New Rose Hotel -- amerikai, 1998. Rendezte: Abel Ferrara. Írta: William Gibson mûvébõl Abel Ferrara és Christ Zois. Kép: Anthony Redman, Jim Moll. Zene: Schooly D. Szereplõk: Christopher Walken (Fox), Willem Dafoe (X), Asia Argento (Sandii), Yoshitaka Amano (Hiroshi). Gyártó: Edward R. Pressman Film Corporation. Forgalmazó: Mokép Rt. Szinkronizált. 98 perc.
Az õs-cyberpunk William Gibsont
nehéz filmre adaptálni. A Johnny Mnemonic nagyot bukott,
pedig a rendezõ, Robert Longo mindent bedobott: posztapokaliptikus
nagyvárosi dzsungelt, 21. századi csúcstechnológiát,
észveszejtõ digitális ketyeréket. Csak Gibson
szellemét nem ragadta meg…
Abel Ferrara finomabban közelítette
meg a jövõt: õt nem a felszíni csillogás
foglalkoztatja. A 21. század olyan, amilyen, de nem annyira félelmetes,
mint ahogy azt oly sokan rémálmodják. Tény:
még a lét legapróbb szegmensét is a Szent Információ
határozza meg, a világhatalmat multinacionális korporációk,
a zaibatsuk gyakorolják, gyilkos versengésük
a legkülönbözõbb chipekért folyik. A technológia
hétköznapjaink szerves része, élünk és
visszaélünk vele. Megszoktuk, többé már
nem csodálkozunk rá. Háttérelem, de nem díszlet.
Meg kommunikációs eszköz. Vége az önfeledt
gyermeki játszadozásnak…
Máskülönben a
21. században is (majdnem) ugyanúgy élünk, halunk
és szeretünk, mint ma. Csak néhány kontúr
módosul: a változások leheletfinomak, alig érzékelhetõk.
A New Rose Hotel, azaz a
Neurózis Hotel is a halál és a szerelem körül
bonyolódik. Ferrara visszafogott: nincsenek pazar gyilkosságfüzérek,
nem patakzik a vér. Pedig patakozhatna: a nagyvállalatok
(ezúttal a Maas és a Hosaka) irányítói
könyörtelenek, cselekedeteiket a telhetetlen profitéhség
és a még több hatalom iránti vágy mozgatja.
Összecsapásuk tárgya Hiroshi, a milliárdokat
érõ japán genetikus. Õ DNS-kutatással
és manipulálással foglalkozik… És a testi gyönyörök
nagy kedvelõje.
Fox (Christopher Walken), X (Willem
Dafoe) és Madame Rose (Annabella Sciorra) az információ-kalózkodás
nagymesterei. Céljuk Hiroshit a Maastól a Hosakához
csábítani. Errõl elmélkednek, amikor egy gyönyörû
prostituált, Sandii (Asia Argento) személyében színre
lép a végzet: õ csábítja majd el a zsenit.
A terv túl jól sikerül…
Megnyugodhatunk: még a 21.
századra is maradt némi romantika. Holott Gibson nem romantikus.
És Ferrara sem az. Viszont az érzelmek úgy hömpölyögnek,
olyan erõvel ütik szíven a nézõt, mint
a Kék bársonyban. Merthogy a New Rose Hotel
a nyolcvanas évek elején íródott, a mozgókép-adaptáció
‘98-as, a sztori pedig kétezer-valahányban játszódik,
de a hangsúly ezúttal nem a jövõ feltérképezése.
Mintha egy antik melodrámát látnánk, csak a
háttérelemek módosultak.
Tömény és fojtó
minimalizmus.
What Dreams May Come -- amerikai, 1998. Rendezte: Vincent Ward. Írta: Richard Matheson regényébõl Ron Bass. Kép: Eduardo Serra. Zene: Michael Kamen. Szereplõk: Robin Williams (Chris), Cuba Gooding Jr. (Albert), Annabella Sciorra (Annie), Max von Sydow (Halál). Gyártó: PolyGram. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 113 perc.
"Mert hogy mi álmok jõnek
a halálban, / Ha majd leráztuk mind e földi bajt, /
Ez visszadöbbent." A film alkotóit nem riasztotta meg a
hamleti gondolatmenet, s jól van ez így. Hiszen mi is lehetne
vászonra valóbb, szürreálisabb, mint a halált
követõ álmok valóságfeletti birodalma?
Igaz, afféle hollywoodi szürrealizmus, amit látunk:
kulturális emléknyomokból és mozimítoszokból
mixelve.
Míg a komputerkorszak elõtti
filmtrükkökön -- lehettek bármily ügyesek --
többnyire éreztük mûvi mivoltukat, a digitális
technika már alkalmas arra, hogy a legpontosabban vigye mozgóképre
az emberi fantázia valóságát, a "minden lehetséges"
csodáját. Az ámuló közönség
szeme láttára valódi átváltozások
esnek, képzeletbeli lények, terek testesülnek meg --
a leghihetõbb módon. Amióta a digitális trükkök
felbukkantak a videoklipekben és a reklámokban, azóta
várom, lesem: mikor hódítják meg a filmmûvészetet.
A szórakoztató mûvek
gyártásában 1993 (A maszk, Jurassic Park)
tájára tehetõ a térnyerés, s manapság
egyre kápráztatóbb a digitális diadalmenet.
Rég itt az ideje, hogy ezeket az eszközöket végre
mûvészi szándékkal is alkalmazzák. Az
új-zélandi Vincent Ward megfelelõnek látszott
a feladatra. Tíz évvel ezelõtti alkotása, A
navigátor eredeti hangú, nagy képi erejû
rendezõnek láttatta. Fél évtizedes, látványos
filmjével (Az emberi szív térképe) feltalálta
a szürreálisan szépelgõ, transzkontinentális
(kanadai-ausztrál-európai) szupergiccset. Innen már
csak egy pici lépés a Csodás álmok...
szinte teljes amerikanizmusa. Újabb szuverénnek indult külföldi
mûvészt falt be Hollywood.
Ward vizuálisan jórészt
lenyûgözõ munkájának minimális a
belbecse. Annak nyújt élményt (például
nekem), akit elvarázsolnak páratlan (egyébként
Oscar-díjas) képi effektusai (szétfolyó festmény-mennyország,
melybe beleragad az "álmodó" és hasonlók),
anélkül, hogy túlzottan felbosszantanák a szirupérzelmek,
a túlvilági és evilági közhelyek. Amerikában
ez az opus mûvészfilmnek számít. A nagy csapda
az, hogy a sok digitális trükk sokba kerül, márpedig
a szûk réteget vonzó alkotások nem lehetnek
túl nagy költségvetésûek. A filmmûvészet
és a digitális technika igazi találkozása így
még várat magára.
Waking Ned - ír, 1998. Írta és rendezte: Kirk Jones. Kép: Henry Braham. Zene: Shaun Davey. Szereplõk: Ian Bannen (Jackie), David Kelly (Michael), Fionnula Flanagan (Annie), James Nesbitt (Finn). Gyártó: Tomboy Films. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 90 perc.
Végre! Nem lejárt
szavatosságú filmkonzerv! Üdítõ kivétel,
igazi mozi a dél-írországi lankákon, egy ötvenkét
lelket számláló faluban õsi falak közt
élõ, lottómániásokról szóló
film. Azok fogják kedvelni, akik az
Indul a bakterház-típusú
humorral és a Miért éppen Alaszka? meleg emberségével
rokonszenveznek. Akik a hol frivol, hol morbid, hol szerény természetességgel
áradó "kamaramuzsikálást" többre becsülik
a harsány semmitmondásnál. Kemencepadka mellett mesélhettek
– hasonló õszbarna és aranysárga színekkel
– eleink hétköznapi tantörténeteket a homo ludensrõl,
lett légyen szó akár az "ördög bibliájáról",
akár a kockára tett szerencsérõl, mint a fondorlatos
emberi elme gyakorlóterepeirõl. A fõnyeremény
utáni tülekedés a Lottózsonglõrökben
mintha csak ürügyül szolgálna annak bemutatásához,
hogy vannak még helyek, ahol jó/lenne élni.
Mennyi történet a Történetben,
mennyi szín a Sorsokban, mennyi meglepetés, sziporka! --
az esendõségrõl. Ez a XX. századvégi
"korszerûtlen" filmballada olyan, akár egy szabadjára
eresztett hahota.
Máriássy Vanda
Le diner de cons -- francia, 1997. Rendezte és írta: Francis Veber. Kép: Luciano Tovoli. Zene: Vladimir Cosma. Szereplõk: Jacques Villeret (Francois Pignon), Thierry Lhermitte (Pierre Brochant), Francis Huster (Leblanc), Alexandra Vandernoot (Christine). Gyártó: Gaumont. Forgalmazó: Mokép Rt. Feliratos. 80 perc.
A röhögés az élet
sója. Mások kiröhögése pedig egyenesen a
csúcs, a netovább – mi egyébért érdemes
még élni?
Pierre Brochant, a jóképû,
mûvelt, dúsgazdag könyvkiadó szerda esténként
barátaival és üzletfeleivel olyan vacsorákat
rendez, melyen a meghívottak egy-egy dilis, lökött, nyomott
vendéget „tálalnak föl" a közös asztalra,
s az úri társaság tagjai azon versengenek: ki találta
meg „a hét hülyéjét".
Brochant úr ezen a szerdán
megütötte a fõnyereményt. Ugyanis Francois Pignon,
az enyhén mániákus, határozottan malacfejû,
gyufaszálakból az Eiffel-torony és a Golden Gate-híd
modelljét fabrikáló adóellenõr uszodahosszal
nyerhetne minden hülyeségi versenyt. Nyilvánvaló,
hogy egyszál maga kiállhatna egy egész elmegyógyintézettel,
és gyõztesen hagyná el a terepet. Brochant-t lenyûgözi
az idült bornírtság e páratlan csúcsteljesítménye.
Ám a szerencsésen
induló nap katasztrófába torkollik. A daliás
könyvkiadót keserves lumbágóroham görbíti
a földre, és még a telefont sem tudja fölvenni.
Így hát szép, a felsõbb osztályok stílusában
esztétikusan neurotikus felesége a rögzítõre
mondja kurta búcsúüzenetét: elege volt belõle,
elhagyja örökre. Mindez Pignon, a malacfejû ám galamblelkû
adóellenõr orra elõtt történik. Igencsak
kérdésessé válik, hogy ki a szerencsétlenebb
és ki a lököttebb a két férfi közül.
A derék Pignon nem tud belenyugodni
abba, hogy vélt pártfogója (valójában
alantas kigúnyolója) – aki az imént még azzal
kecsegtette, hogy pompás képesalbumban publikálja
a világ nagy mûemlékeit megörökítõ
tébolyult gyufaszálkölteményeket – a szeme láttára
válik testi-lelki ronccsá. És nekiáll rendbehozni
a rendbehozhatatlant. Kõ kövön nem marad.
A Dilisek vacsorája szerencsétlen
címe ellenére szerencsés kézzel készített
komédia. (Igazán nem kellett volna ódzkodni a József
Attila színházban már befutott címtõl
– Balfácánt vacsorára! –; sem a színpadi
produkciónak, sem a filmnek nem ártott volna).
Egyébként is, ebben
az esetben nem annyira filmrõl, mint inkább korrektül
felsnittelt színielõadásról van szó.
A kilencven perc ritmusa és dramaturgiája hûségesen
követi a klasszikus bohózatok diktálta követelményeket
(lényegében egy helyszín, a valóságos
és a színpadi idõ azonossága, kevés
szereplõ), és Francis Veber író-rendezõ
jóval több energiát fordít a jellemek kimunkálására,
mint a filmes arzenál bevetésére. Jól teszi.
A Dilisek vacsorája
mintha kiszámított ellentettje volna korunk tipikus amerikai
komédiájának, nincs benne sem trükk sem akció,
és – egészen elképesztõ, már-már
sajgó hiány – egyetlen lövés sem dördül.
A színdarabot és
ennek révén a filmet nyilvánvalóan Georges
Feydeau, a századforduló sokszor feldicsért és
sokszor leszólt színmûszerzõje ihlette, a vásznon
az õ Bolha a fülben címû komédiájának
szelleme és bravúrtechnikája kísért.
Hogy Feydeau és ennek révén követõje,
Francis Veber bizonyos értelemben korszerûtlen, az bizonyos.
De hogy ez a korszerûtlenség túlélte az elmúlt
húsz-harminc év húsz-harminc tünékeny
korszerûségét, arra még a malacfejû Pignon
is rábólintana. Márpedig – amint erre õ maga
is többször rámutat – adóellenõrökkel
vitázni merõben ésszerûtlen.
Békés Pál
The Corruptor - amerikai, 1999. Rendezte: James Foley. Írta: Robert Pucci. Kép: Juan Ruiz Anchía. Zene: Carter Burwell. Szereplõk: Chow Yun-fat (Nick), Mark Wahlberg (Danny), Ric Young (Henry Lee) Jon Kit Lee (Jack). Gyártó: New Line Cinema. Forgalmazó: Flamex. Feliratos. 121 perc.
Egy nagy robbanással kitör
a gengszterháború a kínai negyedben. A New York-i
rendõrség a körzetben dolgozó ázsiaiakból
álló egységet egy elszánt fehérbõrû
zöldfülûvel erõsíti meg, akit egy kínai-amerikai
öreg róka mellé osztanak be társnak. Így
szállnak szembe a gátlástalan bandákkal, miközben
a címben jelzett korrupció útvesztõiben bolyonganak.
A történet fõhõse
ugyan a Wahlberg alakította fiatal rendõr, a film igazi vonzerejét
mégis Chow Yun-fat jelenti, Hongkong legnagyobb revolverhõse.
Chow Yun-fat a robbanások között lassított felvételen
két kezében kifogyhatatlan tárú pisztolyokból
tüzelve vetõdõ akcióhõs eredetije. A nagy
keleti akciórendezõk után õt is átcsábította
Hollywood az óceánon, s most a Gyilkosok gyilkosa után
(amely kedves duett volt Mira Sorvinóval, mégis üres
utánzata a hongkongi tûzparádéknak) árnyaltabb
szerepet kap második amerikai filmjében.
Chow pályája során
felváltva játszott hol zsarut, hol bûnözõt,
a nézõ szimpátiája minden esetben vele volt,
ahogy az egy régi típusú sztárnál kötelezõ
is. Ebben a filmben más szabályok mûködnek. James
Foley rendezõ kevésbé lõporos bûnügyi
történetekkel a háta mögött nem is tûzte
ki célul, hogy imitálja a hongkongi akciófilmek dinamizmusát;
az amerikai zsarufilm hagyományban gyökerezõ, lövöldözés-üldözéses
krimit készített. A film valósághûségre
törekszik mind a környezetrajz, mind a jellemábrázolás
terén, az erõszak megjelenítése sem olyan balettszerû,
mint a hongkongi mesterek filmjeiben. Tekintve, hogy a New York-i kínai
negyed életét, és a korrupcióval szembesülõ
rendõrök lelki tusáját már számtalan
filmben láthatta mindenki, az eredmény csak egy újabb
krimi, amely mûködik ugyan, de nemigen ugraszt föl a párnázott
székbõl.
Nevelõs Zoltán
The Runaway Bride - amerikai, 1999. Rendezte: Garry Marshall. Írta: Sara Parriott, Josann McGibbon, Audrey Wells. Kép: Stuart Dryburgh. Zene: James Newton Howard. Szereplõk: Julia Roberts (Maggie), Richard Gere (Ike Graham), Joan Cusack (Peggy), Hector Elizondo (Fischer). Gyártó: Lakeshore Entertainment–Touchstone. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 116 perc.
Nem hittem volna, hogy a kikapcsolódásra
és szórakozásra vágyók számára
egyszer még mérték lesz az 1990-ben készült
Micsoda
nõ! Ebben a könnyed komédiában a nincstelen,
de tiszta lelkû prostituált a társadalom perifériájáról
a csúcsra, egy Wall Street-i üzletember karjaiba kerül.
A sok idézõjellel tarkított, modern Hamupipõke
történet végén az álmok hercege eljön
a lányért, hogy elvigye õt palotájába.
Máig is élnek, ha meg nem haltak...
Az új vígjáték,
az Oltári nõ a korábbi siker megismétlésére
törekszik. Ugyanaz a csapat, a rendezõ és a színészek
is. Julia Roberts ezúttal egy szerelmes, ámde érzéseiben
bizonytalan kisvárosi szépséget alakít. Az
elmúlt években võlegényeit sorra faképnél
hagyta, az oltár elõl mindig pánikszerûen elrohant.
Innen az eredeti cím: Szökevény menyasszony.
Richard Gere cinikus és sztorira éhes újságíró,
aki zaftos cikket ír a lány viselt dolgairól, követi
mindenhova, hogy tudósíthasson majd az immár negyedik,
sikertelen házasságkötési kísérletrõl.
A tempós indítást a vidéki élet és
a helybéli karakterek bemutatása biztosítja. A lendület
viszont gyorsan elfogy az élettelen dialógusok és
hiteltelen szituációk láttán. Nem valószínû
ugyanis, hogyha valaki a lányunkról botrányos írást
közöl, azt az elsõ találkozáskor a keblünkre
öleljük. Igazi cselekmény hiányában a nézõ
egyre unottabban téblábol a bárgyú epizódok
forgatagában, egyre türelmetlenebbül várja a kötelezõ
befejezést, a két szereplõ boldog egymásra
találását. A forgatókönyv gyengeségei
miatt minden teher a sztárokra hárul. A fásult és
kedvetlen Gere mellett Julia Roberts derûs és energikus játéka
még inkább kirívó. Ártatlansága
és életvidámságot sugárzó személyisége
akár egy mélyebb humor forrása is lehetne. Azonban
õ sem mentheti meg az utolsó negyedórát, ahol
a film átfordul a szerelmi románc mûfajának
giccses díszletei közé.
Minden újratalálkozásnak
az utánuk-csinálás és a jobban-csinálás
kihívásával kell szembenéznie. Az ismétlés
nem kötelezõ.
Mátyás Péter
Blue Streak – amerikai, 1999. Rendezte: Les Mayfield. Írta: Michael Berry, John Blumenthal és Stephen Carpenter. Kép: David Eggby. Zene: Ed Shearmur. Szereplõk: Martin Lawrence (Miles Logan), Luke Wilson, Peter Greene. Gyártó: Columbia TriStar. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 95 perc.
Az utóbbi hónapok
akciófilmjei közül a Briliáns csapda és
A
Thomas Crowne-ügy története is a mûkincsrablás
körül bonyolódik – a mûfaj egyik legújabb
opusa, az Állj, vagy jövök! szintén ezt
a témát járja körül, az irány ezúttal
Los Angeles. A filmben azonban LA korántsem az angyalok városa,
hiszen a metropolisz alvilági életébe, rabló-
és tolvajvilágába csöppenünk. Ám
a film a város rendõr- és rablóvilágát
nem pusztán az akciófilmek szokványos – látványos,
izgalmas és fordulatos – módján dolgozza föl,
hanem – önmagát sem komolyan véve – akcióvígjátékként
ábrázolja, s ez a produkció legfõbb erénye!
A film története egy
értékes drágakõ elrablásával
kezdõdik, amit rabló hõsünk, menekülés
közben egy épülõ irodaházban rejt el. Késõbb
derül ki, hogy az épület a Los Angeles-i rendõrség
irodája lesz, így be kell épülnie a rendõrnyomozók
közé, hogy a gyémántot visszaszerezhesse. Így
is lesz, és nemhiába mondják, hogy rablóból
lesz a legjobb pandúr – belõle is egykettõre szuperzsaru
válik, õ lesz a rendõrfõnök szeme fénye
és a rendõrség büszkesége.
A film cselekménye ettõl
kezdve két szálon fut: a rabló keresi a gyémántot
az irodában, miközben bravúrosan oldja meg a rá
bízott bûnügyeket. A rendõrségi epizódok
és a briliáns keresésének váltakozása
után a film végsõ akciósorozatában a
két cselekményszál egymásba fonódik:
hõsünk leszámol a legádázabb bûnözõkkel
és – visszaszerzi a gyémántot is. Leleplezõdik,
ám kollégái futni hagyják: irány Mexikó!
Az egész film – az akcióvígjáték
mûfaji sajátosságaiból adódóan
– a helyzet- és jellemkomikumra, s gyakorlatilag egy fõszereplõs
produkcióként Martin Lawrence alakítására
épül, a la Bad Boys – mire jók a rosszfiúk.
Korcsog Balázs
Bowfinger -- amerikai 1999. Rendezte: Frank Oz. Írta: Steve Martin. Kép: Ueli Steiger. Zene: David Newman. Fõszereplõ: Steve Martin (Bowfinger), Eddie Murphy (Ramsey), Heather Graham (Daisy), Terence Stamp (Terry). Gyártó: Universal. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 97 perc.
Sztár nélkül
nem megy. Legyen akármilyen blõd a forgatókönyv,
dilettáns a stáb, tehetségtelen a szereplõgárda,
ha az óriásplakáton ott tornyosul a Sztár neve,
filmed végül hasznot fog termelni a világpiacon. A Fergeteges
forgatás fõszereplõje, Bowfinger, a "makkor cipõs-fehér
zoknis" hazai vállalkozó hollywoodi producer-megfelelõje
tudja ezt -- bár úgy tûnik, mást nem is igen
tud a filmkészítésrõl --, s minthogy forgatókönyve
végtelenül blõd (igaz, szerinte zseniális), stábja
filmet eddig csak moziban látott (azt is Mexikóban az illegális
határátlépés elõtt), szereplõgárdája
lelkes, de tehetségtelen (gerincét egy konditeremben edzõdött
színészpalánta, egy sosem volt díva és
egy kezdõ létére a szereposztódíványon
otthonosan mozgó csinibaba triója alkotja), valóban
sztárra van szüksége. Persze kidobják mindenhonnan,
de õ nem tágít, csak azért is meg akarja csinálni
élete nagy filmjét, melyben felemelkedésének
utolsó lehetõségét látja. A kényszer
képtelen ötletet szül: Bowfinger ráuszítja
"színészeit" Hollywood abszolút csillagára,
hogy a paranoiára hajlamos sztár nyíltszíni
lerohanásainak, molesztálásainak és rémisztgetéseinek
megörökítésével megkapja filmjének
kulcsjeleneteit. Steve Martin nemcsak Bowfinger megtestesítõje,
õ a forgatókönyvíró is. Tudathasadásos
állapot ugyanannak az iparszerûen mûködõ
Hollywoodnak görbe tükröt állítani, amelynek
uniformizáló követelményeit maga is kielégíti.
Bowfinger filmje és Martin filmje talán közelebb áll
egymáshoz, mint gondolnánk. Bowfinger filmjérõl
sejthetjük, hogy csapnivaló, Martinérõl megtudjuk,
hogy nézhetõ, de többnyire sótlan. Bowfinger–Martin
egyelõre 0–1. Bowfinger beéri egy húzónévvel,
valódi filmeseink azonban ennyire sem bíznak magukban. Martin
mellé odaállítják Eddie Murphy-t, biztos, ami
biztos, legyen ott az õ neve is a fõcím felett. Bowfinger–Martin
végül 1–1.
Sztár nélkül
nem megy. Legyen akármilyen blõd a forgatókönyv...
Köves Gábor
The Out-Of-Towners -- amerikai, 1998. Rendezte: Sam Weisman. Írta: Neil Simon mûve alapján Marc Lawrence. Kép: John Bailey. Zene: Marc Shaiman. Szereplõk: Steve Martin (Henry), Goldie Hawn (Nancy), Mark McKinney (Greg), John Cleese (Mersault). Gyártó: Paramount. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 89 perc.
Egy óra hosszat szeretni,
állati dolog. Egy évig szeretni, emberi dolog. Egész
életen át szeretni, angyali dolog. Egész életen
át csak egyet szeretni, isteni dolog -- vallják az érzelmes-könnyed
vígjáték alkotói.
Középkorú pár
(az épp munkanélküli reklámszakember, az örök-szeleburdi
feleség) ásó-kapa-szerelme. Ritka mûkincs: tartós
hiánycikk. Összeszokottságuk teher- és strapabíró.
Nincs összegyûjtött harag, fenyegetõ unalom. A másik
nélkül mit is kezdenének? Szeretlek, mert enyém
vagy. Szeretlek, mert ilyen vagy. Szeretlek, mert társam vagy. Szeretlek,
mert szeretlek. A szürreáliák tartománya ez a
hitetleneknek. Ahogy az is, amit a holtomiglan-holtodiglan komédiásairól
tudni lehet: Steve Martint -- kinek elsõ rövidfilmjét
Oscarra nominálták -- színpadi szerzõként
is ünneplik. A tizenévesen saját balettiskolával
büszkélkedõ Goldie Hawn tévéfilmet is
rendezett már, John Cleese (titokzatos, bizarr hoteligazgatóként
remekel) a Monthy Python szülõatyjaként ismerõs
elsõsorban, könyvei éppúgy bestsellerek, a zeneszerzõ
Marc Shaiman pedig íróként kapott Emmy díjat.
A konvertibilis talentumok kicsiny boltjában a bohóckodás
arról szól: hogyan kell naponta magunkhoz ölelni az
életet.
Tamás Amaryllis
Three Seasons -- vietnami-amerikai, 1999. Írta és rendezte: Tony Bui. Kép: Lisa Rinzler. Zene: Richard Horowitz. Szereplõk: Don Duong (Hai), Nguyen Ngoc Hiep (Kien An), Tran Manh Cuong (Dao), Harvey Keitel (Hager). Gyártó: October/Glai Phong Film. Forgalmazó: InterCom Video. Szinkronizált. 113 perc.
A századvég Vietnamja
a Föld alighanem egyik legdinamikusabban változó
országa. Gazdasági liberalizáció, egypárti
vezetés. Egyelõre. Melyik a követendõ: a kínai
vagy a kelet-európai modell? A kérdés mindmáig
nem eldöntött.
Ide, a már nem a régi,
még nem az új Vietnamba kalauzol az itt született, de
az Egyesült Államokban nevelkedett, csupán 26 éves
Tony Bui rendezõ debütáló munkája. A három
"évszak": a múlt, azaz olvadásnak indult tradíció,
illetve a kérdõ- és felkiáltójelekkel
teli jelen és jövõ. A laza, epizódszerûen
szerkesztett film négy embernek -- egy virágárus lánynak,
egy utcagyereknek, egy riksás férfinak és egy amerikai
ex-tengerészgyalogosnak -- a változások egyik epicentrumában,
Ho Si Minh-városban tett "utazásáról", egymás-
és önkeresésérõl mesél. Hõseink
bármennyire különbözõek is, életük
paralel fut. Mert egy hasadóban lévõ világban
a párhuzamos sorsok közös nevezõje a magány
-- másképpen: a kényszeres vágy a kapcsolatteremtésre.
A néhol már-már melodrámába hajló
történetek mögött nyers líra lüktet:
az érzékeny és mértéktartó, bravúrosra
komponált és ellenpontozott, klasszicizáló
képeket életöröm, részvét és
szánalom színezi. A hatás igen meggyõzõ,
még ha helyenként görcsösnek tetszõ is a
szándék, mely minden nyomorúságot idézõjelbe
utalna.
A Három évszak
az elsõ amerikai produkció, melyet az elmúlt negyedszázadban
Vietnamban forgattak. Az egyetlen Harvey Keitel kivételével
teljes egészében ázsiai színészekkel
készült film az idei Sundance-en, a fesztivál eddigi
történetében példátlan módon, a
legjelentõsebb díjak közül hármat is (a
zsûri nagydíja, a közönség díja, a
legjobb operatõri munka) elnyert.
Pápai Zsolt