A kör
Vérfrissítés
Nevelős Zoltán
Nakata Hideo kísértetfilmjének hollywoodi remake-je.
|
Azt állítani, hogy A kör mérföldkőnek számít a horrorfilm műfajának
történetében talán túlzás volna, de mindenképp elhamarkodottság. Az azonban
biztos, hogy fontos változás jele.
Egy modern városi legenda szerint létezik egy videókazetta, rajta valami
szürrealista filmetűddel, amit ha megnéz valaki, egy hét múlva halálát
leli. Néhány másodpercnyi snittek: habzó hullámok, kút egy erdei tisztáson,
egy nő tükörbe néz, világítótorony sziklás tengerparton… És a nézők egy
hét múlva tényleg meghalnak.
A kör azonos című japán eredetije, a Ringu akkor robbant be a horror-univerzumba,
1998-ban, amikor a műfaj népszerűsége ugyan megugrott - a hollywoodi tinihorrorok
divatjának hála -, de a stílus és az ötletesség terén egyre mélyebbre süllyedt.
(Afféle vérfrissítést kap talán most az amerikai horror Japánból, mint
a másik haldokló zsáner, a western annak idején Itáliából.) A Ringu más
eszköztárhoz nyúlt, mint amit a legifjabb mozirajongók a horrorfilmekben
megszokhattak: sikoltozó lányok helyett ütőképes hősnő és domináns nőalakok
szerepeltek benne, a dobhártyákra mért ijesztgetések és henteskéssel hadonászó
rémek helyett az álmok szimbolizmusával manipulált, többet sejtetett, mint
amennyit mutatott. Ez a módszer nemcsak jóval tovább képes rémületben tartani
a nézőt, de alaposan meg is tudja bolygatni lelki nyugalmát.
Ehren Kruger forgatókönyvíró (Sikoly; Hulla, hó, telizsák) és Gore
Verbinski rendező (Egértanya; A mexikói) remake-je megmenti a fenti erényeket
úgy, hogy amit a hollywoodi elvárásoknak megfelelően hozzátesz, mind javára
válik a feldolgozásnak. Ahol a Ringu képileg minimalista, A kör gyönyörűen
fényképezett, ahol a Ringu a homályosságig szövevényes, ott A kör átlátható.
És ezzel nem hamisítja meg a történet szellemét, csak máshová helyezi a
hangsúlyokat, mert erre a (nem japán) közönségre így jobban hat. (És, ugye,
a horrorban a hatás a lényeg.) Annál is inkább mivel a mi bőrünkről is
szó van, a potenciális áldozatok mi vagyunk, a média ártalmas kisugárzásának
kitett, rögeszméktől gyötört, szorongással megvert társadalom.
Nakata Hideo filmje maga is feldolgozás (Suzuki Koji regénysorozata
alapján készült), két konkurens folytatást, egy előzményt és számos koppintást
ért meg Ázsiában. Mivel a történet egy videófilm körül forog, aminek a
másolása maga a cselekmény kulcsa, a Dreamworks remake-je kapcsán nem a
hollywoodi ötlethiányról kell beszélni. A kört másolni kell. Nincs más
kiút.
A kör (The Ring) - amerikai, 2002. Rendezte: Gore Verbinski. Írta:
Suzuki Koji művei alapján Ehren Kruger. Kép: Bojan Bazelli. Zene: Hans
Zimmer. Szereplők: Naomi Watts (Rachel), Martin Henderson (Noah), David
Dorfman (Aidan), Brian Cox (Morgan), Daveigh Chase (Samara). Gyártó: Dreamworks
/ Amblin / Kuzui. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 115 perc.
|