LÁTTUK MÉG - 2003. március

Szövevény
Dina vagyok
Charlotte Gray
Miranda
Himalája – Az élet sója
A muskétás
Én, a kém
 


Szövevény
Lantana – ausztrál, 2001. Rendezte: Ray Lawrence. Írta: Andrew Bovell. Kép: Mandy Walker. Zene: Paul Kelly. Szereplõk: Anthony LaPaglia (Leon), Geoffrey Rush (John), Barbara Hershey (Valerie), Kerry Armstong (Sonja). Gyártó: Beyond Films / Jan Chapman Productions. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 121 perc.

Ray Lawrence elõzõ filmje, Peter Carey Üdvösség címû regényébõl, tizenhat évvel ezelõtt készült. Az új darab nagy siker: majd’ minden ausztrál filmdíjat elvitt, s nemzetközileg is aratott, például Angliában (Független Film Díj).
A film címe a bozótos és tüskés, viszont szép virágaiért kedvelt lantanacserje (Lantana camara) neve. Egyben metafora: arra a szövedékre utal, amely a történet szereplõit tudtukon kívül egybebogozza, házastársként és szeretõként összekapcsolva, páciensi viszonyok, munkakapcsolatok és alkalmi ismeretségek indái révén. Négy házaspár, pontosabban négy házasság mindennapjait látjuk, amely közül egynek menthetetlenül vége, egy másik viszont minden viszontagságot ki fog bírni. Közöttük találjuk a másik két házasságot: a félrelépõ rendõrnyomozó fásult viszonyát feleségével, s az egyetemi oktató és pszichológus-felesége párosát, amelyet csupán a gyász közössége tart össze (kislányuk nemrégiben gyilkosság áldozata lett).
Középkorú középosztálybeliek életforma-válságát látjuk: az érzelmek eldugulását, a kitárulkozás képtelenséget, a lelki elidegenedés köznapi patológiáját. A szereplõk mind jó nevelt, „normális” emberek – azaz súlyosan beteg mindegyik, félelem, szorongás és gátlás teszi õket képtelenné a másik iránti õszinteségre és bizalomra. A rutinszerû fásult örömtelenség logikusan torkollik tragédiába: a pszichológusnõ baleset áldozata lesz, mégpedig lelkileg szükségszerû baleseté, mivel a maga öngyilkos vágya és a férje gyilkos közönye ûzte – vagy legalábbis segítette – a halálba.
Ehhez az elfojtásról és érzelmi kiszáradásról felvett kórlaphoz – ld. Bergmant – a film valamiféle metafizikai dimenziót is mellékel, bár inkább csak sejdítésszerûen. A Szövevény irodalmi alapjának, Andrew Bovell ausztrál szerzõ színdarabjának Nyelveken szólni eredetileg a címe. A film szereplõi is különbözõ nyelveken szólnak, akár a messze földrõl egybesereglett keresztények Az apostolok cselekedeteiben. De rájuk nem száll le a pünkösdi láng: hiába beszélnek, nem értik meg egymást, nyelvük a kishitû mellébeszélés és elhallgatás nyelve, nem a közös megvilágosodásé és eggyé válásé. Végül a rendõrnyomozó – a film végén – elsírja magát: begörcsölt érzelmei kioldódnak, képes együttérezni, egyáltalán érezni. Kiszámítható és érzelgõs befejezés – de hát úgy látszik, ennyi mindössze, ami a bizalom és részvét csodájából megadatott nekünk.
Mindez persze nem megy felfedezésszámba. Az a páratlanul visszafogott, halk, gondosan és fegyelmezetten alulexponált hatásokkal dolgozó rendezõi módszer viszont, amelyet egyszerre jellemez a mikrorealista pontosság és a (leginkább Altmantól ismert) cinema direct-es, irányítottan rögtönzõ színészi játék, õszinte dicséretet érdemel, a munka minden alkotóeleme pontosan az, aminek lennie kell, s véglegesen és elmozdíthatatlanul a helyén van, miközben fel tudja kelteni a szabad esetlegesség jótékonyan „életes” látszatát. A film éppen arra példa, hogy ismerõs anyagból és témából, sokszor felhasznált, ha nem mindjárt elhasznált érzelmekbõl és hangulatokból miként alkothat mégiscsak újat, meglepõt és hatásosat a tudatos mûgond és a dolgát pontosan bemérõ alkotói szándék.

Takács Ferenc
| vissza az elejére |

Dina vagyok
I am Dina – amerikai, 2002. Rendezte: Ole Bornedal. Írta: Herbjorg Wassmö regényébõl Jonas Cornell és Ole Bornedal. Kép: Dan Laustsen. Zene: Marco Beltrami. Szereplõk: Marie Bonnevie (Dina), Gerard Depardieu (Jacob), Christopher Eccleston (Leo), Pernilla August (Hjertud). Gyártó: Apollo Media / Felicia Film / Gemini / Mandarin Films / Nordisk Film / TF1. Forgalmazó: Mokép. Feliratos. 125 perc.

Az ötéves Dina a világvégi észak-norvégiai udvarház mosókonyhájában véletlenül anyjára borít egy kondér lúgot – az asszony rettenetes halált hal. Életnyitánynak nem kimondottan szerencsés. Márpedig ez Dina elsõ, meghatározó élménye. Apja meggyûlöli a vétlen gyilkost, a kislány elvadul, és csak egy e célra szerzõdtetett házitanító és vándorzenész szívós munkájának eredményeként tér vissza – félig-meddig – az emberi közösségbe.
Dina ragyogó, vad és vonzó szépséggé cseperedik, akibe kitörölhetetlenül beléivódott a gyermekkorában okozott katasztrófa emléke. Többé semmilyen veszteséget nem tud és nem hajlandó elviselni. Ha fölmerül a lehetõség, hogy valaki, akit szeret és következésképpen a magáénak tud, el akarja hagyni, Dina közbelép. Inkább megöli.
A halál és leány kölcsönösen vonzódnak egymáshoz. Aki a titokzatos és gyönyörû különc bûvkörébe kerül, annak már nem sok ideje van az evilági siralomvölgyben. Hullanak körötte a férfiak.
A vad szépségû fjordvidék komor misztikuma a vad szépségû asszony történetének természetes és hatásos közege. A címszereplõ Marie Bonnevie-t méltán jutalmazták több rangos díjjal, alakítása a Dina vagyok vitathatatlan értéke.
A film egyéb értékei azonban éppoly homályosak, mint a történet némely fordulata és végkifejlete. Amikor az elsõ férje halálában aktívan közremûködõ, majd az istállófiútól fogant gyermekét egyedül nevelõ szépasszony beleszeret Leo Zsukovszkijba, a titokzatos küldetéssel a fjordok közt kószáló orosz anarchistába, már sejtjük, hogy a Puskint olvasgató nemeslelkû bakunyinista napjai meg vannak számlálva. Ám azt, hogy Zsukovszkij szenvedélyes hasbalövése, majd a félholt férfiú véres tengerbe-taposása csupán a szép özvegy képzelgése avagy jelenidejû valóság, netán a közeljövõ elõrevetítése, talán csak a forgatókönyvíró tudja. Egyébként lényegében mindegy. A záróképben Dina mered ránk a vászonról. Jobb, ha lesütjük tekintetünk.

Békés Pál
| vissza az elejére |


Charlotte Gray
Charlotte Gray – angol, 2001. Rendezte: Gillian Armstrong. Írta: Sebastian Faulks és Jeremy Brock. Kép: Dion Beebe. Zene: Stephen Warbeck. Szereplõk: Cate Blanchett (Charlotte Gray), Billy Crudup (Julien Levade), Michael Gambon (Levade), James Fleet (Richard Cannerly). Gyártó: Ecosse Films / FilmFour / Pod Films / Senator Film Produktion / Warner Bros. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 121 perc.

Charlotte Gray, a skót kémnõ (Cate Blanchett) második világháborús történetével a legnagyobb gond az arányérzék – a film túl sok mûfajt ötvözött 121 percbe: háborús dráma, kémtörténet, holocaust mozi, love story, partizánfilm, csak gyõzzük filmes mûveltséggel követni.
A film kezdetén egy, a történelem viharainak kitett szerelem részese lehet a nézõ. Charlotte egy ifjú repülõssel keveredik románcba, akit Franciaországba szólít a kötelesség, ahol is nyoma vész. Hõsnõnk, hogy ráakadjon, gondol egyet, gyorstalpaló kémtanfolyamra jelentkezik (falramászás, kódfejtés, nyelvlecke, ejtõernyõzés, smink), melynek sikeres elvégzése után felföldi Mata Hariként be is vetik. Mire azonban megbarátkozunk a gondolattal, hogy Charlotte nem annyira a harcos náciellenesség, mint az ösztönei miatt viseli szívén a haza sorsát, már a francia ellenállás vonatrobbantásokkal egybekötött partizánakcióin izgulhatunk, hogy aztán egy újabb huszárvágással megkönnyezhessük a két zsidó kisfiú szomorú élettörténetét, akiket hõsnõnk minden erõfeszítése ellenére mégiscsak bevagoníroznak Auschwitz felé.
A melodramatikus elemekkel és korabeli akciójelenetekkel fûszerezett film valószínûleg valamiféle fejlõdésregényt próbálna meg modellálni (az önzõ indokok miatt kémnõnek állt leány végül a háború hõseként végzi azzal, hogy zsidó kisfiúkat ment, vonatokat robbant és konspirál), a pátosznak azonban keserû a mellékíze: ha Charlotte jellemét valóban pozitív értelemben formálta a második világháború, miért kotyog ott és annak, akinek nem kéne, és legfõképp miért rohangál bevetés elõtt a repülõse után, hogy a nagy mûgonddal felépített partizánakció sikerét kockáztassa?

Hungler Tímea
| vissza az elejére |

Miranda
Miranda – angol, 2002. Rendezte: Marc Murden. Írta: Rob Young. Kép: Ben V. Davis. Zene: Murray Gold. Szereplõk: Christina Ricci (Miranda), John Simm (Frank), Kyle MacLachlan (Nailor), John Hurt (Christian). Gyártó: Feelgood Films / Film Council / FilmFour / Senator Film Produktion. Forgalmazó: Ffilm. Feliratos. 90 perc.

Frank (John Simm) rezignáltan éli könyvtárosként szürke hétköznapjait, míg egy nap besétál kiskabátban a végzet asszonya, Miranda (Christina Ricci). A megbabonázott fiúnak sikerül a titokzatos idegent randira invitálni, s a következõ néhány nap a „csokoládé, cigaretta, kondomok és a dugás” jegyében telik. A tünemény azonban néha nem tûnik õszintének. És lõn: az álom egy pillanat alatt káosszá válik, amikor a lány eltûnik, Frank pedig a nyomába ered. Hamarosan szélhámosok, perverzek világában bolyong, Mirandáról pedig kiderül, hogy korántsem táncosnõ, hanem egy perverz multimilliomos dominája és egy ingatlanspekuláns csalimadara is egyben. De vajon melyik lehet az igazi arca? Milyen szerep juthat ebben a zûrzavarban Franknek?
A Mirandát a tavalyi Sundance Filmfesztiválon mutatták be. Rendezõje az Emmy-díjas Marc Munden, aki eddig fõleg dokumentumfilmeket és tévéjátékokat készített, A hiúság vására címû tévéfilmsorozatért pedig BAFTA-díjra jelölték. A film alapötletéül Rob Young (Anglia egyik legprovokatívabb forgatókönyvírója) egy rövid színdarabja szolgált. A szerzõ által elõadott monológ eredetileg ott ért véget, amikor a lány eltûnik; a továbbiakhoz egy akkori titokzatos londoni bûnügy adta az inspirációt.
A világ filmforgalmazói mégsem haraptak a filmre, a hazai forgalmazó talán Christina Ricci rajongótáborában bízik. Mert kétségtelen, a jól fejlett tinilány maga a borzongás mini boszorkánya: õ Wednesday az Addams Familybõl, a szõke boszorka Az álmosvölgy legendájából, aki most vörös hétköznapi lányként és fekete végzetasszonyaként próbálkozik.
Nehéz lenne eldönteni, hogy tévedésbõl pszichothrillernek álcázott romantikus komédiát látunk, vagy ez alkotói koncepció volt. Miranda eltérõ személyiségei azonban sajnos inkább emlékeztetnek állandó jelmezcserére, mint egy sokoldalú személyiség megnyilvánulásaira.

