Julian Barnes
Braque és Picasso
Barátok voltak, küzdőtársak, harcos festők elkötelezve annak, ami akkor,
a 20. század elején a művészet legújabb és legprovokatívabb formája volt.
Braque valamivel fiatalabb volt, de semmi nem utalt a másik rangidősségére.
Közösen keresték a kalandot, indutak felfedező utakra. Egymás mellett
festettek, gyakran ugyanazt a témát, munkáikat egy adott korszakban alig
lehetett megkülönböztetni. A világ fiatal volt, és ők még festői pályájuk
kezdetén álltuk.
Othon Friesz volt valahogy a szegény harmadik. Braque földije Le Havre-ból,
hűséges szövetségese a fauvizmusban, Picasso elődje Braque-nál. Míg azonban
Braque új spanyol barátjával belevágott, hogy megcsinálja a nyugati művészet
évszázados jelentőségű áttörését, és a kubizmus a fauvizmust kedves emlékké
halványította, Friesz magára maradt az életével és a karrierjével. Különös,
hogy ennek a két festőnek most először volt közös – poszthumusz – tárlata
múlt nyáron, a Musée de Lod?ve-ben. És ez akaratlanul is igen kegyetlennek
bizonyult. A leghatásosabb fauvista képek mind Braque-tól valók;
holott ez csak egy átmeneti fejlődési szakasz volt nála (még ha szívesen
emlékezett is rá, s a Petite Baie de La Ciotat címűt visszavásárolta is
50 évvel később), Friesz viszont láthatólag ebben volt a legjobb. Később
végigjárta a maga útját a legkülönbözőbb stílusirányokon keresztül, egyre
inkább engedve a nagy, üres gesztusoknak – mintegy kiáltásoknak a feledés
ellen.
Egy évszázad múltán a kubizmus nagy kalandja még mindig izgalmas, mind
Alex Dancsev lenyűgöző (és a maga nemében első) Braque életrajzában közvetlenül
elmondva, mind az illusztrációkban közvetve. A Landscape in Provence 1750-1920
– a klasszicizmustól a modernizmusig (1750-1920) c. kiállítás először csak
úgy hat, mint egy kellemes meleg hely egy hideg quebec-i délutánra. Több
mint száz évnyi rutinos realizmussal kezdődik: a művész mint kötelességtudó
turista bemutatja az olyan közkedvelt helyek, mint Fontaine de Vaucluse
és Gorges d’Ollioules. (Meglepően kedvelt vidék volt a Mont Sainte-Victoire,
amelynek fenyegető hegyvonulata számtalan utazó tájképfestőnek kínált megfelelően
cakkozott hátteret ötven évig, míg végre Cézanne úgy tudott ránézni, mint
előtte senki.) Amikor aztán az 1850-es években megjelenik a fotográfia,
a festészet nem tudja eldönteni, hogy ez vajon vetélytársa-e neki, vagy
valami hülyéskedés csupán, amit eszköznek azért lehet használni. Csak később
reagál egyszínű imitálójára azzal, hogy túltesz rajta: több szín kell,
nem kevesebb, lefényképezhetetlen színek is – Monet az Antibokban*, Van
Gogh Arles-ban, Signac és Cross a francia tengerparton. De mindez merő
játszadozásnak tűnik, amikor a kiállítás fő témája végül így hangzik: Cézanne,
és a forma jut érvényre a színnel szemben, vagy inkább a szín visszafogja
magát a forma kedvéért. Cézanne-tól aztán már rövid úton eljutunk Braque’
híres L’Estaque-i áttöréséhez a Viadukttal és az Út-tal, amelyek még mindig
Cézanne palettájához tartják magukat, és ezek után következik a két meghökkentő
festmény a Rio Tinto gyárról, amellyel már benne is vagyunk a kubizmusban,
ahol a formák veszik át végképp az uralmat, s a színek még inkább eltompulnak
és alárendeltté válnak. Alig vesszük észre a másik hirtelen váltást: egy
provanszi ’tájkép’ rakható össze a gyártetők lemezeinek és összetorlódásának
látványából.
Innentől kezdve minden olyan elkerülhetetlennek tűnik: hogy Braque
L’Estaque-ból visszatérve Picassóval áll össze, hogy megtegyék a nagy előremutató
felfedezéseket, és hogy a szavakkal, amelyeket egy névjegyre firkálva otthagyott
spanyol barátjánál – „emlékek elébe” –, egy életre szóló szövetségüket
látta határozottan előre. Pedig akkoriban mindez sokkal bizonytalanabbnak
kellett hogy tűnjön: ki tudhatta, hogy a kubizmus – aminek az ellenfelei
csúfolták – többnek bizonyul egy újabb, múlandó izmusnál? Ezek az új festők
nem olyanok voltak, mint a közvetlenül előttük járók, akik arra törekedtek,
hogy elvessék az uralkodó festészeti konvenciókat, kialakítsák a saját
látásmódjukat, és aztán többé-kevésbé ennél is maradjanak.
Ezek az “új vadak” állandóan, frenetikusan átváltoztak (a leginkább
persze Picasso). Vegyük csak a legutóbbi kis Derain-tárlatot a londoni
Courtauld művészeti galériában: 12 londoni képe, 1906-os londoni útjának
hozadéka. Ezt a várost addig még soha nem ábrázolták ilyen hízelgő, hogy
azt ne mondjuk, riasztóan élénk színekkel. Az első két kép merész,
neo-pointillista Fauves-variáció. A többi tíz eléggé más stílusú, formájában
nehézkesebb, ecsetkezelésben határozottabb. Miért ne derülhetett volna
ki a kubizmusról is, hogy csak egy múló korszak? Mennyi tartalékkal rendelkezett
végsősoron?
Nemcsak a stílus, de a képviselői? És ki volt a fedélzeten, ki volt
az, aki csak egy kis kiruccanásra szállt be, és ki csinálta végig az egész
utat? A Provence-i tájak című kiállítás egyik tanulságos meglepetése a
korai Dufy intenzitása, akinek L’Estaque-festményei épp olyan radikálisak,
mint a Braque-éi. (Árkádjai ámulatba ejtőek, a Téglagyár és a Csónakok
1908-ból merészségben felérnek Picassóval.) Mi történt Dufyvel, aki művészként
a pusztán öncélú dekorativitásnál kötött ki, a festményei végül nem voltak
jobbak a képeslapoknál? De ez a kubista utazás egészen másként is végződhetett
volna. 1915 májusában Braque eltűnését jelentették Somme-nál, és amikor
megtalálták, meg volt vakulva. Mi lett volna, ha ez örökre így marad? Mi
lett volna, ha a koponyalékelését végző sebésznek megcsúszik a keze? Mi
lett volna, ha a szintén koponyalékelésen átesett Apollinaire-hez hasonlóan
ő is csak azért vészelte volna át a műtétet, hogy aztán elvigye a nagy
spanyol-járvány 1918-ban? Vajon Picasso végigjárta volna-e a maga útját
Braque barátsága nélkül, ha nem vele kellett volna rivalizálnia, ha nem
rajta akar túltenni?
A szokásos művészettörténet könnyen elsiklik az ilyen eshetőségek,
hipotézisek felett. Arra is ritkán gondolunk, hogy egy nagy művészi kaland
élvezetes is lehet. A fiatal kritikusoktól tisztelettel körülrajongott
idős művészek ünnepélyesen komollyá válnak, és elfeledkeznek fiatalságuk
örömökkel, kockázatokkal és kétségekkel teli napjairól, amikor még kevesebb
figyelem övezte őket. A kubizmus mélyrehatóan és komolyan újította meg
a látásmódunkat, hogy mit és hogyan látunk; ahogy Picasso Françoise Gilot-nak
mondta, „amolyan laboratóriumi kísérlet volt, félretéve minden túlzást
és személyes hiúságot”. Végsősoron hiábavaló keresése volt annak, amit
Braque “anoním személyiségnek” nevezett, amikor a festmény megáll magában
és magáértvalóan, szignálatlanul és az alkotótól függetlenül. Ez volt a
kubizmus, ilyen magasröptű elképzelés, de ugyanakkor személyes is volt,
játékos és baráti. Az is hozzátartozott, hogy Braque azzal heccelte (és
örvendeztette meg) a piperkőc Picassót, hogy száz kalapot vásárolt neki
egy nyilvános aukción Le Havre-ban, Buffalo Bill voltak és ‘Pard’, ahogy
Picasso hívta magát, Braque mint ‘Wilbourg’, ahogy Picasso Wilbur Wrightot
emlegette, akinek repülő szerkezete Braque – elveszett – 1911-12-es úttörő
papírszobrainak pendent-ja. A kubizmus volt az is, hogy a képeket a ‘Louvre’
vagy a ‘Dufayel’ kategóriába sorolták. (Dufayel egy áruház volt, ahol eredeti
bútorok imitációit árulták.) Az utóbbi inkább dicséretszámba ment.
