„a hálókat nem testetlen lények szövögetik a puszta légben,
hanem szenvedő emberi lények műve valamennyi.”
(Virginia Woolf: Saját szoba. Ford. Bécsy Ágnes. Európa, Budapest, 1986.)
Kapcsolataink térbeli és időbeli mintázatai rajzolják ki körülöttünk
a lélektani teret, melyben viszonyaink mentén tapogatózunk. A lélektani
térben nincs térfogat-egység. A mintázatok korlátait a tér és az idő szabja
meg, néha ellentmondásosan - a múló évek során eltávolodhatunk attól, akivel
továbbra is egy szobában dolgozunk, és közelebb kerülhetünk ahhoz, akivel
felkavaró levelezésbe kezdtünk. Lassan megértjük rég halott szülőnket,
miközben gyermekünk viharos gyorsasággal válik le rólunk.
A kapcsolatokra vonatkozó tapasztalataink alapján skatulyázzuk be a
másikat: nem szép ez, hisz minden ember egyedi és megismételhetetlen, de
akkor is így teszünk, gyakran és sokan. Nemcsak a színészekkel: ahogy öregszünk,
egyre inkább hajlunk arra, hogy az újonnan megismert embereket rögvest
„berakjuk” ama fiókba, melyet már sok, általunk hozzá hasonlónak vélt emlék
lenyomata bélel, formál.
Maga a kifejezés, hogy jó vagy rossz viszonyban vagyunk - egyáltalán:
jóban vagy rosszban vagyunk - térbeli képzetet fejez ki. Miben is vagyunk,
hol a kapcsolat, az élet alapmintázata, miben testesül meg - bennem, a
másikban is, közöttünk, vagy csak odakint kering, a nagyvilágban, ahol
semmi nem óvja-védi? Kint és bent is helyet követel magának, a tudat és
a kapcsolatrendszer együttes változása formálja azokat a térlélektani képződményeket,
melyek meghatároznak bennünket.
Az egyik képződmény, amely (bent) a tudat és (kint) a kapcsolatrendszer
együttes változásának eredményeképpen érzékelhető, még ha nehezen tapintható
is: a kapcsolat szála. Konkrét, noha nem kézzelfogható dologról van szó,
mégsem véletlenül mondjuk, hogy összeköt bennünket valami.
A kapcsolat kezdete a születés - amit ugyancsak kapcsolat előz meg
- vagy a találkozás, a vége a feledés. A viszony felszámolásának szándékát,
vagy az erre tett kísérletet nem tekinthetjük lezárásnak: ha a térben létrejött
szálak nem kapnak elég megerősítést, attól a tudat élénken őrizheti a kapcsolatot.
A kapcsolat kialakul - vagy létrejön? -, majd fejlődik. Vajon a közösség
alakítja a kapcsolatokat, vagy a kapcsolatok alakítják ki a közösségeket?
Tagadhatatlan a kapcsolatmintázatok kisugárzása a csoportra. Példának okáért:
a sok stabil párkapcsolat látványa azt a benyomást kelti a felnövekvő nemzedékben,
hogy az élet így van rendjén, akkor sem hagyjuk el a másikat, ha már minden
szavát, mozdulatát unjuk, és akkor sem, ha gyógyíthatatlan beteg.
A térlélektan megértésében segít egy ökológiai fogalom: ez a niche,
vagyis a fülke. A másik képződmény tehát a kapcsolat-lehetőség, a kapcsolat
helye: a skatulya, ahová elhelyezzük az adott viszonyt. A fülke eredeti
- ökológiai - jelentésében meghatározott fizikai és biológiai feltételek
összessége. Egy adott ökoszisztémán belül, vagyis a szárazföldi (tundra,
tajga, lomberdők, esőerdők, sztyepp, szavanna, sivatag, mediterrán és monszun),
tengeri, édesvízi ökoszisztéma-típusokban egy-egy fülke lehet már betöltött,
elfoglalt bizonyos fajok által, de lehet üres is, vagyis élhetne ott egy
bizonyos tulajdonságokkal rendelkező faj, ám valamiért mégsem él.
A fülkét a környezet kapcsolati feltételei alakítják ki. Az ideális
fülke elég nagy ahhoz, hogy egy kapcsolatnak legyen esélye teljes erővel
és hosszú távra tervezve becsatlakozni. Képes a növekedésre, ha időközben
az úgymond kiszámíthatatlan érzelmek ezt megkívánják. Az egyén és a közösség
kapcsolatrendszere tele van ilyen fülkékkel, skatulyákkal, kapcsolati lehetőségekkel,
melyek az idők során betelnek vagy sem, állandósul vagy kihal a kapcsolat,
esetleg cserélődik a kapcsolattípust betöltő személy az adott fülkében.
Anélkül, hogy elvesznénk a fülke-hasonlatból adódó párhuzamok útvesztőjében,
és megfeledkeznénk a kulturális törésvonalak számunkra itt akár támasztékként
is szolgáló elméletéről, annyit szögezzünk le, hogy a kapcsolatrendszert
meghatározza az adott térség kultúrája, nyelve, sőt klímája is. Befolyásolja
az is, hogy egy adott közösség milyen kapcsolatokat tűr el, milyeneket
illet morális szankcióval. Fejér megyében vagy a brabanti tartományban
feltűnő lenne egy férfi, aki egyszerre négy feleséggel él, a Közel-Keleten
kevésbé. Európai nagyvárosok közép- és felsőosztálybéli tagjai meglepődnek,
ha közülük valaki úgy dönt, hogy öt-hat gyereket is szül, Afrika számos
táján ez hétköznapi tapasztalat.
A fülkébe kerülő kapcsolat minősége tehát tágabb értelemben is meghatározott,
de bizonyos viszonyok a világ minden táján eleve adottak. Apánk, anyánk,
testvéreink, párunk és gyermekeink biológiailag évmilliók óta meghatározott
(és a legrégebbi emberi törvények által számos előnyben részesített) fülkébe
kerülnek - legfontosabb kapcsolatainkról van szó. Hogy mennyire és milyen
minőségben töltik be a niche-t, az már az emberi faj változatos érzelmi
életének a következménye. Távolabbi rokonaink, barátaink, szerelmeink,
bajtársaink és mestereink, tanítványaink és munkatársaink fülkéje jóval
később alakult ki, ama évtízezredek és évszázezredek során, mialatt az
ember társas lényként szocializálódott, és a kultúra változásával a kapcsolatokra
vonatkozó igények is átalakultak.
Nem azt állítom, hogy az újszülött spanyol infáns fejében eleve van
egy hopmester-fülke, csupán annyit, hogy a kapcsolatok minőségét két feltétel
határozza meg: forrásaik és a kényszerfeltételek. A kapcsolatok két szétválaszthatatlan,
együtt érvényesülő forrása: az egyedek, és a közöttük áramló információk
összessége. Aki zárt közösségben él, vagy bizonyos okok miatt nem áll módjában
ismerkedni, az kevesebb anyagból gazdálkodhat, mint akinek állandóan biztosított
a lehetőség, hogy új embereket ismerjen meg, és „fogadóképesebb”, vagyis
fizikai adottságai és jellemvonásai is segítik, hogy megértse eltérő korú,
érdeklődésű vagy gondolkodású társait. Ez a rátermettség a kapcsolati siker
közvetlen mérője. Általánosságban az utódokban mutatkozik meg, szűkebben
azzal is mérhető, hogy ha valaki bajba jut, hányan sietnek a segítségére,
kihez fordulhat - tesz-e ilyesmit.
A kényszerfeltétel: bizonyos kapcsolatokat elviselünk más, erősebb
és számunkra fontos viszonyok kedvéért. Nemcsak udvariasságból vagy önérdekből,
hanem mert félünk attól, hogy a kapcsolat felmondása vagy visszautasítása
viszonyrendszerünk más egységeit is sértheti. Vannak azonban különbségek.
