Rinaldo
Aszfaltpréri 
Muhi Klára 
 
Hét mesterlövész a nyolckerületben. Tóth Tamás proliwesternjében a naturalizmus küzd a poézissel. 

Kegyelmi állapotban van a magyar film, talán a hatvanas évek elején volt utoljára ilyen pillanat: egyik bemutatóról a másikra bármi megtörténhet. Egyre-másra robbannak a bombák a játékfilmes „senkiföldjén”, mert úgy látszik, ezek azok az évek, amikor bárki, bármivel megpróbálkozhat. Miután a kilencvenes években szinte a nullára dolgozta le magát a műfaj - elvesztette közönségét, kénytelen-kelletlen lemondott természetes kötődéseiről, megvált, megfosztódott hagyományaitól -, most valamennyi rendezőnk kísérletezik. Pálfi, Jancsó, Grunwalsky, Kálmánczhelyi és Végh, Fekete Ibolya, Kamondi, Mundruczó, Fliegauf - pályakezdők és idősebbek, de az elszánt közönségfilmesek is - valamennyien azt keresik, vajon milyen konvenciók mentén köthető meg egy új szövetség az új helyzetben a régi/új közönséggel. És minden váratlan mozisiker - a Hukkléé, az uristen@ menny.hu-é, a Jancsó trilógiáé vagy a Valami Amerikáé - egy-egy konkrét javaslat, válasz. 
Mindez Tóth Tamás legfrissebb filmjéről, a Rinaldóról valószínűleg annak is eszébe jut, aki egyébként nem sok könnyet hullajtott a rendszerváltás előtti magyar film lejárt konvencióiért. Aki nem bánja, hogy eltűntek játékfilmjeinkből a jól ismert, mára már elkopott toposzok - például a sárga villamos, a Gozsdu udvar -, vagy az a könnyes, komolykodó poézis, amivel megérinthetők voltak a politikai és morális tabuk, sem azt, hogy elenyésztek rendezőink szimbolizáló, allegorizáló késztetései. Pedig mindezzel együtt jóidőre eltűntek filmjeinkből a „tanárok”, a „pártemberek” meg a „vasöntők”, szinte az egész magyar társadalom.
Nos, Tóth Tamás Rinaldója azzal képeszti el a közönségét, hogy miközben sok mindent visszahoz az unt toposzokból - vasöntőt, lepusztult pesti bérházat, könnyes, komolykodó poézist, sőt az újabbkori magyar történelem egyik legfájóbb sebét érinti (mi lett a rendszerváltás lecsúszottjaival?) -, az egyébként komor cselekményt a klasszikus amerikai western hagyományok öntőformájába löttyinti. Sápszedő hordák és magányos rossz emberek portyáznak a pesti aszfalton; lakásmaffia ostromol egy védtelen házközösséget. A ház - alkoholizáló kisnyugdíjasok, viruló romalányok, fonnyadó katonatiszt-özvegyek televénye - nem látva más kiutat a szorongattatásból, elhatározza, hogy megvédi magát. Zsoldosokat szerződtet, élükön az idegenajkú Rinaldóval, a professzionális késdobálóval, aki kiképzi a harcra képes férfiakat. A nyílt küzdelem a lakásmaffiás brigantik és a profi segéderőkkel felerősített ház között elkerülhetetlen. Habár rengeteg az áldozat, a felemelő happy end szerint megérte a küzdelem, mert a hajdan kiszolgáltatott, nyúlszívű lakókban magasra csap az öntudat, Rinaldóra többé már nincs szükség. 
Semmi kétség, Tóth Tamás A hét mesterlövészt szcenírozza a nyolcadik kerületben. A mutatvány annál is életveszélyesebb, mert a szerzők nem vették tréfára ötletüket. Szó sincs holmi westernparódiáról, a lakókra utazó horda kíméletlen, a veszély valós, a rendezés itt-ott szinte naturalista. (Utalhatnánk tán a Sam Peckinpah-filmekre is?) Fiatal hősünket, az állását vesztett öntőmunkást (az aszfaltpréri Horst Bucholzra emlékeztető kovboját) félholtra verik. A gyáva főtörzs (seriff) szívbéli babáját megerőszakolják. Az áruló házmestert (a közösség „tekintélyes férfiját”) megalázzák. A fő maffiózó, „Horst Bucholz” sorstársa - egy másik kiszuperált öntőmunkás - , miközben saját régi munkástársát üti, valójában a kapitalizmus igazságtalanságain akar elégtételt venni. Vasbotokkal, pisztolyokkal felfegyverzett bandája legalább annyira a magyar mindennapok, mint a megidézett műfaj „találmánya”. 
A különféle műfajok, stílusok, hagyományok összeépítésével Tóth Tamás tulajdonképpen első filmje óta kitartóan kísérletezik. Titánokká növelt munkások a Sztalkert idéző világvégi öntödében, a Vasisten gyermekeinek ipari meséjében; a nevelődésregények motívumaival és egy titokzatos bűnüggyel kevert melodramatikus háromszögtörténet a Moszkvában játszódó kavalkádos Natasában; Bonnie és Clyde allúziók az Anarchistákban: Tóth Tamás minden munkájában olyan szertelen, mint egy örök elsőfilmes. Kísérletei pedig hol sikerülnek, hol nem. Filmjeinek minősége, úgy tűnik, nem független a közegtől, ahol forgat. Amikor a Vasisten gyermekeiben az ukrán mezők világvégi kohójának két óriása megmérkőzik egymással, mitikus mélységek nyílnak. Új filmjében a rendező mintegy önmagától idéz: Rinaldo, a magyar kohó-bár „titánja”, hasonló küzdelemben bizonyítja zsoldos kvalitásait, de a jelenet - talán a közegellenállás miatt -, itthon nem tud megnőni. Ami működik a keleti sztyeppén, az Csepel-szigeten befullad? Pedig az orosz filmiskolát végzett rendező valójában ezzel a filmmel érkezett haza. És fontos dolgokról szeretne beszélni: a kiszolgáltatottságról, a szegénységről, a lecsúszottságról, s leginkább: a mindennapjainkat átható erőszakról, melynek megjelenítésére láthatóan komoly erőket fordít. Tóth Tamás azonban lírai alkat, és inkább az archetípusok vonzzák, a tiszta filmmese. A Natasában is jobban érdekelte a moszkvai kollégium tarka emberforgataga, a főhősnő mágikus lénye, mint az orosz átalakulás. A Rinaldóban westernbe öltöztet egy akut szociális drámát, mert valószínűleg képtelen lett volna dokumentarista mód pontos játékfilmet rendezni a lakásmaffiáról - például a valamikori Családi tűzfészek modorában -, s aprólékosan felderíteni (amit egyébként az elmúlt tíz évben a játékfilmesek közül senki meg sem próbált), hogyan marginalizálódtak munkások milliói, hogyan lett a szocialista brigádokból - legalábbis a Rinaldó története szerint - vasdorongokkal felszerelt maffiahorda.
Hogy mindjárt a végét mondjuk, Tóth Tamás új filmje nem sikerült. Nem biztos, hogy a fura formanyelvi házasításon csúszik el, hiszen a műfajokkal való játék nagyon is termékeny lehet - gondoljunk Szomjas „easternjeire”, (Talpuk alatt fütyül a szél; Rosszemberek) vagy Bódy Amerikai anzixára, amelyet Erdély Miklós annak idején „megtagadott” westernfilmként elemzett. Az Erdély által használt kifejezés azonban sokatmondó: a Rinaldóhoz képest ezek a filmek épp fordítva működnek: műfaji parafrázisok inkább, s épp az a tanulságos bennük, ahogyan a jellegzetesen magyar történetek levetik magukról a zsáner ruháját.
Tóth filmjében ellenben épp az az újdonság, hogy ő végigviszi A hét mesterlövészt. A műfajálca mögül azonban kitetszik a rendező hiányos valóságismerete, gondolkodásának kissé avíttas filmessége. Mert bár a fellobbanó harcok a banda és a ház között olykor naturálisan pontosak, professzionálisan lebonyolítottak, és igazi a gyár, a ház, a lepuság - a figurák egytől egyig hiteltelenek. A kitűnő színészgárda és Tar Sándor írói közreműködése ellenére sem hisszük el a katonaözvegyet (Varga Mária), a házmestert, az alkoholista vezérlakót (Andorai Péter), s főként nem a munka nélkül maradt, marginalizálódott vasöntőket (Bán János, Scherer Péter, Kovács Lajos). A nagyszerű színészek üresben futnak, mert a film alakjainak többsége irodalmias, közhelyszerű. Ráadásul az érzékeny, ideges alkatú Bán Jánosra bízni a nekivadult vasöntő figuráját szereposztási tévedés. Becsúszik néhány kínosan otromba jelenet is, amikor például a házbéli cigányasszony (Molnár Piroska) beavatja az ifjú vasöntőt - leendőbeli vejét - a házasélet gyönyöreibe. De kísértenek a régi magyar film elunt közhelyei is: hány filmben láttuk már például a szabad ég alatt összehozott nagy közös ebédelést, mint a kisközösségek poétikus-szimbolikus egymásra találását? 
A Rinaldo egyébként ennek ellenére egyszer csak beindul, működni kezd, az anyag nehezen bár, de megadja magát. Ám ez pusztán a műfajnak köszönhető, a működőképes dramaturgiai patenteknek, a western, a mozihagyomány erejének, a ráismerés, a bizarr déja vu örömének. Tóth Tamás a westernt komolyan vette, a magyar valóságot ellenben elsimlizte, elpoétizálta. Nagyszerű film lehetett volna a Rinaldóból, ha mindez fordítva történik. Ha a rendező egy fölényes valóságismerettel megírt nyomorult házközösség alakjait egyetlen játékos, ironikus mozdulattal besöpri az idegen hagyomány dramatikus szabályrendszerébe. Engedve ezzel a frivol moziszellemnek - miszerint a néző egyre kevésbé viseli, ha súlyos és valóságos konfliktusokkal szembesítik -, de kétségtelenné téve, hogy alkotóként nagyon is tudja, miről beszél. 

Rinaldo - magyar, 2003. Rendezte és írta: Tóth Tamás. Kép: Szatmári Péter. Zene: Selmeczi György. Hang: Balázs Gábor. Vágó: Csákány Zsuzsa. Díszlet: Hujber Balázs. Jelmez: Breckl János. Szereplők: Molnár Zoltán (hangja: Rajhona Ádám) (Rinaldo), Bán János (Rezső), Scherer Péter (Mazsola), Andorai Péter (Lajos), Molnár Piroska (Klári), Kovács Lajos (Garincsa), Kun Vilmos (Laci bá), Csuja Imre (A rendőr). Producer: Rózsa János. Gyártó és a Budapest Film közreműködésével forgalmazó: Objektív Filmstúdió. Támogató: MMKA, NKA, NKÖM, ORTT, Sundance: 83 perc.
 

http://www.filmvilag.hu