Jacques Rigaud
Luxembourg
Luxembourg az egyetlen olyan, százezernél kevesebb lakosú
város, amely pályázhat az európai fõváros
címre. Háromszorosan is: nemcsak azért, mert egy szuverén
állam fõvárosa és számos uniós
intézmény székhelye, hanem azért is, mert évezredes
története tanúskodik arról a stratégiai
és diplomáciai szereprõl, amelyet Európában
betöltött a századok során. Szikla volt, amelyet
Lazare Carnot 1795-ben így minõsített: ,,Gibraltár
után a legerõsebb fegyveres erõdítmény
Európában".
Errõl a történelmi súlyról és
kiemelt helyzetrõl azonban fogalmunk sincs, amikor átszeljük
Luxemburgot vagy ha rövid üzleti úton tartózkodunk
ott. Én, aki tizenhárom év alatt több mint ötszázszor
jártam a városban, ismerhetném ugyanolyan rosszul,
mint azok a zárkózott bankárok és tisztviselõk,
akiket párizsi és frankfurti járataiba présel
be a Luxair, ha nem lettem volna kíváncsi erre az éppoly
vonzó, mint amilyen ismeretlen fõvárosra.
Tény, hogy az autópályáról, amely
a Findel repülõtérrõl a kirchbergi Európai
Központba vezet, semmit sem látni a városból.
Ha az ember egyszer túljutott a Joséphine-Charlotte hídon,
ahonnan már látni lehet az óváros egyik meredek
homlokzatát, mármint ha az ember nem merül el a dossziéiban,
csak szép, nem túlságosan fantáziadús
és nem túl festõi körutakat talál, köztük
a Royal körutat, a bankok Viasacráját, amely
Zürichnek is díszére válna.
Ha autópályán érkezünk Belgium vagy
Franciaország felõl, Luxembourg a józan arcát
mutatja: látszólag unalmas város, épphogy lelket
lehelnek bele egy - mellesleg diszkrét - székesegyház
karcsú tornyai, és felsorakoznak a jómódú,
de nem igazán eredeti lakónegyedek. Az utazó pedig,
aki vonattal érkezik, a városközpont felé haladtában
nem lepõdik meg semmi máson, mint egy pompás 18. századi
palotán, amelyrõl nyilván azt gondolja, hogy az uralkodó
nagyherceg lakóhelye, holott csak az ARBED székháza
- azé a vaskohászati társaságé, amely
megcsinálta a nagyhercegség szerencséjét -,
amellyel, legalábbis hivalkodásban, ám ugyanabban
a középkori stílusban, csak az 1856-ban épített
Állami Takarékpénztár veszi fel a versenyt,
ahol egy évszázaddal késõbb az Európai
Szén- és Acélközösség elsõ
székhelye volt.
Ha Luxembourgot meg akarjuk érteni, le kell vetkõznünk
a rohanó üzletember reflexeit vagy az európai tisztviselõ
szociológiai súlytalanság-állapotát,
és annak a turistának a lépteihez kell igazodnunk,
aki szeret lófrálni, hallgatózni, beszagolni mindenhová,
úgy mint Sevillában vagy Athénban. Nem kell hozzá
sok idõ, hiszen a város kicsi, de sok figyelmet igényel,
mert titkai vannak.
A jó szándékú turistát elõször
a közép-európai jelleg lepi meg. Mitteleuropa
itt kezdõdik vagy végzõdik. Még ha a legtöbb
felirat francia nyelvû is, és ha ezt a nyelvet mindenki beszéli
is, méghozzá igen jól, a levegõben, a homlokzatok
színeiben, a kávéházak atmoszférájában,
ahol patakokban ömlik a sör és harsány a nevetés,
a húsboltok és a cukrászdák áruban bõvelkedõ
kirakataiban, a járókelõk nyugodt, fegyelmezett és
kicsit nehézkes járásában, az általános
tisztaságban van valami németes. Ezt a benyomásunkat
megerõsíti a Luxembourgiak beszédmódja is,
akik bár többnyelvûek, gondosan ügyelnek rá,
hogy egymás közt és legszívesebben idegenek elõtt
is csak azt a dialektust beszéljék, amelyet nemrégiben
emeltek a nemzeti nyelv rangjára, és amely - noha nagy számú
francia szót és kifejezést tartalmaz, és van
benne néhány, a hollandra emlékeztetõ éneklõ
hangsúly - germán felmenõjére hasonlít.
