Minden város másról nevezetes: Halikarnasszosz
az ókori világ hét csodájának egyikeként
emlékezetes, Las Vegast csillogó éjszakai fényeivel
azonosítjuk, Kijev virágba borult fákat juttat az
eszünkbe, s végül vannak olyan városok is, amelyek
emlékét valamilyen formában a tükrözô,
csobogó, hûsítô víz idézi. A víz
keresztülszelheti a várost, jelezheti a határát,
lehet a központjában, de feltûnhet a város legkülönbözôbb
területein szétszórtan is tóként, csatornaként,
lehet kutak vagy medencék rendszere, minden víz másként
él és más szerepet tölt be a városban.
Régen elôdeinket még racionális szempontok
kényszerítették a vízhez: a nomádokat
az ivóvíz ritkasága az oázisok mellé,
a letelepedô földmûvelôket az öntözés
lehetôsége folyók és delták árterületeinek
közelébe, majd a hajóra szálló utódokat
a gyors meggazdagodás vágya, a szállítás,
a csere, a hódítás kalandja tengerek partjára.
Idôvel a természet térbeli adottságaitól
függetlenedô ember stratégiát változtatott,
nem a vízhez járult, hanem a vizet hozta a maga közelébe:
aquaductokat emelt, csatornázott, csövekbe kényszerítette
a vizet.
Napjainkban a szigorúan racionális szempontok mellé
újak sorakoztak, kiszélesedett a víz rendeltetése,
a legkülönbözôbb formákban és célból
bukkant elô a településeken: szökôvízként,
hogy tereket szépítsen; ivókútból csörgedezve,
hogy üdítsen; utcai vízcsapból kiengedve, hogy
tüzet oltson; járda menti vájatokban, hogy az úttestet
mossa Párizsban; tûzcsapokból kispriccelve, hogy forró
nyári napokon hûsítsen New Yorkban; vagy utcák
fölé emelt kígyózó csômeander vezetékekben
Berlinben, hogy vízzel lássák el az építkezôket.
Ma már az embernek esztétikai élvezetet és
egyéb örömöt szerzô víz ugyanolyan racionalitás
lett, mint a régi, elsôdleges igényeket kielégítô.
Ott is megjelent, ahol a maga természetes módján,
maga ásta medrében nem lett volna jelen.
A víz szimbolikája
Azok a lakók, akiknek városa valamilyen formában
vízhez kapcsolódik, városukra emlékezve gyakran
idézik a város vízi jelenségeit vagy a vízpartot.
Marseille-t vagy Odesz-
szát együtt látjuk a tengerhez leereszkedô
lépcsôsorral, San Franciscót a dombhullámtetôkrôl
látható tengerrel és öböllel. Amszterdamra
gondolva a vízi körutak, Chicago esetében a tóparti
látvány, Bangkok esetében a vízi házak
képe jelenik meg elôttünk, míg Rotterdamról
a kikötôk, Brüsszelrôl a pisilô kisfiú
szobra, Koppenhágáról a szirén jut az eszünkbe.
Bár a víz – Velencét és Stockholmot is beleértve
– a valóságban a település felszínének
csak a kisebbik hányadát borítja be, százalékos
arányát mégis messze felülmúlva uralja
a városról alkotott képzeteket.
A víz már anyagában is sajátos, s a földtôl
eltérô minôsége révén is metaforák
és szimbólumok forrása. A szolid földdel szemben
cseppfolyós, bár alakját és halmazállapotát
szüntelenül változtatja, anyagában mégis
azonos. A merev épületektôl eltérôen könnyen
szétválasztható, majd tovasodródva, újraegyesülve
megint folytonos. A víz kontrasztjai révén különös.
Átlátszó, miközben mélységével
arányosan saját anyagát is egyre inkább láttatja;
visszaveri a fényt, miközben azt is látjuk, ami benne
van; belenézve meglátjuk magunkat, kívülrôl
szemlélve is benne vagyunk. Vizében elmerülve körülöleli
testünket, elringat, arcunkon végigfolyva simogat; nem mi a
vizet, az tapogat ki bennünket. Egy-egy cseppje is képviseli
az egészet, a csermelybôl, szökôkútból
szétspriccelô vízcseppek ugyanúgy megtörik
a fényt, hûsítenek, csobognak, dúsítják
és üdítik a levegôt, mint a teljes együttes.
A víz minden esetben, minden formájában összetett,
a sima felszínû vízben is vibrálnak a részletek.
A lassú folyású folyónak is van taraja, a kis
csermely teteje fricskákkal teli, a végtelen tenger hullámai
és különösen a szökôár a partnál
robban, a felcsapó tengerár szembesít a monumentálissal.
A víz különös vonzóerejérôl
szól a vallás, a mitológia, a népmese. Éden
kertjének négy folyója, az özönvíz,
a Mózest mentô folyó, a Vörös-tengeren való
átkelés, Jónás a cetben, vagy mint a megtisztulás
jelképe, a vízre való utalás ezer formában
jelenik meg a tórában és a Bibliában. A víz
más népeknél, más vallásokban is része
a rítusnak, mint a mohamedánoknál a dzsámiba
lépés elôtt a lábmosás, a szenteltvíz
a névadásnál, a rituális fürdés,
a vízben való elmerülés Fekete-Afrikában.
