Parti Nagy Lajos és Bruno Bourel Budapestje

Magyar fényképészek a 20. században keresztül-kasul fényképezték Párizst, a fordítottjára, hogy jelentõs francia fényképész éveken át ilyen elmélyülten éli és dolgozza föl Budapestet, nem ismerek példát. Ez persze önmagában kevés lenne mûvészetnek, ha nem párosulna azzal a finom tehetséggel, természetes tudással, melyet Bruno Bourel minden egyes felvétele, minden ellesett pillanata hordoz és sugároz. Fényérzékenysége, kíváncsisága, frissessége és komolysága lenyûgözõ, ezzel együtt valami sajátos könnyedséggel járja Budapestet, elles, hazalop magának pillanatokat, s tényleg csak sok feketére és fehérre van szüksége, hogy elõhívja ezt a várost, a magáét, melyet azután bárki született budapesti magáénak tudhat és elfogadhat. Az én Budapestemhez legalábbis nagyon közel áll.

4.
(Lisztrakodó)
Nincs mirelit pékség. Egy pékség mindenütt a világon meleg, sugárzó hely, a liszt pedig nem por és nem kosz, a liszt az liszt, ahogy a hó hó. Liszt a Bartók Béla úton. Ha a pékek a fõ-, a pékrakodók a segédangyalok. Azt mondják, a kenyérszag nagy tömegben elviselhetetlenül büdös. De van-e akkora tömeg? Rimbaud kenyérlesõit kellene megkérdezni.

11.
(A házmester)
Fény hátán fény, egy fénylomkamra házdarabokból. A tejfekete konyhában megereszti a csapot, majd kiszalad az erõs, keskeny sugárhoz. Telelocsolja fénnyel a hajdani Király utcát. A hajdani Majakovszkijt. A mostani Királyt. Az utcák jönnek mennek, hol ez király, hol az, de a gang marad, a poroló, a nénikék,  a házmesteri tréningnadrág. S a locsolócsõ a házmester kezében.

16.
(A kettes villamoson)
Olyan könnyû álom, mint pár üveghajszál a homlokon, épp a szél el nem töri. A kettes villamos, e hosszú, sárga piskóta végigmegy a Duna pesti partján a Jászai Mari tértõl a Boráros térig, egy fontos járat.  Egyszer úgy dönt, hogy nem áll meg, a vezetõ közli, a szerelvény ezúttal lehalad a tengerig, nyár van, miért ne menne egy villamos az Adriáig, jegyek, bérletek érvényesek.

21.
(A Nagycsarnok elõtt)
A Nagycsarnok Budapest gyomra. Egy ilyen igazgató úgyse ad semmit, gondolja a koldusasszony, és hogy ki kéne tán a napra veckelõdni; rohanok, gondolja az igazgató, és hogy nincs annyi apró, ahány koldus; úgyse jön el, gondolja a kamaszlány, és hogy õrajta semmi fényképeznivaló nincs; hány tonna krumpli, meg leveszöldség az élet, gondolja a háziasszony, és hogy még mindig jobb ez a cipelés, mint koldusasszonynak lenni. Fõbejárat, napsütötte, sötét gyomorszáj.

29.
(Ablakomból)
Liszt Ferenc tér. Roppant ládája finom üvegfedelét kinyitja a fennvaló, kitámasztja, nézi odalent a mozgást. Különös kedve telik mindenben, ami terepasztal, bogárgyûjtemény. A gombostûzõ fényben céllal és okkal iparkodik egy körmenet. Lábhoz nõtt, könnyû batyuként cipelik az árnyékukat. Rövid, kontúros hátizsákok, nyári dél.

31.
(A rakparton)
Nagy víz tövében csókolózni pillangóvért, gyönyörû szívfájást és tetemes boldogságot jelent, mondta talán épp az Egyesült Nõi- és Szívgyógyfürdõ magasságában Krúdy Gyula (magyar író), utcája van Budapesten, jött a Margit-szigetrõl, kalapja-botja a kezében, épp homlokát itatta fel zsebkendõjével, nyárcsatakban fürdött a város, s hunyorogva, irigyen nézte a lapos, üvegsötét hullámokat, a Duna ölelõ, tova húsát.

50.
(Péterfy Sándor utca)
Ablakot legjobban a tegnapi újsággal pucolhatni. Az meg ott túl a Parlament, ott emelik a nyugdíjat, ott nem emelik. Oda tûzték  föl a vörös csillagot. Onnan vették le. Addig jó, amíg nem tûznek föl semmit. Addig se jó. Nem a parlamentektõl jó. Vagy rossz. És nem is nélkülük. Országház, szép magyar szó. Az országnak háza van, az ország mégse lakik sehol. Egy ország nem személy, hogy lakjon. Lottószámok, útlezárások, ki halt meg, ki nem. Összegyûrni szépen, csiszatolni, amíg kifényesedik.

