KULTUSZMOZI
Brian De Palma Megszállottsága Dupla vagy senki Kovács Marcell
Bár De Palma nem tartozik a hollywoodi mozit a hetvenes évek elején megújító generáció legünnepeltebb alakjai közé, biztos pont a filmipar hullámvasútján, töretlen lelkesedéssel készíti sokszor tökéletlen, de mindig hipnotikus erejû filmjeit, amelyek rafinált rendszerükkel sokadszorra is kikényszerítik a figyelmet, mágnesként vonzzák magukhoz és aztán nem eresztik a nézõt. Az elsõ pillantásra kimondottan filmszerû, ideális esetben pszicho-thrillernek készült alkotások valójában a mozi hatásmechanizmusát elemzõ bonyolult tanulmányok, körzõvel-vonalzóval rajzolt ábrákkal, temérdek lábjegyzettel. De Palma alkotói módszerének, a filmrõl, annak nyelvezetérõl és mondanivalójáról alkotott szigorú elveinek egyenes következménye, hogy munkái ugyan rendre pontszerzõ helyen végeztek, de a dobogóra sohasem vagy csak nagyon ritkán állhattak fel. Legnagyobb kasszasikerei, mint a Carrie, a Sebhelyesarcú vagy az Aki legyõzte Al Caponét, az elmaradhatatlan képi leleményekkel együtt is inkább hagyományos hangvételû, a filmes elbeszélés jól bejáratott szókészletét használó alkotások, az elkötelezett kultuszfilmrajongó számára nem sokat mondanak. Az ilyen klasszikus vonalvezetésû hõstörténeteknél sokkal izgalmasabbak a személyiség megkettõzõdésére, illetve a kukkolás és a szemtanúvá válás lélektanára, De Palma kedvenc témáira írt változatok. Ezekben a hitchcocki gondolatokat boncolgató alkotásokban érhetõ ugyanis tetten legtisztább formájában a „köszörüld ki a tökéletest” De Palma-i módszere. (...)
Megszállottság (Obsession) – amerikai, 1976. Rendezte: Brian De Palma. Írta: Paul Schrader és Brian De Palma. Kép: ZsigmondVilmos. Zene: Bernard Herrmann. Szereplõk: Cliff Robertson (Michael Courtland), Genevieve Bujold (Sandra Portinari), John Lithgow (Robert La Salle). Gyártó: Columbia Pictures. 96 perc.
|
|
http://www.filmvilag.hu
|