„Volt egy ötletem mostanában, hogy az írókról
fényképeket csináltatni, s azokat árusítani.
Egy Rónai nevû fényképész, a fényképészek
egyesületének elnöke szorgalmasan járt feleségével
együtt a Nyugat-Estekre. Ezzel csináltattam. Eddig negyvenkét
írót fényképezett le. A képek nem jók.
Nem jelentékenyek. Nem elég mûvésziek. Túlzás
és erôszakosság. De nincs egy fényképész
sem, aki jobbat csinálna. Székely Aladár volt a mi
korunk fényképésze, a legnagyobb mûvészek
közül való e téren, de mint üzletember nem
hasznavehetô. Öreg és lassú és üzletileg
nem ügyes. Ez gyors és ügyes, de viszont nem elsôrangú
érték. Az egész magyar élet így van.
Tele vannak tehetséggel az embereink, de nem lehet velük hódító
hadjáratra menni. Mindenik félember” – emígy Móricz.
És tudta, mit beszél.
Ha végignézzük a Petôfi Irodalmi Múzeum
hosszú szünet után Juhász Gyulával épp
mostanában újraindított remek Fotótéka
sorozatát, amelynek köteteiben közreadatik egy-egy nevezetes
íróról készült minden fotográfia,
láthatjuk a különbséget. Székely és
Rónai között. Babits és József Attila között.
Ez a szegény Juhász Gyula például, mint egy
darab rongy, hever ott a fotókon, nem tudja öszszerakni magát.
A jó kisvárosi fotográfus mesterember, makói
Homonnai uram, valamelyest kifaragja fejét, de ez önmagában
kevéske ahhoz, hogy arccá legyen képzeleti panteonunkban.
Juhász Gyula inkább csak egy hiány, egzaltált,
szakálas hiány ott. Vagy Karinthy, vagy József Attila.
Persze ezeket a fejeket nem volt könnyû megformálni.
Ha erôvel nyúlt hozzá a fényképész,
expresszionista vagy kubista szoborrá váltak. Véletlen
– nem véletlen –, hogy igazán életteli fotó
mindkettejükrôl egy lényeglátó riportertôl,
Escher Károlytól maradt.
Móricz más. Ahogy Ady is, vagy régebben Jókai
is. Megrajzolták, megtervezték magukat. Nem csupán
tudták, kik ôk, meg is tudták mutatni. Ha fotográfia
készült róluk, a képet ôk uralták,
nem a képész uram. Nézzük Székely Aladár
híres Ady-fotóit. (Nézzük!) És nézzük
a többi híres Székely-képet, Babitsról,
Bródyról, Ignotusról, Kaffka Margitról, Kernstokról,
Rippl-Rónairól, vagy a fiatal Bartókról. Erôsen
egy kéz mûvei: a körvonalak szecessziós meghúzása,
a melankolikus fejbiccenések. Több van az arcvonásokban
a századelôbôl, mint személyiségbôl,
mûbôl. Adynál: a maga rettenetes akarnokságával
Ady szeme átfúrja az üveglemezt, keze maga köré
keretezi a képhatárokat.
Hát így. Írókról azóta is
készülnek arcképek. Székelyektôl és
Rónaiktól. Utóbbiaknak adottak a hagyományos
attribútumok. Az író keze. Íróasztalán.
Könyvön pihen. Vagy tollat fog. Az arcvonásokba szántva
a nemzet gondjai. Fáradt szemében megértés.
Mögötte a zsúfolt polcokon a világirodalom. Elmosódott
élességgel ablakon át a kertben árnyat vet
a babér.
Az illedelmes portré épül – hát – mibelôlünk:
látni akarjuk a fejet, amelybôl elénk terülnek
a sorok. Olyannak akarjuk látni. Belôlük: az örökkévalóságra
kancsalító bocsánatos hiúságukból.
És a fotográfusból: aki tudja, hogyan kell lehántani
a típusról a pillanatot.
Alkalmanként azonban – „esetleges és hiábavaló
pózokon” túl, a hasonlóságon is messze túl
– megérzi és megrajzolja a pillanat poétikáját.
Ezek a fényképeket aztán fontosak, igazak és
megnézhetetlenek.
Így válogattunk most is a fotográfiák közül,
a számunkra fontos sorokhoz tartozó arcok alkalmi panteonját
képezve. Arc + kép. Arc vagy kép? Eljátszottunk
ötletekkel: lehetne egyazon fej tíz fotóstól.
Egyazon negatív kockái egymás után: melyikbôl
lesz „a” kép. Egyazon íróról és fotóstól
idôben-térben távolabbi képek: ahogy az alkalmi
megbízásból barátság lesz, a barátságból
rögzítési kényszer – hogyan bírja ezt
az arc, gyötörtetése által miképpen lesz
meghatóan figurává, az én életem szereplôjévé
voltaképp.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta