Egy fecske csinált nyarat
A szállító
A Tökös, a Török, az őr meg
a Nő
Bella Martha
Kocka
Szétcsúszva
Mindenütt nő
Ali G Indahouse
A kincses bolygó
Egy fecske csinált nyarat
Une Hirondelle a fait le printemps – francia, 2001. Rendezte: Christian Carion. Írta: Christian Carion és Eric Assous. Kép: Antione Heberlé. Zene: Philippe Rombi. Szereplők: Michel Serrault (Adrien), Mathilde Seigner (Sandrine), Jean-Paul Roussillon (Jean), Fréderic Pierrot (Gérard). Gyártó: Studio Canal+ / Cofimage / Artemis / Mars Films. Forgalmazó: Mokép. Feliratos. 103 perc. Amíg összeszoknak-típusú filmek. A Tennessee Williams-darab címét felhasználva
így nevezhetjük azokat az alkotásokat, melyekben két homlokegyenest ellenkező
korú és/vagy kultúrájú, társadalmi helyzetű, szexuális orientációjú ember
a kezdeti gyanakvást, sőt ellenségeskedést követően egyre közelebb kerül
egymáshoz. A típus zászlóvivői természetesen a hollywoodiak, filmjeikben
nemcsak a boldog végkifejlet eleve meghatározott, hanem a lépések is, amelyek
elvezetnek hozzá.
Harmat György
A szállító Transporter – francia, 2002. Rendezte: Corey Yuen. Írta: Luc Besson és Robert Mark Kamen. Kép: Pierre Morel. Zene: Stanley Clarke. Szereplők: Jason Statham (Martin), Qi Shu (Lai), Matt Schulze (Wall Street), Ric Young (Kwai). Gyártó: Canal+/Europa Corp/TF1. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 94 perc. Luc Besson ezúttal nem bíbelődik a rendezés nehézségeivel, csak íróként
és producerként jegyzi a filmet. Öt perc elteltével mégis mindenki felfedezi
a kéznyomait, a téma és a stílus alapján könnyen azonosítható a mester.
A szállító helye ott lesz – egy polccal alacsonyabban a Leon, a profi és
a Nyikita alatt – valahol a Taxi mellett.
Mátyás Péter
A Tökös, a Török, az őr meg a Nő Le Boullet – francia, 2002. Rendezte: Alain Berberian és Frédéric Forestier. Írta: Thomas Langmann, Matt Alexander. Kép: Jean-Pierre Sauvaire, Manu Teran, Vincent Matthias, Christophe Paturange. Zene: Robert Basarte, Jean-Louis Viale. Szereplők: Gérard Lanvin (Moltés), Benoit Poelvoorde (Reggio), José Garcia (Török), Rosy De Palma, Djimour Hounsou. Gyártó: La Petite Reine/TPS/France 3. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 96 perc. Ökörködés – a műfajmegjelölés egy sokat látott, barázdált homlokú kajak-trénertől
származik. Ő arra értette, mit meg nem tesz egy csapatnyi kamasz, hogy
a fekvőtámaszok szünetében jól érezze magát. Kis csúsztatással én is erre
értem. Ami A Tökös…-ben benne van, nem több képregény-ízű kamaszfantáziánál:
autós-motoros üldözés (szigorúan a legújabb modellekkel) a Concorde téren,
elszabadult óriáskerék, homokba ásott tuareg-csapat a sivatagban, Párizs-Dakar
Rally. Ha Török, akkor Szultán, ha Tökös, akkor Fülig. A Lanvin&Poelvoorde
párosításban nem nehéz, sőt alighanem kötelező felismerni a magas, szőke
s felemás cipőben csetlő-botló Richard és a keménykötésű, marcona Belmondo
kései hasonmásait. Az amerikaiaknál mára már sztenderdnek számító digitális
effektek kifogástalan alkalmazása a Besson-iskolát és a globális falu fogalmát,
a filmben feltűnő jellegzetes arcok – elsősorban Rosy De Palmáé – önmagukat
juttatják eszünkbe.
Köves Gábor
Bella Martha Drei Sterne – német, 2001. Rendezte és írta: Sandra Nettelbeck. Kép: Michael Bertl. Zene: Manfred Eicher. Szereplők: Martina Gedeck (Martha), Sergio Castellito ( ), Maxime Foerste (Lina), Sybille Canonica, Katja Studt. Gyártó: Bavaria Films. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 107 perc. Milyen gyakran hallotta ön ezeket a szóösszetételeket: német humor,
német konyha? Mi tagadás, nem ezek a területek jutnak először eszünkbe
a germán erények közül. Erről az alapról startol a Bella Martha, a maga
bajor konyhai vígjátékával, hogy mindezen nevessen egy kicsit – no meg
szomorkodjék. Ne gondoljunk az olasz filmek nagycsaládos paszta-orgiáira,
véresen kisütött szereplőkre a la Greenaway, a Szindbád-féle húsleves-erotikára,
vagy a francia gourmand-filmek költői és eksztatikus elragadottságára Luis
de Funes ámokfutásától a pekingi kacsába ölt nagy európai konyhafőnökökön
keresztül Vatelig, az öngyilkos királyi mesterszakácsig.
Vaskó Péter
Kocka Cube – kanadai, 1997. Rendezte és írta: Vincenzo Natali. Kép: Derek Rogers. Zene: Mark Korven. Szereplők: Nicole de Boer (Leaven), Nicky Guadagni (Holloway), David Hewlett (Worth), Maurice Dean Wint (Quentin), Julian Richings (Alderson). Gyártó: Cube Libre/OFDC/Telefilm Canada. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 92 perc. A detroiti születésű, torontói illetőségű Vincenzo Natali 1997-es pszicho-thrillere
– a Titanic, majd az HBO után – végre eljutott a hazai mozikba is. A rendező
(saját bevallása szerint) a Csillagok háborúja által kiváltott „vallásos
élmény” hatására kezdett el filmezni, s hagyott fel képregény-készítői
ambícióival. Rövidebb opusok (például az 1996-os, Dario Argento, John Carpenter,
illetve a szintén torontói David Cronenberg korai munkáihoz hasonlított
Elevated), storyboardok és a Johnny Mnemonicban történt közreműködés után,
huszonnyolc évesen jegyezte első, egész estés moziját, a Kockát.
Kömlődi Ferenc
Szétcsúszva Sorted – angol-amerikai, 2000. Rendezte: Alexander Jovy. Írta: Malcolm Campbell. Kép: Mike Southon. Zene: Guy Farley. Szereplők: Matthew Rhys (Carl), Sienna Guillory (Sunny), Fay Masterson (Tiffany), Jason Donovan (Martin). Gyártó: Jovy Junior Enterprises. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 102 perc. Találó a magyar cím: az angol-amerikai drogkrimiben valóban minden kissé szét van csúszva. Az első perctől kezdve, amikor a vidéki, zöldfülű Carl az ismeretlen Londonba érkezik, hogy felderítse a sikeres ügyvédbáty hirtelen halálának körülményeit, csúszik minden szanaszét, a történeten belül és kívül, a szereplők pszichológiájában és dramaturgiai szinten egyaránt. Először is semmi nem az, aminek látszik (nem nagy meglepetés a mai fondorlatos világban): az irigyelt ügyvédkarrier mögött, a maga pulzáló, színpompás valójában feltárul egy partikkal, transzvesztitákkal és kéjnőkkel berendezett, víziókkal, „csúsztatott” dimenziókkal díszített kábítószeres alvilág. A különböző tudatmódosítók sikamlós talaján majdnem szétcsúszik a film morálját megjelenítő Carl is. Sunny, a báty Gwyneth Paltrow prototípusra előállított volt barátnőjének angyaliságán esett sötét folt kicsit igényesebb pszichológiai kidolgozást érdemelt volna, ahogy az alvilági főgonosz kegyetlensége sem fér meg színpadias bugyutasága mellett. Az ígéretes, frappánsan összefogott első félóra után a rendező megadja magát a kábítószeres alvilág kínálta látvány- és hangulatlehetőségek csábításának, és egy kézlegyintéssel elintézi az egyre laposodó és egyre több hiteltelen mozzanattal tarkított történetet. A már-már megengedhetetlenül brutális végkifejlet viszont annyira cinikusan tükrözné a felvetett problémákból kivezető egyetlen reálisnak látszó utat, hogy az már sok volna: mesébe illő felmentő sereg vívja ki a boldog véget. S e stilisztikailag is elemelt happy end ironikus hiteltelensége lesz a film első hiteles gesztusa. Kis Anna
Mindenütt nő Sweet Home Alabama – amerikai, 2002. Rendezte: Andy Tennant. Írta: Douglas J. Eboch és C. Jay Coy. Kép: Andrew Dunn. Zene: George Fenton. Szereplők: Reese Witherspoon (Melanie), Josh Lucas (Jake), Patrick Dempsey (Andrew). Gyártó: Buena Vista Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 111 perc. Filmünk igazi rózsaszín tündérmeseként indul. A hősnő (Reese Witherspoon)
sikeres divattervező. Igen jó napja van, élete első divatbemutatója osztatlan
szakmai sikert arat, még kedvese is megkéri a kezét, aki természetesen
a New York-i polgármesternő egy szem fiacskája (a királyfi mára már kicsit
atavisztikus jelenség), és a családi elvárásokhoz igazodva, hosszú távon
tervez: az Egyesült Államok elnöke szeretne lenni.
