EL-HASSAN RÓZA
E rövid bemutatóban El-Hassan Róza munkáihoz az életművön belüli, határozottnak
mondható alkotói fordulat perspektívájából közelítek – ahogy tette ezt
a művész eddigi életművét összegző Műcsarnok-beli kiállítás is 2006 nyarán.
Innen nézve egy konceptuális-meditatív művészeti gyakorlatból indulva egy
hangsúlyozottan személyes, politikus és kritikus alkotói attitüdhöz érkezik
el a művész, s útja az identitás keresésén, azaz az identitás problematikusságának
felismerésén keresztül vezet.
A kilencvenes évek elején készült alkotásokban csendes feszültséget
hordoznak, paradoxont képeznek a felhasznált anyagok és tárgyak eltérő
minőségei. A terjedelmes, fekete bazaltkő felszínét apró, színes fejű gombostűk
szurkálják (Kő színes gombostűkkel, 1993); máskor merev, szikár fa- vagy
fémszerkezet-vázakat borít be valamely puha vagy lágyabb anyag (Zöld tárgy,
1994; Objekt, 1994), amelyen azonban átsejlenek az eltakart-beburkolt felületek.
El-Hassan a fogalmi-tárgyi világ és a testben és testként létezés élménye
közötti feszültséget olykor leheletfinom humorral regisztrálja – az
Az ajtós tárgy 1992-ből egy földre helyezett gömbszerű, mégis amorf szilikonhalom
egy ráerősített kilinccsel; az Inverz könyvespolc (1993) harminc kiálló
tiplije pedig mintegy „röntgenképet” ad a megnevezett használati tárgy
falbeli helyzetéről: kifordítja a falat, magán a falon.
Hétköznapi tárgyakat helyez különös pozícióba a Nyújtott tárgyak
műegyüttes (1995). A pozíció azért különös, mert falon dróttal nem vízszintesen
szokás megtartani, rögzíteni valamit (gondoljunk csak a képzőművészettel
való találkozás alapesetére, a falon függő képre). A feszítés aktusa egyrészt
mintha légiességet, lebegést kölcsönözne az adott dolognak egy valójában
nehézkes, precíz és erőteljes beavatkozás által. Amire ugyanakkor maguk
a tárgyak nem reagálnak, mert annál szilárdabbak. Amit Babarczy Eszter
róluk mondott, átvihető talán alkotójukra is: „a konkrét anyag ellenállása
megjelenésre készteti a tárgyban az erő absztrakt fogalmát.” El-Hassan
Róza művészete sem az „izomból” jövő, nyílt konfrontálódás eredményeképp
erőteljes – hanem attól az absztraktabb energiától, ami a nem könnyen oldódó
konfliktusokkal való szembenézéshez szükséges.
Alkotói átmenetet tükröző műnek tekinthető az Anasztázia (1998),
ez az eredetileg kétórás performansz keretében, a S?o Paulo-i biennálén
bemutatott, talált tárgyakból összeállított tárgy-installáció. A modern
európai festészet egyik ikonjának, Edward Munch Sikoly című főművének reprodukcióját
látjuk itt, mellyel egy dél-amerikai kultusz szerint szentként tisztelt
rabszolganő büsztje néz szembe, aki azonban nem sikolthat vissza, mert
száját durva szájkosár-szerűség fogja be. Munch ezen képe az expresszionizmus
egyik kulcsműve, amely irányzatot a szubjektivitás, a belső tartalmak kivetítése,
s ilyen értelemben kimondott emberközpontúság jellemez – csupa olyan tényező,
amelyek El-Hassan megelőző műtárgyaiban rejtve (ha nem egyenesen elnyomva)
maradtak. Két, különböző kultúrából származó jel kerül itt egymással szembe,
elsőként regisztrálva kultúraközi ütközéseket a fölénnyel bíró euro-atlanti
illetve máshol gyökerező hagyományok között. Egy ilyen másik hagyomány:
a muszlim, arab világé alakítja a szír-magyar származasú El-Hassan Róza
kettős kötődését is. Az Anasztázia további két létélmény, a férfi (alkotó)
híressé lett egzisztenciális gyötrelme és a feljegyzetlen történetű nő(i
szent) kényszerű némasága további két világ, az elhallgat(tat)ott női és
a domináló férfikultúra problematikáját is felvillantja.
A változó életmű szempontjából különösen fontos a személyes jelenlétre
épülő performansz-műfaj megjelenése. Egy mára paradigmatikusnak mondható
szoborformát maga El-Hassan személyesített meg egy performansz során. A
később megszülető, elnagyoltan megfaragott, fekete lepelbe burkolt, ölében
narancssárga léggömböt szorongató fafigura az R. a túlnépesedésről gondolkodik/
álmodik sorozat visszatérő szereplőjévé vált. Ekkortól a fogalmi szigort
előnyben részesítő, s így a személyes vagy kulturális jelentéseket mellőző,
a világból voltaképp kivonuló alkotói viszonyulás felszívódik. A fekete
lepel felismerhetően csador, ekkép utalás az alkotó önnön kettős etnicitására,
s viselőjének neme is beazonosítható és jelentős. Róza a mikroszemélyes
tartalmakat azonban továbbra sem egy önreferenciális magánvilág egotripjeként
fedi fel, hanem a kritikai értelem számára mozgósítja ezeket. A „nőként
élni” identitást alakító aspektusa sem túlhangsúlyozva, hanem inkább bekalkulálva
van az újabb művekbe. Nem is feltétlenül mindig a tematika szintjén, hanem
a jelenségekről való gondolkodás módozataiban, abban a nem vagy/vagy logikájú,
nem fel- és megosztó viszonyulásban, amely a létezők komplex és változatos
tömegét ellentmondásosságukban képes szemlélni. A tematika szintjén pedig
azt a reflexiót kíséri, hogy hogyan is viszonyulhat El-Hassan Róza ahhoz
a kultúrához, amely annyira behatárolja mind a nő, mind a férfi büszkén
és megbecsüléssel belakható cselekvési- és mozgásterét, hogy az egyén szándéka
aligha lehet elégséges egy kiegyenlítettebb férfi-nő viszony megvalósításához?
A muszlim-arab kultúrkörrel való kapcsolatkeresés pedig azt a
kérdést hozza magával, hogy hogyan lehet viszonyulni ahhoz a tényhez, hogy
2001. szeptember 11. óta a média (és az Egyesült Államok külpolitikája)
kollektív bűnösséggel vádol s potenciális terroristának tekint minden arab
és muszlim származású embert? „Mostantól fogva hogyan fogok az arabságról
alkotott képpel és saját arabságommal azonosulni?“ – kérdezi El-Hassan
Róza, aki nem hajlandó egyik identitás, egyik monokulturális norma ellenében
sem a másik elfogult prókátora lenni. A terrorizmus és az arab világ mibenléte
körüli, nem könnyen szétszálazható kérdéseket El-Hassan egy hasonlóképpen
zavarbaejtő akcióba transzponálta.
2001. szeptember 12-én Yasser Arafat palesztin elnök és 500 palesztin
vért adott, majd azt elküldték a New York-i merénylet sebesültjeinek. Az
eseményről készült, elhíresült média-képet felhasználva az alkotó egy három
helyszínen megismételt véradó-performansszal reagált – a háromféle fogadtatás
szemléletesen rajzolta ki a lokálisan ható politikai mentalitásbeli folyamatokat.
Az első helyszínen, a 2001 őszi NATO bombázásokat követően újranyitó belgrádi
Kortárs Képzőművészeti Múzeumban mind a leplezetlen politikai felütés,
mind az Amerika-kritika magától értetődő kommentár volt. Körülbelül fél
évvel később került sor a budapesti véradásra a Ludwig Múzeumban, de az
intézmény végül lemondta a vakmerőnek gondolt eseményt, ami végül a Karolina
úti Vérellátó Központban, a segédkező, s kizárólag az eset orvosi vonatkozásaival
törődő egészségügyi személyzet barátságos érdektelenségének kíséretében
zajlott le. A harmadik véradás 2002 novemberében Zürichben történt meg,
ahol az esemény egy olajozottan működő, nyugati gépezet (a helyi Vöröskereszt)
szervezésében zajlott, ám ennek megfelelően számos, a performanszról a
politikumot lefejtő korlátozással is. Így az ottani szervezők a semlegesség
nevében, a kritika mellőzésével valójában helyben- és jóváhagyták a nagyhatalmi
politikai manővereit.
El-Hassan politikuma nem vallások vagy ideológiák meghatározta
elköteleződés, hanem egy olyan morális állásfoglalás, melynek alapköve
az erőszakmentesség. A művész egyik újabb munkája egy kődarabkákból összedrótozott,
barkácsoltságában meghatóan suta, matériájában mégis szívósan ellenálló
Szív. A mű a haladás és tradíció megintcsak nem egyértelműsíthető viszonyát,
annak Kelet és Nyugat relációjában is minduntalan kiütköző konfliktusát
idézi. A szív maga mint jel végtelenül banális, túl-elhasznált, ám jelentésköre
épp ezért nagyon jól és könnyen értelmezhető – miközben azok az értékek,
amelyeket felidéz, nem cövekelhetők le egyetlen fejlettségi állapothoz
sem, s azokat nem sajátíthatja ki egyetlen vallás vagy kultúra sem.
Hock Bea
Lettre, 2008 nyári, 69. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|