„Ezek művészetet akarnak” – panaszkodott Picasso később. – „Tudni kell,
hogyan legyünk közönségesek.”
A kubizmus örömteli, improvizáló aspektusa jobban látszik Picasso
munkáiban, mint Braque-nál: a vizuális játékokban, a vices szobrokban,
a kis strandképeknél, amikor a festő egyszerűen megfordítja a bekeretezett
vásznat, és a homokkal dolgozik a hátolal lejtőjén; és a nyilvános bemutatkozásban
is – Picasso egy vendéglői asztalnál az ujjai helyén kiflikkel. Picasso
ezt az oldalát sosem vesztette el, részben azért sem, mert mindig mindent
meg akart csinálni, minden akart lenni.
Braque tudta, hogy ő nem tud mindent megcsinálni, és nem is akart
minden lenni. Hamar felismerte korlátait a technika terén: rajzai gyengék
voltak, figurális ábrázolásai nem sikerültek, a szobrai ‘órmótlanok’. Ha
túl sok a készsége, a művészt könnyen rabul ejti a saját virtuózitása,
ha túl kevés, egy ‘Wilbourg’ nem tud elemelkedni a földtől. És még ha sikerül
is tisztába jönni a korlátaival, akkor is döntenie kell: ami látszólag
nehezebb, hogy megpróbál megszabadulni tőlük, vagy az ennél is radikálisabb
megoldás, amit Braque választott, hogy nem vesz róluk tudomást. “A fejlődés
a művészetben – írta – nem abban áll, hogy túllépjünk a korlátainkon, hanem
hogy minél jobban tisztába jöjjünk velük.” Egyszerűbben: “nem azt csinálom,
amit akarok, hanem amit tudok.”
Megvolt az az egyedülálló képessége, hogy zavartatta magát az olyan
művészettől, amelyre nem volt szüksége ahhoz, hogy csinálhassa a magáét.
Chardin és Corot voltak a mesterei; csodálta Uccellót; Grünewald volt a
kedvenc festője – nagyjából ennyi, ami a nyugati festészetet illeti. Utálta
a Mona Lisát sokakkal együtt a jelképes fölénye miatt. Egy olaszországi
útja során kijelentette, hogy torkig van a reneszánsszal – bár semi sem
utal rá, hogy korábban túl sokat fogyasztott volna belőle. Nem szerette
a múzeumokat, jobban szeretett kint ülni a szabadban, inkább beküldte a
feleségét, hogy nézze meg, van-e valami, amiért érdemes bemenni (ami úgy
hangzik, mintha eleve nemleges választ várt volna). Ez időnként már
a pózolás határát súrolta: amikor a Tate Gallery 1946-ban egy Braque-Rouault
kiállítást rendezett, Braque úgy döntött, hogy inkább érkezik a zárásra,
mint a megnyitóra (bármikor, máskor).
Festett. Ez volt a dolga. Reliefet festett perspektíva nélkül. Formákat
festett, amelyek a szemlélő felé tartottak, ahelyett hogy távolodtak volna
tőle. Nem tárgyakat festett, teret festett, amelyet aztán berendezett.
Olyan földhözragadt volt, hogy húsz évig egyáltalán nem festett eget. Varengeville-i
házának tervező építészét arra kérte, hogy ne használjon túl jó minőségű
üveget, mert azt akarta, hogy mást lásson a csukott, mint a nyitott ablakból.
Került minden szimbólumot. Picasso azt mondta, hogy Braque nem volt “eléggé
domináns” ahhoz, ahogy portrét fessen, és ez a megjegyzés sokat elárul
Picassóról. Úgy gondolta, hogy az az ideális állapot, ha egy kép előtt
állva nem kell szólni egy szót sem. Tudta, hogy egy Braque hamisítvány
attól hamisítvány, hogy “gyönyörű”.
***
Ugyanezt az egyenességet, a nemkívánatos dolgoknak ugyanezt a kiküszöbölését,
ugyanezt az elkötelezettséget és határozottságot tanúsította a magánéletében
is. Amikor a németek 1940-ben megszállták Franciaországot, Braque 58 éves
volt. Viselkedését a második világháborúban ugyanolyan nyugodt herozmus
jellemezte, mint az elsőben. A németek ügyesen környékezték meg és kenyerezték
le a fontosabb kulturális szereplőket, ahhoz, hogy valaki ellen tudjon
nekik állni, nemcsak erkölcsi, hanem jó taktikai érzékre is szükség volt.
Egy téli este két német tiszt állított be Braque műtermébe. De olyan hideg
volt, hogy azt kérdezték, hogy dolgozhat egy nagy festő ilyen körülmények
között? Két teherautónyi szénnel szeretnének tisztelegni a szellemi nagysága
előtt. Braque remekül megfelelt erre. ‘Nem, köszönöm” – mondta. – “Mert
ha elfogadnám, többé nem nyilatkozhatnék elfogulatlanul Önökről.”
1941-ben a megszállók rávették a francia művészek egy csoportját, hogy
látogassanak el a németek nagy hazájába. Egyes motívumok, mint a felajánlott
tüzelő, nyilvánvalóan vesztegetésszámba mentek, de mások, mint az az ígéret,
hogy cserébe szabadon engednek francia hadifoglyokat, szándékosan állította
súlyos dilemma elé a meghívottakat. Itt megint találkozhatunk Othon Friesz-szel.
Ő elutazott a németekkel, akárcsak Derain, Vlaminck, Van Dongen és Dunoyer
de Segonzac. A csoportkép, amely a Gare de l’Est peronján – a diadalittas
német tisztek gyűrűjében – készült róluk, kelletlenséget és bizalmatlanságot
áraszt.
Braque annak idején nagyon is tisztában volt kollegái dilámmájával,
erről tanúskodik az utazással kapcsolatos egyetlen nyilvános megjegyzése:
“Szerencsére az én képem nem tetszett. Engem nem hívtak. Különben talán
elmentem volna a megígért szabadonbocsátások fejében.” A felszabadulás
után Picasso – pedig nem is volt francia állampolgár – vállalta a Front
National des Arts (a művészet nemzeti frontjának) vezetését, amely elküldte
a hatóságoknak a kollaboránsok listáját letartóztatásukat és elítésüket
követelve. 1946 júniusában 23-at marasztalt el közülük egy tisztogató törvényszék,
Friesz, Vlaminck, Derain és Van Dongen 1-1 éves eltiltást kapott. Braque
elhatárolta magát az épuration, a tisztogatások iránti általános lelkesedéstől
(különben meg hogy is lehetne valakit egy év eltiltással “megtisztítani”?),
de saját privát szankciója sokkal elítélőbb és sokkal végérvényesebb volt.
Szakított Friesz-szel és Derainnel; és amikor találkozott Van Dongennel
Deauville-ban, nem állt vele szóba.
Braque morális tekintélyét csak fokozta, hogy nem ünnepeltette magát
nyilvnosan. Volt valami Braque nyugalmában, hallgatagságában, művészi elkötelezettségében,
ami önkéntelenül imponált a kisembereknek. Az évek során egyre inkább a
hiúság, felfuvalkodottság és sarlatánság elutasításának megtestesítője
lett. Gertrude Stein, aki azt hitte, hogy csak spanyolok lehetnek kubisták,
(és aki aztán ajánlkozott, hogy lefordítja Pétain marshall beszédeit),
írt egy szavakból készült portrét Braque-ról a legdivatosabb szalonfecsegés
stílusában. (Lehet, hogy kubista prózának szánta. Ha igen, rossz ötlet
volt – az ecstvonások elkerülhetik a megjelenítést, de ha a szavak is ezt
teszik, azzal saját maguknak ártanak.) Cocteau, aki szerencsésen megúszta
a tisztogatásokat, és aki Hitler kedvenc szobrászát üdvözölte a megszállt
Párizsban, lenézte Braque-ot, amiért “olyan tökéletes az ízlése, mint egy
szegény kalaposnak” – procc sznobokra jellemző megjegyzés. Hasonló sznobizmus
olvasható ki Le Corbusier Purista kiáltványából, amelyben társával Ozenfanttal
együtt leszólja ‘formákért és színekért bolonduló jó festő-tisztogató dekoratőrök
egyszerű képeit”. Kívánhat-e jobb jellemzést egy festő annál, mint hogy
‘formákért és színekért bolonduló’? És akkor itt van még a mi derék
Bruce Chatwinünk, aki a Sotheby’s 20 éves küldönceként kereshette fel Braque-ot,
amikor egy ismert gyűjtő akart megbizonyosodni egy rajz eredetiségéről.
