Hollywoodi történet
A számat figyeld
Kínzó mindennapok
Császárok
klubja
A Nap könnyei
A mag
Donnie Darko
Frida
Egy veszedelmes elme
vallomásai
Hogyan
veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt
A Zu legendája
Széftörõk
Szakítópróba
Johnny English
Tökös csaj
Hollywoodi történet Hollywood Ending – amerikai, 2002. Írta és rendezte: Woody Allen. Kép: Wedigo von Schultzendorff. Zene: Redd Evans. Szereplõk: Woody Allen (Waxman), Tea Leoni (Ellie), Treat Williams (Hal), Mark Rydell (Ed). Gyártó: DreamWorks. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 114 perc. Van egy rendezõ. Régi nagy név. Megöregedett
Viszont mégis nagyon sóvárogja a Nagy Visszatérést.
Évrõl évre halványul múlt idõk
Oscarjainak fénye, és a Woody-alteregóra többé
filmet nem bíznak. Ha rábíznák, elszúrná.
Innen indul a bonyodalom, kibontakozik, lezáródik. Mert amúgy
egyszerû az egész: mégis rábízzák,
és õ mégis elszúrja. Hogy hogyan szúrja
el (nyilván mindig másképpen), ez lehet érdekes
a kívülállónak, de nyilván nem érdekes
a film producerének. A producer szempontjából színtiszta
unalom. Mindig más, de mindig ugyanaz. Például a pszichoszomatikus
vakság. Használhatatlan filmmûvésznél
a biztos bukás okainak örökös érdekessége
és eredetisége – papírforma.
Hirsch Tibor
A számat figyeld Sur mes levres – francia, 2002. Írta és rendezte: Jacques Audiard. Kép: Mathieu Vadepied. Zene: Alexandre Desplat. Szereplõk: Vincent Cassel (Paul), Emmanuelle Devos (Carla), Olivier Gourmet (Marchand), Olivier Perrier (Masson). Gyártó: CNC / Cine B / Pathé / France 2. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 118 perc. Egy lány szuperközeliben hallókészüléket
tesz a fülébe: a film elsõ képe exponálja
a témát. Carla (egy cég fiatal elõadója)
készülék nélkül nem hall, szájról
viszont kitûnõen olvas. Így azt is megtudja, amit elhallgatnak
elõle: kollégái ki nem állhatják, csúnyának
tartják. Pedig nem lenne az, ha nem járna-kelne leszegett
fejjel, ha a magányosság, a kielégítetlenség,
az állandó gyanakvás nem torzítaná keserû
fintorba arcát. (Emmanuelle Devos mesterien formálja meg
Carlát, César-díjat kapott érte.)
Harmat György
Kínzó mindennapok Trouble Every Day – 2002, francia. Írta és rendezte: Claire Denis. Kép: Agnes Godard. Zene: Tindersticks. Szereplõk: Beatrice Dalle (Coré), Vincent Gallo (Shane), Tricia Vessey (June), Alex Descas (Léo). Gyártó: Rezo Productions. Forgalmazó: Cirkogejzír - Másképp Alapítvány. Feliratos. 100 perc. Mielõtt a férfi elmegy hazulról,
gondosan bezár ajtót, ablakot. Rosszat sejtünk. Azt
hisszük, mániákus õrült tartja fogságban
csinos és védtelen áldozatát. Pedig dehogy:
a férfi, épp ellenkezõleg, a gyanútlan külvilágot
óvja a nõ (tulajdon felesége) vérszomjas vágyaitól.
Ádám Péter
Császárok klubja Emperors’ Club – amerikai, 2002. Rendezte: Michael Hoffman. Írta: Ethan Canin novellájából Neil Tolkin. Kép: Koltai Lajos. Zene: James Newton Howard. Szereplõk: Kevin Kline (Hundert), Emile Hirsch (Sedgewick), Embeth Davidtz (Elisabeth), Rob Morrow (James). Gyártó: Fine Line Features / Liveplanet / Horsepower Films. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 109 perc. William Hundert a görög-római történelem
professzora egy keleti parton fekvõ magániskolában,
a hetvenes években. Gazdag emberek gyerekeit oktatja magas színvonalon,
miközben jellemüket, erkölcsüket is formálja.
A félév során új diák érkezik
az osztályba. Sedgewick egy szenátor önzõ és
elkényeztetett fia, aki kibújik az iskola szigorú
normái alól. Dohányzik, férfi magazinokat lapozgat
és Mao képét akasztja szobája falára.
A beképzelt, tudatlanságára büszke ifjú
tanára tudásától és emberi tartásától
fellelkesülve évfolyamának egyik legjobb tanulója
lesz, így elindulhat a Julius Caesar versenyen, a gyõztes
történésznek járó babérkoszorúért.