60.
(Nádor utca)
A  (kelet-német)Trabant büdös volt, strapabíró és igénytelen. Jelképe lett mindannak, amit a létezõ szocializmus az úgynevezett „nép” számára kínálni volt képes. Mondhatni, a közép-európai irónia mûködtette, ama speciális (olaj-benzin keverék) üzemanyaga a túlélésnek, ami röhögve és káromkodva, dinamikus tehetetlenséggel égett el a néplélek kétütemû motorjaiban. Nosztalgiánk otrombácska tárgya, mely enyésztében levakarhatatlan ragacsot hagy a keramiton, kesernyés, iparédes ízt, mint a hajdani bitumenüdítõk és teasütemények; íme, eltûnt idõnk, vidám szomorú gépjármûvünk, mely ideröpített bennünket, ebbe a másik szép jövõbe.

61.
(Külvárosi Vermeer)
Reklám és falragasz-történelem papírmaséból, poszterpalimpszeszt. Ujjnyi vastag papírirha, falak, ajtók és oszlopok idõgipsze, egy város növõ, fogyó, vedlõ, lekapart és lekaparhatatlan bõrei, vásári maskarák és szívfájdító, anakronisztikus gyönyörûségek, mint ez a ”talált” Vermeer. Szabad plakátmúzeum, képeskönyv, mely spaknival nyitható, faragható, újrakölthetõ.

64.
(A Diákszigeten)
A nyár legközepén a Hajógyári szigeten másként viselkedik a tér, másként az idõ, a tér telik, az idõ kézbe vehetõ, tapintható, és álltában rohan a történések járszalagján. Egy hétig dübörög, dobog, lüktet, gomolyog ez a hasonlíthatatlan happening, performance, buli, fesztivál, tulajdonképpen nincs neve, illetve „sziget” a neve, hisz az, sziget, lehatárolt tér, anyag  és sûrûség, mely felpörög, szikrázik, bevilágít egy évnyi hétköznapot, aztán kilobban.

70.
(A Budai hegyekben)
A világ magyarságának több, mint egyhetede él a magyar fõvárosban. Ha Pest a „város”, Buda a „fõ”. A koronás fõ. A hegyvidéki Buda mindig is más világ volt, elõkelõbb, zártabb és gazdagabb. Ha Pest volt az üzlet, a hétköznap, a korzó, a színház, a kabaré, a modernség, a bûn és az élvezet, akkor Buda a tradíció, az idõtlenség, a nyársat nyelt történelem, a királyi vár, a Citadella, ahonnan átnézhetni a lapos benzinfüstös Pestre, mert legyen bár Buda a fõ, azért Pest volt és Pest marad a város.

72.
(A Gellért-hegyi sziklakápolna avatásán)
Értelmetlen a kérdés, hogy mit jelent a Duna Budapestnek, hisz  nélküle tán nem is létezne ez a város. Készségesen, barátilag folyik át rajta, zavaros, bölcs, viszont ahogy a nagy folyók vagy az idõ, vendége csak, nem birtoka. Szétválaszthatatlanok, de nem egymáséi. A híd a teknõsbékaesernyõk hátterében futólag viselte Ferenc József császár és király nevét, jelenleg és jövõleg Szabadság hídnak hívják. Szép híd, mint egy öntöttvas csipkegallér.

73.
(Vérhalom-tér)
Hajléktalan férfi meséli, hogy erre csámborgott egy dinnyeszagú nyári hajnalon, kicsit el is aludt a bokrok alatt, mi tagadás, s ahogy a dagadt szemét kinyitotta, magát a csövezõ Szûz Máriát pillantotta meg a kisdeddel, épp szoptatott, és miután õ végigvárta ezt a szép dolgot, megszólította, hogy hát gyerekes létedre, angyalom mért nem mész legalább le a Délibe, és attól fogva társalogtak oda-vissza több percen át, ha hiszem, ha nem, ha szobor, ha nem, ezt aztán elmondta egy praktizáló plébánosnak is, de az csak hümmögött és fintorgatta az orrát.

75.
(Városliget, Május elseje)
Csordultig tele fénnyel, mégse fényes. Harapja, issza, hörböli  a fényt, gurgulázik, megfürdik önnön sötét ragyogásában. Ha  a Kárpát-medence egy masszív, lestrapált ülõkád (egy tejjel-mézzel folyó ülõkád), Budapest a lefolyója. Avagy a szíve. Az örvénylõ szeme. Egy matt, villámszürke szem eszelõs és gyönyörû fényekkel, lobogó árnyékokkal. Nem arany és nem bronz, Budapest az örök kislábosezüst.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu


C3 Alapítványc3.hu/scripta/