ARC + KÉP
BOROS GYÖRGY, NAGY TAMÁS, SÍRÓ LAJOS, SOLTÉSZ ISTVÁN FOTÓI
Szökô. A történet
ekkor kezdôdött. A szökônapon, az 1996-os esztendôben.
Négy fiatal fotográfus hívott Nyíregyházára,
hogy közös kiállításukat nyitnám.
Futólag ismertem korábbról majd' mindegyiket. A szökônapra
idôzített, némiképp csoportalapító
kiállításuk anyaga meglehetôsen erôs volt:
próbáltam többet mondani a zenepavilon februári
didergô közönségének, mint az udvariasság
fecsegô szavait. S a nyitó utáni feszengést
oldani megállapodtunk a fotósokkal: majd leírva, máskor,
máshol többet.
Ez lenne az alkalom. Azóta
húztam az idôt. Egyre határozottabban tudva: fotográfusról
írni reménytelen vállalkozás. Okait bátortalanul
megfogalmaztam korábban. A mûvészeti írás
a mi hagyományunkban a teremtôerô sajátos pályájának
értelmezô krónikája. Az életmû
elemeinek keresése, személyes egészbe szervezôdésük...
Valahogy így. Fotográfusnak pedig - ebben az értelemben
- nincs életmûve. Az ikonográfia alig megkötötte
témák túlságosan erôsen jelenlévôk
a képeken. A stílus pedig némi mesterkéltség
révén képes egyénivé válni.
Ha mindez, téma és
mód, a képzômûvészet felé hajlik,
az írás mûfaja viszont adott, lásd fent. A kiállításra
szánt fotók ezen legutóbbi évtizedben egyre
inkább ezen utat választják: a mûvészetét.
Márpedig „a mûvészet - ahogy Joachim Schmid épp
itt, a Lettre-ben megfogalmazta - olyan, társadalmilag megtûrt
'szabad zóna', amely nem jelent veszélyt" (majd a maga keményen
német társadalomkritikájával politikai következmények
megfogalmazásával folytatja a szöveget. Ahogy valójában
nekem is ezzel kellene folytatnom:) hogyan lehet fotográfiát
mûvelni ma, itt, az összes meghatározó szakmai
és társadalmi körülményben megkavarodván.
Itt van ez a négy fotós
Nyíregyházán. (Pontosabban három - mert Síró
Lajos Tiszaújvárosban él. Pontosabban még három
- mert Soltész István egyre határozottabban fontolgatja,
hogy jobb lenne visszaköltöznie Tibolddarócra.) Egy vagy
két évtizede világos lett volna a helyzetük:
amatôrök. Kedvtelésbôl, a fénykép
örömeiért fotografálnak, s nem ebbôl élnek.
Részesei egy mozgalomnak - pontosabban kettônek -, klubba
szervezôdve (az egyik legerôsebb, Kenyeres Imrének,
majd Boros Györgynek hála, épp Nyíregyházán
mûködött), és veszekedve az útszéli
amatôr esztétikával. Kiállításokra
küldve, és röstelkedve az ott szereplô többiek
képei miatt. Hasonló gondolkodású máskéntlátókat
keresve, a Fiatal Mûvészek Klubjában, az Esztergomi
Fotóbiennálén, a Fotóstúdióban.
Csinálni, annak ellenére... Megélni valahogy, kicsit
távolabb, vagy a majdnem fotó mentén, és sötét
képeikkel részesei lenni a keskeny-felhôs 'szabad zónának'.
Most a helyzet - pláne Nyíregyházáról
nézvést - alig értelmezhetô. Az európai
és fôvárosi apróbb elmozdulások onnan
alig látszanak. Írás nincs. A képek pedig...
A képek között viszont mintha alig lenne különbség
Párizsban, a pesti Gromek/Bolt galériában vagy Nyíregyházán.
Kézmûvesség, a felület teljes uralma, filozofikus
telítettség, a meditáció témái,
átjárás a személyesen belátható
világképekbe... ilyesmi.
Ami a valódi különbség
- ez meg Pestrôl nézve érthetô nehezen -: az
átéltség.
Boros György (1958) az, aki
- talán életkorából adódik - a legtöbbet
megôrzött az „amatôr" magatartásból, azaz
a kedvtelésbôl, a megfigyelésbôl, a fényképezôgép
„klasszikus" használatából. Számára
van még jelentése a kamera alaptulajdonságának,
a kitüntetett pillanatnak. Max Weberrel: „Ez olyan, mintha az ember
egy gondolatot rögzítene, vagy egy tökéletes pillanatot
állítana meg, vagy egy tér testszerûvé
válásában mûködne közre, vagy levegôt
merevítene ki, vagy színes fényt formálna éjszakává."
Ez az „analóg photoshopja", amelybôl néhány
kockát közlünk, tele humorral és keserûséggel:
a helyzet értelmezhetetlenségének beismerése
- és a legjobb, ami ebbôl kihozható.
Nagy Tamás (1969), a legfiatalabb
négyük közül, aki nagyon is érti a jelen helyzet
érthetetlenségét. Olyan szélsôséges
- képben, eszközökben és hangsúlyokban -,
amennyire csak lehetséges ebben a képzômûvészet-típusú
fotóban. Féktelenül ura a kamerájának,
belôle bizonyosan profi lesz, a mai értelemben. S e mögött
fogalmazódik képfilozófiája is, talán
René Crevel mottójával: „A festészet nem fotográfia,
mondják a festôk. De a fotográfia sem fotográfia."
Síró Lajos (1964)
a fotográfiából tisztán képzômûvészetet
csinál: ugyanúgy kezeli a fotópapír finom szürke
tónusait, mint a kitörölt rézlemez árnyalatait
vagy a litókô alig-egyenetlen felületét. Szó
nincs kísérletrôl: sokáig mérlegel, s
képi kijelentéseit végleges érvényûnek
szánja.
Soltész István (1967)
- róla a legnehezebb írnom. Akkor, a Szökô kiállításnyitó
után egy pizzériában rossz pillanatok adódtak:
megpróbáltam megfogalmazni számára, hogy négyük
közül miért az ô képeivel vagyok némiképp
távolságtartó. Akkor magyarázkodtunk - mára
barátok lettünk, s nagyon is sok közöm van már
a képeihez. Annyira, hogy nem is tudom látni ôket.
A fotográfus fontosabbá vált.
Ebben a történetben
közben mindkettônknek egyre jelentôsebb lett egy harmadik
személy, szintén Soltész István, az édesapja,
aki 1983-ban halt meg Tibolddarócon, negyvenöt évesen.
Édesapja sokat fotózott, de nem volt fotográfus. Hogy
is lehetne ezt pontosabban megfogalmazni... Végezte a munkáját,
a kamera pedig mindig vele volt, hétköznapokon is, ünnepeken
is. Mellesleg? Nem, nem ez a jó szó rá. Talán
így: vele volt, mert képekben is megpróbálta
átélni az életét. Akár a legegyszerûbb
helyzeteket is. S maga sem volt tisztában vele, mit hozott létre:
életmûvet fotókból. Úgy, ahogy - így
kezdtem - ez nem is lehetséges. Nem elegendô az a válasz,
hogy szeme volt a képekhez, mint a legnagyobbaknak. A fényképezés
számára nem megörökítés volt, és
nem komponálás, hanem a megélés része.
Soltész István, a
fiatalabb, rendbetette apja képeit, kiállította azóta
Miskolcon és Pécsett, közben újra és újra
nézegeti a felvételeket. Azóta alig-alig fotóz:
inkább tépelôdik. Azt gondolja, hogy lehet jó
fényképeket csinálni (tudom: képes is rá),
de valahogy nem ez az értelmes kiindulópont. Azt gondolja,
ha sikerül megértenie apja képeit, akkor sikerül
megértenie valamit a fotográfia lényegébôl.
Így gondolom én is.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: lettre@c3.hu