Zbigniew Brzezinski
Tájkép hidegháború után
Ma, 150 évvel a „Népek tavasza” után, a szabadság
ama eksztatikus kitörése után, amely a demokrácia
diadalmenetének kezdetét jelzi, ez a legfõbb eszme,
amely ahhoz a történelmi pillanathoz kapcsolódik - és
a korábbi, de földrajzilag távolabb esõ amerikai
forradalomhoz - világszerte elfogadottá vált. Miután
ebben az évszázadban elõbb a nemzeti szocializmus
aztán a kommunizmus is vereséget szenvedett, úgy látszik,
hogy a demokrácia modellje politikailag elõtör és
gyõzedelmeskedik. Ennek eredményeképpen ma meglepõen
nagy egyetértés uralkodik a normák terén, amelyekhez
a globális ügyekben igazodni kell. Szemben a 20. század
nagy részére jellemzõ ideologikus konfliktusokkal
megosztott világgal ma (csekély kivétellel) legalábbis
a retorika szintjén mindenki egyetért abban, hogy a következõ
négy alapelv mindenkire nézve érvényes:
Éljenek a népek önrendelkezésen és
jogállamiságon alapuló társadalmakban.
A világbékének a nemzeti szuverenitás
tiszteletben tartásán és nem hegemónián
kell alapulnia.
A szabad piacgazdaság a legproduktívabb gazdasági
szervezõdési forma.
A gazdasági eredményekbõl az egész
emberiségnek részesednie kell.
Elismerem, hogy ezek elég üres irányelvek, amelyek
különbözõ értelmezéseket és
alkalmazásokat engednek meg. Mégis egy széleskörû
konszenzust írnak körül, amely a demokrácia alapeszméibõl
következik. De itt érdemes egy kicsit megállni és
rákérdezni, vajon ezek a normák valóban találó
leírását adják-e a mai realitásoknak.
Igaz ugyan, hogy az államok többsége választójogú
demokrácia (117 a 191-bõl), és hogy 1,3 milliárd
ember (az emberiség 22%-a) szabad társadalmakban él,
és további 2,3 milliárd (39%) legalább valamennyi
szabadságjogot biztosító társadalmakban, de
tovább 2,3 milliárd (megintcsak 39%) nem-demokratikus rezsimek
uralma alatt áll.
Ezen kívül a hatalom globális hierarchiája
vertikális elrendezésû, ahol láthatólag
az USA helyezkedik el legfelül, aztán jön fél tucat
nagyhatalom, amelyik szintén nukleáris fegyverek birtokában
van. A kelet-ázsiai pénzügyi válság és
a tartós szegénység komoly aggodalomra ad okot, és
a globális demográfiai adatok eklatáns egyenlõtlenségek
fennmaradását mutatják a várható élettartam
és az egészség terén.
Azt a tényt, hogy demokratikus konszenzus áll fenn,
mégsem lehet lényegtelenként félretolni. Fontos
lehet a jövõnkre nézve, orientációt adhat,
mércét állíthat az emberiség politikai
cselekvéséhez. Sõt, mi több, ez a konszenzus
összefügg azzal a példátlan szereppel, amit Amerika
játszik a hidegháború utáni világban.
Amerika valóban egy önrendelkezõ társadalom,
amely jogállamiságon és piacgazdaságon alapul.
Tudományos téren úttörõ dolgokat hoz létre,
és ez az egyetlen globális szuperhatalom. Ez azt jelenti,
hogy a nemzetközi politikát ma három központi tényezõ
határozza meg: az amerikai nagyhatalom primátusa, a demokratikus
eszme vonzereje és a szabad piacgazdaság sikere. Ezek a tényezõk
a kölcsönhatás és a kölcsönös függés
viszonyban vannak egymással.