A tiszta vízhez a megtisztulás tartozik. Már Homérosz
leírja a vízzel kapcsolatos rituális szertartást
az Iliász-ban, ahogy a görögök jobb kezüket
a medence vizébe merítették templomba lépés,
áldozathozatal elôtt. Ahogy valamikor a Jordán-folyóban,
ma is a Gangesz vizében megmerülve keresik a hívôk
az öröklétet, az örök üdvösséget,
a bûnöktôl való megtisztulást vagy a testi
gyógyulást.
A víz felszíne széttöredezik, tükre megmásítja a valóságot, felszínén egy ismeretlen világ vízióját fedezzük fel. Mélysége vonz, a halálról beszél, benne elmerülve újjászületünk, egyszerre tavasz és elmúlás, az élet forrása és az örök nyugalom. A víz tükre félrerajzolt vonalaival, mélyébe rejtett, homályos foltjaival provokálja a képzeletet. A görög mitológia szépséges Narkisszosza egy forrás vizébe pillantva saját tükörképébe lett szerelmes: ez volt Nemeszisz büntetése, amiért az ifjú elutasította Ekhó és más hegyi és vízi nimfák szerelmét. A népmesében a falusi kislány tóba nézve akarja jövôjét megtudni. János vitéz a tótól – „melyben az élet vize árad” – reméli, hogy a beledobott virágszál varázslatára visszaadja „szép szerelmes Iluská”-ját. Más történetekben a szirének, mint Lorelei, a teuton legenda sellôje énekével csábítja halálba a tengerészeket. A jövôt megmutató, halált okozó, csodateremtô víz átminôsíti a dolgokat. Beletekintve azt reméljük, hogy vágyainkat viszontlátjuk a vízi képben. A vízhez minden esetben valamilyen nagy titok fûzôdik.
A víz tükre a valóság helyett, az átalakított
képben valami olyasmit sejtet, amit nélküle nem látnánk.
A környezetét visszatükrözô vízi kép
felbontja a teret. A perspektivikus látvány helyett a saját
és a visszatükrözött képek egymás mögötti
többsíkúságában az ismert dolgok elvesztik
megszokott helyüket. A harmadik dimenzió mellé beúszik
az illuzórikus. A megmásított valóságot
látva az emberi képzelôerô elkalandozik, s a
kép más lesz attól is, amit beleképzelünk.
A prózai szárazfölddel szemben a „földöntúli”
víz költôi.
A városi vizek, tavak, kutak, folyók is költôiek,
mert a visszatükrözô víz felszíne nem egyszerûen
ismétel, benne az átalakított homlokzat, fasor, partfal
jelenik meg feje tetejére állított, eltorzított,
átszínezett formában. E kettôzéstôl
a víz is, a környezet is gyarapszik, ahogy az eredeti környezetet
képmásában megnyújtva, a homlokzatokat összetörve,
a maga megrezzenô felszínén felaprózva, egy
új víziónak megfelelôen újra összerakja.
A víz mint tükör egyszerre saját maga és
más, környezetét megmutatva és megmásítva
válik egyedi, városi szépségek forrásává.
De nemcsak látszik és nemcsak látszat, hanem láttat
is, lehetôvé teszi, hogy a mögötte levôt is
lássuk. Nem takar el épületeket, nem iktat ki látványokat
a távolabb fekvô panorámából. Egyszerre
lehet látni és fölötte ellátni. Ritka városképet
formáló tulajdonsága, hogy úgy ad hozzá
a meglévôhöz, hogy nem vesz el belôle semmit.
A város vizei attól is jelentôsek, amit tagadnak,
ott jelennek meg, ahol megszakad a városi tömegek folytonossága.
A város házrengetegében törést okozva
az épületek között széles ûrt, hiányt
teremtenek. Napjaink városait, fejlôdésük mai
trendjét egyre inkább a városi folytonosság
megszakítása, a hiány kezdi jellemezni: a szétszórt
magánházak közötti üres területek, a
lebontott házak helyébe került, kiszélesített
autópályák, a föld alá süllyesztett
közlekedés, közmûhálózat, a láthatatlan
légi utak, a kommunikáció virtuális vonalai.
Ellentmondásos a fejlôdés: míg a belváros
a magasságkorlátozások ellenére is továbbzsúfolódik,
addig a városmagtól távolodva az épülettömegekkel
szemben a hiány, a nem látható, a nem megfogható
jelentôsége szüntelenül nô. A vízzel
kapcsolatos hiány viszont minden esetben többlet.
A víz okozta szünet azonban nem egyedül a tömeglátvány
hiányából adódik, ahol megjelenik, ott a város
megszokott zaja is elmarad vagy legalábbis alábbhagy. Vízközelben
a csend megakasztja a város zaját, s a víz csobogása
jobban lesz hallható. A víz más szempontból
is barikád, ahol gyalogos és jármû elakad, ahol
az újabb hiány útváltoztatásra kényszerít.
