Üvöltéstől operáig
Áriák alkonya
Tillman J. A.
Az opera hagyományát a moziban az irónia hatja
át.
|
Az ember természetes hangja az üvöltés. A kezdeti, fájdalomkiáltáson,
örömujjongáson és felhorkanásokon aligha túlmenő hangkészletünk, azóta
meglehetősen kibővült. Évek ezrei alatt az animális bázison különféle kifinomult
közlésformáink alakultak ki. Az idők és helyzetek sokasága mindegyre alkalmat
teremtett a kiáltást intonáló test indulatainak és rezgéseinek modulálására.
A tagolatlan üvöltéstől, az alig tagolt bölcső- és altató dalokon át a
polifon hangkatedrálisokig menően az érzésvilág megannyi árnyalata fellelte
vagy kifejlesztette a maga énekformáját. A művészetek művészete, a zene
hierarchiáján belül a vox humana a középkor alkonyáig megőrizte kitüntetett
helyét. Ezt a hangok és a világ kozmikus harmóniájáról tudó antik–keresztény
zeneelmélet és a (Háromságos–Egy) Isten Szellemével áthatott szó (logosz)
szövetsége alapozta meg. A szó és a hang instrumentumainak és médiumainak
fejlődése szétszálazta e szövetség szövedékét. Az újkor előestéjén alkalom
kínálkozott a szétágazott „műfajok” és szellemterületek újrarendezésére.
Ez az opera megszületésének ideje. Első teljesértékű darabjában, Monteverdi
Orfeójában reneszánsz és barokk jellemzők egyaránt mutatkoznak.
Az énekes–zenés dráma világra jöttének körülményei nem túl előkelők:
származási helye a szöveges színdarabok szüneteiben keresendő. A felvonásközökben
a közönséget kezdetben zenés közjátékkal mulattatták, majd énekesek is
felléptek benne. A konstelláció mégis kedvezőnek bizonyult, a közjáték
kereteit szétfeszítő opera létrejött: a szó és a kép színháza az énekhanggal
egészült ki.
Jóllehet a hang, a szó és a kép egymásra utaltak és eredetükben is
közel állnak egymáshoz, kapcsolatuk az új műfaj teremtette egységben korántsem
volt problémáktól ment. A szöveg éneklésének és megértésének nehézségei
kezdettől fogva éppúgy jelen voltak, mint a zenei és a drámai idő feszültségei.
Az előbbi a leegyszerűsített librettók, az untig ismert mitológiai témák
választására vezet, az utóbbiak pedig, az események érzelmi–énekes kiterjedése
miatt azzal fenyegetnek, hogy szándéktalanul is komikussá teszik a színpadi
történéseket. A látvány, a dráma és a zene eltérő „logikája” előrevetíti
az opera történetének későbbi lefolyását. Hallószervünkkel az egyensúlyozás,
a térben való tájékozódás szerve is szervesült. A hang, a zene térben hangzik
fel, és aminek kiterjedése van, az sosincs híján a képi vetületeknek. A
zenehallgatás közben lehunyt szem a hang-képekre szegezett belső tekintet
kiélesedésének a jele. A hangokhoz társított képi ábrázolások, a zene mellé
adott képi körítés mindig azzal fenyeget, hogy a zene „megzenésítésévé”
válik. Nemcsak a barokk illúziótechnika révén vagy a romantika gesamtkunsztos
révületében, hanem a posztmodern klipkultúrában is.
Az opera felől a film, és kivált a digitális mozgókép a zene-dráma
eszményi közegének tűnhet. (A mozi lehetősége már Wagnert is foglalkoztatta,
operái utolsó bayreuth-i előadásain már árnyjáték-szerű háttérvetítésben
jelentek meg lovasok.) Ám e technikák feltűnésével egyidejűleg mindama
emberek és helyzetek (tempók, terek, emóciók, társadalmi rétegek etc.)
is tünedezni kezdtek, amelyek az operát létrehozták és éltették. A képek
és érzések korszakos sebességváltása, az élet általános gyorsulása folytán
az egész operaműfaj muzeális messzeségbe tűnt.
Az operafilmek és filmoperák új hulláma már a posztmodern historizmus
terméke. Nem egy fejlődésfolyamat új fázisa ez, hiszen legjobb darabjai
is legfeljebb korhű felújítások, a gyengébbek puszta illusztrációk, régieskedő
remake-ek. Közülük ugyan nem a legjobb, de a legteljesebb képet az opera
státuszáról az Ária (1987) adja. Ebben a kilenc rendező kilenc áriára készült
füzérében átható az irónia: a zenei magaskultúra végletesen stilizált,
vibrálóvá felfokozott klasszikus darabjaihoz a filmesek a szinte kivétel
nélkül éles ellenpontokat, a hétköznapok hűvös és tárgyilagos képsorait
rendelték.
Ám az avultság megannyi tünete ellenére mégis van az operában valami
múlhatatlan, minden időn és időszerűtlenségen túli. Ez olykor, egy-egy
villanásra meg is mutatkozik, s nem is feltétlen a „művészi” közegben,
miként történetesen a díva áriájában az Ötödik elemben. Avagy a Kusturica-filmek
zeneszerzőjének, Goran Bregovicnak A Balkán csendje című lemezén. De ezek
kivételek. Az opera hagyományát nemcsak az Áriában illeti az irónia. A
modern zene nagy megújítója, John Cage, az 1980 körül készült egyetlen
operájával, az Europera 1& 2-vel egy mélységesen ironikus, komputervezérelte
hangkollázzsal járult a műfaj történetének végkifejletéhez. A darab szünetében
pedig Cage a Niebelung-gyűrű egyik régi bayreuth-i előadásának sajátos
változatát mutatta be: a nyolc másodpercenként exponált film alatt – mely
mindössze néhány percig tartott – a nézők áttekinthették a wagneri világ
klipjét egy megváltozott látás fényében, s egyúttal visszaemlékezhettek
az opera koraújkori kezdetére.
|