Modesty Blaise
Jane Bond
Varró Attila
A brit titkosszolgálat leghíresebb hősnője alig egy évvel Barbarella,
a képregények szexuális forradalmát hódító útjára indító űrkalandornő után
bukkant fel a tömegkultúrában – ugyancsak a fekete-fehér képkockákon. A
törékenynek tűnő, ám gyémántkemény Modesty Blaise a ponyvaíró Peter O’Donnel
képzeletében született meg 1963 májusában, hogy azután 38 évig folytassa
hihetetlen kalandjait a londoni napilapok comics-szekciójában, puhafedeles
kémregényekben, a mozivásznon és egy hamvába holt kísérlet erejéig az amerikai
televízióban. O’Donnel szándéka szerint a spiontörténetek első hiteles
hősnőjét kívánta megteremteni szuperügynöke éjsötét hajkoronájú alakjában,
ahogy ezt Fleminghez hasonló alapossága is bizonyítja: nincs olyan akciójelenet,
helyszín vagy műszaki segédeszköz, amelynek leírását nem előzte meg legalább
kéthetes kutatómunka, Modesty mozgalmas élettörténetét pedig minden ponton
konkrét történelmi eseményekhez szabta. Így lesz a hatévesen a Balkán egyik
zugában felbukkanó néma árvából (aki, mint később kiderül, erdélyi román
parasztok által felkoncolt magyar menekültek gyermeke) tíz esztendő alatt
a marakeshi alvilág legrettegettebb bűnbandájának vezére, majd korai visszavonulása
után az MI5 hobbikémje.
Modesty útja a filmvászonra majdnem olyan izgalmas, mint valamelyik
küldetése: O’Donnel 1964-es forgatókönyve tucatnyi átírás és fordítás után
1966-ban talált rendezőre, rejtélyes módon Joseph Losey, amerikai Brecht-tanítvány
és elhivatott Pinter-adaptátor személyében (az eredeti verzióból ekkorra
csupán egyetlen mondat maradt, mire a szerző bosszúból még a bemutató előtt
kiadatta saját regényváltozatát). Losey-t a közreműködőkön kívül mindenki
elhibázott választásnak tartotta, miként a címszerepre általa felkért színésznőt,
a hirtelenszőke és angolul egy szót sem beszélő Monica Vittit. Ugyan az
Antonioni-filmeken edződött Vitti összes lelkesedése és buja jelmezcsodái
ellenére is kudarcot vallott Modesty-alteregóként, Losey játékos eleganciával
zsánert teremtett az utókor számára. A Modesty Blaise úttörőnek számít
a képregény-adaptációk történetében: az Adam West-féle Batman-tévésorozat
nyomdokain járva elsőként teremt rikítóra stilizált enteriőrvilágot nyíltan
papírmasé hősei köré, pofátlanul fittyet hány kohézióra, logikus cselekményvezetésre
és más dőre narratív konvencióra, sőt figurái Godard-os gesztussal fordulnak
a kamera felé vagy szólnak ki önreflektív módon a filmből („Pacco érti
majd a tervem. Elvégre olvassa a képregényt”). A következő évben Európa
már ki sem látszik a comics-hősök pop-art ízesítésű filmadaptációiból:
Jess Franco Luckyja saját rajzolójával felesel az élénkszín képsorokról,
Mario Bava pszichedelikus látványvilágú Diabolikjának főhőse összekacsint
a nézővel, sőt a korszak emblematikus BD-filmjét jelentő Barbarella is
a nouvelle vague és a camp szerelemgyermekeként lát napvilágot. Ez a máig
tartó trend pedig – valamennyi Austin Powers-opus és Bosszúállók-remake
ellenére is – nagyobb érdem Modesty számára, mint visszaszerezni azt a
néhány millió font értékű briliánst a filmtörténet legérzékenyebb lelkű
gonosztevőjétől, meggátolva ezzel a Nagy-Britanniát fenyegető olajválságot.
|