Egyesek hidat keresnek, mások közlekedési eszközt
váltva vízre szállnak. Megváltozik az ember
kinetikai élménye.
A víz városkaraktert formáló képessége
nem egyszerûen a hiányból, az épületek
közötti üres térbôl adódik. A víz
a szárazföldnek nem egyszerûen ellentettje, de kiegészítô
párja is. A víz a természetet képviseli – még
gátak közé, medencébe szorítva is – az
ember teremtette mûvivel szemben. A városok magasba emelkedô
építményeivel ellentétben a víz elterülve,
néhány kivételtôl eltekintve vízszintesen
hívja fel magára a figyelmet. Másrészt a mozdulatlan
épületekkel szemben a víz minden részlete szüntelenül
változik, még az állóvíz is hullámzik.
Színe is folytonosan más, habja, taraja, szennye, mélysége,
tükre szüntelenül újraszínezi. Mint tagadás,
mint környezetétôl eltérô lesz egyedi.
Nemcsak a víz módosul a környezettôl, fordítva
is áll a függés. A házak árnyékvetésével
szemben a víz fényt szór környezetére.
Nemcsak tükörkép, hanem a sugarakat visszavetve átfesti
a látványt közvetítô közeget, a levegôt;
kápráztat, átszínezi a házakat, kékít,
kifényesíti az ablaküvegeket, a bádogtetôket,
sôt a fény visszaverésével oda is elviszi a
nap megtört sugarait, ahová nélküle nem jutott
volna el, fényt vet a különben árnyékos
felületekre. A víz közvetve is átformálja
a környezô világ képét.
A víz jelenségeit befolyásoló tényezôk
is rendszeresen változnak. Más a folyóvíz,
ha árad, s más apadáskor, más szélcsendes
idôben, mint viharban, más, ha sekély a medre, mint
ha mélyen feküdne a feneke, más, ha szétárad
a fövényen, mint ha sebesen sodorna a folyama, más,
ha egyenes a partvonala, mint ha folyton kanyarogva fordulna iránya.
Az állóvíz is más, ha friss a vize vagy ha
szennyezett, attól is függ, miként szabályozzák
vizének nyomását, s attól is, hogyan tartják
kordában a medencébe visszazuhanó cseppeket. Másnak
látjuk akkor is, ha a napfelkelte s nem a naplemente van mögötte.
A víz mindig másképp jelenik meg elôttünk.
Az embert nem egyszerûen a víz, hanem a víz és
a föld találkozása izgatja, a határvonal, melyrôl
hol úgy tûnik, hogy elválaszt, hol úgy, mintha
összekapcsolna. A vizet s a tôle elváló szárazföldet
az emberi szem újra egyesíteni akarja. Az ember vágya,
hogy hasonlítson és különbséget tegyen,
a természet két különbözô eleme között
mérlegeljen. A kéket és a barnát, a folyékonyt
és a szilárdat, a vízszintest és a kiemelkedôt
összeveti, s a merev elválasztásban vagy a fokozatos
átmenetben, a kiegyensúlyozott vagy feszültséggel
telített kapcsolatban keresi a drámát vagy a feloldást.
A várost szervezô víz
Az ókori Egyiptom építészetét a tengelykereszten
alapuló rendszer határozta meg. Az egyik fôtengelyt,
az észak–délit a Nílus rajzolta le a földre,
míg a másikat, az erre merôleges keresztalkotót,
a kelet–nyugati irányú tengelyt a nap járása
az égre írta fel. Az elsô vonal fizikailag is létezik,
míg a másik, a nap görbe pályája csak
vetületében és képzeletben van jelen, látható
pontjait gondolatban kell kiegészíteni. Hogy ténylegesen
vagy látszólagosan jelenik meg a két tengely, egyre
megy, a természet e két eleme uralkodik a Nílus térségén.
A természet adta tengelyek a földet választják
el a víztôl a partokon, s az eget és földet osztják
fel két-két féltekére, együttesen, egymásra
merôlegesen. Az ókori Egyiptomban minden jelentôs, ember
teremtette építmény, királysír vagy
templomegyüttes e természet adta koordinátákhoz
igazodott.
A víz másutt másképpen, települést
meghatározó elem. San Franciscót három égtáj
felôl négyzetbe zárja a tenger és az öböl,
s csak a negyedik, déli határt húzták meg a
térképen önkényesen, egyenesre, gyakorlatilag
a domboldalakon föl meg le. Amszterdamot egy másik geometrikus
rendszer jellemzi, az egymást követô, egyre nagyobb sugarú
félköríves csatornarendszer, míg Bécset
szeletekre vágja a Duna és a hozzá tartozó
csatornarendszer. Ahol akár a folyó, akár az öböl
elhelyezkedése, partvonala nem geometrikus, ott is jelentôs,
várost meghatározó tényezô lehet, mint
a Londonon átfolyó Temze, vagy másként a két
tengert összekötô tengerszoros, a Boszporusz, s a belôle
kitüremlô Aranykürt Isztambulban, vagy a Velencét
keresztül-kasul járó lagúnahálózat.
Minden városban másképp karakteralkotó a víz,
és minden helység másként építi
be életébe a vizet.
De hasonlóan szervez kis léptékû formában
is, kisebb településeken is, például amikor a
falu kútja a lakosság találkahelye volt, vagy a falu
szabadtéri mosómedencéje, ahol mosás közben
pletykálni is lehetett. Ritka az olyan helység, ahol a víz
láthatóan, a felszínen valamilyen formában
nincs jelen, mint például Jeruzsálemben, ahol az eredeti
hely kiválasztása, majd Dávid király városának
alapítása, föld alatti forráshoz, a Gibon-forráshoz
kötôdött.
Válhat a város fôeseményévé,
mint egyedi szervezôelem, mely maga köré gyûjt
épületeket és akciókat egyaránt, de lehet
mellékesemény is, mint a Párizsban jelenleg helyreállított
századfordulói ivókutak, vagy mint a szökôkutakkal
összekötött vízmedencék rendszere Rómában,
melyek pontról pontra követhetôen, sajátos karakterüknek
megfelelôen emlékeztetnek a meglátogatott városra.
Minden víz a maga módján, különféleképpen
szervezi városa életét.
A folyam a városban
„Ha azt akarom érezni, hogy Párizsban vagyok – mondta
egy barátom –, lesétálok a Szajnához.” A látogatók
elsôként a folyót keresik fel, hogy megértsék
a város rendszerét, onnan kiindulva tájékozódnak
s veszik szemügyre a város nevezetességeit. A víz
nemcsak magához vonz, hanem kezdôpont is, eligazít
és elindít.
A folyókra is el lehet mondani, hogy mindegyik másképp
szervezi városát, más lesz a jelentôsége.
Egyes folyók végigkanyarognak a városon, mint a Prágán
átfolyó Vltava; az Aare befogja Bern központját,
vagy hasonlóan a Pó és a Dora folyók körülveszik
Torinót. Egyesek éppen ellenkezôleg, egyenesen kettészelik
a várost, erre példa Budapest.
A hegyszorosból kiszabaduló Duna szélesen ereszkedik
le, hogy keresztülvágjon a városon. Megérkezése
ünnepély. A városban minden hozzá igazodik, maga
mellé rendeli a lapost és a dombokat, valamint a két
partján felhúzott házakat. A Duna Budapesten nem a
város részeként él, hanem a két városrész
él a folyó két oldalán. A Duna medre a város
markáns tengelye, ehhez igazodik minden kör- és sugárút.
A Dunához képest minden más mellékesemény.
A Duna azonban kettévágva a várost egyben akadálya
az egységes vérkeringésnek. Inkább elválaszt,
mint egyesít. Az utólag egyesített két város
ma is külön életet él. A Duna barikád, csak
a szemnek kedves, nem a kapcsolatoknak.
Míg a Duna partvonala Budapesten – partonként más
okból – egységes látványt nyújt, addig
a Szajnáé pontról pontra, ahogy fordul, úgy
változik. Nem azért, mert any-
nyival változatosabb, sôt, hanem mert a túloldalról
nézve a közeli, jól kivehetô látványban
mindig egy-egy részlet az uralkodó elem. A Szajna másik
sajátossága, hogy kanyarja folytán még a partokról
is, hosszában is rá lehet látni. A kép csomóba
gyûjtött. A legtöbb esetben a két part egyidejûleg,
együttesen is látható.
A Szajna jóval keskenyebb budapesti társánál,
így a két oldal partjainak közelsége révén
nem elválaszt, hanem egyesít. Érdekes megfigyelni,
hogy áradás alkalmával az alsó rakpartot is
elöntô víz hogyan alakítja át a folyó
jellegét. Ilyenkor a két part közötti távolság
az eredeti harmadával is kiszélesedik, s a hirtelen terebélyessé
vált folyó már a Duna feladatát tölti
be, inkább elválaszt, mint egyesít. A Szajna mérete,
úgy tûnik, határeset, mely áradástól,
szélességváltástól függôen
változtatja arcát és a várost meghatározó
jellegét.
Ezzel szemben hiába kanyarog a Rómán átfolyó
Tiberis, nem tölti be sem a Szaj-
na, sem a Duna szerepét, pedig a város térképét
tanulmányozva a Tiberis vonala sok szempontból hasonlít
a Szajnáéhoz. Igaz, valamivel keskenyebb és kanyargósabb.
Ettôl még, akárcsak a Szajna, egyesíthetné
a várost, de nem teszi, mert a sekélyes víz eltûnik
a meder mélyen fekvô fenekén. Vize csak közvetlen
közelrôl látható, messzebbrôl azt gondolhatnánk,
hogy lesüllyesztett, mélyebben fekvô utca. Medre fölött
akadálytalanul elnézünk. A folyam nemcsak a szemnek,
de a lábnak sem akadály, az átkelés a sûrûn
épített hidakon könnyedén történik.
Ezek a hidak olyan helyzetben egyesítenek, amikor a folyam alattuk
nem választotta szét a várost két félre.
A Tiberis medre szinte víz nélkül, a víz minden
sajátossága nélkül, a víz tükrözôdô,
vibráló felszíne, az egyenletes hömpölygésbôl
áradó nyugalom, a csapódásból, torzsalkodásból
adódó csobogás, csivitelô zaj nélkül
a Szajnánál kevésbé városképet
formáló tényezô.
A fent felsorolt példákkal szemben vannak olyan folyók,
amelyek több egymás melletti mederben, hol elválva,
hol egyesülve, szigeteket alkotva, feldarabolva a terepet folynak
át a városon. Ilyen például a Spree Berlinben,
mely az elôzôknél is keskenyebb, de ágai szétválva,
csatornákkal és a Tiergarten tavaival közösen keresztül-kasul
szelik át a várost. Nem szigeteket zárnak maguk közé,
hanem elveszve csalinkálnak a szárazföld különbözô
részei között. Emlékezetünkben úgy
él, mint Berlinnek rendszeresen felbukkanó üde foltja,
rendszeresen visszatérô, frissítô esemény
az épületrengeteg közepette.
A csatornák és a lagúnák városai
A hajózható csatornák városai közül
a legismertebb Amszterdam, ahol a víz nem egyszerûen a város
szervezôje, a csatornarendszer maga a város. A félkörös
rendszer – a kettôs, vízi és földi utak egymás
mellett –, valamint a sugárirányú utcák a csatornák
fölött átvezetô hidakkal (összesen ezer híd)
pillanatok alatt áttekinthetôvé teszik a város
szerkezetét. Az ívek irányváltoztatásából
következtethetünk a város centrumára is. A csatornarendszer
a város szövete, ahol a körutak (valójában
szegmentek) vízbôl vannak. Budapesttel összevetve mintha
a Dunától a Dózsa György útig mindenhová
vízen is el lehetne jutni. Most tervezik, hogy a belsô területekrôl
kitiltják a magánkocsik használatát, és
nagymértékben korlátozzák a helyi teherforgalmat
is. A vízi közlekedés szerepe megnôhet.
A csatornarendszer, valamint a fölhúzható hidak
már ma is akadályozzák és csillapítják
a forgalmat. Napjainkban a vízi élet békéje
mégis együtt él még az úttesten zajló
kocsiforgalom mozgalmasságával. Maga a vízi élet
is, a hajóházak a vízen, a hajóforgalom, nemcsak
békés, de izgalmas is, a város egyszerre eleven és
csendes. Éppen e kettôsség a város legfôbb
igézete.
A lagúnák városában, Velencében
a víz szerepe több is meg kevesebb is, mint Amszterdamban.
A várost minden oldalról körülvevô öblön
belül száz lagúna járja át a várost,
a legkülönbözôbb alakzatokra bontva fel a „szárazföldet”.
A lagúnák nem igazodnak valamiféle geometrikus rendszerhez,
mert kanyargós alakzatukat a természetnek, a zátonyok
között kimaradt területeknek köszönhetik. A fôszigetek
további szigetekre bomlanak, s a szigetrendszer 117 földrészbôl
áll. Valamikor e szigetek egy része helyén víz
fedte el a zátonyokat; a cölöpökre és a cölöpök
közé került mészkô alap és föld
utólagos. Közlekedni gyalog kell, jármûvel csak
vízen lehet. Velencében minden a vízre épült.
A víz azonban nemcsak alattunk van, zaja, szaga, látványa
belénk ivódott. Velencében az élet minden vonatkozásában
a víztôl függ, de bonyolult szövetében köny-
nyen elveszünk, míg Amszterdamban a kevesebb is vezérfonalként
él bennünk.
Amszterdam és Velence vagy a hozzájuk hasonló
vízi utakkal átszôtt városok igézetesebbeknek
tûnnek, mint a szárazak. A vízi többlet fölényt
jelent. A geometrikus Amszterdam és a szabálytalan Velence
más és más módon. Mégis, közös
elemük, a víz újfajta asszociációkat vált
ki a szemlélôbôl. Selymesebb anyaga, ahogy szemünk
elôtt elfolyik vagy ahogy tekintetünk a felületén
elcsúszik, szemben a házak részletezô elemeivel,
amelyek marasztalnak, fogva tartanak, másfajta élményt
vált ki belôlünk, gondolataink könnyen elkalandoznak.
Vagy a vízi élet élénk és vidám
életformája, a megszokott utca/ház együttestôl
eltérô mozgalmassága vagy éppen nyugalma újabb
percepciós réteget helyez el emlékezetünkbe.
A szembetûnôbb és emlékezetesebb vízi
rendszerek megduplázzák a szokásos városi élményt.
A tenger
San Franciscóban az öböl és a tenger a városon
kívül van, a földnyelv csúcsán fekvô
városon belül látványként szinte hiányzik
a víz, nem tartozik a város élményei közé.
Nem tükröz, nem botlunk bele, nem frissít, nincs. Ezzel
szemben a várost három oldalról körülölelô
tenger és öböl látványa a város dombvonulatairól
látható panorámában minden esetben benne van.
A víz a városon kívülrôl definiálja
a várost. A várost körülhatároló
víznek állandó jelenléte van, ha nem látjuk,
akkor is. A tenger és az öböl a dombhullámokkal
együtt vált a város jelképévé.
