N. Kovács Tímea
A primitív: a megtalált és a kitalált idegen
(szimbolikus és politikai gyarmatosítás)
I.
Az európai kultúrát a 18. századtól kezdődően egyre inkább áthatotta
az idegen kultúrák szisztematikus számbavételének és leírásának, a világ
kulturális kartografálásának a vágya. A populáris útleírások éppúgy ebből
az igényből születtek, mint a tudósok szűk körének szánt speciális beszámolók.
A közkedvelt útleírások széles körben terjesztették az idegenség diskurzusát,
a különböző kulturális jelenségek terjedő leírásai pedig termékenyítően
hatottak egyes filozófusok gondolkodására, akik maguk is gyakran fordultak
etnográfiai anyagokhoz – gondoljunk csak Montesquieu-re, Voltaire-re vagy
Rousseau-ra. A felfedezések 18. századi hullámát – ahogyan azt Bougainville
és Cook utazásai demonstrálják (vö. Bitterli 1982: 38-39, Sahlins 1986)
–, már az az igény határozta meg, hogy az ismeretlen országokat minél teljesebben
írják le, s minél rendszerezettebb ismereteket közvetítsenek róluk. Ebben
az időszakban az utazókat már pontosan kidolgozott munkatervekkel küldték
felfedezőútjaikra, kíséretükben gyakran tudósokkal, akik földrajzi, botanikai,
fizikai kérdések tisztázása érdekében vállalkoztak a messzi utazásra. A
tudományos szempontokból előkészített utakon pontosan feltérképezték a
távoli szigeteket és földrészeket, azok növény- és állatvilágát, klímáját,
s természetesen, nem utolsósorban lakosságukat. Ugyanakkor, nem minden
ismeret esett egyforma súllyal latba. A hatalmi, politikai, és főleg gazdasági
megfontolások elsődlegessége miatt a természettudományos jellegű munkák
előnyt élveztek, s csak ezeket követhették az etnográfiai jellegű kutatások.
A 18. században születtek meg ugyanakkor az első javaslatgyűjtemények,
amelyek a „primitívek”, a bennszülöttek minél hatékonyabb megfigyelésének
módszertanát igyekeztek kidolgozni.
Az európai gondolkodásnak elementáris részét képezték a primitív társadalmak.
Ők jelentették azt a kontextust, amely egyáltalán lehetővé tette az egyes
kultúrák, etnikumok és rasszok közti különbségek megfogalmazását, illetve
megteremtette a kultúra eredetével, alakulásával és mibenlétével foglalkozó
eszmefuttatások lehetőségét. A felvilágosult filozófia a társadalmak megfigyelhető
különbözősége ellenére az emberiség egységes mivoltából, kultúrateremtő
képességéből indult ki. Az emberek egyenlőségének ez az eszméje egybekapcsolódott
az emberi cselekvés és a haladás törvényszerűségének megfogalmazásával,
aminek nyomán a kultúra differenciális fogalommá vált, s lehetővé tette,
hogy az egyes társadalmakat a haladás különböző fokain helyezzék el, amely
felfogásból aztán részint a felvilágosodás társadalmi nevelési projektjei
táplálkoztak. A haladás szükségszerűségének ez a koncepciója mégis beiktatott
bizonyos különbségeket az emberiség egységességének képzetébe, s szembeállította
egymással a természetes és a kultúrembert. A felvilágosodás programja azonban
az egyetemes kultúrafogalom alapján a vadakat is embereknek láttatta, s
nevelésükön fáradozott, a vademberek és a civilizáltak közötti különbséget
– az emberiséget közösen jellemző racionalitás alapján – nem tekintette
abszolút érvényűnek.
