Tárgyhûség, nyugati módra
A múzeumokban kiállított
tárgyak általában nem kiállításra
készültek, a múzeum tehát olyan képet
nyújt a világ mûvészetérôl és
használati tárgyairól, amely távolról
sem felel meg az alkotók szándékainak. A múzeumokban
folyó munkát (amelynek lényege a közvetítés)
ez a nyilvánvaló tény határozza meg, melyet
a szakembereknek állandóan szem elôtt kell tartaniuk,
még akkor is, ha a látogatók többsége
nincs ennek tudatában. Egy mûvészeti kiállítás
értelmezhetô úgy, mint a kurátor és a
mûvész(ek) tudtukon kívüli együttmûködése,
ahol az elôbbi jóval aktívabb és befolyásosabb
szerephez jut. A dolog iróniája, hogy a kurátor nevét
többnyire még csak fel sem tüntetik a kiállításon
található anyagokon (legfeljebb mint a katalógus összeállítóját),
s így a közönségben azt a hamis benyomást
keltik, hogy „Goyával", „Warhollal" vagy az „afrikai mûvészettel"
kerültek közvetlen kapcsolatba. A múzeumoknak szerintem
kötelességük, hogy tudassák a látogatókkal,
a kiállítás mely részét állította
össze a mûvész, és mely rész a kurátor
egyéni értelmezése. A két elem elkülönítése
gyakran persze nem könnyû, hiszen a kurátor értelmezése
részben megkérdôjelezhetetlen és ellenôrizhetetlen
kulturális – és egyéb – feltevésekre épül.
A mi újkori mûvészetünk,
vagyis a Nyugat mûvészete a 18. század vége
óta gyakorlatilag az egyetlen olyan mûvészet, amely
galériákban való kiállításra
(és nem galériák díszítésére)
készült. Tulajdonképpen a saját mûvészetünk
követelményeit vetítjük rá minden idôk
mûalkotásaira és más tárgyaira: a mûvészet
arra való, hogy szemléljék; értékét
elsôsorban vizuálisan érzékeljük. Mûvészeti
múzeumok rendszeresen állítanak ki reneszánsz
oltárokat vagy egyiptomi sírkamrák tárgyait
– nem beszélve az afrikai mûvészetrôl – anélkül,
hogy legalább a legalapvetôbb kérdéseket föltennék:
Vajon nyugati értelemben vett mûvészetrôl van-e
itt szó? Olyan emberek készítették-e ezeket,
akik megfelelnek a mi „mûvész" fogalmunknak? Ha nem, hogyan
jelezzük ezt, amikor mûvészeti múzeumban állítjuk
ki alkotásaikat?
Az afrikai mûvészet
kézenfekvô és különösen ékes
példája az egészen más célra készült
múzeumi tárgyak kiállításakor keletkezô
torzulásnak. Még nem elég régóta szerepel
a mûvészeti múzeumokban ahhoz, hogy jelenlétét
a közönség magától értetôdônek
tartsa. A látogató egyetlen dolgot egész biztosan
tud az afrikai mûvészetrôl: hogy nem múzeumoknak
készült. Az afrikai mûvészet ezért remek
tárgyként kínálkozik annak vizsgálatára,
hogyan tálalják – szebb kifejezéssel élve:
hogyan helyezik új kontextusba – a múzeumok a tárgyakat.
Én nem elméleti, hanem
gyakorlati múzeumi szakember vagyok. Szakmai életem nagy
részét kiállítás-szervezéssel
töltöttem: egy állandó és számos
idôszaki kiállítást hoztam létre. Mind
mûvészeti kiállítások voltak, konkrét
helyszínen konkrét tárgyakat állítottunk
ki, egy bizonyos város meghatározott közönségének,
meghatározott idôben. Mindegyiknek az afrikai mûvészet
volt a tárgya – egy olyan mûvészet, amelyet nem mindenki
fogad el automatikusan mint mûvészetet, s amely egy politikailag
korántsem semleges tájról származik. Míg
ezeket a kiállításokat szerveztem, megpróbáltam
figyelembe venni mindazt, amit a közönség tudott vagy
tudni vélt Afrikáról, és különféle
stratégiákat fejlesztettem ki, hogy megbirkózzam elvárásaikkal.
Talán elmondhatom, hogy e stratégiák elméletek
kialakításához vezettek.
A Nyugat kultúrája
kisajátítja magának az afrikai mûvészetet,
és olyan jelentéseket tulajdonít neki, amelyek nyomasztóan
nyugati elképzeléseken alapszanak. Tudjuk, hogy az a jelentés,
amelyet az otthonunkba és múzeumainkba csöppent tárgyaknak
tulajdonítunk, korántsem azonos készítôik
törekvésével. De talán mégsem ismerjük
eléggé eredeti jelentésüket és státusukat
(mûtárgy? kézmûvesmunka? szakrális tárgy?).
A Nyugat gyermeke gyakran túlságosan
is tisztában van azzal, hogy egyáltalán nem ismeri
az afrikai mûvészet eredeti kontextusát, s ezért
hajlamos e mûvészet szemmel látható értékeit
is figyelmen kívül hagyni. Pedig általában nem
riasztja el, hogy képtelenség
bármely
mûtárgyat
is az eredeti közönség szemével nézni, hát
még a mûvész szemével. A legtöbb mûvészet
eredeti kulturális kontextusa, különösen a vallási
ihletésû mûvészeté, elérhetetlen
távolságban van a mai múzeumlátogató
közönségtôl. Ha más nem, a hit és
a hódolat aurája legtöbbünknél hiányzik.
Csak a saját kultúránkban, a saját korunkban
lehetünk bennfentesek.
S ezért úgy érzem,
hogy egy kultúrával (és fôként egy nem
nyugati mûvészettel) foglalkozó múzeumnak nem
szabad olyan fensôbbséges hangot megütnie, amilyet gyakorta
hallunk nyugati mûvészetet és tudományt bemutató
múzeumokban. Túlontúl messze kerültünk az
eredeti tulajdonosok és alkotók hangjától,
túlságosan a saját kultúránk perspektívái
határoznak meg bennünket, s így nincs okunk azt remélni,
hogy – magasztos értelemben – hûek lehetünk a tárgyhoz.
Legfeljebb a magunk módján, ami gyakran azt jelenti, hogy
– mint Cole Porter hôsnôje – alig, vagy egyáltalán
nem vagyunk hûek hozzá. S ha igen, legfeljebb a saját
korunk módján.
A New York-i Afrikai Mûvészeti
Központban szervezett kiállításaimon megkíséreltem
– különféle módokon – „tárgyhûnek"
maradni. Mindegyik kiállítás lemondott a fensôbbséges
hangnemrôl; mindegyik más és más stratégia
segítségével igyekezett gyökeresen új
kontextusba helyezni az afrikai mûvészetet a nyugati múzeumokban.
Az egyik – „Az afrikai mûtárgyak gyûjtésének
mûvészete" – nyíltan foglalkozott a kiállítási
tárgyak kiválasztásával, és nemcsak
azokat a tárgyakat mutatta be, amelyekre a mûgyûjtô
büszke volt, hanem azokat is, amelyek fölött átsiklott
mint középszerû, átalakított, restaurált
vagy hamisított tárgyak fölött. A kiállítás
arra hívta meg a nézôt, hogy közelrôl szemlélje
a tárgyakat, és véleményt alkosson, mielôtt
elolvasná a feliratot, amelyen az én véleményem
állt. A feliratok személyes elképzelésekrôl
is árulkodtak, hangnemük inkább közvetlen volt,
mint didaktikus. E kiállítás szándéka
bevallottan a figyelmes szemlélôdés, s nem a mûértés
elôsegítése volt.
Két másik kiállítás
során azt a célt tûztem ki, hogy a látogató
megtanulja kritikus szemmel nézni az afrikai mûtárgyakat,
és tudatára ébredjen annak, hogy az afrikai mûvészetet
szemlélve valójában saját tükörképünkkel
találkozunk. Az elsô – „Perspektívák: az afrikai
mûvészet különféle szemszögekbôl"
– számba vette, hogy a Nyugat miképp vetíti ki Afrikára
saját igényeit és fantáziáit; a másiknak
„Mûtárgy/használati tárgy" volt a témája.
Mindkét kiállítás inkább az amerikaiakkal
foglalkozott, semmint az afrikaiakkal: az elsô kiállítás
témája a közönség, a másodiké
maga a múzeum volt.
A „Perspektívák" azt
vizsgálta, mi mindent képvisel számunkra az afrikai
mûvészet. Meghívtunk tíz különféle
álláspontot képviselô embert, hogy válasszanak
tárgyakat, és vitassák meg választási
szempontjaikat. A tíz kurátor között voltak amerikaiak
és afrikaiak is, valamennyiüknek volt köze az afrikai
mûvészethez, bár csak ketten voltak az afrikai mûvészet
diplomás szakértôi. A kiállítási
feliratokon a kurátorok szignált megjegyzései álltak.
Legtöbbjük erôsen személyes, vitatható állítás
volt, amellyel a látogató vagy egyetértett, vagy nem.
A vélemények skálája az afrikai mûvészet
következô értelmezési módjait tartalmazta:
nemzeti örökség; személyes örökség;
mûgyûjtemény tárgyai; mûvészettörténeti
vagy antropológiai tanulmányok része; a 20. századi
mûvészetre ható tényezô; forrás,
amelybôl a mûvészek különféle módokon
meríthetnek; élô vallási és politikai
meggyôzôdések kifejezése.
Egyéni szemléletük
és különbözôségeik ellenére valamennyi
kurátort foglalkoztatta mûélvezet és mûértés,
forma és jelentés dichotómiája; amit David
Rockefeller a mûvészi és a tudományos érzék
közötti különbségnek nevezett. Az interjúk
során ez a kérdés nyíltan nem merült föl,
bár a probléma újra és újra felbukkant.
Az antropológus Ivan Karp fogalmazta meg a legvilágosabban:
„Állandóan ingadozom az egyetemes esztétikai kritériumok
létezése mellett szóló érvek, és
a másik vélemény között, mely szerint csak
azoknak a szemszögébôl érthetünk meg igazán
egy tárgyat, akiknek eredetileg készült, tehát
az esztétikai szemlélet kulturálisan determinált."
Ezt a kérdést mindig figyelembe kell vennünk a Nyugat
kultúráján kívül esô mûvészetek
értékelésénél: Hogyan érthetjük
és értékelhetjük legitim módon egy olyan
civilizáció mûvészetét, melyet valójában
nem ismerünk eléggé? Gyanakszom, hogy látogatóink
többségét, ha kimondatlanul is, de nyugtalanítja
ez a kérdés.
A kurátorok közül
a mûvészeket foglalkoztatta a legkevésbé a tárgyak
kulturális kontextusa, kizárólag úgy közelítettek
hozzájuk, mint plasztikus formákhoz. Nancy Graves szerint:
„A mûvészetet intuitív módon kell befogadni.
Az ismeretszerzés fokozhatja élvezetünket, de egy tárgy
erôteljes hatása mindenki számára azonnal érzékelhetô."
Egy másik mûvész, Iba N'Diaye feljegyzéseiben
egyáltalán nem utal a tárgyak jelentésére,
viszont elmondja: úgy tanulta meg látni a tárgyakat,
hogy lerajzolta ôket. Romare Bearden szerint az ismeretek még
gátolhatják is a megfigyelést: „Le kellett tennem
a könyveket, s ahelyett arra figyelni, milyen érzéseket
kelt bennem a tárgy. A könyvek néha egyenesen akadályoztak."
Az író James Baldwin szerint az egyetlen út a megértéshez
a közvetlen tapasztalás. „Kíváncsi vagy rá?"
– kérdi. – „Akkor engedd, hogy hasson rád. Közvetítôktôl
semmit sem tudsz meg róla." S még hozzáteszi: „Él
ez a furcsa nyugati dichotómia, a tartalom és a forma dichotómiája.
Pedig valójában a forma maga a tartalom." Baldwin ebben egyetért
az afrikai szobrász-jós Lela Kouakouval, aki tagadja a kettô
közötti különbséget.
William Rubin, a modernista mûvészettörténész
szerint tartalom és forma csupán elméletileg különböztethetô
meg, hiszen sem a kulturális kontextus megértése,
sem az egyéni mûélvezet nem képzelhetô
el vegytiszta tapasztalatként. „Nem választhatunk az eredeti
összefüggésbe helyezés (ami mitikus törekvés)
és a tisztán esztétikai befogadás (ki tudja,
mi az?) között. A mûvészi alkotásokra nem
a reakciók egy meghatározott készletével válaszolunk,
amelyek esztétikai reakcióként különíthetôk
el, hanem egész emberi valónkkal." Dr. Ekpo Eyo nigériai
archeológus még messzebbre megy, amikor azt állítja,
hogy a tudományos kutatás és az – alapvetôen
érzelmi jellegû – esztétikai reakció együttesen
vezet a mûalkotás megértéséhez. Régészeti
tárgyakkal kapcsolatos személyes tapasztalatairól
így ír: „Minél tovább néztem és
tanulmányoztam ôket, annál jobban értékeltem
a szépségüket – sokkal inkább, mint azokat az
ismereteket, amelyeket a származási helyükrôl
nyújtottak. Gyönyörûek voltak! Ahogy tapogattam
ôket, és egyre több feljegyzést készítettem
róluk, egyre jobban ragaszkodtam hozzájuk. Olyan ez, mint
a gyermekszülés: miközben az ember folyton a kisbabáját
nézegeti, egy csomó olyan dolgot fedez fel rajta, amit kezdetben
észre se vett. Szinte akkor nyílt ki a szemem."
A „Mûtárgy/használati
tárgy" címû kiállítás témája
a múzeum volt. Ez a kiállítás sem az afrikai
mûvészetrôl vagy Afrikáról szólt,
még csak nem is igazán a mûvészetrôl.