Szeretett nagynénénk kiállhatatlan szomszédasszonyát azért viseljük el,
mert nem akarjuk a rokont megbántani, míg régi barátunkkal féltve őrzött,
jobban mondva emlékké konzervált viszonyunk inkább már a tehetetlenség
állapotát jelzi. Nem valljuk be magunknak, hogy kinőttük és meghaladtuk
a hajdanvolt kapcsolat kereteit, mert attól tartunk, hogy ezzel a múlt
egy kedves darabkáját veszítenénk el. A kapcsolatot nem a tagok időszerű
lelkiállapota táplálja, hanem megkövült érzelmek, azok nosztalgikus felidézése.
Az észlelt, a helyesen érzékelt és megválaszolt kapcsolati lehetőségek
oda vezetnek, hogy a fülke - a skatulya - megtelik. A térlélektani niche
kontaktostátusz: felhívás a keringőre. A megvalósulatlanul maradt kapcsolati
lehetőség miatt kudarc éri az embert - annál nagyobb, minél elsődlegesebb
viszonynak fenntartott skatulya maradt üresen. A betöltetlen fülkék hatnak
a személyiségre, attól függően, hogy mióta, s mennyi ideig tátonganak üresen.
Egy apátlan-anyátlan árva, egy megkeseredett vénkisasszony, egy sikertelen
művész életének más minőségeit is befolyásolja a parlagon hagyott fülke.
Az idők során persze a kapcsolat helye is átalakul a tudatban, összezsugorodik,
fala rugalmatlan lesz, már korántsem fogad be úgy és akárkit, mint azt
évekkel vagy évtizedekkel korábban tette volna.
A természetes és a mesterséges kapcsolatok megkülönböztetése helyénvaló,
noha a megkülönböztetés emberöltővel mérve is csak ideiglenes lehet. Az
ember összeházasodhat a főnökével, céget alapíthat a legjobb barátjával,
vagy - mint a diktatúrák idejéből ismert történetek mondják - feljelentheti
a szüleit. Éppúgy beszélhetünk konstans és szezonális kapcsolatokról -
egyesekkel csak szilveszterkor futunk össze, vagy borfesztiválokon. Vagy
minden reggel ugyan, de csak a buszra várunk együtt, másra nem.
A lélektani teret betöltő elemek is folyton-folyvást mozgásban vannak,
hiába örök harag, örök barátság, ásó-kapa-nagyharang. A kapcsolati dinamika
a közösség nagyságának időbeli változásait jeleníti meg. Ezek a változások
létrejöhetnek a születés és a halálozás, a bevándorlás és elvándorlás,
a találkozások és elválások eredményeként, ám az ember ahhoz is beszél,
afelé is érvel, aki meghalt, vagy aki otthagyta, akit csak vágyik látni,
de még soha nem találkozott vele. A gyorsan változó kapcsolati környezet
ingatag és kiegyensúlyozatlan kapcsolati dinamikát eredményez - ha a volt
évfolyamtársak közül mindenki külföldre megy ösztöndíjjal, ha a faluból
mindenki a városba igyekszik, az instabil lélektani teret alakít ki. De
a stabil kapcsolatrendszereket is megingathatják a nagy horderejű események:
árulások, katasztrófahelyzetek, lottó-ötös a családban - ilyenkor kibújik
a szög a zsákból, „ki van kivel, és ki utál kit”.
Némelyek bárkivel szót értenek, könnyen alkalmazkodva: ők a kapcsolatteremtés
generalistái. Mások csak bizonyos érdeklődésű, vagy csak meghatározott
társadalmi csoportba tartozó embertársaikkal tudnak kapcsolatot kialakítani:
őket térlélektani értelemben specialistáknak hívhatjuk. Felületes megállapítás
lenne, ha azt mondanánk, hogy az előbbieknek sok, ám csak felszínes, az
utóbbiaknak pedig kevés, de annál mélyebb kapcsolata van. A kapcsolatokban
is a véletlenszerű változatosság biztosítja a kellő redundanciát: hogy
helyesen válasszunk, majd jól kapcsolódjunk.
