Dr. Caligaritól Mr.Smith-ig
Virtuálfrász
Schubert Gusztáv
Minden korszak a maga módján, a maga nyelvén,
a maga képében szorong. A digitális civilizáció
rémálma, hogy elvész a pixelekben. |
A Mátrix jól fejlett paranoia-mozi. Korszerû, áramvonalas,
bedrótozott (holnap bizonnyal jön, s lenyomja a drótnélküli
változat), digitalizált, virtualizált; van benne minden,
ami kell. Félelmeinkhez éppúgy új és
új dizájn szükséges, ahogy az örömeink
is nehezen viselik a régi szavakat, szlenget, metaforákat.
Nem félünk a farkastól. A farkasembertõl még
kevésbé. A vért csak hébe-hóba, mértéktartóan
szívogató gróf a polgári horror forradalma
után unalmasan túlfinomult ci-devantnak látszik, inkább
csak irodalomtörténeti érdemei miatt fogódunk
el, s nem tûhegyes tépõfogai láttán.
2003-ban high-tech szorongás dukál.
De mi van, ha nem félünk a mátrixtól. Ha
nem a mátrixtól félünk. A Mátrix luddita
hagymáza, úgy ahogy van elfelejthetõ, az embert rabszolgasorba
döntõ gépek jóslata mögött óhitû
rögeszme és tudatlanság áll, nem valódi
veszély, egyes-egyedül mi vagyunk veszélyesek. Nem annyira
a tudományos ismeretek egyre gyorsuló növekedése
kockázatos (habár paranoia-film készülhetne a
Föld-ûrhajóról is, amint fénysebesség
felé közelítve rohan elõre az információk
univerzumában, Ray Kurzweil számításai szerint
a következõ tíz évünk az ugyancsak fölpörgetett
huszadik század négy évtizedével ér
majd fel tudásgyarapodásban), hanem a sárkányfog-veteményé;
a népességrobbanás beindítja a technika fejlesztésének
szükségletét, az ipari-technikai forradalom pedig újabb
népességrobbanást szül. Smith ügynök
kritikája – miszerint csak egyetlen, hozzánk hasonló
lény van a teremtésben, a vírus, amely elpusztítja,
feléli a környezetét –, fájdalom, helytálló:
az ember ragály. Nem mizantrópiából helyeselek
hozzá, külön-külön valóban szinte mind
állat- és emberbarátok, a füvek, virágok,
esõerdõk védelmezõi volnánk, épp
csak így együtt öljük le, égetjük föl,
irtjuk ki õket. Csakhogy nem olyan könnyû szabadulni
a bennünket sújtó átoktól, nem lehet megállni,
hirtelen megjavulni, „amit az ész elrontott, csakis az ész
hozhatja helyre”.
A géprombolás olthatatlan vágya és a tudományellenesség
gyorsvágta az apokalipszishez. Az Animatrixban – mely a velejéig
elhibázott Reloaded helyett a Mátrix igazi folytatása
lett – láthatjuk, hogyan kezdõdött az, amit a Mátrix
diszkréten elfelejtett megmutatni, s csak a gonosz, lázadó
gépekrõl beszélt, akik duracellnek használják
az ártatlan emberiséget. A Mátrix keletkezését
elmesélõ Második reneszánsz epizódban
emberi csõcselék lincsel gépeket; az A.I. mészárszínházában
is robotokat fejeznek le, marnak szét savakkal ugyanannak a csürhének
kéjes örömére. A gép nem hülye, ha
elég okos lesz lázadni, nemcsak azért nem fog teremtõjére
támadni, mert olvasta a robotika öt parancsolatát Asimovtól
(Én, a robot), hanem azért sem, mert tudja, hogy tökéletes.
A tökéletlenek mi vagyunk. Az „orga” és a „mecha” apokaliptikus
párbaját csakis az elõbbi kezdheti, a kisebbrendûség
a legjobb gyúanyag az õrjöngéshez. Egyedül
magunktól van okunk félni. Paranoiáig korbácsolt
félelmeink nem egyebek jól álcázott öngyûlöletnél.
A rémálom nem a világ tükörképe,
hanem a miénk. A paranoiát a szorongásunk táplálja,
nem a valóság. A paranoia kivetítés, a személyiség
zavara áll mögötte, azért nem bízunk a világban,
mert nem bízunk magunkban. Az õsbizalom elvesztése
a legnagyobb trauma, ami emberrel, társadalommal történhet.
Onnantól betlire játszunk, mindenben meglátjuk a rejtõzködõ
Rosszat, s a bizalmatlanság hamarosan beteljesíti önnön
baljóslatát. A paranoia világa nagyon is logikus világ,
minden kallódó elem a helyére kerül benne, és
el nem mozdítja onnan negyven megatonnányi érv sem.
Ebben a végállapotban – merthogy a félelem még
egyszer, ultima ratióként, utolsó érvként
és magyarázatként, újra összerakja a szétesett
világot – egyetlenegy srófra jár a gondolkodás,
a paranoiás kerek összeesküvés-elmélete
mindent tökéletesen megmagyaráz, és épp
ez benne a végzetes, nem hagy helyet a véletlennek, a kivételnek,
az egyedinek.
A félelemnek is van evolúciója, a klasszikus paranoia
forrása mindig a külvilág volt, a modernitás
traumatikus felismerése, hogy az árulás belülrõl
is jöhet. Az hogy az ismerõsnek, barátságosnak
hitt világ ellenünk fordul, hogy társaink, szeretteink
elárulhatnak, sokezeréves tapasztalat, de hogy mi magunk
is kifordulhatunk magunkból, az jellegzetesen modern paranoia. Rimbaud
nyeglén és zseniálisan odavetett mondatánál
– „Én: az valaki más.” – máig nem találunk
pontosabb leírást legszorongatóbb félelmünkre.
Az átprogramozott ember
„Ne hagyd, hogy az agyadat buzerálják!” – figyelmezteti
Az emlékmás fõhõsét egy jó haver
(akirõl persze hamarosan kiderül, hogy „nekik” dolgozik), csak
hát épp ez az, amit a modern ember a legkevésbé
sem ígérhet. Még a tökéletesen izolált
Robinson fejében is megállás nélkül ott
suttogott a belsõ hang, a jó öreg Anglia megannyi kategorikus
imperatívusza, nyárspolgárt faragva belõle
a lakatlan szigeten is.
A modern társadalom már a kezdet kezdetén megágyaz
a pszichiátriai balesetnek, a lélek hasadásának;
a flaneur, a céltalan kószáló, aki csupa idegen
és üres arcot lát maga körül a nagyváros
forgatagában, olyan ember, aki elvesztette biztos helyét
a rendezett társadalom hierarchiájában. Az archaikus
kisvilágban mindenki ismerõs, a metropolisban mindenki ismeretlen,
s csak idõ kérdése, hogy mások üres arcában
a magunkéra ismerjünk. A megkettõzött ember története,
a magunkban felismert idegen rémtörténete egyidõs
a mozival, és a modern prózával: a spontán
megkettõzõdés, a skizofrénia betegsége
(Dr. Jekylltõl Mr. Bates-ig), az akaratunk fölött hipnózissal
úrrá levõ idegen akarat (Thomas Mann Cipollájától,
Dr. Caligaritól a Dark City embereket áthangoló galaktikus
hipnotizõrjeiig), az elvesztett emlékezet (az elsõ
világháborús némafilmek amnéziás
hõseitõl a Mementóig vagy az adattal túltöltött,
s ezért kishíján emlékezetével fizetõ
információ-csempész Johnny Mnemonic-ig), a drogok
turbózta véget nem érõ hallucinációk
(Meztelen ebéd, Félelem és reszketés Las Vegasban)
– visszatérõ alaphelyzetek a huszadik századi rémálomban.
Az ezredvég embere számára nem az volt a sokkoló
újdonság, hogy ilyesmi létezik, hanem hogy a személyiség
elvesztése nem magánügy többé, ami a személyiséggel
megtörtént, immár az egész emberiséggel
megtörténhet. A számítógép, a mesterséges
intelligencia, a klónozás technológiája a mûalkotás
után az embert is megfosztotta egyedi aurájától,
az egyéniség is belépett „a sokszorosíthatóság
korába”. Az emlékmás vagy az A.I. fõhõsének
traumája, miszerint bármikor szembetalálkozhatunk
önmagunk duplikátumával, immár nemcsak metaforikusan
értendõ, mint a német romantika vagy Dosztojevszkij
hasonmás-történeteiben, hanem karnyújtásnyira
lévõ valóságként. Ami kétszáz
évvel ezelõtt pontos és fenyegetõ elõérzet
volt, s tévedhetetlen precizitással leképezte a tömegtársadalmak
kínos titkát, miszerint mindannyian felcserélhetõk
lettünk, s nem valami véletlen baleset folytán, hanem
a mindenre kiterjedõ szabványosítás ragyogó
betetõzéseként, mára bizonyosság lett.
A modern technika megvilágosító erejû metaforává
válva világít be a társadalom sötétjébe.
Ahogy a futószalag léte ráébreszt, hogy a tárgyak
tömegtermelésével szükségképpen együtt
jár az egyén tömegtermelése (René Clair:
Miénk a szabadság, Chaplin: Modern idõk, Aldous Huxley:
Szép új világ), úgy leplezi le a számítógép,
a magasfokú mesterséges intelligencia megjelenése
a szellemi, az android a lelki ürességünket, a klónozás
eshetõsége pedig az egyéni sors illuzórikus
mivoltát.
Tér, idõ, dupla fals
A virtuálfrászban, az ezredfordulós paranoiafilmben
nem az a legfélelmetesebb, hogy megmutatja, a technikai fejlõdés
rettenetes eszközöket ad a kezünkbe – ez a bornírt
gépromboló olvasata a korszaknak és a belõle
támadt rémálmoknak –, hanem mi magunk, az, hogy mire
használjuk a találmányainkat. Természetesen
nem a sivárság felszámolására, hanem
elleplezésére, nem a személyiség felszabadítására,
hanem kikapcsolására. A tét, mint mindig, amióta
világ a világ, az egyéniség és a szabadság.
Mára olyan technikai eszközök jutottak a birtokunkba,
amelyekkel – természetesen az egyéniség és
a szabadság zászlaja alatt – egyszer és mindenkorra
hazavághatjuk õket. A Mátrix elsõ részét
nem a belefoglalt paranoia – jönnek a gonosz gépek és
rabszolgaságba taszítanak bennünket – tette rémisztõvé,
hanem annak rajza, hogy milyen könnyû bennünket megtéveszteni.
A gonosz – az édenkert óta – szép vágyainknál
fog meg bennünket, enni a tudás almájából,
mindent tudni, tökéletessé válni, gond nélkül
élni, boldognak lenni, ha lehet örökké, legyõzve
a halált, hogy is ne lenne jó. Hogy mégsem egészen
így van, csak most kezdjük látni, midõn a modern
tudomány lassan minden kívánságunkat valóra
váltja. A mézédes hédonéból kiérezni
a bürök halálos ízét. Ezredévek óta
lerázhatatlan sóvárgásunk mindentudás
(és mindent birtoklás) és az idill örökléte
után, most hogy teljesülhet, rövid úton lenullázhat
bennünket.
Nem tudjuk felmérni, hogy egy-egy találmány milyen
módon változtatja meg az életünket, de abban
biztosak lehetünk, hogy minden új találmány magában
hordja egy újfajta baleset lehetõségét. A feladata
magaslatán álló technikai-horror, technológiai
rémálom nem a gonosz géprõl, hanem midászi
vágyakkal megvert használójáról és
a balesetrõl szól. Van mitõl tartanunk, a közelmúlt
minden nagy találmánya – a számítógép,
a mesterséges intelligencia, a klónozás, a virtuális
valóság – a személyiség és a sors létkérdésébe
vág. A mai tudomány nem kevesebbet kínál, mint
azokat az eszközöket, amelyekkel minden hibánk kijavítható,
minden tévedésünk eltörölhetõ. Valaki
az elmúlt kétezer év legnagyobb találmányai
közé sorolta a radírt. Lehet, hogy megtalálta
a legvégzetesebbet is: beteges perfekció-mániánkért
nagy árat fizethetünk.
A teret megkettõzõ virtuális valóság,
a testet megduplázó klónozás, a feledést
és az idõt legyõzõ számítógép
mind-mind azzal kecsegtet, hogy tökéletesek lehetünk,
minden hibánkat helyrehozhatjuk.
Ha minden pillanatot el lehet menteni, és újra lehet
játszani, akár a számítógépben,
ha a virtuális életben ugyanazt a gyönyört érezhetjük,
mint a való világban, ha leromló, elöregedõ
testünket lecserélhetjük akár az autónkat,
akkor vége a világnak. Ahol minden lehet virtuális,
ott nincs többé reális. Baudrillard a Mátrixban
is idézett fekete iróniájú mondata – „Isten
hozott a valóság sivatagában.” – ennek a kisöpört,
kiürített létezésnek a végszava.
Digitális evangélium
Smith ügynök az ájultra vert Morpheusnak mesél
a Mátrix keletkezésérõl. Az elsõ Mátrix
tökéletes volt, mégsem váltotta be a hozzáfûzött
reményeket, az emberek folyton felébredtek belõle,
boldogtalanok voltak, nem tudtak mihez kezdeni a tökéletes
világgal. Így aztán kényszerûségbõl
megalkották a Mátrix javított – vagyis lerontott,
elbutított változatát. A Mátrix nagy pillanata
volt ez, Lucifer szájába adni a teremtés dicséretét.
Smith ügynök fanyar mosollyal sajnálkozik szegény,
élhetetlen és tökéletlen emberiségen.
Pedig most megpillanthatná saját végzetét,
a tökéletlen mindig elpusztítja a tökéletest.
Mert a tökéletesnek nincs tovább, a tökély
maga a halál. Smith ügynök apóriája Platónig
megy vissza. A valóság mindig tökéletlen, csak
visszfénye a perfekt és romolhatatlan ideáknak, a
tudomány kezünkbe adta az ideák megteremtésének
kulcsát, 2003 nem a „Mátrix éve”, hanem Platóné.
A Mátrix – Újratöltve nem dramaturgiai okok miatt
bukott meg, hanem mert a két Wachowski a négy évnyi
készülõdés közben az újabb nagy dobásra,
elfelejtette, miképpen lehet kijutni a Mátrixból,
hogyan lehet szétszakítani a káprázatok fátylát.
A második részben Neo már nem megváltó,
nem az Egyetlen (One), nem a „felébredett” (mint Buddha), hanem
csupán szupermen, digitális denevérember, kiugrott
kispap, aki reverendában repked egy pixelekbõl épült
metropolis felett. Neót legyõzte a forradalom paradoxona,
olyan lett, mint ellenfelei. Smith ügynök(ök) és
Neó között semmi különbség, mindketten
a tökély bajnokai, Neót is gond nélkül lehetne
sokszorosítani. És innentõl kezdve nincs tétje
a harcuknak. Mindegy ki gyõz, a tökéletesség
fog vele uralomra jutni. Hiába gyõz majd Zion a harmadik
részben, Neo nem megdönti, hanem csak vérfrissíti
a zsarnokságot. Emberi vagy gépi diktatúra – az elsõ
részben még nem ez volt a tét. Neo nem krisztusi figura
többé, csak egy a fegyveres filozófusok sokaságából.
Meg persze szupermen. Lennének bár mégoly mélyek
– nem azok – az akciójeleneteket meg-megszakító filozófiai
traktátusok (a Meroving, az Orákulum és az Építész
karteziánus okfejtései), Neo hitelét az sem adhatná
vissza. Emlékezzünk vissza Danilo Kis és Enyedi Ildikó
Simon mágusára: megváltás-ügyben nem a
csodák perdöntõek. A szupermen csak csepûrágó.
A Mátrix nem váltható meg külsõdleges
eszközökkel, vagy kívülrõl, kollektív
káprázat, nem elég megtalálni a kulcsot, ahogy
az Újratöltve sugallja, egy kungfuzó Krisztus nem old
meg semmit, kinek-kinek magát kell felébresztenie. A Mátrix
pótlék, a hiányból termett, nem a gépek
gonoszságából, az már csak következmény.
A Mátrix mindenütt ott van, ahol elfogy a valóság;
a mesterséges, a virtuális realitás – mûanyag.
Nem a bõség, hanem az ínség jele. Mint minden
világrengetõ találmánynak – ennek is metaforikus
hozadéka van, a filozófiát is megrengeti, nem az a
funkciója, hogy elijesszen a digitális világtól,
hanem hogy jobban megértesse velünk az analóg realitást.
A science-fiction – legjobb formájában – ugyanúgy,
mint minden költészet, filozófia-értékû,
a Blade Runner androidjai óta másként gondolkodunk
a teremtésrõl, amíg nem teremtünk mesterségesen,
a semmibõl életet, addig azt sem érthetjük meg,
mi történhetett velünk a hatodik napon. Az A.I. (leszámítva
a film könnytengerbe fagyott utolsó harmadát) óta
másképp gondolkodunk a saját intelligenciánkról:
a természetes intelligencia ugyanúgy a logikán túl
kezdõdik, mint a mesterséges. A film elejének buta
robotlánya, a színtisztán oksági gondolkodás
csõdje, az emberi világból régóta ismerõs.
Az eXistenZ digitális babiloni sorsjáték, nem az a
slusszpoénja, hogy ha egyszer elszabadul a röghöz, élethez,
halálhoz kötött emberi sors, sohasem tudhatjuk meg többé,
hogy álomban, játékban vagy valóságban
járunk, az csak szemkápráztató meander, sokkal
izgalmasabb paradoxon, hogy ha tetszés szerint sokszorozhatjuk a
személyiségünket, ha minden játék lesz,
minden szerep tetszés szerint váltogatható, akkor
végül is az emberi sorsról mondunk le laza mozdulattal.
A hatodik napon paranoia-mozijában sem a géntechnika rémisztõ,
hanem veszedelmes ajándéka, az öröklét.
Spottiswood filmje ugyan távol áll a remekmûtõl,
de a halhatatlanság dicséretét zengedezõ hollywoodi
new age giccshez képest (mint a Mi álmok jõnek vagy
az A.I. befejezõ része) kijózanítóan
okos film: a halál nélkül nincs sors, nincs személyiség,
minden tettünknek a halál végérvényessége
ad méltóságot.
Pszivilizáció
A Mátrix elsõ része is azért lehetett kultuszfilm,
mert lázadt a lebutított jövõkép ellen,
minden populáris engedménye (a fejlerúgós világmegváltás
eszméje) ellenére visszatérésnek látszott
az utópisztikus fantasztikum nagy hagyományához, a
társadalomról mondott valami fontosat. A Mátrix emberisége
a káprázatok foglya, és ez az érzékcsalódás
végre nem egyéni problémaként jelenik meg –
a Dark City, a Nirvána vagy a 13. emelet mindenekelõtt ezen
bukott meg –, hanem mint világbotrány.
Csakhogy a kollektív hallucinációt igazán
csak a részletekbe menõ társadalomrajz tudná
a maga félelmetes-groteszk valójában megmutatni. Van
ilyen utópia, Stanislaw Lem jóval a Mátrix elõtt
megírta a káprázat társadalmának fekete
szatíráját, az Álmatlanságot.
Ebben a – kémiai alapú – virtuálvilágban
a könyveket nem olvassák, hanem eszik, akárcsak az érzelmeket,
és a vágyakat, meg az emlékeket.
„Elegendõ néhány jól megválasztott
molekulát küldeni oda, az agyunk dzsungelébe, hogy valóságként
éljük át vágyaink teljesülését”.
Ha valaki dantint vesz be, az a mély meggyõzõdése
támad, hogy õ írta az Isteni színjátékot.
Vannak szerek, amelyekkel féltékenységet, másokkal
szerelmi szenvedélyt lehet ébreszteni. Mivel „a kémia
eltörölte a világ bûneit”, azért, hogy az
örökkön rosszra törõ gonosz lendületét
is munkába fogják, ellenszerekkel – pejorinnal, szadizinnel
– élnek a túlzásba vitt jóság ellensúlyozására.
Tökéletes világ, a történet hõse
(egy lefagyasztott, és a perfekt jövõben ébredõ
„olvadék”), mégis visszavágyik a zûrzavar korába.
Okkal, a „pszivilizáció” agyrém, ha mégoly
vidám is, nem embernek való, ahol az ember pirulákkal
(vagy számítógépes programokkal) kénye-kedve
szerint változtathatja a személyiségét, ott
csak egy logikus végkifejlet lehetséges: az egó szuperinflációja.
Ehhez a kényszeresen boldog utópiához már nem
is tud igazán mit hozzátenni az utazó tudomására
jutó szörnyû titok, miszerint az egész „pszikémiai”
csodavilág maga is kémiai káprázat csupán,
a képzelgõk valójában egy lerobbant metropolis
szemétdombján tengõdnek, és moslékot
esznek. A mai virtuálfilmekben mindig eljön az igazság
pillanata: a Dark City, a 13. emelet, a Truman Show fõhõse
végül eljut a papírmaséból vagy pixelekbõl
összerótt szimulált világ végére.
Neo megpillantja az álom mögött rejlõ pokoli valóságot,
a gépek õrizte végtelen embermezõket. De a
világ végén a virtuál-paranoiában mindig
újabb világ kezdõdik.
Álmodom, hogy álmodom, és még azt is csak
álmodom, amikor felébredek belõle. Minden virtuálvilág-film
ezzel az örök szorongással ér véget. Megtudhatjuk-e
valaha is, hogy a Mátrix mögött nem rejtõzik-e
egy másik Mátrix? Csak egy bizonyosság van – hatásosabb,
mint amit az egyik legperfektebb álomkáprázatban a
Waking Life-ban javasolnak, miszerint próbáljuk meg felkapcsolni
a villanyt, s ha nem sikerül, biztosak lehetünk abban, hogy álmodunk
–, ha álmunk unalmas, fárasztó, jelentéktelen,
csak ritkásan pettyezik boldog pillanatok aranyszemcséi,
bizonyosra vehetjük, hogy ébren vagyunk. Smith ügynök
hazudott, az álomgyár mindig tuti sikerre megy, álmaink
színesek, szélesvásznúak, dolby sztereóban,
technikolorban csak rémálmokat vagy édenkerti-idilleket
álmodunk, a szürke valóságot sohasem álmodjuk
újra, abban otthon vagyunk.
|