Jakab Kriszta
| vissza az elejére |

Himalája – Az élet sója
Himalaya – angol–francia–svájci–nepáli, 1999. Rendezte: Eric Valli. Írta: Nathalie Azoulai, Olivier Dazat, Louis Gardel, Jean-Claude Guillebaud. Kép: Eric Guichard, Jean-Paul Meurisse. Zene: Bruno Coulais. Szereplõk: Thilen Lhondup (Tinle), Gurgon Kyap (Karma), Lhakpa Tsamchoe (Pema), Karma Wangel (Passang). Gyártó: Antelope Films / Bac Films / France 2 Cinéma / Galatée Films. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 108 perc.

5000 méter magasan ritkul a levegõ és ritkulnak a játékfilmek. A tibeti Dolpo falucska lakói az odalentrõl érkezett kamerás európai segítségével a környék vezetõ filmes nagyhatalmává nõtték ki magukat: életüket, szokásaikat, mindennapjaikat játszották el, élték meg a francia dokumentumfilmes által formába öntött népmesében. Az istenek intelmeire hallgató idõs elöljáró és a maga erejében gõgösen bízó fiatal trónkövetelõ versenyfutása alkotja a film gerincét: a sóval, mely a falu egyetlen élelemre váltható kemény valutája, idõrõl-idõre útra kell kelni. A nagy menetelés során le kell gyõzni a nagy ellenséget: a hegyet. A zarándokút sikere létkérdés. Ezúttal azonban két zarándok indul útnak. Az elemek és egymás ellenében menetelnek. Az öreg és a fiatal. Hagyománytisztelet kontra fiatalos hevület. Isten kontra ember. A rendezõ – joggal – abban bízik, hogy meséjét, megtámogatja a valóság: a világtól elzárt kis közösség spirituális és tárgyi világának életre hívása, az egzotikus környezet, a Himalája kõ- és hó-sivatagai, magasba meredõ csúcsai és szakadékai. Filmje, minden õszintesége és nemes szándéka ellenére, immár egy trend szerves darabjának tekinthetõ. Eszkimó fut a jégmezõn, nyomában a meggyilkolására szövetkezett riválisokkal – már két éve annak, hogy az eszkimók mozija (Atanaurjat) elkészült, fesztiválok adogatták kézrõl-kézre, a Himalájának is ez rendeltetése. Pedig nem érzem, hogy fontos film lenne, még csak azt sem, hogy egy kimagaslóan jó filmet néznék, csupán egy érdekes kísérletet. A világzene piacképessége ma már vitathatatlan. Eljött az ideje a világfilmek felzárkózásának.

Köves Gábor
| vissza az elejére |


A muskétás
Musketeer – amerikai–német–luxemburgi, 2001. Rendezte és fényképezte: Peter Hyams. Írta: Alexandre Dumas regénye nyomán Gene Quintano. Zene: David Arnold. Szereplõk: Justin Chambers (D’Artagnan), Catherine Deneuve (a királynõ), Stephen Rea (Richelieu bíboros), Tim Roth (Febre). Gyártó: ApolloMedia. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 104 perc.

A XVII. századi Franciaország önállóságát spanyol és angol invázió fenyegette. Richelieu bíboros magánhadsereget szervezett, ezért a király, XIII. Lajos muskétásai kegyvesztetté lettek. A fiatal D’Artagnan Párizsba érkezvén beáll a testõrségbe, leleplezi a cselszövéseket, végül társai segítségével megmenti a királyságot és a királynõ életét. Dumas regénytrilógiája közkincs, generációk fedezik fel és olvassák újra. Az avatatlan alkimista kezében azonban az arany is csak értéktelen fémmé, pontosabban celluloid tekerccsé válik.
A muskétás a hagyományos történelmi kalandfilm és a hongkongi akciófilm összekuszált keveréke. Az irodalmi nyersanyagtól elrugaszkodott cselekmény, az egysíkú karakterek, a bárgyú párbeszédek miatt a történet romokban hever. A veszteségért a cirkuszi manézs akrobatikus elemeivel akarnak kárpótolni minket. Látványos kardvívás a guruló hordók tetején, a mennyezet gerendái között, félkézzel egy kötélen lógva a várfalon, létrafokokon egyensúlyozva. A túlzsúfolt párbajjelenetek szünetében ott van nekünk D’Artagnan, akit a tinilányok kedvence, a tejfölös szájú Justin Chambers alakít. A rendezés ennek a jellegtelen szépfiú kalandjainak rendeli alá a testõröket, háttérbe szorítva ezzel Athos, Porthos és Aramis figuráját. Az uralkodót és környezetét, a hatalmi harcok irányítóit ugyancsak epizodistákká, szürke kórustagokká degradálják ebben az együgyû mesében.
A muskétás a kilencvenes évek infantilizált feldolgozásaihoz (A három testõr vagy A vasálarcos) képest is riasztó színvonalsüllyedés. Csatlakozunk a tiltakozókhoz. Dumas forog a sírjában, hagyatékát az amerikai pénznyelõ automaták egyszerûen felzabálták.

Mátyás Péter
| vissza az elejére |


Én, a kém
I Spy – amerikai, 2002. Rendezte: Betty Thomas. Írta: Marianne Wibberley, Morton S. Fine, David Friedkin, Jay Scherick, David Ronn. Kép: Oliver Wood. Zene: Richard Gibbs. Szereplõk: Eddie Murphy (Kelly), Owen Wilson (Alex), Famke Janssen (Rachel), Malcolm McDowell (Gundars). Gyártó: C-2 Pictures / Columbia Pictures / Sheldon Leonard Productions / Tall Trees Productions. Forgalmazó: Intercom. Feliratos. 96 perc.

Az Én, a kém esetében több szempontból is különleges filmmel van dolgunk. 1. A történet alapjául szolgáló, 1965 és ’68 között futó I Spy címû amerikai tévésorozat fõszereplõi (Bill Cosby és Robert Culp) a médiatörténelem elsõ pepita buddy-párosát alkották, azaz személyükben a képernyõn elõször alkotott megbonthatatlan kettõst egy fekete és egy fehér figura. 2. Eddie Murphy és Owen Wilson életükben elõször forgattak együtt B-kategóriásra sikeredett filmet. 3. A forgatás kedvéért Andy Vajna elterelte a hetes buszt.
Az eredetileg prágai akciójelenetekre írt történet középpontjában egy szupertitkos amerikai lopakodó eltûnése áll. A felbecsülhetetlen értékû repülõt egy Gundars nevû nemzetközi bûnözõ Budapesten akarja minél jobb áron eladni egy minél veszélyesebb vevõnek Az USA Nemzetbiztonsági Hivatala szép fõvárosunkba küldi hát Scott ügynököt (Wilson), hogy a világbajnoki címének megvédésére készülõ Kelly Robinson bokszolót (Murphy) pajzsul használva Gundars közelébe jusson, és visszaszerezze a lopakodót. A páros budapesti kalandjai a város világörökséggé nyilvánított részeire korlátozódnak, a kijelölt határokon belül azonban minden száguld és robban. A döcögõs történet érdekességét csupán az adja, hogy az aktuális menekülés/kergetés közben hõseink mintha azon gondolkodnának, mi is lehetne a következõ lépés egy kevésbé fantáziátlan forgatókönyvben. Nem jut eszükbe semmi. Betty Thomas rendezõ filmje nem teljesíti vállalásait, hiszen másfél órában szeretne Bond-paródia, buddy-komédia, sikeres tévésorozat filmes adaptációja és a Murphy-életmû méltó darabja lenni. Ami pedig valaha a jobb napokat látott Oliver Wood képeit illeti – Budapest még a Barátok közt fõcímében is jobban mutat.

Csillag Márton
| vissza az elejére |

 

http://www.filmvilag.hu