Lettre arc+kép
Orbán György munkáiról
Orbán György munkái finom iróniával mutatnak rá mindennapi gyötrelmeinkre,
a vágyaink és a valóság között feszülő távolságból fakadó helyzetek lehetetlenségére.
Mindezt nem a kívülálló távolságtartó és kritikus attitűdjével teszi, hanem
az érintett ember őszinte, természetes hangján, legtöbbször művei főszereplőjeként.
Látásmódja olyan klasszikusokat idéz meg, mint Charlie Chaplin, vagy Jiri
Menzel felejthetetlen alakjai. Akárcsak az említett mesterek filmjei vagy
– hogy a képzőművészetből is hozzunk példát – Peter Land videóinak csetlő-botló
alakjai, Orbán György munkái is keserédes mosolyt csalnak elő, hiszen nagyon
is jól értjük és ismerjük az ábrázolt érzést, helyzetet, csak épp ritkán
sikerül hasonló öniróniával szemlélnünk magunkat.
Alkotási módszerét a kisajátítás, talált anyagok beépítése, átalakítása,
módosítása jellemzi. Ehhez kifogyhatatlan forrást kínál számára mindennapjaink
televíziós kultúrája. Miközben kétségbeesetten keressük a kapaszkodókat
társadalmi szabályrendszerekben, akarva-akaratlan próbálunk igazodni a
média uralta világ ideáihoz. Orbán György legtöbb munkájában a televízióból
kisajátított képeket alakít át, azokat használva jeleníti meg a helyét
kereső ember egzisztenciális problémáit, a valahová tartozás, az identitás
utáni vágyát.
Kis család című, egy családfát megjelenítő fotó installációján különböző
tévésorozatok szereplőiből alkot meg egy fiktív családot. A családtagokról
készült fotókat a családi anekdotákat, történeteket idéző, egy-egy rokon
életét ismertető bensőséges leírás egészíti ki. A televízióból gyűjtött
képeken alapul Memory című fotósorozata is, ahol a televízió pszeudo-világának
visszatérő emlékképeiként különböző filmek egymásra emlékeztető jeleneteit
helyezi egymás mellé.
Beolvadás című fotósorozatán különböző filmes jelenetekbe montírozza
saját portréját, ám miközben szinte teljesen belesimul az ábrázolt jelenetbe,
mégis az az érzésünk támad, ő maga sem érti, hogyan is került az adott
szituációba. E képek szereplőjeként olyan figurát látunk, aki épphogycsak
beleesett a tv dobozába (és ezáltal egy film fikciós terébe), és most onnan
néz ki elveszetten és tanácstalanul, helyét keresve ebben az összekuszálódott
rendszerben. Médiakritika és önkritika együtt jelenik meg a média formálta
személyiségünk elé görbe tükröt tartó képeken.
Talán épp a fenti esendőség leküzdésére, a bizonytalan személyiség
megerősítésére kínál csodás megoldást a tv-shop egy szenzációs ajánlata,
a fantasztikus aura- és erőnövelő csodatermék Orbán György Aura című fiktív
reklámjában. Az anyagi és szellemi közötti ellentétet hangsúlyozandó, a
tv-shop marketingcéloknak alárendelt, mesterkélt képei éles ellentétben
állnak Orbán képi világával, ahol – a korai expresszionista filmeket idézve
–, a sötét környezetből elővilágló, erőt szimbolizáló fény birtokába jutott
fogyasztót puritán spotok festik elénk.
Több száz képet felölelő Önarcképek című sorozata egyszerre abszurd
és hiteles. Akár egyedi portrékként, akár egy performance képkockáiként
nézzük őket, magával ragad az eszköztelen és egyszerű megjelenítésben rejlő
erőteljes kifejezésmód.
Étvágy című filmjében szűnni nem akaró mohósággal falja késsel-villával
a fogyó majd újra visszanövő szív alakú süteményt. A folyamatos, loopolt
kép furcsaságát az adja, hogy a filmet nem valós idejű felvétellel, hanem
fotók egymásután helyezésével hozza létre. Hasonló technikával készült
Mozi című fekete-fehér filmje. A Duna mozi bezárása alkalmából készített
film lírai tisztelgés a mozi elmúlása előtt. A sötét környezetben az egyetlen
fényforrás a művész testére vetülő, kifutó filmszalag képe.
Orbán György személyes hangvételű, játékos munkái nem akarnak harsányak
lenni, mindenáron feltűnést kelteni. Hétköznapi környezetünk egyszerű megfigyelésén
alapulnak, visszafogott hangon, finom humorral, érzékenyen reflektálva
annak jelenségeire.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|