Hungler Tímea
Ali G Indahouse Ali G Indahouse - angol, 2002. Rendezte: Mark Mylod. Írta: Sacha Baron Cohen és Dan Mazer. Kép: Ashley Rowe. Zene: Adam F. Shaggy. Szereplők: Sacha Baron Cohen (Ali G), Michael Gambon (Miniszterelnök), Charles Dance (Charles Dance). Gyártó: Universal. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 88 perc. A Csatorna túlpartján az utóbbi években a régi-új gengszterfilmek mellett megszületett egy új brit filmtípus, a „megélhetési” vígjáték (Alul semmi, Fűbenjáró bűn). Ezen kesernyés humorú, társadalmilag bebetonozott alkotások rendezői büszkén állnak ellen a sokszínű amerikai vígjáték csábításának – megteremtve a nemzeti szomorú-vígjátékot –, akadnak azonban olyan direktorok is, akik a hazai széllel szemben igyekeznek… Ali G, azaz Sacha Baron Cohen pályáját késő esti tévéműsorokban celebrált ötperces interjúkkal kezdte: komoly embereknek tett fel kétértelmű kérdéseket, és kapott – a közönség számára – egyértelműen obszcén válaszokat. Köldökig húzott bugyogójával és hímtagig tolt mackónadrágjával a hazai aranyláncos pszeudo-gengsztereket figurázta ki, csakhogy túlságosan gyorsan azonosult szerepével. Hamarosan saját műsort indított és – Woody Allen Zeligjéhez hasonlóan – „négerré változó zsidó” létére kénytelen volt fogadni a helyi neonácik halálos fenyegetéseit. Ali első nagyjátékfilmje alig több egy elvetélt maszturbálás emlékénél, főhősünk kötött sapkájában és esztéká-napszemüvegében olyan öntudatosan vonul végig a gyermeki fantáziával felfűzött jeleneteken, mint az óvódás, aki végre kimondhatta, hogy kuki. Korrupt politikusokat süllyeszt el, jóravaló kormányfőket támaszt fel és nemzetközi konfliktusokat old meg sok-sok marihuána segítségével – pedig nem az a kimondott gondolatakrobata, hiszen folyton kedvenc tornaszere, a szőrös rombusz jár a fejében. Ali filmjével komoly lépéseket tesz a politikai inkorrektség területén, becsületére válik ugyanakkor, hogy hanyagolja a testnedvek örökös megidézését, és hogy 88 perc alatt csak egyszer himbálja meg a fütykösét. Ezzel elfoglalja helyét a masszív hazai középmezőnyben: perverzebb, mint James Bond és közönségesebb, mint Robbie Williams. Csillag Márton
A kincses bolygó The Treasure Planet – amerikai, 2002. Rendezte: Ron Clements, John Musker. Írta: R. L. Stevenson regényéből Barry Johnson, Kaan Kalyon, Mark Kennedy, Sam Levine, Donnie Long és Frank Nissen. Zene: James Newton Howard. Látvány: Andy Gaskill. Gyártó: Walt Disney. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 88 perc. Úgy látszik, még a Walt Disney Pictures sem bírja már teljes mellszélességgel
ontani magából a klasszikus művek unalmasabbnál unalmasabb, cukrosabbnál
cukrosabb, hagyományos rajzfilmes adaptációit, azért most azt adhatták
ki ukáznak a producer urak, hogy Robert Louis Stevenson híres regényén,
a Kincses szigeten ugyan csavarintsanak már valahogy a filmesek. A végeredmény
furcsa hibrid lett, amelynek eredményeképpen az „űrhajó” szónak hajó része
egészen új értelmezést nyert, ugyanis a világűrben száguldozó gépek pontosan
úgy néznek ki, mint a klasszikus vitorlások… Ha a fizika törvényeinek lábbal
tiprásától eltekintek, ez az eredetinek szánt ötlet akkor is annyira abszurdnak
tűnt, hogy a film végére sem tudtam megbarátkozni vele. Amúgy a hajókat
leszámítva a rajzfilm teljes egészében a hagyományos klisékből táplálkozik,
és kényszeresen követi az eredeti történetszálat, különbség legfeljebb
néhány szereplő külsejében van – Long John Silvernek például megtudjuk,
„cyber-beépítései” (!) vannak.
Herpai Gergely
|
http://www.filmvilag.hu |