Beckett és a Film 
Cloyne püspöke moziba megy
Takács Ferenc
Ötven éve vár Godot-ra Vladimir és Estragon. Samuel Beckett találkozásai a mozgóképpel majdnem ilyen ritkák.

Sokan és sokszor utaltak rá, hogy Samuel Beckett életében és mûvészetében mennyire fontos szerepet játszott a film. Ifjúkorától, sõt gyermekkorától kezdve: 1906-ban született, így úgyszólván együtt nõtt fel a mozi elsõ nagy korszakával, a klasszikus némafilmmel. Filmet – amint ezt biográfusától, James Knowlsontól megtudhatjuk – elõször még kisgyerekként, „felnõtt kísérettel” látott: a Dublintól délre található Foxrockban, ebben a jómódú kertvárosi negyedben élõ Beckették gyerekeit, Samet és Frank nevû bátyját bácsikájuk, Howard Beckett vitte elõször moziba. (A nagybácsi sokoldalú ember volt, például kiválóan sakkozott, olyannyira, hogy egy dublini szimultánon magának Capablancának, a kubai sakk-világbajnoknak is mattot adott. A jelek szerint nem csupán a mozit szerettette meg Beckettel, hanem az író életre szóló sakkszenvedélyét is õ szította fel.)
Késõbbi életmûvére, a Godot és a többi dráma groteszk komikumára, a létezés és megismerés paradoxonjai között csetlõ-botló koldus-, csavargó- és bohócfiguráira, de akár elsõ regényeinek, a Murphynek és a Wattnak címadó alakjainak jellegére és jelentésére nézve is döntõ volt, hogy a fiatal Beckettet leginkább a komikus némafilmek – vagy ahogy mi nevezzük: a burleszk – világa ragadta meg. Egyetemistaként – a dublini Trinity College diákja volt – sokat járt moziba, s – mint a visszaemlékezésekbõl kiderül – elsõsorban Charlie Chaplin és Buster Keaton némafilmjeit szerette. Chaplin filmjei közül ekkoriban, a húszas években látta elõször A kölyök és az Aranyláz címûeket. (Hogy milyen hatással volt rá Chaplin, az kiderül egy néhány évvel késõbbi epizódból is. 1931-ben, amikor Beckett rövid ideig a Trinity College-ban ifjú tanársegédként mûködött, tanárok és diákok közösen elõadták Corneille Cid-jének dadaista paródiáját, afféle burleszk-változatát. Beckett volt a produkció címadója: mivel Corneille tragédiájának angolul The Cid a címe, Beckett javasolta, hogy a paródia a vicc kedvéért a The Kid címen fusson, azaz a Chaplin-film, a James Cagney-vel forgatott A kölyök eredeti címén.)
 

(...)


http://www.filmvilag.hu