A várost leggyakrabban ismertetô plakáton nem a város,
hanem a tenger, az öböl és felette a Golden Gate híd
szerepel.
San Francisco ellenpéldája Stockholm, ahol a víz
a város központjában terül el, s így lényegében
a várost a központban városiatlanítja. Negatív
városközpont jött létre, ha központon valami
sûrût, gyûjtôelemet, találkozási
pontot értünk. Ebben az esetben a város veszi körül
a vizet. Kifordított San Francisco. A városgyûrû
középpontjában a víz a nyugalom, a semlegesítô
elem. Mindkét esetben nem annyira a víz maga, mint inkább
partvonala az, ami meghatározza a várost.
Vízi jelenségek – a tájékozódás pontjai
Ismeretlenül érkezve egy városba, elsôsorban
a kimagasló pontokat keressük, hogy tájékozódjunk,
mint az Empire State épületét New Yorkban, mint a Fernsehturmot
az Alexander Platz közelében Berlinben, vagy Rómában
a Capitoliumot, és így tovább. De igazodhatunk terekhez
is, mint Londonban, vagy folyóhoz, mint a városközpontot
hurokként körülölelô Bernben. A vízszintes,
a megszakítás is, ha jelentôs, irányítóvá,
eligazító hellyé válhat. De nem minden esetben.
A Bécset többszörösen átszelô Duna-ágak,
csatornák rendszere félreesik, nem segít a tájékozódásban.
Sôt azokban a városokban sem válnak minden esetben
a tájékozódás kiindulópontjává,
amelyekben a vízi rendszerek a város szerkezetét meghatározó
tényezôk.
Így például Amszterdamban, ahol a város
egészét behálózó geometrikus csatornautcák
rendszere nemcsak eligazít, de bizonyos zavart is okoz. A kívülrôl
indulónak kedvez a minta, mert mind a körívek, mind
a sugárutak a centrum felé irányítanak, de
a központból elinduló számára a kivezetô
utak sugárrendszere – a párhuzamostól való
legkisebb eltérés esetében is – távolabb már
félrevezet, eltérít utunkban. A tájékozódás
nem alapozható kizárólag a mindent behálózó
vízi szövetre.
Még inkább áll ez Velencére, ahol a szabálytalanul
kígyózó lagúnák sokaságában,
labirintusszerû káoszában a Canale Grande mindent meghatározó
jelenléte ellenére is elveszünk a melléklagúnákban.
A szövevény olyan bonyolult, hogy amint elhagyjuk orientációnk
kiindulópontját, a Canale Grandét, a váratlan
törések, fordulatok következtében a vízi
utak az ismeretlen számára útvesztôvé
válnak, s a cikcakkos szövetnek csak töredékeit
fogjuk fel. Mindez nemcsak a lagúnák bonyolult szövevényébôl
adódik, hanem a városszerkezetbôl hiányzó
hierarchiából. Az értékrendszer nélkül
egymás mellé rendelt csatornák nem segítenek
a tájékozódásban. Velencében egy idô
után a fôeseményre, a Canale Grande fekvésére
már nem emlékezünk. A velencei vízi rendszer
közlekedtet, de nem tájékoztat, inkább eltájol.
De éppen ez a vízi rendetlenség bájolja el
a látogatókat.
Félrevezetô a San Franciscót U alakban körülvevô
öböl és tenger kerete is. Ha a partvonal fordulópontjaihoz,
lekerekített sarkaihoz érünk, a jól áttekinthetô,
derékszögû, hálós utcarendszer ellenére
is zavarba jövünk. A sarkokon az elôbb még a vízzel
párhuzamosan fekvô utca váratlanul szembekerül
a vízzel, hirtelen nem tudjuk, északra megyünk vagy
kelet felé. A városon kívülre esô öböl
fordulata jelentôsebb, mint a belsô utcarendszer egyébként
világosan áttekinthetô szövete. Kevésbé
félrevezetô az Aare folyó Bernben, mert jóval
kisebb területet foglal magába, így könnyebben
megadja az áttekintés lehetôségét. Minden
esetben városon kívüli tényezôkkel együtt
éljük át a város belsô rendszerét.
Bár az eltájolódásból nemcsak zavar,
hanem izgalom is születik. Élvezzük a bolyongást,
a középkori városok rendetlen utcarendszerében
kíváncsian indulunk felfedezôutakra. Az elveszéssel
járó izgalom fokozza az élményt. Legalábbis
egy ideig. Amíg tudjuk és emlékezünk rá,
hogy valahol ott, az útvesztôk végén, ott lesz
az a városi fôütôér, amelyik jelzi az útirányt,
újraéleszti tájékozódási készségünket,
s visszaadja biztonságunkat, addig szeretünk játszani
az ismeretlennel. Így a vízi rendszerek is, bár gyakran
megzavarják tájékozódási ösztöneinket,
emlékezetünkben élve mégis biztonságot
adnak. Ezekben a városokban mindent a lagúnákhoz,
illetve a csatornákhoz képest mérünk.
A víz tájékoztató szerepe nem attól
függ, hogy szétszórtan vagy összefüggôen
jelenik meg, illetve szabályosan vagy szabálytalanul szervezi-e
a várost. Az egyetlen hosz-
szanti vonalként felbukkanó víz is lehet a város
szerkezetét meghatározó és tájékoztató
elem, mint a Budapestet átszelô Duna, mely megszabja az utcák
rendjét, a város körkörös és sugárutas
szerkezetét, a városban mindenütt a Dunának ehhez
az egyenes tengelyéhez igazodva tájékozódunk.
Manhattan esetében a szigetet határoló két
folyó az orientáció kiindulópontja, s az utcák
rendje a két folyásirányt követve, azzal vagy
párhuzamosan futva, vagy derékszöget bezárva
alkotja a város szövetét. E hálós rendszerben,
az avenue-k és az utcák alá- és fölérendelt
szerkezetében még elveszhetnénk, ha a Hudson és
az East River két oldalról szorító egyenesének
vagy a látványa, vagy akár az emlékképe
nem irányítana.
A víz tájékoztatóképessége
a város egészére kiterjedôen attól függ,
hogy milyen mélyen ágyazódott belénk a látványa,
s emlékképe ott is velünk van-e, ahol már messze
magunk mögött hagytuk. A víz horizontálisa nem
ugrik ki környezetébôl, a legtöbb esetben a nem
látható folyó vagy tenger mégis támpont,
mert jelképként, tájékozódásunk
képi kiindulópontjaként is útbaigazít.
Hozzá igazodva érzékeljük tartózkodási
helyünket.
Várost ékesítô víz
A víz azonban nemcsak a csatornaszövetû vagy szigetközösségekbôl álló városokban lehet szüntelenül jelen. A víz megjelenik várost szépítô elemként, anélkül, hogy a várost meghatározó szervezôerôvé válna. A Villa d’Este gravitációra épülô szökôkutas rendszere uralja a képet, de nem szervezi meg sem a város, sem az emberek életét. Rómát járva rendszeresen beleütközünk a kutakba, anélkül, hogy a városban ezekhez igazodva tájékozódnánk. Berlinben a Spree sem összefüggô jelenség, mégis hol itt, hol ott felbukkanva, csatornákkal, tavakkal kiegészülve a város jellemzôjévé válik, anélkül, hogy bármely eleme is kiindulóponttá lenne. E szétszórt jelenségek nem szerveznek, nem tartoznak a város legfôbb elemei közé, nem válnak szükségszerûen a város legfontosabb szimbólumaivá, mégis a város fontos karaktert adó tényezôi lehetnek.
A horizontális nyugalma
A természetben a víz sokféle formájával
találkozunk, hol állóvíz, hol zuhatag, van,
amikor játékosan fodrozódik a felszíne, máskor
haragos szökôárként fölénk emelkedve
fenyeget. Lehet a víz vidám és haragos, sötét
színû vagy világos, csendes és dübörgô,
a víz anyaga és jelenségei a legkülönbözôbb
formákban és módon váltják ki az emberi
rezonanciákat. A mozdulatlan víz csendje nyugalmat, viharos
dinamizmusa félelmet kelt, a tovafolyó víz magunkra
hagy, múltat idéz, végtelensége képzeletbeli
utazásra, kalandra csábít.
A városok vizei szinte mindig a csendesebb fajtához tartoznak,
szintjük lényegében horizontális, akár
áll a víz, akár elfolyik a szemünk elôtt.
Hatása is más, a lustán hömpölygô,
halkan csobogó víz hangja megnyugtat, míg a sebes
sodrású, vibráló vagy a felszökô,
csapongó víz élénkít és izgalomba
hoz, de sohasem félelmetes. A továbbfolyó vizet nézve
úgy érezzük, mintha belsônket is végigjárva
simogatna. Mozgása vágyat kelt, utánanyúlnánk,
megragadnánk, de „mint vízesés önön robajától,
elválsz tôlem és halkan futsz tova” (József
Attila: Óda). Mennénk vele, de csak gondolataink követhetik.
Sejtelmesebb, titokzatosabb, mint egyéb, tárgyszerûbb
városalkotó társai.
A nagy állóvizek, tengerek, tavak esetében más
az élményünk. Messzire láthatunk, s az eget a
víztôl elválasztó horizont a távollévôt,
a valószínûtlent idézi. A végtelen térbôl
az idô is végtelenné válik, képzeletünkben
idôben is messze járunk a mától, a mai valóságtól.
A távlatpontban minden konkrét eltûnik, a végtelenben
nincs már esemény. A felfoghatatlan végtelen megengedi,
hogy saját képzeletünket vetítsük a tájra.
A végtelenbe nézés megnyugtatja a szemet. A víz
hosszan elfekvô felszíne békét áraszt.
A vízszintes vonal önmagában is a pihenés, a
kiegyensúlyozottság jelképe. De nemcsak a horizontális,
hanem az állóvíz mozdulatlansága vagy a lassan
folyó víz lusta mozgása is a nyugalom érzését
kelti. Minél szelídebben folyik a víz, annál
inkább elcsendesülünk, minél komótosabban
terül el a parton ideiglenesen szétterülô habzó
széle, annál inkább elmerengünk. Az az érzésünk,
hogy a víz oldja a bennünk felgyülemlett feszültséget.
