Matt McGuire
Az Ulsteri út
(Literary perspectives)
Az 1998-as Nagypénteki megegyezés tárgyalásán Tony Blair miniszterelnök
megjegyezte: „Érzem a történelem kezének a súlyát a vállunkon.” Tíz évvel
később, mikor az Észak-ír Nemzetgyűlés végre működni kezdett, úgy tűnt,
a történelem lassabban mozdítja a kezét, mint sokan képzelték. Persze a
miniszterelnök szavai ironikusan csengtek. Mert bár a régóta fennálló ellenségeskedés
megszüntetésére a történelem súlyát kellett segítségül hívni, a valóságban
Észak-Írországban mindig is a történelem maga volt a gondok forrása. A
helyi pszichében erőteljesen jelen vannak a dátumok: 1690, 1798, 1916.
július 12., húsvét hete. Észak-Írország mintha csak Stephen Dedalus
híres kijelentését kívánná valóra váltani az Ulyssesből (1922): szerinte
a történelem rémálom, amelyből az ember próbál fölébredni.
Edna Longley kritikus számára Észak egyik rögzült jellegzetessége
az egészségtelen kötődés a múlthoz. Egy olyan társadalom számára, amely
ennyire szeret emlékezni, állítja Longley, egy kis kollektív tudatkiesés
nem is lenne olyan nagy baj. Miközben Észak-Írország az első bizonytalan
lépteket teszi az új évezredben, a közelmúlt rémálmának megértését a helyi
írók következő nemzedéke is a terepe részének tekintheti. Ezek után a közelmúlt
irodalmát akár azzal a lendülettel és virtuozitással is azonosíthatnánk,
amellyel az észak-ír irodalom mibenlétével kapcsolatos sztereotip elvárásokat
tagadja. Ami az Északról érkező kortárs irodalmat illeti, a „Kézfogás a
történelemmel” kettős mozgásra utal: a korábban történtek számbavételére,
ugyanakkor az ideológiai poggyásztól való megszabadulásra is.
A múltban többnyire a költészettől várták el, hogy a „Bajok”
irodalmi feldolgozásnak a legkoherensebb és legértelmesebb formáját kínálja.
Észak megcáfolta azt a kortárs irodalmi trendet, amely szerint az igazi
hírességek státuszát a regényírók (Amis, Rushdie, stb.) élvezik. Heaney,
Longley és Mahon az 1960-as években rúgta el a labdát, az 1980-as években
viszont következett Muldoon, Carson és McGuckian, és bár az elődeik farvizén
haladtak, mégis nagyrészt az őket megelőző áramlat ellenében. A kritika
évtizedeken keresztül érzékeltette: bármennyire sújtják a BAJOK az észak-ír
társadalmat, ugyanez nem feltétlenül igaz a költészetre. De talán árnyaltabb
lenne arra a megemelkedett tétre rámutatni, amelyet a művészet a politikai
helyzet értelmezésében a hivatalos narratívák kudarcának helyébe lépve
vállal magára. Végtére is a költészet a közlés speciális formája, amely
képes a maga igazságát úgy megfogalmazni, hogy az a diskurzus más formái
révén rejtett, hiányos és kimondatlan maradjon.
Az elmúlt években a költők új nemzedéke kezdi hallatni a hangját, növekvő
öntudattal és életerővel. Az 1970-es években született írók, mint Alan
Gillis, Leontia Flynn, Nick Laird, Sinéad Morrissey és Colette Bryce már
az északi konfliktus mindennapos zavargásai közepette nőttek fel. Vigyázni
kell persze a félrevezető általánosításokkal. A megközelítések sokfélesége,
a témák pluralitása szükségképp megkérdőjelez bármiféle elsöprő állítást
ezekről a művekről. Ez a költészet, amely a Nagypénteki Megegyezés után
került előtérbe, valótlannak mutatja azokat a lekezelő olvasatokat, amelyek
szerint az észak-ír irodalom öntetszelgő, illetve másodlagos: a költő a
lírai pillanatot a Bajok terjedő káoszából kapja el. Francie Cunningham
már 1994-ben megkérdezte: „Most, hogy bejelentették a tűzszünetet, mi lesz
azzal a sok észak-ír íróval? Most aztán hova fognak fordulni témáért?
Az efféle aggályok bizonyos kritikai egyszerűsítésről árulkodnak, intellektuális
hanyagságról, vagy a helyiek megfogalmazásában „a gondolkozás rövidítő
útjáról”. A politikai erőszakról való elmélkedés soha nem volt azonos a
teljes észak-ír irodalommal.
Somebody, Somewhere (Valaki, valahol; The Gallery Press 2004):
ez a címe a belfasti születésű költő, Alan Gillis első kötetének. Gillis
az eltávolításban leli örömét, arra kényszeríti az olvasót, hogy mindazt
újragondolja, amiről azt hitte, hogy ismeri. Az ezredforduló utáni kultúra
szükségszerű entrópiáját dicsőíti, amelyben Yeats, Rilke és a kelta alkony
vállvetve szerepel Elvisszel, a Guinness-szel és a Csillagok háborújával.
A kötet nyitóverse, „The Ulster Way” (Az Ulsteri út) címével arra a 900
kilométeres panorámasétányra utal, amely az észak-ír határ mentén vezet.
A vers felütése elutasítja az „ulsteri út” által jelképezett idealizált
természetábrázolást.
Szó sincs itt patakról meg sövényről.
Nem lesz rekettye. Nem fogod
a holt fák ezer ujját, az örök
fotoszintézist figyelni, a törzs
vonagló szövetének embertelenségét,
mivel nem lépsz át a tanyavilágba sem.
A vers ritmusa a nagy természetképek ráolvasásszerű elutasításában Gil
Scott Heron „The revolution will not be televised” című versét (A forradalmat
nem fogja mutatni a tévé) idézi. De olvashatjuk a kötelező rusztikus
elem elvetéseként is, amely a korábbi észak-ír költészet olyan nagy részét
tette hiteltelenné. Az észak-ír költészet szent tehene, Seamus Heaney
juthat eszünkbe, például az „Ásás” meg a „Mossbawm” című versei. Gillis
szövegére erősebben hatott a Black Poetry vagy a Beat nemzedék, mint a
Belfasti Csoport. A vers metafizikus természetleírásai élvezettel idézik
a mimikrit, ahogy visszavonják Észak megkopott, klisészerű képzeteit.
„Az Ulsteri út” egy sétányra utal, az utazás egyik „útjára-módjára”,
ám egyszersmind a látás speciálisan helyi „útjára-módjára” is. Aki az Ulster
Way ösvényén halad, bizonyos értelemben egy határvonalat is végigjár. A
helyi költészet egyes válfajaiban szükségszerűen megjelenő organikus elemben
szintén az Északról való gondolkodás és írás lehetőségeinek megerősítését
és behatárolását láthatjuk. Gillis verse örvendetesen tárja föl az efféle
ideológiai határvonalak esetlegességét. Arra törekszik, hogy széttépjen
számos allúziót/illúziót, amelyek az észak-ír élmény kényelmes konstrukcióit
írják le. A vers megköveteli, hogy az elfogadott irodalmi mitológiákat
újrajárjuk és újragondoljuk, hogy az ismerős, de kimerített retorika súlyától
szabadon kezdjünk újra mindent: „Mindez a fejedben van. Ha leléped / se
lépj le […] Van még ösvény, amerre mehetsz. / Minden rólad szól. És most
figyelj.” Végső soron lehet, hogy ez a valódi „Ulsteri út”: hiszen olyan
cselekvéssort vitat, von kétségbe és szólít versenyre, amely nagyon is
helyénvalónak látszik az észak-ír kontextusban. A Somebody, Somewhere egy
sor választ kínál azokra a kérdésekre, amelyeket „Az Ulsteri út” tesz fel.
A kötet legfőbb vizsgálódási területe az urbánus, technicizálódott táj,
a zene, és a huszonegyedik század Észak-Írországának szolgálatból elbocsátott
alakjai. Ezzel felszabadítja Északot azok alól a téves olvasatok alól,
amelyek abnormális térnek nyilvánítják, és inkább egy sor olyan narratívához
kapcsolja, amelyek a huszonegyedik század élményét írják le.
Ugyanez a tekintélyromboló revizionizmus jelenik meg Nick Laird első
kötetének, a To a Fault (A végsőkig, 2005) legtöbb darabjában is. A „Remaindermen”
(Hátramaradók) elidegenedést, lelki eltávolodást fogalmaz meg az olyanokkal
szemben, akik otthon maradnak, és az észak-ír politika súlyosan megerődített
állásai közt élnek kényelmesen.
Van más is, aki tudja, mit jelent
veszteni, őrizni észak olyan páratlan
brutális fogalmát, hogy attól a világ
örökre jégbe fagyhat.
Valaki majdnem begépelte
beszédünk utolsó ötven évét,
és egyszer sem volt alkalma
leírni: bocsánat,
se lenyomni a váltót, amely a
kérdőjel kitételére utal.
Részben az efféle lövészárkok elleni tiltakozás ad lendületet a kortárs
észak-ír szerzők némelyikének, hogy az áttűnés, az áramlás fogalmát magévá
tegye. Az önreflexív és erősen tudatos költészet menedékeivé a köztes terek
váltak. Az előítéletek fagyasztójába zárt hőseivel Laird „Hátramaradók”-járól
eszünkbe juthat Yeats verse, az „1916 húsvétja”. A megegyezést aláírták,
a történelem továbblépett, de egyesek számára a „fejlődés” még ma is gyűlöletes
szó. Laird kötetének címe, To a Fault, köznyelvi kifejezésre utal: „generous
to a fault” („a végsőkig nagylelkű”). Költészete olyan térben van
otthon, ahol a hagyományos erkölcsi ellentétek nem megnyugtatóak, ahol
a fekete és a fehér a szürke árnyalataiba folyik át, és a világ bonyolultabbnak
és szövevényesebbnek mutatkozik, mint amit a törzsi identitás megenged.
Kórházi ágyáról egy friss térdlövéses áldozat kinéz az ablakon, és
két lassan elforduló darut lát Belfast fölött. A város újjáépítése kezdetén
ők mondanak néma áldást az alul levők életére.
(Egyszerre lelki és fizikai utazás)
Észak-Írországban a történelem keze elől való menekülésnek talán a
leggyakoribb és leggyakorlatibb módja mindig is az egyszerű távozás volt.
A politikai konfliktus egyik igen kevéssé vizsgált jelensége máig az emigráció.
Az új észak-ír költőgeneráció írásaiban fokozottan jelen vannak a távoli
helyek. Alan Gillis jelenleg Edinburgh-ban él, a Derry-ben született Colette
Bryce London után Dundeeba költözött, Nick Laird útja pedig Tyrone-ból
Oxfordon és Londonon át Rómába vezetett. Az efféle kizökkenések hatását
a költészetükben gyakran föl lehet lelni. Colette Bryce második kötetének
(The Full Indian Rope Trick – A komplett indiai kötél-trükk, 2004),
címadó verse meditáció az eltűnésről, arról a mindent elsöprő vágyról,
hogy az ember kitörjön a kisvárosi lét klausztrofóbiájából. A Derry-beli
Guildhall téren, a vásárlók tömege közt lezajló csodás eltűnési jelenet
egyszerre jelenít meg lelki és fizikai utazást.
Falak, harangszó, gyalogosok,
aztán egy kötél vége az égbe akadt,
a másik a kezembe, ifjan, felvitt,
Viszlát.
Viszlát, viszlát.
Szürke köd. Első kísérlet.
Elnémult tömeg, a napba
bandzsító szemek. Ott
a köveken
csattant a súlyos kötél,
begöngyölődött a kosárba,
18-nyár-hosszú fonat,
én meg –
rég eltűntem,
mínusz-egy-fős trükköm
egyedi, megismételhetetlen.
Bár az utazás és a távoli helyek fölfedezése a Bajok-narratíva része,
nem speciálisan észak-ír jelenség. Ezek a témák új, globális élményt jelentenek:
a mobilitás már a kortárs nyugati élet szerves része.
Ez a fajta utazás adja Sinéad Morrissey anyagának az alapját is. Morrissey
Portadownban született 1972-ben, de mielőtt Belfastba visszatért volna,
élt és dolgozott Új-Zélandon és Japánban is. A japán nyelv ihlette „Goldfish”
(Aranyhal) játékosan lakja be a zen koan világát, a vers hangja „ott nyugszik
meg, ahol a behunyt szem a látás”. A hazatérésről írt „In Belfast” (Belfastban)
határozottan magán viseli ezt az élményt, amelyet egy nyugodt, szenvtelen
és feltételes válasz ír le: „Épp / annyira vagyok itthon, mint valaha leszek.”