Valódi témája az észlelés és
a múzeum-élmény volt; az, hogy Nyugaton hogyan osztályoztak
és állítottak ki afrikai tárgyakat a múlt
században. Egyes tárgyakat mûalkotásnak, másokat
használati tárgyaknak tekintünk, ám ezek a kategóriák
nem felelnek meg az afrikai szemléletnek, és az idôk
során meg is változtak. A kiállítás
bemutatta, hogyan tekintünk az afrikai tárgyakra (szó
szerint és képletesen), és rávilágított,
hogy Afrikáról és az afrikai mûvészetrôl
alkotott képzeteinket saját kultúránk határozza
meg.
A kiállítás
az egyes tárgyakon és kiállítási stílusokon
keresztül közelítette meg az észlelés problémáját.
Mivel egy tárgy elhelyezése is hozzájárul ahhoz,
hogy a nézô mûalkotásként szemlélje,
úgy állítottuk ki a mûtárgyakat és
az egyéb tárgyakat, hogy a nézônek ez szöget
üssön a fejében, és hogy a berendezés trükkje
leleplezôdjék. Egy zairei vadászháló
volt az egyik esztétikailag nem értékelhetô,
jelentéstartalommal nem rendelkezô tárgy – amely azonban
a megtévesztésig hasonlított egyes kortárs
mûvészeti alkotásokra –, amelyet ünnepélyes
fényárban, emelvényen állítottunk ki.
(Egy váratlan reakcióból kiderült, hogy a trükk
sikerült: több mûgyûjtô érdeklôdött
nálam, meg több afrikai mûtárgykereskedônél,
hogy honnan szerezhetnének egy ilyen csodálatos hálót.)
Ennek fonákjaként néhány különösen
remek afrikai szobrocskát a természettudományi múzeumok
stílusában állítottunk ki: egy vitrint teleraktunk
esztétikailag érdektelen tárgyakkal, rengeteg szöveggel
és képpel, a szobrocskákat pedig találomra
közéjük helyeztük, így az egész egy
„antropológiai tapéta" benyomását keltette.
Ebben a meglehetôsen vegyes gyûjteményben szinte lehetetlen
volt a szobrokat kiváló mûalkotásokként
szemlélni, pedig tökéletesen szem elôtt voltak.
A politikusabb alkatú látogatókat
általában érdekli, hogy milyen értéket
képviselnek és kinek a tulajdonában vannak a múzeumban
látható tárgyak, hogyan kerültek a múzeumba,
ki fizette a kiállítást, kié a haszon. S ezek
számtalan kényes kérdés közül csupán
a legkézenfekvôbbek. A múzeum – kimondva, egy oktatási
program részeként; de kimondatlanul, szinte tudattalanul
is – erôs politikai töltésû értékrendszert
sugall, amely nemcsak a bemutatás stílusában, hanem
mûködésének millió kis részletében
is kifejezésre jut. A múzeum homlokzatán díszelgô
hatalmas feliratok már akkor megmondják a látogatónak,
mit kell látnia, mikor még be se tette az épületbe
a lábát. A múzeum értéket közvetít
– azzal, hogy milyen típusú programokat választ, milyen
közönséghez szól, hány embert foglalkoztat,
mekkora a munkatársak beleszólási joga, mely tárgyakat
vesz meg, konkrétabban pedig azzal, hogy melyik kiállítást
hol helyezi el, valamint a világítás és a feliratok
finom trükkjeivel. Ezek egyáltalán nem semleges dolgok;
s egyik sem nyilvánvaló. Mind arról árulkodik
a közönségnek, mit gondoljanak azon túl, amit a
múzeum látszólag tanít.
A tárgyak eredeti helyükrôl
való elmozdítása és múzeumba hurcolása
régi nyugati hagyomány. A múzeumlátogatók
nagy része mindent ott akar látni a múzeumban, sírkamrától
oltárig, cipôtôl ingaóráig; s mivel nemigen
rendelkezik elôzetes tapasztalatokkal arról, hogyan festenek
ezek a tárgyak eredeti környezetükben, nincs és
nem is lehet tudatában, hogy maga a múzeum is erôsen
hat a szemléletére.
Hogy a múzeum új kontextusba
helyezi és értelmezi a tárgyakat – adott tény,
nem szorul magyarázkodásra. Ám kötelessége
nyíltan vállalni a nagyfokú szubjektivitást,
ami szintén adott tény. Fontos, hogy a múzeumi szakemberek
tudják, mit csinálnak és miért, és tájékoztassák
a közönséget, hogy amit látnak, az nem „magáért
beszél": hús-vér kiállítás-szervezôk
ízlése, érdeklôdése, politikai meggyôzôdése
és ismeretanyaga alakította egy adott pillanatban. A közönségnek
tudtára kell adni, hogy a múzeum nem valamiféle hatalmas
keret, amelyen keresztül a világ mûvészete és
kultúrája szemünk elé tárul, hanem sokkal
inkább egy erôsen fókuszált lencse, ami csak
egy bizonyos szempontot nyújt a látogatónak. S nem
is lehetne más.