Valahányszor újra elmondta ezt a történetet, Chatwin saját szerepe egyre
jobban előtérbe került benne.
Ezek jellemző találkozások, amelyekből kiderül, hogy Braque erkölcsileg
igazodási pontot képviselt. A legfontosabb persze a Picassóval való találkozása
volt. Picasso szerette azt mesélni, hogy 1914-ben kivitte Braque-ot
az avignoni állomásra, és sohase látta többet. De ezzel csak azt a nyilvánvaló
igazságot igyekezett mindenáron tagadni, hogy az „emlékek elébe” jóslat
beigazolódott, és hogy ők ketten mindvégig ott voltak egymás fejében és
műtermében. Közben mégiscsak meglepő, hogy két ilyen nagy művész, aki esztétikailag
alig különböztethető meg egymástól a kubizmus tetőpontján, hogyan lehetett
temperamentum, vélemény, politika, egyéni szokások és társadalmi viselkedés
terén egymástól ilyen radikálisan eltérő. Ha arról olvasunk, hogyan bánt
Picasso a „többi halandóval”, felmerül a kérdés, hogy egyáltalán közéjük
sorolta-e magát: a csodagyerek kíméletlensége járt együtt nála egy isten
akaratosságával és hiúságával. Olyan volt, mint az egykori olümposzi istenek,
akik merő önzésből és a manipulálás élvezetével avatkoztak bele időnként
az emberek dolgaiba. Ha egy barátjáról vagy egy kedveséről volt szó, az
csak izgalmasabbá tette a dolgot. Ahogy Françoise Gilot megjegyezte,
“a legaljasabb trükkjeit azoknak tartogatta, akiket a legjobban szeretett”.
Braque azon kevesek közé tartozott – Gilot-val együtt –, akik ellen tudtak
állni Picassónak. Hallgatás és visszavonulás volt Braque legfőbb taktikája,
ami persze még jobban bosszantotta Picassót. Az egyik legnagyobb
eddig feldolgozatlan vitájukra akkor került sor – talán többet megtudunk
erről, ha John Richardson Picasso-életrajza elér a háborús évekig –, amikor
Picasso 1944-ben egy egész hétig győzködte Braque-ot, hogy rávegye, lépjen
be a kommunista pártba. Braque nemet mondott neki, mint ahogy nemet mondott
egy második próbálkozásra is nem kevésbé jelentős személy, mint Simone
Signoret részéről. (Már látom is lelki szemeimmel ezt a három szereplős
drámát.)
Braque olyan volt, mint egy vár a hegytetőn, amit Picasso szakadatlanul
ostromolt. Megkörnyékezte, bombázta, aláaknázta, rohamozta – és valahányszor
eloszlott a füst, ott állt a vár éppolyan szilárdan, mint azelőtt. S amikor
kudarcot vall, közli, hogy az egésznek nincs is semmi stratégiai jelentősége.
Braque-nak Picasso szerint csupán csak ’bája’ van. Azt mondja neki, hogy
ő a kubizmus Vuillard-ja. Hogy a képei ’jól vannak felrakva’. Braque erre
azt mondja, hogy Picasso kerámiai ’jól ki vannak sütve’. Sokszor
a lakonikus, nem a bőbeszédű nyeri a szócsatákat. Picasso megnyilatkozásai
sokszor adódnak abból, hogy valami nem a kedve szerint történik olyan téren,
aminek semmi köze a művészethez, vagy csak arra megy ki, hogy buzdítsa
a Picasso-rajongókat. Braque szavai megfontoltabbnak tűnnek, inkább szólnak
a művészetről, és ezért találóbbak is. Az olyan szavaknak, mint ’tehetség’
és ’virtuóz’, külön élük van az ő szájából. Replikái abban a híres
megjegyzésében kulminálnak, hogy „Picasso valamikor nagy festő volt. Ma
már csupán egy zseni”. Mármint ahogy a nagyközönség a zsenit elképzeli,
aki szeszélyes és nagybani termelő, s akinek a magánélete is a nyilvánosságnak
szánt cirkusz.
Nem ők voltak az első vagy az utolsó ’pardnerek’ a világon, akik összevesztek,
és malíciózus közömbösséggel köszörülték egymáson a nyelvüket. De mások
szakításaitól eltérően (Truffaut és Godard szakítása például gyűlölködő
és végérvényes volt) az övék komplikált volt és folytonos, de sosem végleges.