Hozzá hasonlóan Leontia Flynn These Days (Ilyenkor, 2004) kötete is bővelkedik
ebben az érzékenységben és egyensúlyban, amely nem hajlandó magát az ismerős
perspektíva mágneses erejének alávetni. A Flynn költészetét alkotó „mindennapos
epifániák” anyagát az iparterületek, a családi élet és az alkohol adja.
A stílusát a humor és az empátia egyformán jellemzi, a költő folyamatosan
a legügyesebb megoldásokkal áll elő. A „STUARTNAK, AKI VÉLETLENÜL KÖZSZOLGÁLLATI
ÁLLÁST KAPOTT” jól mutatja ezt.
A naptáram szerint május hatodika,
Csodálatos este. Csöndben sétálunk
Hozzánk. Részvétnyilvánítók
Ülnek mindenütt, akár egy virrasztáson,
Valaki szóbahozza Kafkát.
Az anyádat magyarázod.
Csak most, kérem, csak most az egyszer…
Az esti fény és a cigarettádról
Egy szikra gyapjúpulóveredre hull,
Garázda szívedre, és csöndben elhal.
(Anakronisztikus szenvedélyek)
A költészettel szemben az észak-ír regény mint műfaj jóval kevésbé
talált rangos elismerésre. Ulsteri prózaantológia-válogatása, The Rattle
of the North (Észak kereplése, 1992) bevezetőjében Patricia Craig félig
figyelmeztet, félig mentegetőzik: „Köztudott, hogy Észak-Írországban a
telepesek érkezésétől kezdve soha nem voltak megfelelően nyugodt feltételek
az irodalmi munkához, következésképp a regény fejlődése különösen megkésett.”
Ha – mint Benedict Anderson állítja – a regény történetileg a nemzeti képzelőerő
narratíváihoz kapcsolódik, nem lehetünk meglepve, hogy Észak ingatag és
sokat vitatott területén nem tudott felvirágozni. Ha az észak-ír regény
visszavonhatatlanul hitelét vesztette is, létezik egy másik, gyakran mellőzött
műfaj: az irodalmi ábrázolás alternatív formája. Természetesen a novella.
Idézhetjük az ír regényírót, Frank O’Connort, a műfaj egyik kiváló alkotóját:
szerinte a novella olyan társadalmakban válik uralkodóvá, amelyeknek bizonytalansággal,
széthúzással és haraggal kell szembenézniük. Charles E. May kritikus hasznos
kontextust kínál, hogy a novellát és az észak-ír prózán belül betöltött
helyét újragondoljuk:
Bár van némi jogosultsága annak a közismert állításnak, amely
szerint a novella mint különálló irodalmi műfaj csak a tizenkilencedik
században jött létre, a forma gyökerei olyan ősiek, akár a mítoszok primitív
világa. Az antropológiai kutatások arra engednek következtetni, hogy a
rövid, epizodikus narratívák, amelyek a novella alapját adják, elsődlegesek,
tehát megelőzik a későbbi epikus formákat, a regény alapjait.
A novella nemhogy nem másodlagos, hanem helyesebb a narráció
elsődleges formájának tekinteni. A narráció párlata. Tömörsége, egyetlen
eseményre összpontosított figyelme révén a novella meglepő hasonlóságban
áll mindennapi kommunikációnkkal. Megvan benne a közvetlenség érzete, ha
úgy tetszik, egy bizonyos demokratikus hangvétel. E hiányos természete
miatt kaphat a novella olyan alapvető szerepet az észak-ír Bajok átélt
valóságának megértésében. Bernard MacLaverty az 1970-es évektől folyamatosan
közelíti a novella esztétikai lehetőségeit az észak-ír élmény hétköznapi
realitásaihoz. MacLaverty, az 1960-as évek Belfasti Csoportjának hajdani
tagja. Legújabb gyűjteményes kötetének – Matters of Life and Death (Élet-halál
kérdése, Cape 2006) – „On the Roundabout” (A körforgalomban) című darabja
az író állítása szerint az utolsó novella, amit közvetlenül a Bajokról
írni szándékozott.
Híressé vált kifejezésével Seamus Heaney az északi szektás elkötelezettséget
„anakronisztikus szenvedélyek” sorának nevezte. A kifejezés olyan kultúrára
vonatkozik, amely fölött a történelem valahogy átlépett. Észak lehullott
a haladás ösvényéről, és bezáródott a bizalmatlanság és a kölcsönös pusztítás
körforgásába. Ezt a bezárulást örökíti meg MacLaverty novellája, az „On
the Roundabout”. A lehető leghétköznapibb jelenettel indul: férj, feleség
és két kisgyerek tart kocsival Belfast felé. A férj nézőpontjából ábrázolt
narráció hangvétele közvetlen, könnyed. Ahogy a család az autópálya végén
a körforgalom felé közelít, meglátnak egy stoppost, akire éppen rátámad
egy UDA tagokból álló banda. Nyugtalanító fordulattal valaki előhúz
egy kalapácsot, és „a stoppos fickót arcon csapja vele”. Az apa félelmében
és dühében letér az útról, és a tettesek felé hajt. A stoppost bepakolja
a kocsiba, az elkövetők közben nevetve hátrálnak. A stoppos a kocsi végében
hol elveszti, hol visszanyeri az eszméletét. A szája sarkába fekete vér
száradt, „a homlokán egy tízcentes métetű luk”. Az apa a körforgalom után
felgyorsít, és egy közeli kórházba szállítja a férfit.
MacLaverty a legközönségesebb napot választja ki, és megfigyeli,
ahogy hirtelen horrorjelenetté alakul. Prózája tömör és elfogulatlan leírásaival
gyomorfordító intenzitást ad a jelenetnek. A kórházban az apa meg szeretné
adni a nevét, de az orvosokat és a nővéreket nem érdekli, ahogy a közelben
álló brit katonát sem. Arra a gondolatra, hogy a tanúk padjáról kellene
szembenéznie az UDA embereivel, az apa dühe is lehűl: „Ismerünk a nyilvántartásból,
ismerjük az egész családodat.” Pár hét múlva az újságban megjelenik a stoppos
beszámolója, megköszöni „Az irgalmas szamaritánusnak”, hogy akkor éjjel
segített rajta. A novella így ér véget: „hát nem tette jól? Elmondta a
történetet.”
Az „On the Roundabout” a metafizikai bezártság, az erőszak örökös
körforgásának szimbólumává válik, amely a Bajok idején meghatározta Északot.
A kórházban ez a fajta erőszak annyira közismert, hogy nincs hely a személyes
történetek részleteire. A Bajok egyetlen szóból álló kifejezése kilöki
magából az egyedeket és a személyes élmény egyedi voltát. Az „On the Roundabout”
a történetek története. Erkölcsi súlyt ad annak, hogy ezeket az egyedi
történeteket el kell mondani. Ha pusztán annyit elmondunk: „ez történt”,
az is létfontosságú, magában válasz az erőszakra. Talán ez is segít megmagyarázni,
miért lett a Bajokból eredő legnépszerűbb könyv a Lost Lives (Elveszett
életek, 1999). A kötet 3600 férfi, nő és gyerek személyes történetét mondja
el, akik – mint a címből is kiderül – életüket vesztették a Bajok idején.
A könyv lemond a szokásos politizálásról, a konfliktus áldozatainak kíván
emléket állítani, róluk tanúvallomást tenni. Ugyanilyen lényeges része
az észak-írországi erőszakra adott művészi válasznak Bernard MacLaverty
írása, és ezért követel további, elmélyültebb vizsgálatot.
Mikor Ciaran Carson költőt megkérdezték, milyen érzés volt a Bajok idején
élni, azt válaszolta: „Egész életemben Belfastban éltem, és még most sem
tudom egy töredékét sem elmondani annak, amit történik. Nem tudok mást,
mint történeteket mondani.” A történetmondás akár prózában, akár
versben továbbra is meghatározó része marad annak az észak-ír kísérletnek,
hogy a történelemmel kezet lehessen rázni. Mi pedig mohó várakozással fogjuk
továbbra is nyomon követni, ahogy ez a folyamat alakul.
MESTERHÁZI MÓNIKA FORDÍTÁSA
Lettre, 2009 tavaszi tavaszi, 73. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|