A vertikális játék
A városi sziluettekhez általában a függôleges
elemek tartoznak, ezekhez képest a víz horizontálisa
sok helyütt mellékeseménynek minôsül. Mégis
minden függôleges a horizontálissal összevetve kap
jelentôséget, magasságát és mélységét
a vízszinteshez képest mérik. S bár a városi
víz felszíne általában belesimul a horizontálisba,
ritkábban, de elôfordul az égre törô, felszökô
vízsugár vagy, éppen ellenkezôleg, a vízesés.
Ezek mind mint kivételek nevezetesek, mint a Canal St. Martin zsiliprendszerénél
leszakadó víz Párizsban vagy mint a Viterbo melletti
Villa Lante (Bagnalia), a domboldalon fekvô pápai nyaralóhely
gravitáción alapuló szökôkútrendszere.
A víz mesterséges szökôvízként feltörhet
az ég felé a természetes gejzír városi
társaként. Rábukkanunk parkok vízmedencéjébôl
felspriccelve vagy, mint a hamburgi Alster esetében, a tóvá
kiszélesedô folyóból kilôve, a város
egyik jellegzetességévé válva.
A feltörô víz az erô, a gravitációval
szembeszálló lázadó energia szimbóluma.
A medencébôl kilövellô víz a születés
metaforájává vált. Újabb izgalmas megoldás
a párizsi Citroën park bonyolult vízi kompozíciója,
ahol összetett, számítógéppel kalkulált,
organizált, a felspriccelô vízzel játszó
szökôkútkomplexumot hoztak létre. A száz
csapból kiszökellô víz váltakozva felcsap
és leereszkedik, soronként máskor és más
magasságig. Bonyolultan koreografált vízi tánc.
Városaink szökôkútjai, a medencékbôl
magasba törô víz sugara, a felszökô víz
dinamikus játéka s vele szemben a horizontális víz
békéje egyszerre keltenek egymással ellentétes
élményt.
Százféle hatást vált ki belôlünk
a víz. De nemcsak a látványa, mozgása, hanem
a hangja is. A zuhatagé, a csobogó vízé, a
szelíden csordogálóé, mind másképp
és másképp. Általában a hang, a látvány
és a mozgás egyszerre hat fülre, szemre, bôrre,
idegekre, s együttesen váltja ki a hatást. A különféle
módon bennünk elôidézett élmények
rendszerint egymást erôsítik, de nem minden esetben.
A koszos víz bûze a kellemesen hangzó csobogó
víz hatása ellen dolgozik. A zajos nagyvárosokban
gyakran alkalmazzák a vízesés zuhogó hangját
„white sound”-ként a nemkívánatos zajok ellensúlyozására.
Így a New York-i Pailey Parkban a vízesés fôfeladata
az utcazaj kiküszöbölése, s csak másodsorban
látvány, hogy a forgalmas Midtown miniparkjában idegeiket
nyugtassák ebédszünet alatt a környék dolgozói.
A városi vízesések, szökôkutak ráadásul
megmozgatják a levegôt, szellôket indítanak útjukra.
A víz körül frissebb, dúsabb, tisztább lesz
a levegô. A szökôkutak szétspriccelô cseppei
hûsítik a levegôt, a szétrebbenô víztöredékek
frissítik a kutakat körülülôk bôrét,
játékuk csitítja az idegeket, zsongít, simogat.
A víz felszínérôl visszaverôdô sugarak
hatására a napozók jobban barnulnak. A medencék
és kutak parkok és terek fókuszpontjaként maguk
köré gyûjtik a pihenésre vágyókat.
A víz akkor is lehet drámai, amikor láthatatlan.
F. L. Wright a „Vízesés-házat” (Kaufmann Residence)
úgy tervezte meg, hogy a ház alá került zuhatagot
belülrôl ne lehessen látni, csak hallani. Csobogása
a ház minden pontján jelen van. Csobogó hangja kellemes,
miközben látvány nélküli hangja izgatóbb.
Wright zsenialitása éppen abban volt, hogy el merte rejteni
a szemnek szép vízesést, és annak látványa
helyett hangjára építette a hatást.
A víztôl valami olyasmit vár a városi ember,
amit az idôk során elvesztett, a kôrengetegen belül
a természet egy darabját akarja viszontlátni és
hallani. A rohanó, lüktetô idegzetû metropolisokban
a nyugalom pontjait akarja megteremteni, a zsivaj közepette a csend
szigeteit. Az általa produkált zajt szeretné a természet
visszacsalogatásával csökkenteni, semlegesíteni
vagy helyettesíteni. A víz szerepe olyan kis csendszigetek
létrehozása lenne, ahol a zaj folyamata megszakad. Csend
kell ahhoz, hogy újra hallani lehessen az ember számára
kedvezô hangokat, a kiszorított természet hangjait.
A víz erre is lehet felelet.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: holmi@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta