Beckett és a Film
Cloyne püspöke moziba megy
Takács Ferenc
Ötven éve vár Godot-ra Vladimir és Estragon.
Samuel Beckett találkozásai a mozgóképpel majdnem
ilyen ritkák. |
Sokan és sokszor utaltak rá, hogy Samuel Beckett életében
és mûvészetében mennyire fontos szerepet játszott
a film. Ifjúkorától, sõt gyermekkorától
kezdve: 1906-ban született, így úgyszólván
együtt nõtt fel a mozi elsõ nagy korszakával,
a klasszikus némafilmmel. Filmet – amint ezt biográfusától,
James Knowlsontól megtudhatjuk – elõször még
kisgyerekként, „felnõtt kísérettel” látott:
a Dublintól délre található Foxrockban, ebben
a jómódú kertvárosi negyedben élõ
Beckették gyerekeit, Samet és Frank nevû bátyját
bácsikájuk, Howard Beckett vitte elõször moziba.
(A nagybácsi sokoldalú ember volt, például
kiválóan sakkozott, olyannyira, hogy egy dublini szimultánon
magának Capablancának, a kubai sakk-világbajnoknak
is mattot adott. A jelek szerint nem csupán a mozit szerettette
meg Beckettel, hanem az író életre szóló
sakkszenvedélyét is õ szította fel.)
Késõbbi életmûvére, a Godot és
a többi dráma groteszk komikumára, a létezés
és megismerés paradoxonjai között csetlõ-botló
koldus-, csavargó- és bohócfiguráira, de akár
elsõ regényeinek, a Murphynek és a Wattnak címadó
alakjainak jellegére és jelentésére nézve
is döntõ volt, hogy a fiatal Beckettet leginkább a komikus
némafilmek – vagy ahogy mi nevezzük: a burleszk – világa
ragadta meg. Egyetemistaként – a dublini Trinity College diákja
volt – sokat járt moziba, s – mint a visszaemlékezésekbõl
kiderül – elsõsorban Charlie Chaplin és Buster Keaton
némafilmjeit szerette. Chaplin filmjei közül ekkoriban,
a húszas években látta elõször A kölyök
és az Aranyláz címûeket. (Hogy milyen hatással
volt rá Chaplin, az kiderül egy néhány évvel
késõbbi epizódból is. 1931-ben, amikor Beckett
rövid ideig a Trinity College-ban ifjú tanársegédként
mûködött, tanárok és diákok közösen
elõadták Corneille Cid-jének dadaista paródiáját,
afféle burleszk-változatát. Beckett volt a produkció
címadója: mivel Corneille tragédiájának
angolul The Cid a címe, Beckett javasolta, hogy a paródia
a vicc kedvéért a The Kid címen fusson, azaz a Chaplin-film,
a James Cagney-vel forgatott A kölyök eredeti címén.)
|