A GEOPOLITIKÁTÓL A METROPOLITIKÁIG
Az Európai Közösségen
belül a nemzetállami keretek fokozatos meghaladása visszaállítja
a Város primátusát. A távoli, anoim államigazgatási
struktúrához képest felértékelôdik
a perszonalizált helyi döntéshozók – a polgármester
vagy prefektus – szerepe, a decentralizáció helyreállítja
az „írástudók", a költôk, filozófusok,
illetve a sajtószakemberek, az újságírók,
a tömegkommunikáció és az egyéb információs
apparátusok munkatársainak kulturális fontosságát.
Amikor manapság a Városnak
a történelem elsô vonalába való visszatérésérôl,
vagyis a politika valamiféle urbanizációjáról
beszélünk, fontosnak látszik, hogy világosan
meghatározzuk ennek az új „Városnak" a jellegét:
vajon ugyanarról a lakott területi egységrôl van-e
szó, mely a görög filozófiának és
a gazdaságpolitikának volt hajdan szülôhelye?
Nyilvánvalóan nem. A szóban forgó „urbanizáció"
nem csak a nagy népsûrûségû metropoliszok
valós terének kérdését veti fel, hanem
idetartozik az idô, az új telekommunikációs
eszközök valós (kapcsolási) idejének problémája
is. Az adott körzeteken belüli azonnali kommunikáció
már korábban létezô lehetôségét
most egy médiatikus hozzáférhetôség váltja
fel, s mindez a most zajló – a múlt század közlekedési
forradalmának betetôzését jelentô – kommunikációs
forradalom eredményeinek köszönhetô.
A hajdani városi társadalmak
színpadát jelentô, a tér és az idô
egységét biztosító közterek fontossága
immár másodlagos a tömegkommunikáció által
közvetített (köz)képek jelentôségéhez
képest. Nem csak a tévéhíradó képeirôl,
hanem általában a „tévés munkáról"
van itt szó, a kommunikáció egyre inkább felgyorsuló
egységesülésérôl, mely az egymással
állandó kapcsolatban álló multimédia-hálózatok
fejlôdésének következménye.
Mindebbôl tehát levonhatjuk
azt a következtetést, hogy a nemzeti határok e század
végi elhalványulása együtt jár azoknak
a távolságoknak és idôintervallumoknak a megszûnésével,
melyek régebben földrajzilag választották el
egymástól a Nemzetek Európájának" népeit,
továbbá, hogy a Város, a most létesülô
Nagyváros már sokkal kevésbé topikus, kevésbé
gyökerezik közvetlen környezetében, sokkal inkább
„teletopikus", vagyis egy szélesebb extra-territorális egységbe
ágyazódik, tehát a „centrum" és a „periféria"
fogalma lassanként elveszti geopolitikai jelentését.
***
A hamarosan létrejövô
európai metavárosok, az egymással állandó
kapcsolatban álló „város-csoportok" kialakulását
szemlélve könnyen beláthatjuk, hogy e városok
belsô békéje és hétköznapi életet
javarészt a média-szakemberek és az egyéb információ-szolgáltatók
emberi kvalitásainak függvénye.
Vajon folytatódik-e a közösségek
mindinkább általánossá váló,
veszélyes következményekkel fenyegetô passzivitásba
süllyedése? Továbbá fokozódik-e a legfontosabb
információs eszköz, a tévéképernyô
elôtt üldögélô elszigetelt egyének
társadalmi és viselkedésbeli elsatnyulása,
amint azt a mostani tendencia mutatja? Vagy éppen ellenkezôleg,
a kulturális vitalitás valamiféle feltámadásának
leszünk majd tanúi?
E tekintetben azoknak a szerepe
lesz meghatározó, akiket általában „értelmiségieknek"
szoktak nevezni. Vajon tudnak-e majd eredményesen harcolni a médiatikus
néptribunusok, a gondolat nélküli társadalom
organizátorai ellen vagy kudarcot vallanak, s képtelenek
lesznek ellenállni a környezô konformizmus csábításának
és a gazdasági nyomásnak? Megszületik-e végre
a technika valódi kritikája, felelôsségre vonják-e
végre a médiákat azokért a „túlzásokért",
melyekkel súlyosan veszélyeztetik az európai demokráciát,
mint például mostanában láthatjuk azt Jugoszlávia
utódállamaiban? * Vagy az értelmiség is a mentalitásunkat
kondicionáló, villámgyors telekommunikációs
eszközök zsarnokságának kiszolgálójává
züllik? Számtalan megválaszol(hat)atlan kérdés.
„A költô feladata prófétai feladat – írta
Kafka –, a megfelelô szó utat mutat, a nem megfelelô
rossz útra csábít."
***
Ne feledkezzünk meg arról,
hogy bár a Világ szüli az Idôt, de az Idô
rendezi be azt. A technológiai fejlôdés már
régóta együtt jár számos, a Város
lakóira rákényszerített közeliségi
törvénnyel: a hajdani egymással szemben lakást
például felváltotta az ajtók egymásmellettisége.
A mechanikus közeliség a tömegközlekedés fejlôdésének
eredménye. Végül az elektro-magnetikus közeliség
az elektronikának és az informatikának köszönhetô.
A „közeliség" minden
struktúraváltása a város fokozatos átalakulását
eredményezte. A változás kezdetben a pályaudvarokra
és a repülôterekre koncentrálódott, végül
jöttek a tévéképernyôk, a távközlés
e termináljai, melyek a képek és az üzenetek
hordozóivá lettek és ami még fontosabb, lehetôvé
tették a távolból való jelenlétet –
a tévéképernyô elôtt való jelenlét
által. Ám míg a mechanikus eszközök – vonatok,
hajók, autók, repülôk – sebessége mindig
relatív, a kilóméter/órás tér-idô-egységben
definiálható maradt, a mai telekommunikációs
eszközök az elektro-magnetikus hullámok abszolút
sebességének kihasználásával túllépnek
ezeken a korlátokon. Vajon milyen hatással lesz az idôbeli
korlátok megszûnése a tudás átadásának
folyamatára, a látás és hallás „mûvészetére"
vagy általában a pillanatnyi valóság megértésére?
Lehet, hogy végleg le kell majd mondanunk az efféle korlátlanságról?
***
Azt hiszem, több mint valószínû,
hogy az egyetemek Európában mostanság megfigyelhetô
válsága javarészt abból a ténybôl
következik, hogy a kommunikációs kapacitás immár
meghaladja a néma olvasás sebességét. Az egyetemek,
melyeket hajdan a könyvekre alapoztak, nem remélhetik, hogy
gyorsan sikerülhet átállniuka logicielre, illetve a
felhalmozott kulturális tudásanyag hálózatba
állítására, hiszen e tudásanyag nagy
része nem illeszthetô be a villámgyors, gondolkodási
idôt nem igénylô számítógép-rendszerekbe.
Az efféle próbálkozások,
éppen úgy, mint a politikai közvélemény-kutatásokkal
kapcsolatos visszaélések, összezavarják a társadalmat
és a kultúrát, s ez azzal a veszéllyel jár,
hogy holnapra eljuthatunk a katód-demokráciához, amikor
is képernyôhöz csatlakoztatható mágneskártyákkal
fogunk szavazni ahelyett, hogy személyesen járulnánk
az urnák elé. Józan ésszel nem törôdhetünk
bele abba, hogy a tudás információként való
telekommunikációs szétosztásának következményeként
az egyetemekrôl eltûnjön a kollegalitás, hogy folytatódjon
az egyetemek hanyatlása.
Ma már világosabban
látjuk, hogy a kortárs filozófia feladata abban áll,
hogy válaszokat találjon a temporalitás új
redszerébôl fakadó kérdésekre, hiszen
ha az európai kontinensen a kommunikációs idô
szinte nullára csökken, az az évszázadok alatt
felhalmozott tudásanyag pusztulását eredményezheti.
Úgy tûnik nekem, hogy
a ma gondolkodójának vagy várostervezôjének
a legfôbb feladata az lenne, hogy ha a teret nem is, de legalább
az idôt visszaszerezze számunkra, hogy legalább egy
kis gondolkodási idôt biztosítson nekünk, amikor
az szükséges, hogy kitágítsa a perspektívákat,
melyek a képernyôkön és a „teletechnológusok"
kontroll-monitorain láthatatlanok maradnak, hogy visszaállítsa
az érzékelés immár szinte teljesen eltûnt
mélységét és minden egyéb dimenzióját.
A természeti környezet
szennyezése mellett ma már egy másik veszély
is fenyeget minket: a természetes kiterjedések, a távolságok
és az idôintervallumok hirtelen degradálódása,
vagyis azoknak a tényezôknek az eltûnése, melyek
tegnapi világunk terét és közösségeink
hétköznapi életét meghatározták.
Hogyan is ne rettegnénk a nyugati társadalmi fejlôdés
zsákutcába jutásától, amikor azt látjuk,
hogy képtelenek vagyunk válaszokat kitalálni a „redukcionizmus"
kihívásaira? Fôleg, hogy ez a „redukcionizmus" nem
csupán kontinensünk térbeli kiterjedésére
vonatkozik, hanem sokkal inkább az intelligencia kiterjedésére,
a tudás megszerzésének idôszükségletére.
„Élni annyit jelent, hogy
saját dimenzióink vakítanak el minket" – írta
Cioran. Reménykedjünk tehát, hogy az új kommunikációs
és telekommunikációs technikák eluralkodásának
nem az lesz az eredménye, hogy a hajdani Európa maradék
kiterjedései is eltûnnek, mert ha mégis így
lesz, végzetes zûrzavar keletkezik a „közel" és
„távol", a jelen és jövô fogalmai körül
az audiovizuális képeknek köszönhetô úgynevezett
azonnali memória használata során, hiszen e képek
nem pusztán konkrét és explicit információt
tartalmaznak, hanem egy implicit üzenet, a tények valamiféle
indirekt magyarázatát is, vagyis e képek manipulálják
a közvéleményt, s képesek teljesen megtéveszteni
minket.
***
Az európai nemzetek történelmének
geopolitikai korszaka után, amikor az élelmiszertermelô
parasztság élete és munkája még szoros
kapcsolatban állt a városfejlôdéssel, mára
beköszöntött a metropolitikai korszak, melyet a falusi „hátország"
jelentôségének csökkenése és a Város
primátusa jellemez.
Vége a múlt évszázadokat
végigkísérô város-falu szembenállásának,
megjelentek a szuper-metropoliszok, melyektôl azt várják,
hogy képesek lesznek majd szabályozni az egész kontinens
lakosságának gazdasági és társadalmi
életét. A nagyvárosi szuperkoncentrációval
kapcsolatos illuzórikus reményeket a valós idô
urbanizációja táplálja, hiszen az európai
földrajz tegnap még létezô valós tere,
kiterjedése immár szinte teljesen eltûnt. Tehát
a környezet abszolút kontrolljának privilégiumával
bíró metropoliszok feladata lenne ezentúl a parlagon
hagyott földek kezelése. Világos, hogy a memória
elvesztése nem csupán az irodalmi vagy mûvészeti
„kultúrát" fenyegeti. A „mezôgazdaság" hanyatlása
együtt jár a helyek, a tér, az élettér
elvesztésével, hiszen az új kommunikációs
sebesség az idôt és a kiterjedést egyaránt
megszünteti.
***
Ha az idô pénz, a sebesség
pedig hatalom, az abszolút sebesség pedig abszolút
hatalom, egy új zsarnokság veszélye fenyeget minket.
A tömegkommunikációs eszközök valós
idejének zsarnoksága komoly veszélyt jelent a demokráciára
abban az értelemben, hogy diszkreditálja a közvetlen
környezet, a lakónegyedek konjunktív közeliségét,
s helyébe az alapjában véve „autokratikus" – hiszen
immár „isteni" attribútumokkal (mindenütt jelenvalóság,
azonnali hatékonyság és „mindentlátás")
rendelkezô – tömegkommunikáció diszjunktív,
médiatikus közeliségét állítja.
* A tömegkommunikációnak az ex-Jugoszláviában folyó polgárháborúban játszott bûnös szerepére az ENSZ Emberi Jogi Bizottsága is rávilágított, s megerôsítették ezt más szemtanúk is, mint például Nénad Pejic, a szarajevói televízió volt programigazgatója: „Az ex-Jugoszláviában folyó háború a médiák nélkül elképzelhetetlen lenne."
Észrevételeit, megjegyzéseit
kérjük küldje el a következõ címre:
lettre@c3.hu