Van, akinek csak úgy kong a lélektani tere az ürességtől, más azonban
lépni is alig bír benne, annyira túlzsúfolt, és van, aki kiegyensúlyozottan
mozog a számára optimálisan sűrűre szövődött hálóban. A kapcsolatok eloszlása
a lélektani térben mindig viszonylagos: hiába, hogy őt mindenki imádja,
ha csak a pénze miatt színlelik ezt. Felosztjuk a területet, kisajátítunk,
birtoklunk: házinyúlra nem lövünk, és az én legjobb barátnőm nem lehet
másnak a legjobb barátnője.
A kapcsolatok létrehozása, megszilárdítása, irányítása vagy éppen szétválasztása
átrendezi körülöttünk a lélektani teret, és megköveteli, hogy mindig új
kapcsolat-térképeket hozzunk létre agyunkban, és ennek megfelelően viselkedjünk.
A kapcsolatok azonban nemcsak időben és térben változhatnak. Ésszel még
felfogható egyidejűség és egyterűség esetén is tapasztalhatunk többalakú
kapcsolatokat: gyűlölöm s szeretem, se vele, se nélküle és így tovább.
A legjelentősebb, állandó skatulyákat határozott névelővel különíthetnénk
el az átmeneti, vagy a viszony fontosságát tekintve távolabbi viszony-fülkéktől.
A társam, az életem párja - sokan nem tudják elképzelni, hogy ebbe a fülkébe
életük során két vagy több kapcsolat is költözhet, míg mások hangsúlytalanul,
közömbösen tudnak beszélgetni olyan kifejezésekkel, mint a jelenlegi barátom,
a mostani feleségem. Vér szerinti viszonyaink lecserélésére nemigen van
mód, megtagadására azonban igen: többé nem tekintem őt az apámnak, kitagadom
a gyermekemet - romantikus regényekből ismert a fordulat, de az élet is
szolgáltat példát az efféle kapcsolat-traumákra, még ha ritkán is.
Megesik, hogy készen áll a jól berendezett, kapcsolatra váró reményekkel
kibélelt skatulya, és egyszer csak hipp-hopp, ott terem benne valaki, akinek
a megjelenésére álmunkban sem számítottunk. Nemkívánatos személynek azért
nem nevezhetjük, mert általában nagyon is kívánatos, legalábbis a fülkébe
pászentosan illik, nemegyszer más fülkéket is blokkol - mondhatni: minden
gondolatunkat betölti -, s megfeledkezünk miatta a határidős munkákról
és a drága nagymama névnapjáról. Vagy ott terem, és kitúrja azt, aki eddig
a fülke boldog lakójának tudhatta magát.
Amíg a hagyományok ereje nagy volt, a térlélektanban több szabályszerűség
érvényesült, mivel a természetes emberi kapcsolatokat is előírások alapján
lehetett kialakítani, formálni, ápolni. Régen sokkal több úgynevezett karakter-kapcsolat
volt, melyek csak adott társadalmi feltételek mellett jöttek létre, és
csak a feltételek fennállása idejéig tartottak. Pontosabb tudása volt az
embernek arról, hogy akik között él, azok közül ki kicsodája.
De a hagyományok által befolyásoltabb időkben is csak a szubjektív
észlelés számára létezett telített vagy telítetlen lélektani tér, és ebben
az értelemben beszélhetünk abszolút és relatív kapcsolat-sűrűségről, vagy
kapcsolat-eloszlásról is. A befolyásos embert többen keresik meg, természetes
kapcsolatot imitálva, mint az után, hogy kikerül a pozíciójából. Hogy a
lélektani teret betöltő kapcsolatmintázatok közül mennyi a tartós és mennyi
az ideiglenes, milyen a jellegük, hogy a kapcsolatok mozgása hogyan függ
össze az egyedek mobilitásával, mind-mind az egyedi látásmódot tükrözik.
Sőt, a lélektan terének szintezettsége is relatív, hisz mindenki magát
észleli a lélektani tér origójában. Az ideális lélektani tér pedig csupán
utópia: mindenki jóban lenne ott mindenkivel, akit csak ismer. A reális
lélektani terek azonban determinisztikus, valószínű, és véletlen kapcsolatokból
állnak össze. Az imaginárius lélektani terek feltételezéseken és vágyakon
alapuló kapcsolat-ideákból állnak össze, és megfoghatatlanságuk ellenére
hatnak az ábrándozó emberre.
Nincs egyensúlyi helyzet a kapcsolatokban, mindenki egymással összefüggésben
állandóan fölülíródik. A lélektani tér, mint egy energiaáramban álló nyílt
rendszer, az egyed, a kapcsolat, a kommunikáció, az információ és a közösségi
háló folyamatos átalakulásának biztosít helyet.
Akkor hát ki mozog, mi mozog? A személy vagy a kapcsolat? A kapcsolat
és az egyed koevolúciója zajlik vajon, vagy a közösség alakul át?
Ha a kapcsolat jó, akkor szaporodik. Közvetítjük, átadjuk másoknak:
új barátunkat bemutatjuk a régieknek, szobatársunkat elvisszük szüleinkhez,
vagyis az evolúciós értelemben vett jó kapcsolat további kapcsolatokat
eredményez. Néha olyan mély a kapcsolat, hogy még a történetét is átadjuk,
és az mint előtörténet fog beépülni a következő láncszembe, sokszor és
örömmel mesélünk arról, hogy kit hogyan ismertünk meg.
Anyja neve? Hivatalosan sűrűn kérdeznek rá erre a fülkére, mint az
azonosítás egyik legfontosabb pontjára, noha sokan vannak, akik nem tudják
anyjuk nevét. Mikor lesz végre gyerek? A negyven felé járó házaspárnak
magyarázkodnia kell, olyan elemi erővel várja a társadalom a fülke betöltését
- pedig szegényeknek semmi kedvük beszámolni az orvosi beavatkozásokról,
a gyógyszeres kezelésekről, a műtéti tortúrákról. Nemcsak a szerelem tárgya
lakja be elsöprő erővel magát tudatunk skatulyáiba. Egy hirtelen szemléletváltozást
hozó mester tudati jelenléte is lehet annyira intenzív, hogy a kapcsolatot
fogadó ember ideje jó részében e viszony következményeivel van elfoglalva:
„ebben a korszakában nagy hatással volt rá”, ahogy mesélni szokták.
A kapcsolatok adaptív mivoltának, sokféleségének értéke felbecsülhetetlen
- megtanít bennünket alkalmazkodni, túlélni, embernek lenni, a másikat
elfogadni és magunkat másokkal elfogadtatni. Nem a számszerűség a döntő:
akinek sok szeretője van, sok haragosa vagy rajongója, de szomszédja, haverja,
cimborája, barátja, sógora, komája, munkatársa alig, az egyhangúbban van
körbehuzalozva, mint a kapcsolatok számát tekintve kisebb, de annál változatosabb
hálóban élő embertársa.
Kapcsolattűrő képességünk többé-kevésbé meghatározott. Öröklött hajlamaink,
neveltetésünk, környezetünk, szerzett tapasztalataink egyaránt befolyásolják,
ki mennyit bír el különféle viszonyokból. Egyesek három-négyévente váltogatják
egyetlen bizalmasukat, másnak kisgyerekkorától haláláig egyazon ember a
legjobb barátja, megint más folyamatosan három-négy, akár több tagból álló
holdudvarban hinti legfőbb titkait.
Hajlam és szerencse mellett jókora tapasztalatra is szükség van ahhoz,
hogy helyesen tájékozódjunk a kapcsolatrendszerben, a tévelygések-tévedések
sokba kerülhetnek. Főképp a kapcsolati övezetek átjárásakor: ha valaki
gyorsan vált osztályt, aránytalanul rövid idő alatt jut mélyből a magasba,
annak a személyisége nem minden esetben tud idomulni az új elvárásokhoz.
Nemcsak az etikettről, vagy a protokollról van szó: a felső tíz-húszezer
köreiben sokkal nagyobb jelentősége van az íratlan szabályoknak, mint a
formalitásoknak. Természetes és többé-kevésbé egészséges közösségben hosszabb
távon a nagy és elsődleges kapcsolatok fülkéi nem maradnak lakatlanok.
Mostanság azonban történik valami a kapcsolatrendszerekkel - valami,
amit eddig nem állott módjában megtapasztalni az emberiségnek. A tömegkommunikáció
egyik célja a kapcsolatok helyes érzékelésének eltompítása. A tömegkommunikációs
csatornákból érkező, kapcsolatokat mímelő ingerek azt ígérik, hogy megmondják
nekünk, mire van szükségünk, vigyáznak ránk és megóvnak a veszélyektől,
holott erre az egyén kapcsolatrendszere hivatott.
Vajon aki a fülkébe kerül, kényszeríthető-e bárminemű szerepjátszásra,
és ha igen, milyenre? A közösség nemcsak megteremti a fülkét, hanem el
is várja, hogy a fülke tulajdonosa, lakója hogyan viselkedjen: milyen legyen
a jó orvos, a jó főnök, a jó feleség stb. Ha a fülke és a szerep paraméterei
különböznek, akkor ez hamar feszültséghez vezet a közösségben. Mert elvárjuk
- vagy elváratják velünk - az orvostól, a főnöktől, a feleségtől az általunk
elképzelt viselkedést, ám a fülke, melyben vannak, nemigen alkalmas e szerep
eljátszására.
A tömegkommunikáció mesterséges kapcsolat-fülkéket gerjeszt, és a természetes
fogadóhelyeket kapcsolat-imitációval tölti fel: írjon nekünk, hívjon fel
bennünket, és műsorvezetőnk megtalálja az Ön élete párját! Időt és energiát
szánunk e kapcsolat-imitációk feldolgozására, melyek a manipulációs eszközök
finomodásával egyre gyakrabban érik el céljukat: befészkelik magukat a
fülkébe, és nem adnak helyet a valós viszonyoknak. A természetes kapcsolatok
száma mindig kevesebb, mint az emberi tudatokban a befogadásukra alkalmas
fülkék. A mesterséges megszólítások viszont mindig többet követelnek tőlünk,
mint amennyit bírunk. Kárt tesznek létező, természetes viszonyainkban is:
a sugallt értékminták olyan elvárásokat gerjesztenek - multifunkcionális
kapcsolatok felé - amelyeknek földi ember nem tud megfelelni. Senki nem
lehet egyszerre szép, hibátlan testű, okos, naprakészen tájékozott, fiatal,
gazdag, sikeres, kiegyensúlyozott, könnyed és humoros. Ám ha csak ilyen
mozaikot látunk, akkor tudat alatt felülbíráljuk szeretteinket, és elkedvetlenedünk
tökéletlenségük láttán.
Nincs ok arra, hogy reménykedjünk esetleges szupraszociális kapcsolatok
korlátozó erejében: abban, hogy a globális kommunikáció olyan társadalmak
feletti szerveződést hoz létre, amely nyilvánosan felügyeli az emberiség
sorsát befolyásoló testületi döntéseket. S jóllehet immár egykedvűen nyugszunk
bele, hogy a professzionálisan manipulált támadásnak más célja nincs, mint
hogy gyakran és sokat vásároljunk, mégis felvetődik a kérdés: miért baj
ez? Miben áll a veszélye a tömegkommunikáció által szisztematikusan végrehajtott
személyiség-leépítésnek és kapcsolat-rablásnak?
Úgy magányosodunk el, hogy észre sem vesszük. Felfigyelni arra, hogy
valami elenyészett, csak az képes, aki tudja, hogy volt: aki érzékelte.
Nem tűnik fel, ahogy a manipulált beavatkozás lassan elpusztítja az egyéni
lélektani teret, és közben létrehozza a mesterséges kollektív tudatot,
vagy ha úgy tetszik: a centrális tudatfölöttit.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu