Sztálin mozija (1. rész)
Vidám fickók
Szilágyi Ákos
Az élet jobb és vidámabb lett nyilatkoztatta
ki Sztálin 1935-ben; az új kultúrpolitikai koncepció
szerint a filmnek is ezt a vidámságot kellett szertesugároznia.
Az édes új stílus mögött azonban már
ott rejtõzött az állami terror gépezete. Részletek
az 1937-ben kivégzett filmfõigazgató, Borisz Sumjackij
nemrég elõkerült, kivételes dokumentumértékû,
a mindenható sztálini gondoskodás félelmetes
légkörét hûen megörökítõ
naplójából. |
Az egyik kremli vetítés után, a szovjet filmgyártás
korabeli mindenesével, Borisz Sumjackijjal beszélgetve Sztálin
megjegyezte: ha én rendezõ volnék, semmi körülmények
közt nem lennék ellensége önmagamnak: mindent elkövetnék,
hogy a filmem minél dinamikusabb, minél feszesebb legyen.
Alekszandr Trosin filmtörténész, a Filmvilág
állandó szerzõje idézi a különös
mondatot abból a páratlan dokumentumból, amelyet archívumi
kutatásai során talált és adott közre
nemrég az általa szerkesztett Kinovedcseszkije Zapiszki filmelméleti
folyóiratban. Ha Sztálin rendezõ lett volna? tûnõdik
a mondaton Trosin. De hisz bizonyos értelemben csakugyan az is
volt: a politikai színház rendezõje, aki ezen a színpadon
a nagy mesterek biztonságával alkalmazta a pszicho-technika
legkifinomultabb hatáseszközeit. Sõt, ennél is
továbbment és a fõ-fõrendezõ jogán
leckét adott a rendezõknek: nemcsak azt mondta meg, milyen
filmet (színházat, irodalmat, zenét stb.) kell csinálni,
hanem azt is, hogy hogyan.
A leckeadás egyik kiemelt színtere a kremli vetítõ
volt, ahol az éjszakai filmvetítéseket követõ
beszélgetések olykor nemcsak egy-egy alkotás, de alkotóik
sorsát is eldöntötték. Szvetlana Allilujeva, Sztálin
leánya, emlékirataiban így emlékszik vissza
ezekre az éjszakai vetítésekre: A vetítõterem
a Kremlben, az egykori télikert helyiségében volt,
melyet átjáró kötött össze a régi
kremli palotával. Általában estebéd után,
vagyis este 9 óra tájban indultunk a vetítõterembe.
Egy gyerek számára már késõ volt, de
én addig könyörögtem, míg apám meg
nem adta magát, és maga elõtt bökdösve,
nevetve azt mondta: No, eridj, vezess minket kis háziasszony, mert
vezetõ nélkül még eltévednénk útközben!
Hosszú menetoszlop élén lépegettem a kihalt
Kreml másik vége felé, a menetoszlopot súlyos
páncélozott jármûvek, és megszámlálhatatlan
testõr követte némán. A vetítések
késõn, éjfél után két óra
tájban értek véget: rendszerint két vagy több
filmet vetítettek. (...) Hány és hány remek
film indult el innen, e kicsiny kremli vetítõterembõl,
hogy meghódítsa az ország filmszínházait
a Csapajev (Lenfilm, 1934, Rendezte: Sz. és G. Vasziljev), a Makszim-trilógia
(Trilogija o Makszime, 1938-39, Szojuzgyetfilm, R: Mark Donszkoj), a Nagy
Péter (Pjotr Velikij, 1937-38, Lenfilm, R: V. Petrov), a Cirkusz
(Cirk, 1936, Moszfilm, R: Grigorij Alekszandrov), a Volga, Volga (1938,
G. Alekszandrov). A filmeket kezdetben Borisz Sumjackij (1938-ban kivégezték
Sz.Á.), majd rövid ideig Dukelszkij (1939-ben kivégezték
Sz.Á.), végül hosszú éveken át
I. G. Bolsakov (egyedül õ érte meg Sztálin
halálát Sz.Á.) filmfõigazgatók prezentálták
a kormány tagjainak. Azokban az években a háború
elõtt még nem volt divat kritizálni és újraforgattatni
vagy újravágatni a filmeket. Általában csak
megtekintették és jóváhagyták az elkészült
filmeket és kezdõdhetett a forgalmazásuk. Még
amikor nagyon kedvezõtlen volt a fogadtatásuk, ez önmagában
akkor sem pecsételte meg a film vagy alkotói sorsát.
Az, hogy szinte minden új filmet kiveséztek, csak a háború
utáni idõkben vált bevett szokássá.
(...)
Kinovedcseszkije Zapiszki
Összeállította és fordította: Szilágyi
Ákos
|