Garaczi Imre
Az eltorzult magyar alkat esélyei az európai társadalomfejlődésben
(Bibó István)
„A nemzet, mint Európa jellegzetes egysége, csaknem másfél évezredes
fejlődés eredménye. Közkeletű felületes nézet, hogy Európában az államhatárok
és velük együtt a nemzeti keretek másfél évezrede a szüntelen változás
állapotában vannak, amelyben a hatalmi erők hatásán kívül semmi állandóság
vagy belső törvényszerűség nem érvényesült. Ez a szemlélet nem veszi észre,
hogy a változó államhatárok és áttekinthetetlen hűbéri viszonylatok zűrzavara
mögött Európa nemzeti keretei – a nemzeti keretek megalakulásának, helyi
változásainak és osztódásainak kritikus időszakaitól eltekintve (i. sz.
5-6., 10., 15-16. és 19-20. század) – meglepő állandóságot és hallatlan
szívósságot mutattak. Nemzetek, ha egyszer létrejöttek, a történelem tanúsága
szerint pusztán a központi hatalom meggyengülése és helyi hatalmak önállósulása
folytán sohasem estek széjjel: az önállósult helyi egység csak akkor vált
külön-külön új nemzetté, ha különállásához megfelelően erős vagy hosszan
tartó politikai élmények járultak, melyek az új egység belső öntudatát
és külső tekintélyét megalapozták.” (1)
Bibó István a modern nemzetek kialakulásának folyamatait több művében
is államelméleti, szociológiai és kulturális eseménysorok metszéspontjaiban
értelmezi. Ha a nemzetfogalommal kapcsolatos értekezéseit olvassuk, az
elemzések fő keretei elsősorban a jogi és a morális normák figyelembe vételét
jelentik. Tagadja azt a közkeletű álláspontot, hogy a nemzet és a nacionalizmus
fogalma a francia forradalommal, vagy általában a polgári forradalmakkal
jellemezhető elsősorban. (2)
Bibó szerint Nyugat-Európában az egyes nemzetek karakteres elkülönülése
az 1414-es konstanzi zsinat után történt egy olyan folyamatban, ahol a
francia, az angol és a spanyol királyságok megindultak a nemzeti értelemben
vett egységesülés útján, míg a német és az olasz királyságok egy széttagolt
speciális alakzatban állandósultak, váltak szimbolikussá. Ekkor alakulnak
ki Nyugat-Európa nemzeteiben azok a politikai élmények, amelyek egységesítő
vagy elválasztó szerepükből kifolyólag az egyes nemzeti emlékezetek közös
alapját jelentették a későbbi nemzetközi kapcsolatokban. A nacionalizmus
első népies megnyilvánulását Bibó Jeanne d’Arc mozgalmához fűzi, hiszen
itt már megragadható a nemzeti érzés megjelenése, a közösségi szempontok
fontossága és a nemzeti nyelv élményének értékelése is. Ortega találó megállapításával
mutat rá arra a korabeli politikai technikára, hogy az európai államok
nem azért voltak egynyelvűek, mert az egynyelvű népek egységesültek és
alapítottak államot, hanem azért, mert valamelyik nép kulturális, politikai
vagy számbeli hegemóniája deklarálta az egynyelvűséget. Ennek bizonyítéka,
hogy mindmáig fellelhető a hagyományban a régóta elfeledett valamikori
nyelvi és politikai határok emléke. (Pl. francia-vallon, francia-katalán,
dán-norvég nyelvhatárok)
Ezzel összefüggésben megállapítja, hogy a középkori eredetű európai
nemzethatárok kevéssé változtak az évszázadok során, mindössze kisebb mértékű
eltolódások tapasztalhatók. Az európai nacionalizmus megjelenése csak látszólag
köthető a francia forradalomhoz, hiszen ennek elemei már jóval korábban
érzékelhetők a nyugat-európai történelemben, mégis azért kötik elsősorban
ehhez az időponthoz, mert a harmadik rend ekkor deklarálja önmagát a nemzet
legnagyobb és legfontosabb tényezőjének. Mindebben egész Európa számára
óriási szerepet játszott e közösségi érzés birtokbavétele. A modern demokrácia
legfontosabb mondanivalója a szabadnak született és a premodern kötöttségektől
mentes ember kreatív és önmegvalósító hajlamának győzelme a transzcendens
hatalomra alapozó, kiváltságok alapján működő arisztokratikus világ felett.
Bibó figyelmeztet arra, hogy a modern demokratikus nacionalizmus mindig
is a meglévő állami keretekben vált identitássá. Ahogy Nyugatról haladunk
Kelet felé, az államkeretek és a nemzeti azonosságok egyre kuszább valóságaival
találkozunk. Ezt a vegyes és soknemzetiségű területet a Habsburgok formálták
nagyhatalmi törekvésekkel átszőtt államalakulattá. A 18. század közepéig
a Habsburgok elsősorban a római birodalmi és a német királyi attitűd alapján
szervezték a birodalmat. Csak a 18. század közepétől válik jellemzővé az,
hogy a dunai államokat egyfajta osztrák azonosságtudattal próbálták egységesíteni.
A Habsburgok rendszeresen tettek kísérletek arra, hogy a hatalmuk alá vetett
nemzeteket meggyengítsék, összemossák és így egységesítsék. Az osztrák
nemzeti tudat nem volt képes betölteni a nyugat-európai értelemben vett
nemzeti érzelmek kohéziós szerepeit, hanem megmaradt provinciális élménynek.
Ebben az időben vált a politikai közgondolkodás részévé a nemzeti sajátosságokat
felvonultató nép fogalma, s innen indul el a közép-kelet-európai speciális
jelenség, a nyelvi nacionalizmus. Ennek jelentősége a kisnemzetek törekvései
kapcsán értelmezhető. A legfőbb szándék etnikai érvekkel fellépni a bizonytalan
politikai jövőkép ellen. „Nem azt jelenti ez, hogy e területeken nyelvészeti
tényezők hozzák létre a nemzeteket, s bármiféle dialektusból nemzetet lehet
elővarázsolni. A nemzeteket itt is, mint mindenütt, politikai tényezők
hozzák létre. Az itteni nemzetek túlnyomó része: a lengyel, a magyar, a
cseh, a görög, a román, a bolgár, a szerb, a horvát, a litván mind olyan,
melynek a történelem hosszú évszázadain keresztül megvolt a maga állami
vagy félig állami szervezete és sajátos politikai tudata. Az a néhány nemzet
(szlovákok, lettek, észtek, albánok), amelyek első látásra úgy tűnnek fel,
mintha tisztán nyelvi alapon születtek volna meg, szintén nem az egynyelvűek
„összeállása” által, hanem történelmi élmények és folyamatok során jöttek
létre. Így például a szlovák nemzeti tudat abban a történelmi élménysorozatban
alakult ki, mely kezdődött a magyar nyelvi nacionalizmussal szemben való
politikai és kulturális ellenállással, és folytatódott a magyar államtól
a csehszlovák államhoz való csatolással, az önálló Szlovákia megalakulásával
s Csehszlovákia helyreállításával.” (3)
A közép-kelet-európai nyelvi nacionalizmusok egyik fő jellemzője az,
hogy a nemzetek közötti határok képlékennyé váltak. Ennek egyik oka, hogy
a nyelvi határok nem igazodtak a földrajzi, gazdasági tényezőkhöz, másrészt
különösen erősek voltak a közösségi élmények és érzelmek erői a lokalitás
összetartozást deklaráló körülményeiben. Jellemzően ezek az okok álltak
a rendszeres határviták mögött, s ez a forrása Bibó szerint a közép- és
kelet-európai nemzetek politikai hisztériáinak. Kiemelkedően fontosnak
tartja a közép-kelet-európai nemzetmodellek fejlődésének vizsgálatában
Lengyelország, Csehország és Magyarország államiságának összeomlását. A
lengyeleknél a lengyel-litván-orosz lakosságrészek történeti problémái
álltak a háttérben. Mindezt nehezítette keletről az orosz, nyugatról pedig
a német expanziós törekvések súlya is. Bibó felhívja a figyelmet arra,
hogy Lengyelország első felosztása után Európa-szerte ismertté vált a lengyel
hazafiak demokratikus tömegmozgalma. Ennek eredménye az 1791-es alkotmány,
amely eltörölte a királyválasztást, a nemesi konföderációkat és a liberum
vétót, amely 140 esztendőn keresztül tette lehetővé a szejmben azt, hogy
egyetlen képviselő tiltakozása meggátolja bármely törvény elfogadását,
s ezáltal volt működésképtelen a lengyel törvényhozás.
A történeti magyar állam alapvető problémája hasonlatos Lengyelországéhoz.
Itt azonban a történeti államkeret csak részben magyar nyelvű, és sokféle
kisnemzet érdekei voltak jelen. Bibó két részre osztja a nemzetiségeket:
az északi területek népei szívesen kapcsolódnának egy többnyelvű magyar
államhoz, míg a déli nemzetiségek a problémáik megoldását elsősorban a
Habsburg Birodalomtól várták. Le kellett számolni azzal az illúzióval,
amit a különféle nemzeti mozgalmak képviselői vallottak, hogy a demokratikus
szabadság lehetősége egyben a nemzeti egységet is megteremti a történeti
Magyarország határain belül. Ezt a problémát legfőképpen az 1848-49-es
forradalom és szabadságharc eseménytörténete élezte ki, amikor a Habsburg-ellenes
küzdelem még nehezebbé vált azáltal, hogy a déli és délkeleti nemzetiségekkel
egyik kormány sem volt képes közös álláspontot kialakítani, s „így a szabadságért
harcoló Magyarország egyszerre találta magát szemben az európai reakció
hatalmaival és saját elégedetlen nemzetiségeivel, s az eredmény az 1849.
évi katasztrófa volt.” (4 ) Mindennek eredménye az a széles körben elterjedt
politikai érzület, hogy az európai nemzetek Magyarországot nem segítették
a függetlenségi küzdelemben, valamint az is nyilvánvalóvá vált, hogy az
itt élő nemzetiségek jelentős része a magyar függetlenségi harc örvén önálló
államot kívánt létrehozni. A magyar nemzettudat 19. századi történetének
jelentős tanulsága az, hogy a Kárpát-medence nem-magyar nemzetiségeinek
közjogi küzdelmeit megakadályozva kísérelték meg a történelmi Nagy-Magyarország
egységét fenntartani. Itt találhatók a későbbi sovinizmusok okai.
A harmadik állam, Csehország sorsában is fontos szerepet játszott a
nyelvi és történelmi határok különbözősége. Bibó rámutat arra, hogy a kétharmad
részben cseh és egyharmad részben német etnikum ellentétei a huszita háborúkra
vezethetők vissza. A 30 éves háború után a német orientáció jutott túlsúlyra,
ugyanakkor a Habsburg államon belül tovább élt a cseh államkeret. A 19.
századra pedig a németek és csehek között felerősödött nyelvi küzdelmek
alapján meggyengült a cseh-bohémiai azonosságtudat érzése, a csehek a szláv
kölcsönösség gondolata iránt lelkesedtek, a németek pedig a nagynémet egyesítés
elvéért küzdöttek. A 20. század elejére csak fokozódtak a cseh és szlovák
államalakulatok ellentmondásai. „Csehszlovákiának Németország összeomlása
folytán sikerült egységben megtartania a vegyes lakosságú történeti Csehországot,
kelet felől viszont magához kapcsolta a történeti Magyarország szlovák
lakosságú területeit, s még ráadásul a területi kikerekítés jegyében számottevő
magyar területeket is. Az új államalakulás elvi alapja ellentmondó volt:
a cseh területeket történeti és etnikai folytonosság, a német területeket
történeti, de nem etnikai kapcsolat, a szlovák területeket etnikai, de
nem történeti kapcsolat fűzte az új államhoz, a magyar területeknek pedig
sem történeti, sem etnikai kapcsolatuk nem volt vele.” (5)
A létrejött Csehszlovák állam két alapelvre épült: egyrészt a versailles-i
döntés területi rendezéseinek sérthetetlenségére, másrészt a demokráciára.
Mindebben szerepet játszott az is, hogy a cseh állam a többi kelet-európaival
összehasonlítva fejlettebb, iparosodottabb és erős városi polgársággal
rendelkezett. Az említett három közép-európai állam sorsának közös vonásait
Bibó a következőképpen értékeli: egyrészt mindhárom, igaz nem egy időben,
pozitívan reagált a nyugat-európai demokrácia kihívásaira, másrészt mindhárman
beleestek abba a csapdába, hogy soknyelvűségük folytán nem tudták megoldani
az egységes nemzeti azonosságtudat problémáját. Hiú ábránd maradt az a
politikai érzület, hogy a nemzettudat kohézióját a nyugatról importált,
demokratikus elvű szabadságeszmék fogják megteremteni. Mindezek alapján
következett be „Lengyelország teljes felosztása, a magyar szabadságharc
1849. évi bukása és Csehszlovákia 1939-40. évi katasztrófája. Mind a három
katasztrófát az tette végzetessé, hogy az európai reakció hatalmaival harcoló
ország ugyanakkor szembekerült saját elégedetlen kisebbségével is. Mind
a három nemzet úgy érezte, és joggal, hogy Európa szégyenletesen cserbenhagyta.”
(6)
Mindebből fakadóan a három állam progresszív politikai nemzedékei közös
illúziója volt az, hogy a történeti keret kényszerű szétzilálása nem természetes
okok alapján ment végbe, hanem az esetleges hatalmi okok következményeként,
és lehetőséget láttak abban, hogy a korábbi történeti formát helyreállítsák.
(7)
Természetesen vágyálom maradt Bibó megoldási javaslata, hogy a közép-kelet-európai
országok határviszonyait az etnikai és az önrendelkezési elvek figyelembe
vételével kellene megoldani. Kiss Gy. Csaba véleménye szerint „Árnyaltabb
képet kaphatott volna, ha jobban figyelembe veszi például a kelet-közép-európai
szlávok nemzeti ideológiáját, hogy eszmerendszerükben - többek között éppen
Herder hatására – nem a szülőföld, az ország, hanem a közös kultúra és
a nyelv a központi kategória. A Kollár-féle pánszlávizmus (paradox módon
éppen Pesten született) nem közös politikai keretet tűz ki célul a múlt
század harmincas éveiben, hanem a szellemi, kulturális kölcsönösséget.”
(8)
Ezután Bibó megvizsgálja a közép-kelet-európai országok politikai kultúráinak
alakulását. A kérdés szinte minden területén elmaradás tapasztalható, és
a térség népei és országai egyaránt képtelenek a nyugat-európai típusú
demokratikus fejlődésre. Ennek gyökereit Bibó egyrészt abban látja, hogy
az Elbától keletre megcsontosodott jobbágyi rendszer egészen a 19. századig
konzerválta a hűbériségnek azt a típusát, amely nagyon nehezen mozdult
el a polgári életforma és a keresztény humanizmus szociális elveinek irányába.
Másrészt ezekben az országokban a nagy befolyású arisztokrata földbirtokosok
és a hadseregek vezetőinek érdekei inkább az antidemokratikus nacionalizmust
képviselték. „A nemzeti érzés, még ha szűk és kicsinyes is, a demokratizmussal
egytestvér komoly tömegérzelem, márpedig érdekviszonyokba szilárdan beleágyazott
emberek és csoportok komoly tömegérzelmet sem stimulálni, sem átélni nem
tudnak. Legfeljebb igyekeznek kihasználni és a maguk szempontjából erősíteni
azt a félrevezető és zsákutcába terelő hatást, melyet a különféle történeti
megrázkódtatások és félelmek egyes országok politikai fejlődésére gyakoroltak.”
(9)
Fontos teret tulajdonít Bibó a térségben gyakorta tapasztalható hazug
propaganda szólamoknak és zavaros filozófiáknak is. Fontos összetevőként
emeli ki azt, hogy a félrevezető hatások, a féligazságok, öncsalások indulati
alapokon működtek, és ezt a különböző érdekcsoportok a félelemre alapozták
annak érdekében, hogy a térség népeinek egymáshoz való viszonya kiegyensúlyozatlan
legyen. Ugyancsak ezt az érzést közvetítette a herderi jóslat félreértéséből
származó, a közösségért érzett egzisztenciális félelem is, amely a nemzet
megszűnéséről, haláláról szólt. Ezek a politikai feszültségek sovinizmusuk
erejénél fogva eljutottak odáig, hogy kölcsönösen kétségbe vonták az egyes
nemzetek létezését is. Fokozta ezt az ideológiai krízist az is, hogy a
vulgármarxizmus a nemzeti eszmét egyértelműen a kapitalizmus érdekeként
állította be, s ez óriási károkat okozott abból a szempontból, hogy a tömegtársadalom
szervesen megtanulhassa a hagyományokon alapuló nemzeti önismeret stúdiumait.
Mindez még összekapcsolódott azzal is, hogy a nacionalizmus legvadabb formája
az antidemokratizmussal is összeszövődött. Míg Nyugat-Európában a közösség
jövőképe összekapcsolódott a szabadság eszméjével, addig Kelet-Európában
ez ellenkezőleg történt. (10)
Ugyancsak visszavetette a kelet-európai kisállamok sorsának fejlődését
az a sokszor kívülről is irányított érdek, hogy nemzeti törekvéseik rendszerint
ütközzenek egymással, és a hibát szinte mindig a szomszédos népben keressék,
ahelyett, hogy a megoldandó problémákban konszenzusokat alakítottak volna
ki. „Súlyos ellentmondást jelentett az a tény is, hogy Kelet-Közép-Európában
a nemzeti törekvések metszették egymást. Az egy időben és egymás hatására
kialakuló nemzeteszmények gyakran – burkoltan vagy kevésbé burkoltan –
egymás területére is igényt tartottak. Azok a nemzeti mozgalmak, amelyek
támaszkodhattak egységes területre vagy hagyományra, érintetlen területi
állomány mellett óhajtották megvalósítani az etnikai-nyelvi egységet (a
csehek, a magyarok és a lengyelek is). A nyelvtestvérek egyesítését célul
tűző mozgalmak is rendszerint sokkal nagyobb területre tartottak igényt,
mint amilyent valóban kitöltött az illető etnikum. A román Eminescu nem
sokat törődött a valóságos etnikai helyzettel, amikor a „Dnyesztertől a
Tiszáig” húzott képzeletbeli határt népének, vagy a múlt században a szlovák
Samo Chalupka, aki így jelölte ki a szlovák területet: „Imé határaink:
amott a Duna árja, amott sziklás falát vonja körénk a Tátra…” (11)
Ez az állapot abban is kifejeződött, hogy gyakorta uralkodóvá vált
a demokrácia klasszikus elveinek meghamisítása is. Itt írja le Bibó az
azóta sokat idézett mondatait a félelem és a demokrácia kapcsolatáról:
„Abban a görcsös félelmi állapotban, mely elhiszi, hogy a szabadság előrehaladása
veszélyezteti a nemzet ügyét, nem lehet élni a demokrácia javaival. Demokratának
lenni mindenekelőtt annyit tesz, mint nem félni: nem félni a más véleményűektől,
a más nyelvűektől, a más fajúaktól, a forradalomtól, az összeesküvésektől,
az ellenség ismeretlen gonosz szándékaitól, az ellenséges propagandától,
a lekicsinyléstől és egyáltalán mindazoktól az imaginárius veszedelmektől,
melyek azáltal válnak valódi veszedelmekké, hogy félünk tőlük.” (12)
Mindez alkalmat adott arra, hogy az állandósult félelemben rendszeresen
kijátszották a különféle érdekcsoportok egymás ellen a demokratikus elveket,
az általános választójogot és a nemzeti érzések alternatíváit. Mindez Bibó
szerint csak erősítette az ideává vált hamis realizmus elterjedését, amelynek
fő jellemzője az erőszakosság és az a jövőkép, amely az egyes kormányok
egyensúlyozó politikája helyett inkább az államfői hatalomtól várta a bajok
orvoslását. Közép-Kelet-Európában ebben a helyzetben ismét középponti szerepet
kap az uralkodó, a nemes és a katona eszménye, s ez okozta azt, hogy a
polgári, civilizált és felvilágosult eszmék rendszeresen zátonyra futottak.
Mindezt Bibó összeköti a nemzeti intelligencia problémájával. Ennek presztízse
Kelet-Európában rendkívül alacsony, és legfőképpen a nyelvi hagyományok
és a kultúra ápolásában nyert kifejeződést. „Ezért lett a „kultúra” ezekben
az országokban olyan óriási politikai jelentőségű momentum, ami azonban
nem annyira a kultúra virágzását jelentette, mint inkább elpolitizálódását.”
(13)
Ebben a nemzeti intelligenciában tárultak fel azok a lehetőségek, hogy
kifejezésre jusson a nyelvi és népi individualitás, ami gyakorta szemben
állt a dinasztikus eredetű állami keretekkel. Mindezt Bibó összeköti a
politikai jellem deformálódásával és a nemzeti materializmus kérdéseivel.
Az előbbi a politika eszközeivel keltett hisztérikus állapot, amely nélkülözi
az egészséges egyensúlyt a kitűzött célok és a valóság között, az utóbbi
pedig távoli rokonságban van a marxizmus szociális materializmusával.
A tanulmány utolsó három fejezetében Bibó javaslatokat tesz a második
világháború utáni békekötés alapelveihez annak érdekében, hogy a kelet-európai
kisállamok további sorsa ne elsősorban a legyőzöttség és a kényszerítés
körülményei között valósuljon meg, hanem a békekötés technikáiban lehetőleg
minél nagyobb szerepe legyen az erkölcsi kötelezettségvállalásnak és a
szabad beleegyezésnek. Ajánlásaival a trianoni diktátum igazságtalanságait
és kényszerítő jellegét kívánta megváltoztatni.
Mindezek alapján a magyar politikaelmélet egyik jelentős és útkereső
tanulmánya A kelet-európai kisállamok nyomorúsága. Bibó elemzésének középponti
tartalma arra irányul, hogy a 20. századi magyar politikai közgondolkodásban
a nemzeteszme legfontosabb összetevője a nyelvi kulturális hagyomány és
az etnikum kapcsolata. Ugyancsak lényeglátóan mutat rá arra, hogy a magyar
nemzetfogalom pokoljárásának legfőbb oka az a magyar és egyben kelet-európai
sajátosság, hogy rendszeresen szembeállították a nemzeti hagyományok eredményeit
a demokratikus eszmékkel. Ennek összetevőit részletesen kifejti.
Mindemellett szükséges azonban rámutatni arra is, hogy Bibó a történeti
és politikaelméleti vizsgálódásait nem kapcsolja össze a térség gazdasági
folyamatainak jellemzőivel. Egyrészt a kisnemzetek közötti sovinizmusok
ideológiai háttereit alaposan veszi szemügyre, másrészt azonban kevesebb
szót ejt e térség népeinek pozitív kapcsolatairól. Ugyancsak kérdéses,
hogy a kisállamok történetének torzulásait teljes mértékben a nyugat-európai
modellekkel való összehasonlításban veszi szemügyre. Kevésbé láttatja a
kisnépek közötti hatalmi viszonyok sajátosságait, hiszen ez a kérdés a
nyugati fejlődés szempontjából sem teljesen koherens, hiszen az államhatárok
és a nemzeti határok egybeesése vagy különállása a nyugat-európai modellekben
is okozott torzulásokat. Mindenesetre Bibó megállapításai haszonnal vehetők
figyelembe a magyar történelem későbbi alakulását illetően. Ezt a tanulmányt
érdemes összevetni az 1948-ban keletkezett Eltorzult magyar alkat, zsákutcás
magyar történelem című írásával, amely már a párizsi békekötés után és
a koalíciós idők részben demokratikus eseményei után született. A középpontban
a magyar alkat kérdései állnak. „A magyar alkat, a magyar jelleg keresése
azonban az utolsó évtizedekben egy ezen túlmenő, hangsúlyozottan tragikus
vonást is felvet: immár arról van szó nálunk, hogy a magyar történelem
utolsó száz esztendejének sorozatos katasztrófáiért, a magyar politikai
fejlődés egyenetlenségéért, a magyar társadalmi értékrend és szellemi fejlődés
szívósan, újból meg újból kiütköző egészségtelen vonásaiért a magyar alkat,
a magyar jelleg valamiféle meghasonlását, megromlását tegyük felelőssé.
Ahogyan Németh László felteszi a kérdést, meg kell találnunk, hogy „hol
veszett el a magyar a magyarban.” (14)
E súlyos szavak elsősorban nemzetkarakterológiai illetve pszichológiai
vizsgálatot sejtetnek, ugyanis arra helyezi a hangsúlyt, hogy az újkorban
a magyarság olyan külső formákat és hatásokat tett a magáévá, amelyek a
hagyományaiból eredő alkatával ellentmondásban vannak. Ezek közül hármat
állít a középpontba: az idegen uralmat, az idegen beolvadást és az idegen
hatást. Mindezekből az 1918-ig tartó 400 esztendős Habsburg uralom realitás.
Ehhez fűzi Németh László elemzését a 19. századi sváb és zsidó asszimiláció
problémáiról, valamint Karácsony Sándor megállapítását a magyar-német viszony
történetéről, amelyben a magyarságot a gyarmati viszony alapján deformálják
az idegen észjárás hatásai. Majd hozzáteszi azt, hogy vajon nem volt-e
ugyanaz a helyzet akkor, amikor a társadalmi elnyomás szempontjából a nemzetiségekkel
kapcsolatban a magyar volt az elnyomó, tehát a magyar észjárás is okozhatott
más nemzeteknek deformáló hatást.
Ugyanakkor felhívja a figyelmet arra is, hogy az idegen észjárások
hatásai természetesen pozitívak is lehetnek. (15) Ezután állítja középpontba
azt a kérdést, hogy a 19. század végétől a döntő történeti momentumokban
a magyarság vezetői zömmel rossz döntéseket hoznak, rossz szövetségeket
kötnek, és rosszul ismerték fel a nemzeti érdekeket, és ezzel szemben más
nemzetek hasonló politikai sorsfordulók alkalmával helyesebben, és - saját
kollektív érdekeik szerint - jól döntöttek. Mindezek alapján kísérli meg
a magyar alkat problémáinak alapokait kifejteni. (…)
Bibó sajnálattal állapítja meg, hogy az 1848 utáni száz esztendő során
a hazugságokon és illúziókon felülemelkedő, realista szemléletű politikusoknak
és közíróknak a véleménye szinte semmi módon nem érvényesülhetett. Ezt
erősíti meg Németh László is, aki a nemzeti alkat megzavarodottságát a
hígmagyar és a mélymagyar kifejezésekkel szemléltette. Ugyancsak hozzájárult
Bibó olvasatában a magyar történelem tragikus végkimeneteléhez a társadalmi
és politikai élet különböző területeinek elformátlanodása. (16)
Az alkat kérdését Bibó nemcsak lélektani definíciók alapján jellemzi,
hanem rámutat arra, hogy fontos figyelembe venni a társadalomelméleti és
szociológiai tényezőket is. Az egyéni emberi alkat ugyanis egyrészt hordozza
az örökölt és szerzett adottságokat, amelyek a környezeti hatások, a nevelés,
valamint az élmények és tapasztalatok függvényében jönnek létre. Az alkat
valójában soha nem állandósul, hanem a különféle körülmények között állandó
mozgásban és változásban van. Az alkat egyéni és közösségi természetét
nagymértékben befolyásolja a különféle szituációkban kialakuló reagálóképesség.
Ezt tartja Bibó a legfontosabbnak, hiszen ha valamilyen ok következtében
megszűnik a reális reagálóképesség, ez nemcsak az egyéni és közösségi alkat
működési zavarait idézheti elő, hanem a társadalom egészének sorsát is
befolyásolja. (17)
Ezt a folyamatot Bibó megpróbálja felülről szemlélni, és arra mutat
rá, hogy a nemzeti karaktertípusok tudatosítása helyett fontosabb azt érzékeltetni,
hogy a valóság helyes értékelése a közösség teljesítményében milyen eredményeket
hozhat. Ezzel kívánja felhívni a figyelmet a búsuló magyar belenyugvásra
hajlamos magatartásának kritikájára. Semmit sem ér a zsenialitás, a tehetség
és az eredetiség, ha a közösség sorsa összességében nem képes céljai szerint
kibontakozni. Ezt a megállapítását példázza az angolok és franciák alkatával,
akik „… egy történelmi pillanatban addig kialakult alkatukkal, addigi közösségi
orientációjukkal bizonyos fokig szembefordulva egészen nagy közösségi vállalkozásokba
fogtak bele. Az angol nemzetnél ez a fordulópont a reformáció felvétele
s az angol puritanizmus ezt követő kialakulása volt, a franciáknál pedig
a francia forradalom s a már előzőleg, majd párhuzamosan kialakult francia
racionalizmus. Minkét vállalkozás a maga történeti pillanatában a régi,
ismert nemzeti jellegnek igen nagymértékben való feladását vagy megváltoztatását
is jelentette: a reformáció utáni Anglia, a forradalom utáni Franciaország
a kortárs szemében egy csomó színnel szegényebb volt az azelőttinél.” (18)
Bibó konklúzióként fogalmazza meg azt is, hogy az alkat nemcsak adottságok,
lehetőségek és statisztikai tényezők puszta összegzéseként jellemezhető,
hanem mindezeken túlmenő szabályozó és regulatív törvényszerűségként is.
Mindehhez számára 1948-ban alapvetően hozzátartozik az az intellektuális
erőfeszítés, amely a magyarságnak, mint közösségnek, a megújítására irányul.
Az Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem Bibó életművének
egyik legfontosabb esszéje a magyar politikai kultúra és társadalomfejlődés
száz esztendős sorsáról. A szerző a magyar nemzet történeti eseményeit
egyszerre vizsgálja a közép-kelet-európai és nyugat-európai nemzetek társadalomfejlődésével
összefüggésben. Míg a nyugat-európai modellben megvalósult a parlamentarizmus
alapján nyugvó és egyre jobban kiszélesedő szabadságmodell, addig Magyarországon
a politikát formáló egyéni és közösségi alkatok deformációi miatt ez a
szabadságmodell beszűkült, és az 1944-es tragédiába torkollt. Utána a koalíciós
idők keretei között ismét lehetőséggé vált a magyar szabadságmodell újragondolása,
újraépítése. Ez azonban 1948-tól ismét zsákutcába jutott, hiszen a jaltai
szerződés következtében egész Kelet-Európa a szovjet orientáció fennhatósága
alá került, és ismét egy négy évtizedig tartó zsákutcás és torzult periódus
útjára lépett.
Bibó István elméletének egyik pozitívumát Az európai társadalmi fejlődés
értelme című írása kapcsán Robert N. Berki így fogalmazza meg: „Bibó politikai
filozófiájának egyik pozitívuma az a tisztaság, tömörség és meggyőző erő
(és a bátorság), amellyel megragadja az európai tradíció lényegét. Értelmezése
az európai erkölcsi és politikai örökség és az intézményi formák fejlődése
fővonalának eredeti megközelítése. Olyan, amely szinte páratlan a kortárs
gondolkodók körében. Bibó biztos kézzel bontja szét ennek a fáradt és egyáltalán
nem makulátlan hagyománynak a külső rétegeit, hogy kiemelje a lényegi magvát.
Csak egyetérthetünk vele abban, hogy az európai tradíció lényege – az egyes
ember méltósága és az ezt lehetővé tevő és biztosító demokratikus intézményrendszer
– nem veszített érvényességéből. Ezt nem kellene szégyellnünk, felhígítanunk
vagy másra cserélnünk, hanem meg kellene próbálnunk megérteni és ennek
a jegyében élni.” (19)
Ugyancsak fontos eleme Bibó szemléletének, hogy kora közép-kelet-európai
politikai rendszereit összeveti a Nyugat politikai formáival, s ebben a
legmeggyőzőbb momentum az, hogy fellép az ideológiai polarizáció ellen,
és egyfajta harmadik út megrajzolásával kísérletezve a liberalizmust hozzágondolja
a szocializmushoz, ám ez a szocializmus nem azonos a megvalósult kelet-európai
rezsimek hirdette elvekkel. Szintén Robert N. Berki hívja fel a figyelmet
arra, hogy Bibó a modern európai történelem konzervatív olvasatát valósítja
meg, de ugyanakkor kora aktuális politikájában egy nyitott és radikális
álláspontot foglal el. (20)
Bibó politikai filozófiája a rendszerváltás utáni politikai mező szinte
mindegyik pártirányzata számára alapot nyújtott, és gyakorta egymással
merőben ellentétes irányzatok is találtak elemzéseiben érveket programjaik
kialakításához. Ennek oka, hogy az általa érvényesnek tartott, különnemű
európai értékek között kísérelte meg létrehozni a harmóniát. Műveiben nem
törekedett egy kizárólag érvényes szintézis megteremtésére, hanem a különféle
politikai formák egyeztetési lehetőségeit kutatta. Történetfilozófiai nézeteiben
szorosan kapcsolódik össze a kereszténység a liberalizmussal és a szocializmussal.
Kísérletének a lényege az volt, hogy e három elv működőképes intézményrendszereit
miképpen lehet felépíteni és összehangolni. Élete során mindvégig bízott
abban, hogy az egyes uralmi típusokat humanitárius alapon meg lehet szabadítani
a félelemtől, az agresszivitástól és az autark hatalmi intézményektől.
A közösséget alkotó polgár tudatával gondolkodott, és a progressziót nem
egy ökonomista-technicista világban képzelte el, hanem a megegyezéses,
tervezett és határolt forradalom alapján gondolta felépíteni az európai
világ jövőjét, ahol a közösséget alkotó polgár számára képesek garantálni
az intézmények az emberi méltóságot.
Jegyzetek:
1. Bibó István: A kelet-európai kisállamok nyomorúsága. In: B. I.:
Válogatott tanulmányok. Második kötet, 1945-1949., Magvető Könyvkiadó,
Budapest, 1986., 187-188.o. (a továbbiakban: A kelet-európai…)
2. „Csupán az történt ekkor, hogy a nemzethez fűződő politikai folyamatok
tömegmozgalmakká, a nemzethez fűződő érzelmek tömegérzelmekké váltak. Ez
az átalakulás egyes nemzeteknél aránylag simán, másoknál robbanásszerűen,
ismét másoknál valóságos katasztrófasorozatok kapcsán folyt vagy folyik
le. Ennek a folyamatnak a során egyes nemzetek materiálisan és morálisan
meggyarapodtak, mások materiálisan elnyomorodtak, és morálisan elaljasodtak,
s volt olyan is, melynek fejlődése mindenesetül zsákutcába jutott.” In:
A kelet-európai … 187.o.
3. im.196.o.
4. im. 203.o.
5. im. 205-206.o.
6. im. 209-210.o.
7. „E három nemzettel az tette volna legnagyobb jót, aki történelmi
országuk felszámolását az etnikai és önrendelkezési elvek szigorú alapulvétele
mellett folytatja le. A történeti ország széttörése akkor is fájt volna
jó ideig, de az elnyomott honfitársak szenvedéseinek a zaklató hatása elmaradt
volna, az pedig egyenesen kijózanítólag hatott volna, hogy az elcsatolt
másnyelvű népek köréből komoly jajszavak és a történeti kerethez való visszakívánkozás
komoly hangjai nem érkeztek volna. Így kialakult volna egy olyan közhangulat,
mely kénytelen rájönni a részleges megcsonkítás kikerülhetetlenségére,
és előbb-utóbb meg is szokta volna a tények erejére támaszkodó új határokat.”
In: A kelet-európai… 210.o.
8. In: Kiss Gy. Csaba: A nemzetfogalom néhány antinómiája Kelet-Közép-Európában.
In: Bibó emlékkönyv I., Századvég Kiadó, Budapest, Európai Protestáns Magyar
Szabadegyetem, Bern, 1991., 113.o. (a továbbiakban: Kiss Gy. Csaba)
9. In: A kelet-európai… 214-215.o.
10. „Sajnos, annyira megszoktuk már, hogy észre sem vesszük, micsoda
szörnyű fából vaskarika ez: elvárni és kifejleszteni a szabad ember jellegzetes
erényeit, a spontán lelkesedést, a tudatos önfeláldozást és a felelős aktivitást
egy olyan közösségért, mely nem biztosítja a szabad ember kifejlődésének
az elemi feltételeit.” In: A kelet-európai… 219.o.
11. Kiss Gy. Csaba 115.o.
12. A kelet-európai… 220.o.
13. A kelet-európai… 223.o.
14. Bibó István: Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem.
In: B. I.: Válogatott tanulmányok. Második kötet, 1945-1949., Magvető Könyvkiadó,
Budapest, 1986., 571.o. (a továbbiakban: Eltorzult…)
15. „Ha le akarunk jutni ezekről a vakvágányokról anélkül, hogy süketté
válnánk a valóban meglevő problémával szemben, akkor először közelről meg
kell jelölnünk azt, amit bajnak érzünk. Milyen tapasztalatok alapján állíthatja
valaki, hogy ez a közösség elvesztette önmagát? Jó, tudjuk, hogy az ország
ifjúságának nagyobb része nemzetközi zenére nemzetközi táncokat táncol,
hogy a beszélt és írott magyar nyelv számtalan vonatkozásban ízét-színét
vesztette, hogy sokkalta több alárendelt mondatot használunk, mint őseink,
hogy a magyar társadalom közösségi formái megzavarodtak és megbizonytalanodtak.
Ezek azonban többé-kevésbé európai és világjelenségek, nem magyar különlegességek,
még ha egyes hazai tünetek az átlagosnál súlyosabbak is.” In: Eltorzult…
573.o
16. „Magyarországon pedig hatvanhét óta fokozatosan, tizenkilenc óta
rohamosan, kasztonként külön és országosan együttvéve általános elformátlanodás
következett be a megszólítási formáktól egészen a közéleti formákig, vagy
álformák kialakulása a cigányozó mulatástól a hatvanhetes kiegyezésig,
vagy a formák rákos túlburjánzása a mezőkövesdi népviselettől az Emericana
dominus avatásáig. Az ugyanekkor folyó asszimiláció különböző összhangtalanságaiban
is tehát az asszimiláló közösség belső zsákutcája a döntő, az okozó momentum.”
In: Eltorzult… 606-607.o.
17. „Alkatnak és reagálóképességnek nem az a viszonya tehát, hogy alkatunk
örök tulajdonságainak elemzésével jutunk el a helyes cselekvés irányelveihez,
hanem pontosan fordítva, az ép reagálóképesség aktív alkotó működése során
formálódik ki az ép alkat.” In: Eltorzult… 614-615.o.
18. In: Eltorzult… 616-617.o.
19. Robert N. Berki: A moralizmus realizmusa. Bibó István politikai
filozófiája. History of Political Thought, XIII, 3. 1992/3. Magyarul: http://www.law.klte.hu/jati/bibo/
9.o., fordította: Csepregi András (a továbbiakban: Berki)
20. Bibó demokratikus szocializmusa teljesen szabad a forradalom és
a felfordulás tehertételeitől, az, az ő modellje szerint, az antik gondolkodás,
a középkori kereszténység és a korai modern „polgári” mozgalmak logikus
folytatása. A francia forradalomnak és következményeinek bibói értelmezése
közel áll a mérsékelten konzervatív írók nézeteihez (/Edmund/ Burke-éhez
és Hegeléhez, de nem /Joseph/ de Maistre-éhez), a lényeg viszont az, hogy,
szemben velük, Bibó nem áll meg az intézményeknél és ideológiai védelmüknél,
amely a felfordulásokra adott azonnali válaszként jelent meg. Félre a pánikkal
és térjünk vissza az erkölcsi alapelvekhez – ez Bibó legfontosabb üzenete,
s ez olyan üzenet, amit a „Nyugat” konzervatívjainak, liberálisainak és
szocialistáinak egyaránt érdemes lenne megfogadniuk, és hasznukra fordítaniuk,
s így talán a jövő néhány „kisiklását” és „torzulását”, ilyen vagy olyan
színezetű tömeghisztériáját elkerülhetnék,” In: Berki 10.o.
|