Parti Nagy Lajos
Tolnai Ottóról

Tolnai Ottóról többször próbáltam írni, hol vers lett belõle, hol valamiféle tolnaiáda, de „elõszó”, tanulmány vagy például esszé sohasem. Talán azért, mert számomra, élõk és holtak közül, a legfontosabb magyar írók egyike, s a fontos dolgokról általában annyi mindent gondol az ember, hogy megnémul a közelükben. Persze jó némaság ez, mert ül és, mondjuk, olvas, Tolnai Ottót olvas, vagy éppen hallgatja a szerzõ hangját.
Három éve készítettem vele egy harminc órás interjút a Magyar Rádió számára, ültem vele a szobájában, és hallgattam hosszú, kanyargós monológjait a tengerrõl és a gipszrõl, az Adria kékségérõl és a háborúról, a jugoszláv festészetrõl és a karfiolról, New Yorkról és a palicsi postások táskájáról, ültem, hallgattam, és eszembe sem jutott, hogy nekem írnom kellene errõl a dologról, errõl a jelenségrõl, itt van, gondoltam, hallom és olvasom, és ez elég.
Ha Ön, kedves olvasó, felüti ezt a könyvet, Danilo Kis, Bohumil Hrabal vagy épp Weöres Sándor közeli, súly- és rangbéli rokonával ismerkedhet meg, sajnos, a nagyszerû válogatás ellenére, futó ismeretség lesz ez, Ön legföljebb némi fogalmat alkothat a mûrõl és szerzõjérõl, hisz annak kivételes gazdagságát, összetettségét egyetlen kötet csupán felvillanthatja. De bízom benne, hogy kedvet ébreszt, felkelti a figyelmet a szerzõ iránt, s mint cseppben a tenger, megsejteti a mû belsõ dimenzióit, azúrját, áttetszõ végtelenségét.
Tolnai Ottó az univerzális írók közül való, azon kevesek közül, akik legyenek bár mindenestül nyelvbe zártak, s kötõdjenek bár nagyon intenzíven az anyanyelvükhöz, felül tudnak emelkedni a nyelven, szinte azt mondanám, ha lenne túl, hogy túl tudnak jutni rajta, azok közül való, akik egy magától értetõdõ és kétségbeesett reneszánsz gesztussal, valami hihetetlen teremtõerõvel még megkísérlik összefogni és összeforrasztani az életet a mûvel, a mindennapokat a mindenséggel, akik beleköltöznek a mûbe, és akik még feltétlenül hisznek a mûvészetben – elemi érdekük, hisz valóban elpusztulnának nélküle.
Tolnai Ottónak több mint harminc önálló könyve jelent meg Magyarországon valamint a hajdani Jugoszláviában, ahol született (1940), felnõtt, s ahol ma is él, a Szabadka melletti Palicson, nem messze a magyar-jugoszláv államhatártól. Többször és több helyütt, keserûen avagy céltudatos rezignáltsággal „vidéki Orfeusz”-nak nevezi magát, a vidék, a provincia költõjének, de ez a periféria, ez a hely az isten háta mögött, varázslatos gyorsasággal a teremtett világ közepévé válik, amint Tolnai Ottó hozzányúl, és verset, prózát, esszét, színdarabot, egyszóval jellegzetes nagyformátumú tolnaiádát csinál belõle.
Költõ, prózaíró, drámaíró, esszéista, képzõmûvészeti kritikus, lapszerkesztõ, mindez együtt, nem egymás mellett, hanem egymásban, hisz ahogy a mûvész, a homo aestheticus személyiségét, úgy a mûvet sem nagyon lehet szétbontani, feltartóztathatatlanul és gazdagon áradnak a szövegek, és korrespondálnak egymással, valamint az európai, a magyar és a délszláv hagyománnyal.
Tolnai Ottó az egyik legjelentõsebb magyar író, a magyar irodalom egyedülálló jelensége. Nemzedékekre kisugárzó hatása is, de furcsa módon „hatástalansága” is ugyana tõrõl fakad: mûve és írásmódja, korszerûsége és bátor korszerûtlensége nem fér bele a formákba, a divatos sémákba, az elõre gyártott keretekbe, rendre kisiklik a beskatulyázási kísérletek elõl, nem mintha nem lettek volna alaposak és fontosak az ezirányú kísérletek, egyszerûen ilyen természetû a mû, leginkább olvasni lehet, élvezettel és ráérõsen, elbámulni a részletek gazdagságán, felfedezni, legalábbis mind többször megérinteni azt a finom, hihetetlenül bonyolult összefüggésrendszert, azt a nagyon is valóságos, a tapasztalati világ legegyszerûbb, legvaskosabb tényeibõl és a szellemi létezés szálaiból összeszõtt hálót, melyet bárhonnan bont meg, kezd meg az olvasó, e világ közepébe jut.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu


C3 Alapítványc3.hu/scripta/