Ezen kívül drámai ellentétben állnak
a 20. század centrális politikai jelenségeivel. Ezt
nyilván joggal nevezhetjük az emberiség történelmében
a legbûnösebb és legdestruktívabb évszázadnak,
amelyben utópista hübrisz,, fanatizmus és felelõtlen
dogmatizmus uralkodott. Az olyan pszeudo-racionalisztikus spekulációkat
arról, hogy hogyan is kellene átszervezni az emberiséget,
úgy hirdették meg, mint univerzális elképzeléseket
(holott valójában totalitárius elképzelések
voltak. Hogy ezeket áttegyék a valóságba, a
történelem önjelölt urai azok megsemmisítésére
törekedtek, akiket apriori társadalmilag elfogadhatatlannak
tartottak akár faji, akár osztály kritériumok
alapján.
Ez ma már történelem, és a demokrácia
világméretû gyõzelmének örülhetünk.
De vajon mennyire bizonyos és mennyire tartós ez az új
valóság? Vajon egy új korszakot vezet-e be, vagy nagyon
is esetleges és törékeny? Ez a kérdés
közvetlenül érinti az összefüggést egyfelõl
az USA globális vezetõ szerepe, másfelõl a
demokrácia és a szabad piacgazdaság kapcsolata között.
Ezen túlmenõen egy egyre nagyobb jelentõségû
egészen új problematikát is érint: a társadalmi
ellenõrzés és egy dinamikusan fejlõdõ
tudomány kölcsönhatását, különös
tekintettel az ember megváltoztatásának ill. „megjavításának”
növekvõ lehetõségeire, egészen a klónozás
lehetõségéig. Röviden: hogy a demokrácia
valóban gyõzött-e, attól függ, mennyire
tud majd megbirkózni a politikai hatalom, a szegénység,
azaz a szociális igazságosság problémáival,
és azzal a bonyolult erkölcsi problémával, hogyan
lehet javítani az emberek életén az élet elõfeltételeinek
lerombolása nélkül.
Hegemónia versus demokrácia
Amerikának a világban betöltött szerepét
gyakorta írják le hegemón szerepként, és
ez egy bizonyos értelemben találó is. Igaz, hogy az
amerikai fölény ma a nemzetközi politika centrális
ténye. Ennek a megállapításnak katonai-politikai
dimenziója könnyen ellenõrizhetõ: Állítható
bármelyik másik államról, hogy bármely
hirtelen csapatkivonása a Távol-Keletrõl, a Perzsa-öbölbõl
vagy Európából közvetlenül súlyos
negatív következményekkel fenyegetné a világbékét?
Ez azonban nagyon is igaz arra az amerikai katonai hatalomra, amely ezidõtájt
Dél-Koreában, a Perzsa-öbölben és Közép-Európában
állomásozik. Ha ezeket a csapatokat hirtelen kivonnák,
ez majdnem elkerülhetetlenül háborúhoz vezetne
Koreában, újabb konfliktusokhoz a Perzsa-öbölben
és komoly destabilizálódáshoz Európában.
Amerika tehát egyszerre a világgazdaság
motorja, a technikai fejlõdés élvonalában lévõ
ország, ugyanakkor hatalmas, világméretû kulturális
kisugárzása van (hogy ez jó-e vagy rossz, az már
ízlés kérdése). Ezen kívül politikai
téren az egyetlen olyan ország, amely benne van minden földrész
biztonságának és stabilitásának ügyeiben.
Ez mégsem jelenti azt, hogy Amerika mindenható volna.
A világ mostanában a politikai eszmélés folyamatában
van, ami sok irreális - individuális és kollektív
- törekvést hordoz. Amerika lehetõségei ennek
a dinamikus folyamatnak a kontrollálására és
irányítására korlátozottak. Felesleges
hangsúlyozni, hogy az amerikai fölény nem hasonlítható
egy diktatúra lehetõségeihez és ambícióihoz.
Sõt, az amerikai politikai rendszer természetével
ellenkeznék minden világméretû diktatórikus
uralom. Egyáltalán nem olyan könnyû egy hosszabban
tartó nemzetközi feladatvállaláshoz amerikai
forrásokat mozgósítani, nem is szólva a közvéleményrõl,
és ennek tiltakozásáról az erõszak bevetése
ellen, még más országokban is. Az amerikai demokratikus
rendszer lényegénél fogva ódzkodik egy világméretû
imperiális feladatvállalástól. Elég
valószínû, hogy idõvel fokozódni fog
a belpolitikai ellenállás Amerika globális vezetõ
szerepvállalása ellen, különösen az ezzel
járó várható közterhek miatt.
Egyre több jele van annak, hogy az amerikaiakban nõ
az ellenérzés, sõt rosszallás a világméretû
amerikai elkötelezettség miatt. Nemcsak a tömegkommunikációs
eszközök, de a közvélemény is jobban figyel
a belpolitikai ügyekre. Ez a jelenség a multikulturalizmus
amerikai elõretörésével is összefügg,
amely egyre inkább megnehezíti egy közös nemzeti
érdek meghatározását, ami egy hasonlóan
erõs stratégiai összetartást teremthetne, amilyet
Amerika a II. világháború és az azt követõ
hidegháború alatt élt át. Ezen kívül
a multikulturalizmus terjedését az amerikaiaknak egyre inkább
az ún. „virtuális valósággal” való foglalkozása
kíséri, ahogy ezt mindenekelõtt a televízió
kínálja. A passzív szórakozás válik
egyre inkább az amerikai hétköznapi élet legfõbb
részévé. Ezek a jelek egyre kétségesebbé
teszik, hogy egy demokratikus társadalom, amely egy önmagával
foglalkozó tömegkultúrán alapul, képes
volna hosszabb távon magára vállalni a globális
vezetés kötelezettségeit.
Megfékezni az anarchiát
De ne feledkezzünk meg arról, hogy a belátható
jövõben - azaz a következõ vagy azutáni
nemzedék korában - Amerika valószínûleg
nem konfrontálódik egyetlen olyan hatalommal sem, amely képes
volna kikezdeni az amerikai vezetõ szerepet. Még egy újabb
hatalmi koalíció sem igen tudná átvenni a vezetést.
Következésképpen a mai valóság egy újabb
aspektusát az alkotja, hogy az amerikai vezetés egyetlen
alternatívájának a globális anarchia látszik,
a stabilitás világméretû fokozott fragmentálódása,
a nemzetközi konfliktusok kiélezõdése, minden
ezzel járó negatív társadalmi és politikai
következménnyel együtt. Amerika tehát jelen történelmi
pillanatban az „elengedhetetlen” globális nagyhatalom, vezetõ
szerepét hosszabb távon mégis alááshatják
olyan belülrõl jövõ - inkább kulturális
- hatások, amelyek magában a demokratikus rendszerben gyökereznek.
Ennélfogva a következõ kérdést
kell feltenni magunknak: Vajon Amerika jelenlegi világméretû
hatalmi túlsúlyát lehet-e lépésrõl-lépésre
egy tartós nemzetközi együttmûködés
valamilyen formájává átalakítani, amely
a globális hatalom reális elõfeltételein alapul,
nem pedig egy illuzórikus világkormányzás
idealista formuláira hivatkozik, mint például az Egyesült
Nemzetek Szövetsége? Amerika, mint a pillanatnyilag egyetlen
világhatalom mellé be kellene vonni valamilyen módon
más regionális hatalmakat is egy valamilyen formában
strukturált nemzetközi kooperációba, ami
aztán a globális kihatású politikai döntések
alapjául szolgálhat. Hogyan lehetne egy ilyen kooperációt
megteremteni anélkül, hogy az összeegyeztethetetlen legyen
Amerika egyelõre uralkodó, de lehet, hogy csak egy átmeneti
idõre érvényesülõ globális túlhatalmának,
hegemóniájának gyakorlásával?
Ezek a nehézségek ma különösen világosan
megmutatkoznak az USA és Kína viszonyában. Kína
regionális hatalomként egyre növekvõ jelentõségre
tesz szert. Ennyiben ez két állam viszonya egyre fontosabbá
lesz. Egyetlen nemzedék alatt világviszonylatban tényleg
a legfontosabb bilaterális kapcsolattá válhat. Mindenesetre
nehéz elképzelni, hogy ezt a kapcsolatot az emberi jogokra
ill. a demokrácia primátusára lehessen építeni.
Persze lehet olyan irányú reményeket táplálni,
hogy a demokrácia idõvel Kínában is érvényre
jut, az emberi jogok elismerése nemkülönben. De a nagyhatalmak
közti stabilabb nemzetközi kooperáció igénye
- a konfliktus vagy anarchia alternatívájaként - a
geopolitikai stabilitás elõbbre valóságának
óvatos hangsúlyozására késztet. A demokratikus
és nem-demokratikus elvek közötti ilyesféle
kompromisszum ugyanakkor magában foglalja a demokrácia erõsítése
helyett egy autoritárius kormány legitimálásának
kockázatát.
A globális demokráciát a nemzetközi
politika egy másik jelensége is fenyegethetné, nevezetesen
a hatalom decentralizálódása a tömegpusztító
fegyverek fokozódó terjedésével a nagyobb entitásoktól
a kisebbek felé. És nem csupán a kisebb hatalmak,
hanem nagyon valószínû, hogy a belátható
jövõben nemcsak államok, hanem fanatikus politikai szervezetek
is megtalálják a hozzáférés módját
az ilyen fegyverekhez.
A nemzetközi terrorizmus fokozódása az elmúlt
években növekvõ aggodalmat vált ki. Ennek a terrorizmusnak
a legmeglepõbb aspektusa technikai kezdetlegessége. Mindmáig
olyan eszközökkel hajtják végre a terrorista akciók
nagy részét, amelyek kereskedelmi úton a legegyszerûbb
módon beszerezhetõk, és amelyek nagyon hasonlítanak
az anarchisták által már 150 évvel ezelõtt
is használatos eszközökhöz. A legtöbb terrorista
még mindig a revolverre és a bombára hagyatkozik.
Az egyetlen terrorista cselekmény, amely valamelyest igényesebb
technológiát használt, a tokiói metróban
elkövetett Saringas-merénylet volt. Valószínû,
hogy a terroristák egy napon felhagynak ezzel a szerénységgel,
különösen azzal a körülménnyel a háttérben,
hogy a tömegpusztító fegyverekhez való hozzájutás
legfõbb akadályai: a technikai bonyolultság és
a magas költségek idõközben egyre kisebb szerepet
játszanak. Röviden, a világ elõbb-utóbb
szembekerülhet egy nukleáris gerilla- vagy partizánháborúval.
Ez a veszély talán szükségessé
tenne egy bizonyos fokú nemzetközi együttmûködést,
ami megint csak szembekerülhetne a demokrácia eszményének
elsõbbségével. Ezen túlmenõen el kell
ismerni, hogy a nukleáris fegyverek elterjedésének
feltartóztatására irányuló amerikai
politikát sosem követték igazán következetesen.
Az USA politikája ebben a dologban valójában nagyon
szelektív. Az Egyesült Államok egész nyíltan
hozzásegítette Nagy-Britanniát ahhoz, hogy nukleáris
nagyhatalommá váljék. Arra vonatkozólag is
vannak megbízható információk, hogy az USA
Franciaországnak is segített diszkréten atomfegyverkezési
programja megvalósításában. Izrael atomfegyverekhez
jutása felett is nagyvonalúan szemet hunytak. Az át
nem engedés ilyen felemásan képviselt politikája
persze nem segíti elõ az atomfegyverek elterjedésének
megakadályozását. Az USA itt egy olyan dilemma elõtt
találja magát, amelyet mindmáig nem sikerült
megoldania. Az át nem engedés valóban egyetemes politikája
garanciákat kellene, hogy biztosítson az olyan országoknak,
amelyek nem próbálnak nukleárisan fegyverkezni. Ezeket
meg kellene védeni az olyan szomszédaiktól, akik viszont
annál inkább. Mégis kétséges marad,
hogy demokratikus kormányok készek volnának-e ilyen
garanciákat nyújtani, majdnem bizonyos, hogy az amerikai
kongresszus ilyesmibe nem egyezne bele, még a baráti országok
esetében sem. De az ilyen jellegû garanciák nélkül
a nem-terjesztés globális politikája nem több
politikai jelszónál.
Ebben a vonatkozásban az egyetlen gyakorlatilag megvalósítható
alternatíva a legfontosabb nukleáris hatalmaknak - az autoritárius
hatalmakat is beleértve - arra irányuló közös
erõfeszítése volna, hogy a tömegpusztító
fegyverek elterjedését megállítsák és
korlátozzák. De ez a nemzetközi politika alapelvei terén
a demokrácia mint alapelv feladását jelentené,
és helyette a hatalmi hierarchia elvének kényszerû
megerõsítését, egy olyan hierarchiáét,
amely nincs összhangban a demokrácia erõsítésére
való törekvéssel.
Gazdasági és társadalmi igazságosság
Amerika tartós gazdasági sikerei, a szovjet rendszer
összeomlása és a kommunizmus ezzel együtt járó
diszkreditálódása egy újfajta ortodoxiát
hívott életre. A szabad piac lett globális dogmává,
Milton Friedman és Friedrich Hayek pedig ennek prófétája.
A szabad piac és a demokrácia kölcsönviszonyát,
kölcsönös függését egymástól
ma magától értetõdõnek tekintik.
Mégis van ok az aggodalomra. Gondoljunk csak a távol-keleti
pénzügyi csõdre, a gazdasági stagnálás
jeleire, az egyre nagyobb munkanélküliségre Nyugat-Európában,
Oroszország és Ukrajna folytonos képtelenségére
a reformok végrehajtására. Már nem úgy
néz ki, mintha volnának egyetemes érvényû
receptek a sikeres gazdasági átalakulásra. És
az sem magától értetõdõ, hogy Lengyelország
vagy Észtország sikerei minden további nélkül
átvihetõk volnának más posztkommunista országokra,
amelyek egészen más feltételek között tevékenykednek,
és egészen más történelmi örökséget
hoznak magukkal.
Hasonlóképpen ma már az sem evidens, hogy
a demokratikus átalakulás az ázsiai országokban
a szabad piac keletkezésének köszönhetõ,
sem pedig az nem, hogy megfordítva, a demokráciák
megléte segítené a szabad piacot. Egy ilyen széjjelválasztás,
valamint piac és demokrácia ezt kísérõ
összeütközése számos távol-keleti állam
számára jelent növekvõ fenyegetést. Ezen
túlmenõen tudomásul kell venni azt a növekvõ
ellenérzést a világ számos területén,
amit az olyan intézmények, mint a Világbank és
a Nemzetközi Valutaalap vált ki azzal a restriktív szempontjával,
hogy csak egy teljességgel igazságos és stabil társadalmat
támogat, olyan társadalmat, amely nemcsak politikai síkon,
hanem társadalmi-gazdasági dimenzióiban is demokratikus.
Ugyanilyen kevéssé hagyható figyelmen kívül
az a tény, hogy a globális gazdasági növekedés
ellenére a szegénység relatív mértéke
világméretekben emelkedett. A Világbank vagy az Egyesült
Nemzetek statisztikái azt mutatják, hogy az elmúlt
30 év folyamán a világnépesség
abszolút szegénységben élõ részének
aránya nemcsak hogy nem csökkent, hanem nõtt. A továbbtartó
népességrobbanás, mindenekelõtt Ázsiában,
Afrikában és Latin-Amerikában növekvõ
aggodalomra ad alkalmat az érintett országok társadalmi-gazdasági
stabilitását illetõen, és szintén megrendíti
a demokrácia és a szabad piacgazdaság bensõ
összefüggésére vonatkozó elképzelést.
Kínától teljesen eltekintve: Ha egy kvázi-autoritárius
politikai rendszer fennmarad, miközben gazdaságilag tovább
növekszik, ez a Föld szegényebb régiói számára
a társadalmi fejlõdés alternatív modelljét
kínálja. A kínai modell a világ számos
részén, különösen az elszegényedett
vidékeken igazságosabbnak és ennyiben kedvezõbbnek
tûnik. És ami Indiát illeti, most még korai
volna megítélni, hogy az ott néhány évtizede
fennálló politikai demokráciához járul-e
egyszer egy társadalmilag igazságosabb és sikeresebb
gazdasági rendszer - feltéve, hogy ez a demokrácia
túléli az országban növekvõ belsõ
feszültségeket.
Összefoglalva: A világméretû szegénység
problémája egyre inkább kihívást jelenthet
a demokrácia és a szabad piacgazdaság közötti
kapcsolódásra nézve.
Tudomány és emberi identitás
Végül a közeljövõben egy harmadik kihívás
is áll a demokrácia elõtt, amely a legsúlyosabbnak
is bizonyulhat. Egy olyan korszakban élünk, amelyben a tudomány
eltolódik, és az ember külsõ valóság
feletti kontrolljának eszközébõl az ember belsõ
„valósága” meghódításának eszközévé
válik. Más szóval a tudomány többé
nem elégszik meg az emberi külvilág feletti ellenõrzéssel,
hanem az ember önnön manipulálásának küszöbéhez
érkezett. Mindeddig az emberiség története egyúttal
a külvilágról való tudás és a kontroll
folytonos növekedését is jelentette a mezõgazdasági
termelékenység fokozásától az ipari
forradalmon át a világûr kutatásáig.
De napjaink legjelentõsebb tudományos eredményei
arra vonatkoznak, amit belsõ valóságnak lehetne nevezni,
tehát azzal, aminek az ember lenni látszik, és ami
esetleg lehetne. A tudományok tárgyterületének
ehhez a drámai kiszélesítéséhez hatalmas
remények fûzõdnek. Az emberi várható
életkor kitolódott, egyre több betegséget sikerül
leküzdeni. De egyre inkább ébresztenek aggodalmat az
olyan újabb tudományos lehetõségek hosszú
távú következményei, mint az emberek klónozása,
az emberi intelligencia kiterjesztése és a mesterséges
intelligencia létrehozása - ha az olyan másodrangú
dolgoktól, mint az ember fizikai külseje, ezúttal eltekintünk.
Milyen módon juthatnak majd hozzá ezekhez a vívmányokhoz
az emberek a föld legkülönbözõbb részeibõl,
és a szociális létra legkülönbözõbb
fokairól? Ki fogja elsõként az elõnyöket
élvezni és milyen mértékben? Nem foglalja ez
magában az emberiség teljesen új és alapvetõ
felosztását olyanokra, akik a leginkább, és
olyanokra, akik a legkevésbé tudnak ebbõl hasznot
húzni? És vajon nem fog ez komoly politikai problémákat
elõidézni?
További, még inkább nyugtalanító
kérdések vetõdnek fel. Ki - és milyen alapon
- fog dönteni ezen rohamosan növekvõ tudományos
lehetõségeknek a hasznosítására vonatkozó
irányelvekrõl? Ki fogja meghatározni, milyen messzire
mehet el a tudomány az ember átalakításában,
külsõ megjelenése kontrollálásában
és korrigálásában valamint intelligenciája
növelésében? Ki fog dönteni kvázi mesterséges
emberi lények klónozás útján való
létrehozásáról? És lehet-e ilyen kérdéseket
demokratikus úton megoldani, elegendõ legitimációt
nyújt-e ehhez az egyszerû többség?
Már ma is intenzív, gyötrelmes vitákat
váltanak ki ezek a kérdések az Egyesült Államokban.
Egy idõ óta heves politikai konfliktusok zajlanak olyan témákról,
mint az abortusz-kérdés, ezek a konfliktusok erõszakos
formát is öltöttek, még terrorakciókhoz
is vezettek. E felbolydulás mögött az a filozófiai
kérdés húzódik meg, hogyan határozható
meg, mikor kezdõdik az emberi élet. És nem tarthat
soká, hogy az eutanázia-vita hasonló konfliktusokat
váltson ki: Akkor az lesz a kérdés, meddig kell a
társadalomnak egyre több improduktív, szociális
támogatásra szoruló idõs ember életét
meghosszabbítania. Lesznek olyan hangok, amelyek az eutanázia
mint szociálpolitikai intézkedés bevezetése
mellett szállnak síkra. Ez nyilvánvalóan nem
csak politikai és gazdasági vitákat provokál
majd, hanem mély és fájdalmas morális dilemmákat
is felvet. Ezeket az erkölcsi kérdéseket nem lesz könnyû
megoldani, és kétséges, hogy megoldásuk levezethetõ
volna a demokratikus eljárás folyamatából.