Mátyás Péter
A Nap könnyei Tears of the Sun – amerikai, 2003. Rendezte: Antoine Fuqua. Írta: Alex Laskell és Patrick Cirillo. Kép: Mauro Fiore. Zene: Steve Jablonsky. Szereplõk: Bruce Willis (Walker), Monica Bellucci (Lena), Cole Hauser (Atkins), Johnny Messner (Lake). Gyártó: Cheyenne Enterprises / Revolution Studios. Forgalmazó: Intercom. Feliratos. 118 perc. Hollywood újabb filmben hatódik meg az amerikai
katona nagyszerûségétõl. A Nap könnyei
ezen kívül semmi másról nem szól. A helyszín
Nigéria, de ennek semmi jelentõsége, a filmben csupán
olyan helyet jelent, ahol afro-afrikaiak gyilkolják egymást
a dzsungelben. Egy Bruce Willis által vezetett különleges
alakulat azt a feladatot kapja, hogy mentsen ki a törzsi viszálykodás
zûrzavarából egy amerikai orvosnõt (Monica Belluci).
A gond csak az, hogy az embervadász milíciák bosszúja
elõl Monica magával szeretné vinni mind a 70 ápoltját.
A kõarcú Bruce-ban megmozdul az emberbarát, és
felettesei parancsával szembeszegülve nekifog, hogy átmentse
a teljes erdei kórházat a határon.
Vaskó Péter
A mag The Core – amerikai, 2002. Rendezte: Jon Amiel. Írta: Cooper Layne és John Rogers. Kép: John Lindley. Zene: Christopher Young. Szereplõk: Aaron Eckhart (Keyes), Hilary Swank (Beck), Tchéky Karyo (Szergej), Delroy Lindo (Dr. Brazleton). Gyártó: Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 135 perc. A történelem során több hódító
hadsereg is próbálkozott Róma lerombolásával,
de annyira teljes siker egyikük próbálkozását
sem koronázta, mint A mag számítógépes
grafikusainak mesterkedését. Igaz, õk nem valami stratégiai
fontosságú hatalmi szimbólumot akartak megsemmisíteni,
csak érzékletesen illusztrálni óhajtották
a veszélyt, ami katasztrófafilmjükben a Földet
fenyegeti.
Nevelõs Zoltán
Donnie Darko Donnie Darko – amerikai, 2001. Írta és rendezte: Richard Kelly. Kép: Steven Poster. Zene: Michael Andrews. Szereplõk: Jake Gyllenhaal (Donnie), Holmes Osborne (Eddie), Maggie Gyllenhaal (Elizabeth), Mary McDonnell (Rose), James Duval (Frank). Gyártó: Adam Fields Productions / Gaylord /Flower / Pandora Cinema. Forgalmazó: Mokép. Feliratos. 113 perc. Bébi-Lynch – így a verdikt a Donnie Darkót
illetõen. Már megint ez a féktelen vágy, hogy
elhelyezzük az újonnan érkezõket a magunk megnyugtatóan
elrendezett univerzumában. Kényelmes, de félrevezetõ
módszer. A Donnie Darko ráadásul szinte tálcán
kínálja a mindenféle irányzattal, elõzménnyel,
trenddel való összehasonlítást. Kertvárosi
misztériumjáték, a mézeskalács homlokzatok
mögötti kispolgári moszattelepek kíméletlenül
abszurd megvilágítása – kiáltsunk Lynch-et!
Megannyi nyitva hagyott, látszatra megválaszolt, egyszersmind
tucatnyi alternatív megoldást is kínáló
kérdés. Kicsoda Donnie Darko? Zavart kamasz, tépelõdõ
megváltó, white trash rebellis? A helyi mozi mindenesetre
a Krisztus utolsó megkísértését és
az Evil Deadet vetíti Halloween éjszakáján.
Nem lehet véletlen. Micsoda a Donnie Darko? Sci-fibe hajló
intellektuális labirintus? Az amerikai álom ízekre
szedése ezeregyedszerre? Kicsoda Frank, a Darko fiúnak idõrõl-idõre
megjelenõ óriásnyúl, aki megismerteti Donnie-t
a világvége beköszöntének pontos dátumával?
Köves Gábor
Frida Frida – amerikai, 2002. Rendezõ: Julie Taymor. Írta: Hayden Herrera könyve alapján Clancy Sigel, Diane Lake, Gregory Nava és Anna Thomas. Kép: Rodrigo Prieto. Zene: Elliot Goldenthal. Szereplõk: Salma Hayek (Frida Kahlo), Alfred Molina (Diego Rivera), Geoffrey Rush (Trockij), Edward Norton (Rockefeller). Gyártó: Miramax. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 113 perc. Felénk kevéssé ismert képzõmûvész-zseni
életébõl készített filmet Julie Taymor.
Alkotása az életrajzi film szigorúan dokumentarista
irányát képviseli és ennek örülnünk
kell, mert Frida Kahlo a miénk. A XX. századi latin-amerikai
képzõmûvészet fontos alakja ugyanis apja révén
félig magyar, magyar zsidó volt. Erre szolgáló
bizonyíték a jelentõs részben portrékat
festõ, munkáira elõszeretettel szöveget is író
Kahlo képein is fellelhetõ. Sajnos azonban e pontos – vagy,
legalábbis pontosnak tûnõ – filmben Kaló Vilmos,
az Aradról Németországon át Mexikóba
települt fényképész Taymornál (és
nem csak nála) németként szerepel.
Halász Tamás
Egy veszedelmes elme vallomásai Confessions of a Dangerous Mind – amerikai, 2003. Rendezte: George Clooney. Írta: Chuck Barris önéletrajza alapján Charlie Kaufman. Kép: Newton Thomas Sigel. Zene: Alex Wurman. Szereplõk: Sam Rockwell (Chuck Barris), Drew Barrymore (Penny), George Clooney (Byrd), Julia Roberts (Patricia). Gyártó: Miramax. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 113 perc. Charlie Kaufman hosszú évek óta az
elsõ forgatókönyvíró Hollywoodban, aki
nemcsak menten felismerhetõ saját kézjeggyel, de rövid
karrierje ellenére máris komoly rajongótáborral,
sõt követõkkel rendelkezik – nem csoda, hogy már
negyedik játékfilmjénél vette a bátorságot,
s eddigi modelljei után önmagát emeli fõhõs-szerepbe
(Adaptáció). Az Egy veszedelmes elme vallomásaiban
Kaufman a mozisztár Malkovich után a hetvenes évek
egyik leghírhedtebb média-sikeremberének agytekervényeibe
kalauzolja el közönségét: Chuck Barris – amellett,
hogy az amerikai televízió történetét
olyan jelentõs mérföldkövekkel gazdagította,
mint az elsõ párválasztó-vetélkedõk
és a tehetségtelenek kimittudjaként elhíresült
The Gong Show – mindmáig az egyetlen tévés személyiség
a világon, aki saját bevallása szerint több mint
30 embert gyilkolt meg CIA ügynökként a hidegháború
idején. Önéletrajza szûk egy évtizedig
vándorolt stúdióról stúdióra,
mígnem a valóság és fikció közös
homályzónájához vonzódó Kaufman
kezében végre filmalapanyaggá alakult, majd – a közelmúlt
megújult lelkesedésének köszönhetõen
a félmúlt botrányos tévészemélyiségei
iránt (Ember a Holdon, Auto Focus) – George Clooney elsõ
rendezéseként meg is valósulhatott.
Varró Attila
Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt How to Lose a Guy in 10 Days – amerikai, 2003. Rendezte: Donald Petrie. Írta: Kristen Buckley, Brian Regan és Burr Steers. Kép: John Bailey. Zene: David Newman. Szereplõk: Kate Hudson (Andie), Matthew McConaughey (Ben), Kathryn Hahn (Michelle), Annie Parisse (Jeannie). Gyártó: Robert Evans Company. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 116 perc. Donald Petrie romantikus komédiájában
a jól ismert fogadás-sémához nyúl vissza.
A tinivígjátékokban (Tíz dolog, amit utálok
benned; A csaj nem jár egyedül) már bevált klisével
(az egyik fél eleinte csak fizetség fejében, illetve
fogadásból színlel érdeklõdést
a másik iránt) a rendezõ itt a fiatal felnõtteket
célozza meg, hiszen hõseink a Cosmo-görlök és
yuppie-k közül kerülnek ki. Petrie azonban filmjében
többszörösen is duplacsavarral él: esetünkben
ugyanis egyik fél sem játszik tisztán. Andie csak
kísérleti nyúlnak használja készülõ
cikkéhez Bent, aki viszont fõnökével kötött
fogadást arra, hogy a lány még a kitûzött
határidõ elõtt beleszeret. További csavar,
hogy az eleinte igazi sütiként viselkedõ Andie – aki
egy trendi nõi magazinnál ír hepi cikkeket és
életmentõ capuccinóval siet egy pasi miatt hüppögõ
barátnõje segítségére – valójában
baseball-rajongó vagány csaj, és a továbbiakban
csak Ben kedvéért játssza a Barbie babát.
Vajda Judit
A Zu legendája Shu shang zheng zhuan – kínai, 2001. Rendezte: Tsui Hark. Írta: Man Choi Lee és Tsui Hark. Kép: Hang-Sang Poon, Herman Yau és William Yim. Zene: Ricky Ho. Szereplõk: Ekin Cheng (King Sky), Cecilia Cheung (Enigma), Louis Koo (Red), Patrick Tam (Thunder), Ziyi Zhang (Joy). Gyártó: China Sky Entertainment / Film Workshop / Distant Horizont. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 104 perc. Harkéknál elmentek otthonról. Sõt,
nemcsak hogy elmentek, de összeszedték az összes bútort,
ruhanemût, mindenféle firlefrancot, és ezekkel egyetemben
költöztek el. Mi a fene baja lehet Ázsia egyik legeredetibb
filmesének, aki még egy évtizeddel ezelõtt
olyan maradandó mozikat készített, mint a Volt egyszer
egy Kína (Once Upon a Time in China) vagy a Kardvívó
(Swordsman)? A hollywoodi kiruccanás ártott meg neki? Jean
Claude Van Dumb közelsége váltotta ki nála az
agyzavart? Nem tudom eldönteni. Mindenesetre Tsui Hark „lost it”,
ahogy mondani szokás.
Wostry Ferenc
Széftörõk Welcome to Collinwood – amerikai, 2002. Írta és rendezte: Anthony és Joe Russo. Kép: Charles Minsky és Lisa Rinzler. Zene: Mark Mothersbaugh. Szereplõk: William H. Macy (Riley), Isaiah Washington (Leon), Sam Rockwell (Pero), Michael Jeter (Toto), Luis Guzmán (Cosimo). Gyártó: Section Eight Ltd. / Warner Bros. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 86 perc. Steven Soderbergh és George Clooney közös
cégének produkciója a Tripla vagy semmi paródiájának
is beillõ kasszafúrós sztori. Flancos Las Vegas-i
kaszinók hi-tech kifosztása helyett öt sorsüldözött
balek ügyetlenkedik egy lepattant külvárosi ékszerüzlet
széfjével. Ám a szerencse most sem veszi pártfogásába
õket, hibát hibára halmoznak, míg végül
elúszik a nagy lehetõség, még csak el sem jutnak
a mackóig. Nem lõttem le a poént, a vállalkozás
kimenetele egy pillanatig sem kétséges. A brigád eltántoríthatatlanul
fûrészeli a faágat maga alatt, a történet
báját éppen az önsorsrontásra irányuló
lankadatlan és roppant eredményes igyekezetük adja.
Kovács Marcell
Szakítópróba Just Married -- Rendezte: Shawn Levy. Szereplõk: Ashton Kutcher (Tom), Brittany Murphy (Sarah). Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 95 perc. A tengerentúlon valószínûleg a januári pangásnak köszönhette mozis bemutatását ez a gimnazista mentalitással készült nászutas vígjáték. Brittany Murphy – Hollywood talán legbutább színésznõje – az Észvesztõ és a 8 mérföld után testhezállóbb szerepben, késõbbi hitvese (Ashton Kutcher) oldalán édelgi végig Európát és az amerikai tini-ideákkal tarkított történetet, amelyet Sam Harper forgatókönyvíró saját élményei ihlettek. Infantilizmus az óceán mindkét partján. Johnny English Johnny English -- Rendezte: Peter Howitt. Szereplõk: Rowan Atkinson (Johnny English), John Malkovich (Pascal), Natalie Imbruglia (Lorna). Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 90 perc. Szerencsére Rowan Atkinson hamarabb bújt Bond-bõrbe, mint Robbie Williams – de persze csak a maga módján. Johnny Englishnek az Mi-7 egyetlen titkosszolgájaként kell visszaszereznie a koronaékszereket egy gonosz franciától (Malkovich), miközben útját izomlazító injekciók, bájos kémnõk (Imbruglia) és vontató-kocsik keresztezik. Csetlés-botlás tesz-vesz városban az utóbbi két Bond-film íróinak tollából – kicsi és fonnyadt, de az övék. Tökös csaj Hot Chick – Rendezte: Tom Brady. Szereplõk: Rob Schneider (Clive/Jessica), Rachel McAdams (Jessica/Clive). Forgalmazó: Intercom. Feliratos. 101 perc. A Tökös csajjal Rob Schneider egyszerre élesztette fel a nyolcvanas évek testcserélõ vígjátékait és a saját magában szunnyadó nõt. Színész-forgatókönyvíró barátunk dzsigolók és állatok után ezúttal plázacica-bõrbe bújik, és minimum két Britney-hasonmás közremûködésével „tart görbe tükröt az amerikai tini-társadalom elé, amelyben a szex, szerelem és gyengédség jelenti az élet alfáját és ómegáját”. Rövidebb lehetne, de viccesebb nem. Csillag Márton
|
http://www.filmvilag.hu
|