És itt kezdõdik a félreértés. Mert
Luxembourg nem német, nem belga, nem holland és még
csak nem is francia. Hanem, hinnék-e, luxembourgi, ami nem ilyen
egyszerû, és csak abból a hosszú, szigorú
történelembõl érthetõ meg, amely be van
vésve ama antik erõdbe.
Luxembourg csak látszólag fekszik síkságon.
Kétségkívül messzebb esik az Ardennektõl
és a tõle keletre folyó Moselle völgyétõl.
Ám a város, amely már az antikvitásban is két
római út keresztezõdésében feküdt,
a Petrusse és az Alzette völgyébe mélyen beékelõdõ
homokkõsziklára épült; itt olyan külvárosok
vannak, amelyek megõrizték festõiségüket,
ellentétben magával a várossal.
Ez a kivételes fekvés nyilván meghatározta
Luxembourg sorsát. Valójában minden a Bock szikláján
kezdõdött, ,,Lutzelbourg"-gal, a kis erõdítéssel,
amelyet 963-ban emelt Sigefroi gróf, egy moselle-i, aki felvette
a Luxemburg grófja címet. Azóta a fegyverek szerencséje
határozta meg az erõdítés és a Luxemburgi
Ház sorsát. A kis várból hatalmas erõdítmény
lett. A Luxemburgi Ház 1308-tól 1437-ig ült a Szent
Birodalom trónján. A nagyság végsõ soron
aztán a Hercegség és a város ellen fordult,
így a 15. és a 19. század közt kézrõl
kézre vándorolt. Luxemburgot a Burgundiai Ház kebelezte
be, amely a Hercegséget évszázadokra hozzákötötte
a francia kulturális befolyási övezethez, aztán
V. Károly uralta, aztán háromszor került francia
fennhatóság alá, I. Ferenc, XIV. Lajos idején
és a Direktóriumtól a császárságig,
mikor is Forêts megye székhelye lett, aztán osztrák
lett a 18. században, és végig a 19. században
a stratégiák és diplomáciák tétje,
majd az 1815-ös bécsi egyezménnyel létrejött
Nagyhercegség fõvárosa. 1867-ben lerombolják
az erõdítményt.
Csak 1890-ben jelenik meg az elsõ helyi származású
dinasztia, a Nassau-Weibourgok, akik az elsõ világháború
után, Charlotte hosszú uralkodásával, végleg
megerõsítik a hatalmukat. Neki köszönhetõ,
hogy a Nagyhercegségben már egy évszázada példás
méltósággal uralkodhat ugyanaz a család. A
20. században a Nagyhercegség sorsa elõbb az elsõ,
majd a második világháborúban vált kérdésessé.
Ez utóbbiban a náci megszállás és annektálás
heroikus ellenállásba ütközött. Ekkor zajlott
le az 1942-es sztrájk, az egyetlen, amellyel Hitlernek egész
európai vállalkozása során szembe kellett néznie.
Ez a viharos történelem mély nyomokat hagyott Luxembourg
arcán, de a lelkében is. A legnyilvánvalóbb
nyomai ennek azok a katonai építkezések, amelyek az
erõd lerombolása ellenére nagy számban és
nemcsak a Bock sziklás kiszögellésén maradtak
fenn - ahonnan egyébként ragyogó kilátás
nyílik a városra és a völgyre; Vauban itt készítette
legközismertebb munkáit; látványosak az osztrákok
által épített kazamaták; Kirchberg fennsíkján
a Trois-Gland erõd nagyszerû sétálóhely.
A városi park, amely nyugat felõl fogja körül a
várost, egy régi erõdítésre épült,
amelynek még ma is megvannak a nyomai, mindenekelõtt a Louvigny
villánál, ahol még nemrégiben is a Luxembourgi
televíziós társaság székhelye volt (az
adást Kirchenbergbõl sugározzák), magát
az adótornyot pedig Vauban egyik erõdítményének
romjaira építették.
A civil építészet sajnos kevésbé
látványos. 1554-ben tûzvész pusztította
el a középkori várost. Luxembourg stratégiai
rendeltetése nemigen segítette a reneszánsz és
a barokk kibontakozását, amely oly sok európai városon
nyomot hagyott. A legrégibb fennmaradt épület a mai
hercegi palota; a legkorábban épült szárnya,
amely városházaként szolgált V. Károly
idejében, a spanyol reneszánszt idézi. Itt, a székesegyház
és az Állami Múzeum közt érezni legjobban
a város régi atmoszféráját: hivatali
negyed ez, a Nemzeti Könyvtárral, amely az egykori jezsuita
kollégiumban székel, és a minisztériumokkal,
amelyek közül nem egy régi patríciusházakat
foglal el; egy kis téren, ahová mindenkinek szabad bejárása
van, ezen házak egyikében, a Burgundiai palotában
dolgozik a kormány elnöke, irodája a földszinten
található.
Jean-Claude Juncker minden bizonnyal Európa egyetlen olyan miniszterelnöke,
aki úgy tud kommunikálni polgártársaival, hogy
egyszerûen kinyitja az ablakát - és talán keresztnevükön
szólítja õket. Luxembourgban ugyanis mindenki ismeri
egymást. Egy 450 000 lakosú országban egy olyan fõváros,
amely az országterület 2 százalékán a
lakosság majd 20 százalékát tömöríti,
megteremti a családias demokrácia légkörét.
A politikai harcok itt sem kevésbé élesek, mint másutt,
sõt, túl sok is a politika; minden család politikai
hovatartozása ismert, hiszen az apáktól a fiúkig
vagy szocialisták, vagy liberálisok, vagy keresztényszocialisták
voltak, de minden roppant kedélyesen mûködik. A történelem
által ide-oda vetett luxembourgiak jól tudják, hogy
még azelõtt szervezték államba õket,
a 19. században, hogy igazán nemzetté válhattak
volna. Nincs furcsább dolog - különösen az Európai
Unió keretei közt -, mint látni ezt a százszor
leigázott kis közösséget lassacskán szuverén
állammá és homogén nemzetté válni,
mi több, õ alkotja a kontinens egyik legstabilabb és
legvirágzóbb országát.
Nem véletlen, hogy a Nagyhercegség az Európai Unió
elszánt híve volt: nemcsak azért, mert így
esélye volt rá, hogy kis mérete ellenére is
úgy kezeljék majd mint önálló államot,
hanem azért is, mert alkalma nyílt rá, hogy tartósan
kiegyenlítse azokat a hatásokat, amelyek az egykori spanyol
vagy osztrák Hollandiából érik, illetve Franciaország
és Németország hatását: nagy és
félelmetes szomszédok, gazdasági és kulturális
vonzerejük annál termékenyebb a számára,
minél inkább egyensúlyban és kordában
tartják egymást. Csak azt sajnálhatjuk, hogy a Nagyhercegség
nem tudta jobban kihasználni potenciális aduját, hogy
összekötõkapocs lehet a német és a francia
kultúra közt. Ezt próbálta meg a két világháború
közt a tekintélyes nagyiparos család, a Mayrischek,
akiknek colpachi kastélya egy kicsit a 20. századi Coppet
volt: írókat, filozófusokat, mûvészeket
gyûjtött egybe. Minthogy a luxembourgiak mindkét kultúrát
a sajátjuknak mondhatják, mindkét nyelvet tökéletesen
beszélik, átvehette volna, más formában, a
stafétabotot ezektõl a jelentõs mecénásoktól,
még akkor is, ha a nagy szomszédok kicsit lekezelõen
bánnak vele. Noha õk mindkét országot figyelik,
és most már, hogy össze vannak kötve, sok mindent
mondhatnának nekik a szellemek közeledésérõl.
Pierre Werner a hetvenes évekbeli tervével ott volt a monetáris
unió kezdeteinél.
Jó lenne, ha a luxembourgiak, minden indokolatlan komplexusuk
ellenére, kezdeményezõen lépnének fel
a kultúrák párbeszéde érdekében.
Minden európai otthon érezheti magát náluk.
És nem véletlen, ha a luxembourgiak két fõ
tevékenységi területe a bank és az audiovizuális
kultúra. 1970-tõl 1990-ig a bankok száma megnégyszerezõdött,
és 98 százalékuk húsz ország pénzügyi
szervezetének leányvállalata. Ami pedig az audiovizuális
kultúrát illeti, a CLT-vel, amely rengeteg rádió-
és televízióprogramot mûködtet egész
Európának szánva, és az SES-szel, amely Pierre
Werner remek kezdeményezését, a kirobbanó sikert
aratott Astra mûholdat kezeli - annak ellenére, hogy kezdetben
erõs kétségekkel fogadták, elsõsorban
Franciaországban -, Luxemburg kulcspozíciót szerzett
magának, amely növeli európai kisugárzását.
Luxembourg városa, amely dolgos és nyugodt, kozmopolita,
ám ugyanakkor befészkeli magát sajátos nemzeti
identitásába is, sikeresen végrehajtotta saját
átváltozását. Hatalmas útépítési
munkálatokat kezdett akkori nagyszerû polgármestere,
Lydie Wurth-Polfer vezetésével, amelyek megfelelõ
lassúsággal folytak ahhoz, hogy egy nagy fõvároshoz
méltó dugókat hozzanak létre. És ez
az egyetlen hasonlóság, mert azt nem mondhatjuk, hogy Luxembourg
atmoszférája viharos vagy különösebben mókás
volna. Alig van éjszakai élet. A színházi élet
elég aktív, elsõsorban a Capucins színháznak
köszönhetõen, amely franciául, angolul, de luxemburgi
nyelven is játszik. Van néhány képtár,
mert a város polgársága nem közömbös
a kortárs képzõmûvészetek iránt.
A követségek, elsõsorban a franciák által
kezelt kulturális központok számos konferenciát
szerveznek. Koncerteket az RTL szimfonikus zenekara ad. Mindebbõl
összeáll egy olyan kulturális élet, amely ha
nem éri is el a nagy metropoliszok színvonalát, felér
a legfontosabb szomszédos városokéval, Trierével,
Metzével, Saarbrückenével vagy Nancyéval.
A luxemburgiak a bor civilizációjához tartoznak:
valóságos vallásossággal veszik körül
nagyrabecsült moselle-i fehérborukat, és történelmüktõl
örök hûséget örököltek a burgundiai
borok iránt.
Kevés gyereket látni az utcán, és a fiatalok
nem harsányak. A város zsibongását a kereskedelem
adja, meg a turisták, amikor a kellemes évszakokban német,
lotaringiai, belga vagy holland buszok tömege önti a városközpont
sétálóutcáiba az éltesebb turisták
csoportjait. A legélénkebb hónap a június,
a nagyherceg hivatalos születésnapjával és az
Octave vallásos ünnepeivel, ahol összegyûlnek az
alkotmányos testületek és a lakosságnak az a
része, amely még mindig hû a nemzeti katolicizmushoz.
Az európai utazónak Luxembourg paradox megállóhely:
Európa legnyugodtabb városa citadellaváros; a Nagyhercegség,
amely letûnt német áramlatok romjának tûnik,
merész építészeti alkotásokból
álló európai központjával és audiovizuális
vállalataival futurista arculatot mutat; ez a józan, látszólag
provinciális, prózai és elzárkózó
nép sokféle kultúrával van átitatva,
és sokkal nyitottabban, bátrabban néz Európára,
mint a nagy nemzetek.
Lehet, hogy van az életnek egyfajta luxembourgi ,,nehézkessége".
De sokkal nehezebb lenne európainak lenni Luxembourg és a
nagyhercegség nélkül, amely ezer év háborús
összecsapásainak békés terméke.
MIHANCSIK ZSÓFIA
FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre:
lettre@c3.hu
|