Minden vita a tudomány helyes felhasználásáról
az emberi élet alakításában - beleértve
a kezdetére és a végére és hamarosan
a mesterséges elõállítására vonatkozó
döntéseket is - elkerülhetetlenül erkölcsi elvekbe
ütközik. Ki lesz itt olyan helyzetben, hogy meghatározza,
mi a helytelen és mi a helyes? Egy demokratikus társadalomban
ki van abban a pozícióban, hogy etikai alapkérdésekben
lényegbevágó filozófiai ítéleteket
hozzon? Az ilyen kérdéseket annál is nehezebb lesz
megoldani, mivel a modern szekularizált társadalmak egyre
szkeptikusabban állnak szembe egy vallási iránymutatással.
Sajnos nincs alapunk azt feltételezni, hogy demokratikus döntések
ilyen ügyekben szükségképpen erkölcsileg helyesek
lennének. És mégis muszáj döntést
hozni, különben a tudományos folyamat önnön
dinamikája fogja diktálni a saját válaszát.
Ha így alakulna, az erkölcsi kérdéseket nem az
emberi ítélõképesség és érzékenység
alapján oldanák meg, hanem az emberi élet megváltoztatására,
manipulálására, sõt „teremtésére”
vonatkozó tudományos lehetõségek exponenciális
növekedésének puszta lendületébõl.
Röviden: egy magára hagyatkozó tudomány
dinamikája fenyegetõvé válhat a demokrácia
humanisztikus alapjaira: a személy érinthetetlenségének
tiszteletére nézve.
Agenda - Teendõk
Amerika számára, amely számos tekintetben az emberiség
társadalmi laboratóriuma, fontos megérteni, hogy történelmi
szerepe ma abban áll, hogy tudomásul vegyen egy átmeneti
funkciót. Amerikának kötelessége, hogy kialakítsa
az intézményes kereteket jelenlegi globális hegemóniájának
lépésrõl lépésre való, biztonságos
átadásához. Ez felelõsségteljes hatalommegosztást
és hatalomgyakorlást kíván meg egy rendezett
geopolitikai folyamatban.
Másodszor a szabad piacgazdaságnak, ha globálisan
sikeres akar lenni, az emberi dimenziók iránt is érdeklõdést
kell tanúsítania. Egy olyan világban, amely egyre
kevésbé türelmes a szociális egyenlõtlenséggel
és a világméretû szegénységgel
szemben, illik a gazdasági rendszernek - és kiváltképpen
a nemzetközi pénzügyi instanciáknak - a társadalmi
felelõsségérzet tekintetében érzékenységet
mutatnia. Ez a felelõsségtudat a gazdasági fejlõdésre
nézve éppolyan döntõ, mint a hatékonyság
és a teljesítmény.
Harmadszor roppant jelentõsége van annak, hogy
a tudomány az emberiség eszköze maradjon, ne kerekedjen
fölébe. Ahhoz, hogy eszköz legyen, közös értékek
kell, hogy mozgassák, amelyek alapján ki lehet jelölni
az emberi lényekkel való tudományos kísérletezés
irányát és határait egyaránt. Kétségkívül
ez a legnehezebb feladat.
Az eddigi megfontolások fényében korai volna
a demokrácia gyõzelmének örülni. Vitathatatlanul
legyõzte a 20. századot oly sokáig megbabonázó
utópikus bizonyosságokat. De azzal is tisztában kell
lennünk, hogy az új demokratikus konszenzus egy agnosztikus
relativizmus elõtt is megnyithatja az utat, amely általános
fogalmi zûrzavarhoz, társadalmi demoralizálódáshoz,
politikai fragmentálódáshoz és intellektuális
dezorientáltsághoz vezethet. A globális politikai
anarchia - Amerika stabilizáló hegemóniájának
pillanatnyilag az egyetlen alternatívája - ily módon
globális intellektuális anarchiával járhatna
együtt.
Bibliográfia
HOLMES, Stephen
„Orosz lecke”
LI 28
India
LI 28
BAUMANN, Zygmunt
LI 31
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu