A harcos
Légy ott a hetesen
Kilenc királynõ
A Vénusz
szépségszalon
Félix és Rose
A sötétség
leple
Ki nevel a végén?
Álomcsapda
Veszett vad
X-Men 2
Öcsikém
Beszéljünk
a szerelemrõl
A harcos Warrior – 2001, indiai-brit. Írta és rendezte: Asif Kapadia. Kép: Roman Osin. Zene: Dario Marianelli. Szereplõk: Irfan Kahn (Lafcadia), Puru Chibber (Katiba), Aino Annudin (Biswas). Gyártó: FilmFour / The Bureau. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 118 perc. Egy újabb indiai(-brit) film, ezúttal nem
a zenés-táncos-lakodalmas típusból, hanem a
csöndes, visszafogott, lírai darabok közül. A fõhõs
egy harcos, aki a helyi hatalmasság akaratának végrehajtója:
engedelmes szakértelemmel védtelen szerencsétleneket
csonkít és gyilkol meg. Külsõ parancsra él,
nem az igazságért, hanem vezényszóra ránt
kardot. A tízéves-forma gyerek, akit egyedül nevel,
naiv lelkesedéssel szintén harcos szeretne lenni.
Vaskó Péter
| vissza az elejére | Légy ott a hetesen Nationale 7 – francia, 2000. Írta és rendezte: Jean-Pierre Sinapi. Kép: Jean-Paul Meurisse. Zene: Francois Bernheim. Szereplõk: Nadia Kaci (Julie), Olivier Gourmet (René), Lionel Abelanski (Roland), Chantal Neuwirth (Sandrine). Gyártó: La Sept-Arte / Telecip. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 90 perc. Francia film, de olyan, mintha angolok csinálták
volna. Mert a kortárs francia mozgókép fõsodra
a zaftosnak és provokatívnak vélt témákért
feladni látszik azt, ami talán a legnagyobb erõssége
volt egykor: az emberábrázolást.
Bori Erzsébet
| vissza az elejére | Kilenc királynõ Nueve reinas – argentin, 2000. Írta és rendezte: Fabián Bielinsky. Kép: Marcelo Camorino. Zene: César Lerner. Szereplõk: Gastón Pauls (Juan), Ricardo Darín (Marcos), Leticia Brédice (Valeria), Tomás Fonzi (Federico). Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 115 perc. Az eredeti sztorik uborkaszezonjában sokszor egy
triplacsavaros fabulát ígérõ kósza elképzelés
is elég a kritika és a közönség megnyeréséhez,
a siker akkor is garantált, ha az ötlet realizálása
nem problémamentes. A jó krimi alapfeltétele, hogy
a történet ne csupán kibomlása közben, hanem
a végeredmény ismeretében újragondolva is logikusnak
tessék, márpedig az angolszász sajtó által
körberajongott, számos díjat nyert Kilenc királynõ
e feltételnek csak módjával képes megfelelni.
Tosoki Gyula
A Vénusz szépségszalon Vénus beauté institut – francia, 1999. Írta és rendezte: Tonie Marshall. Kép: Gerard de Battista. Zene: Khalile Chahine. Szereplõk: Nathalie Baye (Angele), Bulle Ogier (Nadine), Samuel Le Bihan (Antoine), Audrey Tatou (Marie), Mathilde Seigner (Samantha). Gyártó: CNC / TabouTabac Films / Canal+ / Arte France Cinema. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 105 perc. Audrey „Amélie” Tautou – a mûvészmozik
serény filmrajongói között van-e, ki e nevet nem
ismeri? Sõt, megkockáztatom, a hír már a multiplexek
látogatóihoz is eljutott: miszerint van a franciáknak
egy saját, õzike szemû Audrey Hepburnjük, aki
Jeunet filmjével, az Amélie csodálatos életével
körülbelül úgy robbant be a világsztárok
közé, mint a másik Audrey pontosan 50 évvel ezelõtt
a Római vakációval az Oscar-díjosztásra.
Most pedig megérkezett a magyar mozikba Audrey Tautou elsõ
filmje is! Bizonyára ez az a mondat, ami A Vénusz szépségszalon
címû 1999-es francia film reklámkampányában
manapság a leghatékonyabban alkalmazható, mindamellett
némileg félrevezetõ. Tautounak a filmben nyújtott
alakítása – melyért megkapta a legkiemelkedõbb
új tehetségnek járó francia César-díjat
– valóban kedves és szívmelengetõ, de véleményem
szerint nincs dobogós helyen a film erényeit tekintve. Ez
persze azt is jelenti, hogy az erények számosak és
meggyõzõek.
Vincze Teréz
Félix és Rose Jet Lag – francia, 2002. Rendezõ: Daniele Thompson. Írta: Christopher és Daniele Thompson. Kép: Patrick Blossier. Zene: Eric Serra. Szereplõk: Jean Reno (Félix), Juliette Binoche (Rose), Sergi Lopez (Sergio). Gyártó: Pathé Productions / TF1 / Canal +. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 91 perc. Kikent-kifent kozmetikus mesterszakácsba botlik
a francia reptéren – nincs mese, ebbõl szerelem lesz. Igaz,
ez már a stáblistából sejthetõ, elvégre
filmünk fõszereplõit Juliette Binoche-nak és
Jean Renónak hívják (váratlan fordulatként
ez utóbbi volna a mesterszakács). Ha a mozit Amerikában
forgatják, és a fõszerepet mondjuk Meg Ryan és
Hugh Grant alakítja, már képben is volnánk:
egy kis romantika, egy kis félreértés, egy kis szerelem,
romcom pereg a vásznon.
Hungler Tímea
| vissza az elejére | A sötétség leple Darkness Falls – amerikai, 2003. Rendezte: Jonathan Liebesman. Írta: John Fasano, James Vanderbilt, Joe Harris. Kép: Dan Laustsen. Zene: Brian Tyler. Szereplõk: Chaney Kley (Kyle), Emma Caulfield (Caitlin), Lee Cormie (Michael). Gyártó: Columbia Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 85 perc. A horror-mûfaj évtizede kezdõdött
sokadvirágzása a sikerültebb filmek mellett érthetõen
tömegével termeli ki a fércmûveket is, amiket
a közönség borzongás iránti megnövekedett
étvágya gyakran egészen a multiplexekig terel. A sötétség
leple is ide, a zsáner hervadtabb darabjai közé tartozik.
A sztori az 1800-as évek elején kezdõdik, amikor Darkness
Falls városában meggyanúsítanak egy magányos
öregasszonyt azzal, hogy megölt két gyermeket. Nemsokára
felakasztják az ártatlan nõt, mire õ bosszút
esküszik, és rendszeresen visszatér a túlvilágról,
hogy szörnyû merényletekre vetemedjék. Ám
végül – immár napjainkban járunk – emberére
talál.
Pápai Zsolt
Ki nevel a végén? Anger Management – amerikai, 2003. Rendezte: Peter Segal. Írta: David Dorffman. Kép: Donald McAlpine. Zene: Teddy Castellucci. Szereplõk: Adam Sandler (Buznik), Jack Nicholson (Dr. Rydell), Marisa Tomei (Linda), Luis Guzman (Lou). Gyártó: Happy Madison / Revolution Studios. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 106 perc. Dave szelíd és félszeg középosztálybeli férfi, aki még felnõttként is játékmackóval alszik, fél a felelõsségvállalástól és nincsen tisztában azzal, ki is õ valójában. Egyik üzleti útján balszerencsés megjegyzések és félreértések sorozatát követõen mint agresszív, dühkitörésre hajlamos személyt diagnosztizálják. Csoportterápia elvégzésére kötelezik, ahol a cél indulatos természetének és erõszakos cselekedeteinek megfékezése. A hamis diagnózis persze megnehezíti beilleszkedését a normális emberek közé. Mellérendelt pszichiátere (Jack Nicholson alakításában) a hatásosabb kezelés érdekében összeköltözik vele, hogy napi huszonnégy órában felügyelje és irányítsa „betege” életét. Az arrogáns és konfliktust keresõ orvos és a nyájas, béketûrõ páciens összezártságából számos humoros szituáció adódik: közös látogatásuk a buddhista kolostorban vagy Dave munkahelyén a film legjobb percei. Máskor viszont az alkotók engednek a csábításnak, szabad folyást biztosítva a közönségességnek és a vulgáris pszichologizálásnak. A bizarr és valószínûtlen események azonban felkeltik gyanúnkat, hogy mindez csak megrendezett, így a befejezés nem tartogat számunkra meglepetést. David Fincher Játsz/ma címû opuszának egyfajta kifordított, vígjátéki variációját látjuk többnyire ismerõs elemek felhasználásával. Szerencsére az egyes epizódban kiváló komédiásokkal találkozunk: John Turturro vagy Woody Harrelson nyúlfarknyi szerepekbõl formálnak karaktereket átlendítve bennünket a forgatókönyv egyenetlenségein. A színészeknek és a jól sikerült részeknek köszönhetõen kellemesen szórakozunk és elnézzük a film végének teátrálisságát is. Mátyás Péter
Álomcsapda Dreamcatcher – amerikai, 2003. Rendezte: Lawrence Kasdan. Írta: Stephen King regényébõl William Goldman és Lawrence Kasdan. Kép: John Seale. Zene: James Newton Howard. Szereplõk: Morgan Freeman (Curtis ezredes), Thomas Jane (Henry), Jason Lee (Beaver), Damien Lewis (Jonesy), Timothy Olyphant (Pete), Tom Sizemore (Underhill). Gyártó: Castle Rock / NPV / SSDD Films / Village Roadshow. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 136 perc. Mint egy kényelmes, karácsonyi piacra szánt
best of válogatás, úgy szemezget a leghatásosabb
Stephen King-motívumokból az Álomcsapda sztorija.
A paranormális tehetséggel megáldott négy gyermekkori
barát rendes éves találkozóját tartja
az indián varázseszközökkel feldíszített
erdei házikóban; rejtélyes betûszavakat rajzolnak
a párás ablaküvegre, miközben odakint tombol a
hóvihar. A jó hangulatnak egy futótûzként
terjedõ, roppant kellemetlen bélféreg-járvány,
és a katonaság karantén-intézkedései
vetnek véget. A közegészségügyi probléma
azután a földi életet fenyegetõ, apokaliptikus
veszedelemmé nõ, amikor a világûrbõl
érkezõ, alakváltó megszállók
felfedik valódi arcukat.
Kovács Marcell
Veszett vad
William Friedkin, az Az ördögûzõ és a Francia kapcsolat rendezõje vékonyka fába vágta nagy és recés vadásztõrét, amikor elkészítette a Veszett vad címû filmet, amelyben egy szentimentális erdei gyilkos és egykori kiképzõje – aki mellesleg az FBI kedvenc nyomolvasója – üti, veri és szabdalja egymást. Friedkin mindig kedvelte a csavarmentes, szigorúan lineáris cselekményvezetést, ahol a fõhõs azért ül autóba, hogy az egyik akciójelenet helyszínérõl eljusson a másikéra – miközben a KRESZ-könyv a kesztyûtartó mélyén pihen. A Veszett vad forgatókönyve hasonló felfogásban született, kiegészülve egy kis Szökevény-utánérzéssel, és feldobva a nagyvárosi természetbúvárok néhány hasznos tanácsával. Aaron Hallam (Benicio Del Toro), az amerikai hadsereg különleges egységének katonája, Koszovóban testközelbõl tapasztalja meg a népirtás diszkrét báját, és bár fizikai adottságai kiválóak, pszichikailag már régen felmondta a szolgálatot: a kegyetlen bevetések hatására állatvédõ gyilkoló-gép lett belõle. Amikor hazatérve beveszi magát egy oregoni erdõbe, és vadásztõrével szarvasvadászokat kaszabol le, az FBI rögtön L.T. Bonhamért (Tommy Lee Jones), Hallam egykori kiképzõjéért küld, akinek szintén elege van már az erõszakból. A Veszett vad két, erõszaktól elpártolt túlélõ- és gyilokgép erdõkön, mezõkön és Portland zsúfolt belvárosán átívelõ hajszáját meséli el, flashbackekkel, fegyvermûves gyorstanfolyammal, autósütközésekkel, és sok-sok szúrt sebbel tarkítva. Friedkin a sötét és zavaros háttértörténet és a szereplõk lelkivilágának árnyalása helyett a közelharcra helyezi a hangsúlyt, és ezzel – a New York bandáihoz hasonlóan – a véres pengék és feszülõ arcizmok birodalmában találja meg Amerika lényegét. Csillag Márton
| vissza az elejére | X-Men 2 A szuperhõs-képregények univerzumának kedvelt alaphelyzete, mikor az õsellenségek vállvetve szállnak szembe a közös fenyegetéssel; legutóbb a Penge 2. alkotói próbálták kihasználni kétségkívül kecsegtetõ lehetõségeit. Az X-Men második menetében Singer sikeresen sûríti két órába a kényes háromszög-modellhez szükséges komplex cselekményt, emellett ígéretes mutáns-karaktereket vezet be, sõt az elsõ részben indított szálakat is továbbszövi. A mûfajban eleddig példátlan tökéllyel megszerkesztett multiplex narratíva már önmagában elég az elismeréshez – a jól idõzített humor és a hõs-figurákat tovább árnyaló közjátékok mindössze dicséretes extrák, mint Batmobilban az oldalszigony. Ahol a folytatás sérül az alapfilmhez képest az csupán az atmoszférateremtés és bizony az akciójelenetek, ráadásul mindkét gyengének Farkas látja leginkább kárát: rideg fényû hómezõk helyett sötét folyosókon osztja látványos csapásait, a végsõ küzdelem pedig, amit nõi megfelelõjével folytat, csupán szegényes felmelegítése Mystique-kel vívott párbajának. Remélhetõleg a harmadik részben nem saját gonosz énjével kerül szembe, mert az már Supermannél sem jött be – bár egy simára borotvált, álnok Hugh Jackman, Armani-öltönybõl kibukkanó fémkarmokkal talán nem is lenne olyan elvetélt ötlet. X-Men 2 – amerikai, 2003. Rendezõ: Bryan Singer. Szereplõk: Hugh Jackman, Halle Berry, Famke Janssen, Patrick Stewart, Alan Cunning, Rebbeca Romijn-Stamos. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 120 perc. | vissza az elejére | Öcsikém Kisgimnazista CIA-ügynök BMW gördeszkával és röntgen-napszemüveggel fémfaló nanorobotok után kutat az Egyesült Államok egyetlen kémrõl elnevezett középiskolájában. Meséje alapján Zwart filmje az Austin Powers-széria agyhalott matiné-verziójának tûnik, de ezúttal a látszat csalóka, akár útlevélkép a Mission: Impossible-ben. Tizenéves James Bond voltam helyett hagyományos vonalvezetésû kamaszvígjáték pereg kidolgozott akcióbetétekkel és kellõképp komolyan vett romantikus szállal: félre Michael Corben, Cody Banks sokkal inkább rászolgál az Ifjú James Bond megtisztelõ címre. Agent Cody Banks – amerikai, 2003. Rendezõ: Harald Zwart. Szereplõk: Frankie Muniz, Hilary Duff, Angie Harmon, Arnold Vosloo. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 89 perc. | vissza az elejére | Beszéljünk a szerelemrõl Sophie Marceau rendezõi bemutatkozása fõként a szerzõnõ elõéletének köszönheti, hogy nem merült halk csobbanással feledésbe az évi félszáz filmes lélekrajz hazájában. Nem véletlen választott erõsen önéletrajzi ihletésû szakítási drámát, fõszerepben egy idõsödõ íróval és hamvas mûfordító-feleségével: így a megszokott honi eszköztár (sokatmondóan kitartott közelképek és kézikamerás érzelemkitörések) és a sorsszerû fejlemények helyett legalább az áthallások reménye tartja a lelket a kandi közönségben. Az exférj bõ tíz éves verziója talán kevésbé õszinte – Zulawski lázas éjszakái mégis százszor szebbek, mint Marceau finomra szûrt nappalai. Parlez-moi d’amour - francia, 2002. Rendezõ: Sophie Marceau. Szereplõk: Judith Godréche, Niels Astrup. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 98 perc. Varró Attila
|
http://www.filmvilag.hu
|