötötték
a vallásgyalázással kapcsolatos retorziókat az egyébként legitim uszításellenes
törvényekkel, majd hozzávarrták a kormányt és hivatalnokait illető „támadó
kritika” (igen, „politikusgyalázás”) tilalmát is. Ezt a törvényhozói egyveleget
úgy tálalják, mint a „szélsőségesség” (e pontosan soha nem definiált attitűd)
elleni harc magasabbrendű formáját.
A „szélsőségesség elleni harc” persze hasonlít némiképp „a terrorizmus
dicsőítése ellen” Nyugaton hozott törvényekre, amely hasonlóság hasznos
a bírálatok hatástalanítására. De míg a nyugati törvények hazai bírálói
szerint ezek a jogszabályok esetleg felhasználhatók a politikai másként-gondolkodás
elfojtására, addig a keleti „extrémizmus”-csomagokat leplezetlenül éppen
ezzel a szándékkal hozták létre. És erre is használják, különösen az emberi
jogok Észak-Kaukázusi megsértéséről beszámoló újságírókkal, jogvédőkkel
szemben.
E szöveg írásakor Szlovákia épp saját „szélsőségesség programcsomagját”
tervezi, meghirdetett célja szerint azért, hogy így küzdjön a radikalizmus
ellen. Írország – ahol egyébként dekriminalizálták a rágalmazást és a becsületsértést
– épp mostanában vezetnek be egy új bűnt, az „istenkáromló rágalmat” (blasphemous
libel); a lépésre állítólag egy 1930-ból származó alkotmányos elv kötelezi
a kormányt. Vajon erőltetett-e az EJB-kampány diffúz, talán nem is tudatosított
hatását felfedeznünk ezekben a fejleményekben?
Amikor korábban a kampány hátterében zajló erőszakhullámról beszéltem,
azt a nyugtalanító, de kimondatlan kapcsolatot értettem rajta, amely az
ENSZ Emberi Jogi Tanácsának jogi próbálkozásai, illetve a muszlim témájú
szekuláris vagy kritikai megnyilvánulások elleni fatvák, gyilkosságok,
pogromszerű demonstrációk között áll fenn. A fatva-szerzők és az ENSZ-diplomaták
panaszai tulajdonképpen megkülönböztethetetlenek egymástól. Ami itt hiányzik,
az annak a felismerése, hogy a vallás védelme a gyalázkodástól nem egyszerűen
csak kártékony, hanem egyenesen a fordított harc: a valóban szükséges kriminalizáció
helyetti bűnüldözés.
Én nem látok semmiféle morális különbséget aközött, amikor bérgyilkost
szerződtetnek az Anna Politkovszkájához hasonló tényfeltáró újságírók megölésére,
és aközött, amikor fatvát hirdetnek, azaz írók és újságírók meggyilkolására
szólítják fel a híveket. Mindkét esetben azért büntetik meg az írót-újságírót,
mert a munkáját végezte. Mellesleg a fatvák éppúgy pénzjutalmat kínálnak,
mint Oroszországban a zakazcsiki – a megrendelők...
Pakisztánban, az ENSZ ez évi határozatát benyújtó országban, Mohammed
Juszaf Kueresi, a pesavari történelmi Mohabat Kan-mecset imavezetője 2006-ban
kihirdette, hogy a mecset és vallási iskolája 25 ezer dollárt és egy kocsit
ajánl fel annak, aki megöl egy dán karikaturistát (bármelyiket!) – ugyanekkor
egy helyi ékszerész céh további egymillió dollárral fejelte meg ezt az
összeget. Indiában pedig Uttar Pradesh hadzs- és kisebbségügyi minisztere,
Hadzsi Jakúb Kurejsi 510 millió rúpia (kb. 2 milliárd forint) vérdíjat
tűzött ki a karikaturista fejére, plusz a gyilkos súlyát aranyban. És ezek
olyan demokráciák, amelyek aláírták az ENSZ-határozatot, vagy tartózkodtak
a szavazástól.
Jól látható, hogy a határozat nemhogy kifogná a szelet a radikálisok
vitorláiból –inkább fedezékül és ürügyül szolgál a gyilkos vallási feszültséget
gerjesztőknek és a reakciós cenzúrának.
Egyszerűen botrányosnak tartom, hogy az írók és újságírók meggyilkolására
felhívó határozatok megszövegezői még mindig köztiszteletben állnak, és
semmilyen módon nem kell szembesülniük gyűlöletes tettük következményeivel,
mialatt számos újságírónak kell anonimitásban élnie, rendőri védelem alatt.
A fatvára felbújtók közül senkinek a neve nem szerepel a nemzetközileg
körözött személyek listáján, még azokban az országokban sem, amelyek bizonyosan
kiadnák azokat, akik a háttérből irányították Politkovszkaja gyilkosait.
Ez a hiány az ENSZ-határozat leghosszabb és legsötétebb árnyéka.
Valamelyest megbocsátható az óvatosság egy olyan kicsiny ország esetében,
mint Dánia, amely összeroppanna egy esetleges kereskedelmi bojkottól –,
és minden nemzet esetében, amennyiben magára marad. De mi a helyzet az
Európai Unióval? Nem azért jött-e létre, hogy erősebb legyen, mint a tagjai
külön-külön? És mi a helyzet az Interpollal és a többi nemzetközi bűnüldöző
és jogérvényesítő ügynökséggel? Mikor törölték a gyilkosságra való felbujtást
a bűncselekmények listájáról? Hol van legalább egy beutazási tilalom a
vallási gyűlölködésből elkövetett bűnök zakazcsiki-jei ellen?
Az Ember Jogi Tanáccsal tudatni kellene: ha a vallási gyűlöletkeltés
miatt aggódnak, akkor azonnal szólítsanak fel azok megbüntetésére, akik
fatvákat hirdetnek és erőszakra bujtanak fel. Ez volna a legerősebb védelem
a muszlim – vagy bármely más hit – meggyalázása ellen. Azzal segítsék elő
a toleranciát, hogy megszabadítják a félelemtől a világ szerkesztőit!
(Index on Censorhip 2/2009, eurozine)
Bibliográfia
HARASZTI Miklós
Darabbér
Párizsi Magyar Füzetek Könyvei, 1980
Téka, 1989
A cenzúra esztétikája
AB Független Kiadó, 1986
Magvető, 1991
Kései bevezetés a kádárizmusba
AB Független Kiadó 1981
„Civil kurázsitól civil társadalomig –
A magyar szamizdat két évtizede”
Magyar Lettre Internationale, 38
Lettre, 2009 tél, 75. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|