A következő század végétől aztán egyre hangsúlyosabbá vált a
fejlődés eszméje, amit nagyban támogattak a pozitivista, természettudományos
megfontolások, különösen az egyes fajok eredetére vonatkozó evolucionista
tanítások. Ez a szemlélet újra fejlődési fokozatokat konstruált, méghozzá
azzal a szándékkal, hogy az egyszerűbb kultúrák primitivitását igazolja,
s bebizonyítsa, hogy a társadalmak különbözőségei mögött minőségbeli, értékbeli
eltérések rejlenek – vannak másoknál jobb, kifinomultabb, fejlettebb és
ebből következően magasabb rangú társadalmak. A 19. század nem az emberiség
egységéből, vagy a civilizációs különbségekből indult ki, ahogyan azt például
a felvilágosodás gondolkodói tették, hanem alapvető, áthidalhatatlan különbséget
látott az ún. primitív és az európai ember között. 1859-ben a Természeti
népek antropológiája című munkájában Theodor Waitz a következő kérdést
teszi fel: „Vajon az emberiség egy részét ne az állattanhoz utaljuk-e át?”
(Idézi Girtler 1979: 25.) Ennek nyomán egyre mélyebb és áthidalhatatlanabb
szakadék tárult föl a saját és az idegen között. A saját racionalitással
rendelkező nemes vadember helyébe az irracionalitást megtestesítő primitív
alakja lépett.
Ez a változás összhangban állt a tudományos szemléletek, a tudományos
„húzóágazatok” átrendeződésével, amelynek nyomán a vad és a civilizált
közötti különbség más magyarázatot nyert. A felvilágosodás időszakában
az eltéréseket a környezet, az éghajlat különbségeire vezették vissza.
Az evolucionista felfogásban azonban a biológiai magyarázat vált uralkodóvá:
az embert a biológiai törvényszerűségek irányítják, s a túlélésért folytatott
küzdelem határozza meg. Ez a szemlélet szilárdította meg azt az elképzelést,
hogy különböző, fizikai megjelenésüket és mentális tulajdonságaikat tekintve
is eltérő emberi fajok léteznek, ráadásul ezek a fajok a fejlettségnek
nem ugyanazon a fokán állnak. A civilizált ember magasabbrendűségére (biológiai
evolucionizmus) valamint az európai kultúra fejlettebb voltára (társadalmi
evolucionizmus) vonatkozó nézetek árulkodó módon a kolonializmus teljes
megszilárdulásával egy időben virágoztak. A korabeli társadalmi diskurzust
dominálva ezek a nézetek nagy mértékben hozzájárultak a gyarmati uralom
legitimálásához, illetve a gyarmatok biztosította politikai erő hatékonyan
támogatta az efféle tudományos elméletek érvényesülését.
II.
1897. szeptember 30-án érte el New York partjait Robert Peary Grönland-kutató
vezényletével a Hope nevet viselő háromárbocos hajó, fedélzetén hat inuit
eszkimóval. A közöttük található, akkor hétéves Minik így emlékezett vissza:
„Peary megkérdezte, vajon lenne-e néhányunknak kedve visszahajózni vele
oda, ahol nagy épületek, vasút, fények és sok ember található, ahol a nap
télen is mindig süt, s ahol az embereknek nem kell vastag szőrméket viselniük
ahhoz, hogy ne fázzanak. Rábeszélte apámat és a merész Nuktaqot, akik törzsünk
legokosabb és legerősebb emberei voltak, hogy menjenek el vele Amerikába.
Meleg házakat ígértek nekünk a Nap országában, fegyvereket, késeket, tűket
és sok más egyebet. Így egy nap elhajóztunk Amerikába.” (Wenderoth 2001:
146)
Az inuitokat ígéretekkel a fedélzetre csalogató Peary ezzel az
akcióval csatlakozott ahhoz az utazási tradícióhoz, amelynek képviselői
– az elsők között Kolumbusz – nem hagyták kihasználatlanul azt a lehetőséget,
hogy ottlétüket „szuvenírként” magukkal hozott bennszülöttekkel bizonyítsák.
Míg Kolumbusz a spanyol uralkodó kíváncsiságát csillapította, addig Pearyt
az antropológus, etnológus Franz Boas – aki akkortájt még a New York-i
Természettörténeti Múzeum munkatársa volt – kérte arra, hogy grönlandi
útjáról hozzon magával egy inuitot. Peary Boas kérését túlteljesítve hat,
csodaszámba menő inuittal érkezett meg. New Yorkban azonnal óriási érdeklődés
övezte őket, már a megérkezés másnapján több mint húszezren fizettek belépőjegyet
azért, hogy az északi embereket láthassák. A 19. századi Európában és Amerikában
nagyon népszerűek voltak a koloniális kiállítások keretében, vagy az ún.
Völkerschau formájában elterjedt hasonló „attrakciók”. Németországban a
hamburgi állatkert működtetője, Carl Hagenbeck szervezett 1872 és 1932
között a világ minden részéről érkező bennszülött-csoportokkal „antropológiai-zoológiai
kiállításokat”. Az 1896. május 1-én Berlinben megnyitott koloniális kiállításon
egész „négerfalvakat” építettek fel, ahol nyolc hónapon keresztül mutatták
be a Kamerunból érkezett családokat. „Indiánfalvak igazi indiánokkal” már
a 17. század óta tarkították az európai színtereket, de az idegenek vásári
látványosságként történő felléptetése igazán tömegessé a 19. században
vált. Populáris kultúra, bámészkodás, szórakozás, valamint a tudományos
megismerés szándékai kéz a kézben jártak ezekben az időkben. Teljesen elterjedt
gyakorlat volt, hogy a vurstlikban, vagy vásárokban, koloniális kiállításokon
szereplő, s szokásaikat, „vad táncaikat” a vásári közönségnek bemutató
törzsek a tudósoknak „külön előadásokat” tartottak. Rudolf Wirchowot, a
híres patológust és antropológust lenyűgözték a Hagenbeck szervezte bemutatók
– az 1880-ban Európát bejáró eszkimó család a berlini Gesellschaft für
Anthropologie, Ethnologie und Urgeschichte előtt is szerepelt, amely alkalommal
Wirchow megjegyezte, hogy „ténylegesen rendelkeznek olyan tulajdonságokkal,
amelyek alapján nagy mértékben alkalmasak arra, hogy e népesség primitív
adottságait megismerjük.” (Wenderoth 2001: 149)
Wirchow ezek után már maga tett javaslatokat Hagenbecknek, milyen további
kiállításokat szervezzen meg. A Wirchowot csodáló Boas hasonló szerepet
szánt az inuitoknak: a Természettörténeti Múzeum szakemberei gondosan tanulmányozták
testi felépítésüket, fényképes dokumentációt készítettek róluk, majd a
hamarosan bekövetkező haláluk után csontvázukat kiállítási tárgyként mutatták
be. Az életüket múzeumi tárgyként végző inuitok tragikus – ám sajnálatos
módon nem egyedülálló – sorsa pontosan jelképezi a korszak egzotikus kultúrákkal
kapcsolatos attitűdjét, s az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó 19. század
végi társadalmi diskurzus két igen fontos, egymással szorosan összekapcsolódó
alkotóelemét. Egyrészt azt a csodálkozó tekintetet, amivel a közvélemény,
a „nép”, a köznapi ember reagált a civilizáció áldásait nem ismerő eszkimókra.
A saját kultúrába „importált” egzotikum ugyanis mindenekelőtt látványosságnak
számított. Ahogy a koloniális kiállítások összefüggésében a német Fritz
Mauthner írta: „A párizsi, vagy a berlini, aki sohasem pillantott ki komolyan
a saját városa határain túlra, egy ilyen kiállításnál csak a külső különbséget,
a kuriózumot, és a nevetségeset fogja észrevenni, viszont azt a dolgot,
amit az idegenektől tudattalanul megtanulhatna: a humanizmust, nem tanulja
meg.” (vö. Schultz 1995: 108)
Az idegen kultúra ezeken a kiállításokon ugyanazt a szerepet játszotta,
mint a nyugati kultúra által megszerzett egzotikum, különleges növények,
állatok – nem más, mint egy birtokolt, kiállítható és megcsodálható tárgy,
amely a civilizált világ erejét, hatalmát és magasabbrendűségét demonstrálja.
A koloniális kiállítások, majd a világkiállítások különös módon táplálták
az egzotikum iránti csillapíthatatlan érdeklődést és vágyódást, hiszen
mindeközben könnyen fogyaszthatóvá tették azt. Másrészt a tudományos megközelítés
ugyancsak tulajdonának tekintette az idegent. Különösen szembeötlő ez a
példaként elemzett inuitok esetében. Minik apjának, aki megérkezése után
hamarosan meghalt, csak látszólag rendeztek temetést a Természettörténeti
Múzeum kertjében. Az elhunyt inuit teste túl „értékes” a tudomány számára
ahhoz, hogy porladni hagyják, múzeumi tárgyként továbbra is jelen kell
lennie, s bizonyítania kell az emberiség fejlődésének szigorúan rekonstruált
útját.
Az idegennek a saját kultúra terepén való megjelenése, egzotizálása,
a tudományos megismerés tárgyává illetve fogyasztható áruvá tétele egyaránt
része annak a folyamatnak, amelyet „szimbolikus gyarmatosításnak” nevezhetünk.
Míg a tudomány művelőit az idegen kultúrák megismerésének vágya egyre inkább
arra buzdította, hogy maguk utazzanak távoli, egzotikus tájakra, a megismerés
és a leírás új módozatait kifejlesztve, addig a 19. századi európai polgár
számára egyre magától értetődőbbé vált, hogy a világ ott van a közvetlen
közelében. Utazni szinte felesleges volt, az egzotikum lépten-nyomon követte
a városlakót, az urbánus táj új elemei: a múzeumok, az áruházak, a reklámok,
a panorámák, később a mozik, a vurstlik, a kiállítások, az állatkertek
formájában. Az egyre inkább kiszélesedő és egyúttal egyre speciálisabbá
váló tudományos ismeretek mellett egyre több kép, történet, s megvásárolható,
fogyasztható áru jelent meg az európai színtereken az idegenséggel kapcsolatban.
A „török”, a „néger”, vagy a „kínai” már viszonylag korán megjelentek,
s feltűnő voltukkal „színesítették” az európai udvarokat. Az egzotikus
szolgálók lényegében a 14. század óta részét képezték az arisztokrata életvezetésnek,
s elsősorban a hatalom és a gazdaság jelképeinek, a társadalmi reprezentáció
eszközének számítottak. A pompázatos felvonulásokat és ünnepeket kedvelő
barokk a különös jelmezekbe, öltözetekbe bújtatott egzotikus embereket
a látvány különleges volta miatt becsülte nagyra. A társadalmi kiválasztottság
később abban is megnyilvánult, hogy a hatalmasok és tehetősek – különösen
kertjeik berendezésekor – egzotikus stílusban épült pavilonokkal, sátrakkal
és természetesen az ezekhez tartozó szolgálókkal vették körül magukat.
A felfedezőutakról Európába került „emberi trófeák”, az ott-lét bizonyítékai,
elsősorban szintén a magas társadalmi státusúakkal kerültek kapcsolatba,
hol a királyi udvarokhoz, arisztokratákhoz, hol a tudósokhoz, filozófusokhoz
kerülve. Kijelenthető, hogy az idegen megtapasztalása, megfigyelése, de
különösen annak birtoklása nagyon sokáig privilégiumnak számított, amely
a társadalom magasabb köreihez tartozóknak volt fenntartva. Az egyszerű
nép vásárokban találkozhatott „egzotikus alakokkal” – testi fogyatékosokkal,
bénákkal, törpékkel, óriásokkal, vagy épp „vadakkal”. A mutatványos bódék
és az emberevők meseszerű világa mellett a 19. században olyan új formák
jelentek meg, amelyek ötvözni óhajtották a szórakoztatás és az ismeretek
közvetítésének igényét, s e tekintetben nagyon is polgári intézményeknek
számítottak. Az egyik legjellegzetesebb a már említett ún. Völkerschau
volt.
„Még 15 vagy 20 évvel ezelőtt is ritkaságnak számított nálunk
európaiaknál az idegen népek képviselőinek megjelenése. Egy igazi négert
legjobb esetben módos család egzotikus szolgálójaként lehetett látni, s
az ún. vadakkal szemben pedig, akiket vagy koromfekete mórok, vagy indiánok,
vagy emberevők alakjában láthatunk a vásárokban a mutatványosoknál, a közönség
mindig nagyon bizalmatlan maradt, még akkor is ha különösen vadnak látszottak,
s élő nyulakat vagy tyúkokat ettek meg a bámészkodók szeme láttára. A Völkerschau
ellenben kielégíti a közönség tudományos érdeklődését.” 1
Az „érdekes”, „elképesztő”, „Európában még soha nem látott!”
felkiáltásokkal reklámozott kiállítások a világ „legritkább és legérdekesebb
népeit” igyekeztek bemutatni a polgári közönségnek. Carl Hagenbeck, a Hagenbeck
birodalom megalapítója, világszerte az egyik leghíresebb Völkerschau impresszárió,
rögtön két tudományterületre hivatkozva igyekezett megalapozni bemutatói
hitelességét: az antropológia és a zoológia a korszak két legfrissebb és
legígéretesebb tudományterületének számított, kettejük kombinációja pedig
egyenesen a korabeli kérdések kérdésére játszott rá, nevezetesen az ember
eredetével kapcsolatos megfontolásokra. A szenzáció és a szemfényvesztés
határmezsgyéjén lavírozó vásári mutatványos bódékkal szemben a Völkerschau
már tudományos érdeklődést kívánt ébreszteni, s koncepcióját tekintve is
igyekezett tudományosan megalapozottnak hatni. Az 1910-ben Európát bejáró
indiai Völkerschau (Gustav Hagenbeck legnagyobb indiai Völkerschauja) már
úgy jelenik meg a korabeli sajtóban, mint „egyedülálló vállalkozás, amely
komoly tudományos, etnográfiai értékeket reprezentál”. A tájékozottság
és az autenticitás auráját különböző tényezők garantálták. Hagenbeck pompázatos,
nagyságrendjét tekintve is egyedülálló bemutatókat szervezett, nála nem
egy vagy két „vad” szerepelt, hanem egész családok léptek fel, az indiai
Völkerschaun például több, mint hetvenen szerepeltek. Fontos hangsúlyt
kapott a nők és a gyerekek megjelenése, s ezzel az (európai fogalmak szerinti)
„családi élet” bemutatása. Teljes modell-falvakat építettek föl a szabad
ég alatt, tipikus háziállatokkal és etnográfiai gyűjteményekkel (szerszámokkal,
fegyverekkel) élethűbbé téve a miliőt. A mindennapi élet apró életképei
(főzés, szerszámkészítés, stb.) szavatolták az etnográfiailag korrekt előadást,
s mintegy körbefogták a szórakozásról és izgalmakról gondoskodó programokat
(csaták, karavánok megtámadása, békekötés, s így tovább). Míg az előbbiek
kimerevített állóképek füzérének feleltek meg, addig az utóbbiak „történetet”
mondtak el, „dramatizáltak”, feszültségeket keltettek. Természetesen már
a hétköznapi élet jelenetei is „spektákulumnak” számítottak, ugyanakkor
itt a hangsúly inkább a dokumentum-jellegre esett. Ezzel szemben a csatajelenetek,
s egyéb, izgalmakban bővelkedő események igyekeztek a nézőközönség elvárásainak
megfelelve „vérbő” egzotikus rítusokat tálalni. Az állókép és a performance
kettősségében rejlett tulajdonképpen a Völkerschau polgári sikerének titka:
fogyasztható látványossággá tette az idegen kultúrát, s a róla bemutatott
„képek” sokaságán keresztül azt az illúziót árasztotta, hogy az adott törzs
teljes életét, annak minden szeletét bemutatja. Ez az erős vizualizáció
kétféle célt is szolgált tehát: objektivitást és tudást közvetített, másrészt
meghökkentett, csodálatot ébresztett, bámészkodásra sarkallt.
„Hagenbeck! A név varázslatosan hat. Ki nem hallott még a híres
hamburgiakról…? Gustaf Hagenbeck (…) a legnagyobb indiai Völkerschau tulajdonosa,
amely 1910-ben bejárta a Német Birodalom legkülönbözőbb városait. (…) Ez
a vállalkozás egyedülálló a maga nemében. A művészi dekorációk segítséget
nyújtanak a néző fantáziájának, s szempillantás alatt a távoli Indiába
röpítik. A hatalmas tribünökön ezrek férnek el. Nagyszerű a saját masinákkal
működtetett fényberendezés, s egy elsőosztályú étterem gondoskodik a testi
örömökről. A képeslapokat az első ilyen cégek egyike készítette, megvásárlásukkal
a néző élethűen emlékezhet mindazokra a jelenetekre és képekre, amelyeket
az indiai völkerschau során élvezhetett.” 2
Az idegen kultúrákkal kapcsolatos képek újabb, s egyúttal megvásárolható
képek előállítását generálják, olyanokét, amelyeket már nem az emlékezetében
kell megőriznie a látogatónak, ellenkezőleg: ezek akár helyettesíthetik
is a kiállított idegeneket. Lehet, hogy szebbek, s talán jobban meg is
felelnek a polgár esztétikai és kulturális elvárásainak: ezeken az indiánok
„indiánabbak” az indiánoknál. A valósághűségnek és a természetességnek
a vizualitás által képviselt elve – amely az ekkoriban egyre inkább terjedő
fotók, majd filmek révén újabb impulzust kap – azt diktálja, hogy
a bemutatók a legapróbb részletekig menően „tökéletesek” és „nagyon jól
kitaláltak” legyenek. Azaz a természetesség éppen a tökélyre vitt műviséget
és megalkotottságot fedi. Az állatkertekbe helyezett Völkerschau is ezt
a törekvést példázza, hiszen itt arról van szó, hogy az egzotikus növény-
és állatvilág, valamint az egzotikus stílusban megépített épületek kulisszái
közé egy következő lépésben az egzotikus embert is elhelyezik. Végső soron
egyfajta nyilvános, s egyúttal populáris „etnológiai intézetet” teremtenek,
látványos leckét adva a korabeli polgárnak az európai expanzió bizonyítékaiból,
Európa hatalmát és nagyságát demonstrálva.
Jegyzetek
1 Illustrirte Zeitung (Die Somali
Neger im Zoologischen Garten zu Berlin 1885), idézi Wolter 2005: 91.
2 Mürbe, Paul: Gustav Hagenbeck’s
grösste indische Völkerschau der Welt. Hamburg, 1910., idézi Wolter 2005
83
Irodalom
Bitterli, Urs (1982): „Vadak” és „civilizáltak”. Az európai-tengerentúli
érintkezés szellem- és kultúrtörténete. Budapest.
Girtler, Roland (1979): Kulturanthropologie. Entwicklungslinien, Paradigmata,
Methoden. München.
Sahlins, Marschall (1986): Der Tod des Kapitän Cook. Geschichte als
Metapher und Mythos als Wirklichkeit in der Frühgeschichte des Königreiches
Hawaii. Berlin.
Schultz, Joachim (1995): Wild, Irre & Rein. Wörterbuch zum Primitivismus.
Gießen.
Wenderoth, Andreas (2001): Miniks Sehnsucht. GEO, 7, 142-155.
Wolter, Stefanie (2005): Die Vermarktung des Fremden. Exotismus und
die Anfänge des Massenkonsums. Frankfurt/M.
Lettre, 2008 téli, 71. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|