És bár Picasso tűnhet kettejük közül erősebbnek, és kétségtelenül ő volt
a híresebb, mégis ő fogta többször könyörgőre, neki volt nagyobb szüksége
erre a kapcsolatra. Ő panaszkodott, hogy Braque elhanyagolja, nem látogatja
elég sűrűn, Picasso volt az, aki elvitte az új barátnőit bemutatni Braque-nak,
hogy megkapja a jóváhagyását (és gyaníthatóan azért is, hogy hencegjen
előtte a vonzerejével). És a munkájukban is Picasso volt az, aki Braque-tól
tanult, azt, hogy hogyan törje porrá a festéket, és hogy hogyan ragassza
fel papírkollázsait. Picassot merített ösztönzést Braque munkáiból (az
1949-56-os Műtermek váltották ki a Las Meni?as variációkat), inkább, mint
fordítva; és Picasso javasolta az ötvenes évek közepén, hogy dolgozzanak
megint együtt úgy, mint azelőtt egy fél életen keresztül – egy másik meghívás,
amit Braque nem volt hajlandó elfogadni.
René Char úgy hívta őket, hogy Picasso és anti-Picasso, Danchev életrajzát
olvasva egyre inkább úgy tűnnek, mint Braque és anti-Braque. Braque lassú,
csendes, magának való, iparos; anti-Braque csapongó, hangos, túláradó,
virtuóz. Braque a maga jól ismert, ’korlátozott’ útját járja, anti-Braque
őrülten változékony. Braque vidéki, otthon ülő, papucsférj; anti-Braque
kozmopolita, telhetetlen és dionüszoszi alkat. Nem vagy-vagy-ról inkább
is-is-ről van szó: különböző módokon lehet valaki zseni, akár lejáratott
ez a kifejezés, akár nem. És üdvözlendő, ha valaki megfordítja a hagyományos
sorrendet, és azt írja, mint Danchev, hogy Picasso „Braque-korszaka” volt
’egész pályájának legösszeszedettebb és a legtermékenyebb szakasza’.
Nem kell Braque-ból sem szentet faragni. Jean Paulhan azt írta róla,
hogy ’megfontolt volt, de erőszakos’. Megsértette Juan Grist, mert nem
volt hajlandó vele egy teremben kiállítani; egyszer megverte volt műkereskedőjét
a Hôtel Drouot-ban, feltehetőleg nem minden ok nélkül. S bár leszólta Picasso
’hercegnős korszakát’, a bálokra járást és az elegáns jelmezeket, Braque
a maga józanabb módján szintén eléggé szeretett öltözködni: ritka londoni
kiruccanásai során az első útja nem a National Gallery-be, hanem Mr Lobb,
a cipész házába vezetett. Kedvelte a gyors és drága autókat, akár maga
ült a volánnal, akár úgy soffíroztatta magát; mint Picassónak, neki is
volt egyenruhás sofőrje. Enni is szeretett, bár ebbe egy kis puritánság
is belejátszott: amikor Humberto Stragiotti festőbarátjával végigették
a háromcsillagos párizsi éttermeket, majdnem elvette a barátja kedvét az
egésztől azzal, hogy túl gyorsan lapátolta magába az ételeket. Mielőtt
rászánta magát az első tengerentúli telefonhívásra, megfésülködött. Különös
viselkedés – vajon hiúságból csinálta vagy szerénységből? (Talán nem is
olyan különös: egyszer láttam a Sunday Times egy újságíróját, hogy talpraugrott,
amikor megtudta, hogy Lord Snowdon van a vonal másik végén.
Ezek múlandó és emberi gyarlóságok. Az embereket, akik Braque-kal találkoztak,
lenyűgözte személyiségének teljessége, egysége, és ahogy a személyisége
szerves egységet alkotott a művészetével. Françoise Gilot azt mondta róla:
“Braque mindig mindenben egészen önmagát adta”. Miró szerint “maga volt
minden művészi készség, kiegyensúlyozottság és megfontoltság mintaképe”.
A fiatal John Richardson pedig, amikor először kereshette fel Braque-ot
a műtermében, “úgy érezte, hogy a festészet közepébe érkezett meg”. Végülis
– és elsősorban – innen ered Braque tekintélye.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|