Anyádat is
A pohos, a málé és végzetük asszonya
Nevelős Zoltán
Tinivígjátékba oltott road movie a mexikói valóság
árnyékában.
|
Ha mexikói filmre váltok jegyet, a következőkre számítok: kopár tájak
forró napsütéssel, kényelmes lepattantság, nagy adag életkedv-injekció,
illetve – a Korcs szerelmek óta – egy kijózanító hasba rúgás. Nos, az Anyádat
is – minden idők legnagyobb bevételt hozó hazai filmje Mexikóban – mindezt
szállítja, de ez cseppet sem jelenti, hogy ne volna tele meglepetésekkel.
A minden idétlenségével is nosztalgiát ébresztő késő kamaszkorba tehetünk
kiruccanást a történet két suhanc hőséhez csatlakozva. A szegény és zilált
famíliájú Julio meg a gazdag és befolyásos családból származó Tenoch vérbeli
semmittevők, agyatlan riheröhék, akik együtt állnak be a bulikban, mikor
épp nem barátnőiken gyakorolják kifinomult szerelmi technikáikat. Amikor
a lányok Olaszországba repülnek át a nyárra, a féltékenységtől gyötört
ifjak Tenoch spanyolországi unokabátyjának feleségét kezdik szédíteni.
„A mennyország kapuja” nevű tengerpartról szóló tódításaik aztán nem várt
sikert eredményeznek: a bombatestű Luisa velük tart az úton le az óceánhoz
– kamaszálmok netovábbja! A két zsenge macsó a többnapos kocsikázás során
nem győzi ecsetelni szexuális kiválóságát – retorikájukat eleinte a film
is alátámasztja, mindjárt a kezdőjelenet is egy nagyszabású lepedőteperéssel
nyit –, durrbele-férfiasságuk aztán szépen porrá zúzatik Luisa méltóságteljes,
de adakozó nőiségének szikláin.
Alfonso Cuarón, aki Carlos fivérével közösen írta a forgatókönyvet,
népszerű recepteket vitt haza magával Hollywoodból (ott készült korábbi
munkája, a Szép remények): tinivígjáték, a szex körül forgó fajta, keresztezve
a road-movie örökifjú műfajával. Ami azonban megóvja attól, hogy „A mexikói
pite” alcímet bélyegezhessük rá, az a valóság józan jelenléte, amely hol
nyersen, hol álomszerűen, szinte percről percre felszínre tör a filmben.
Maribel Verdú, a tapasztalt spanyol színésznő és a két mexikói fenegyerek,
akiket Velencében díjaztak is, Diego Luna és Gael Gabriel Bernal (utóbbi
a Korcs szerelmekben is emlékezeteset alakított) improvizált jelenetek
hosszú során át mélyítik el jellemrajzukat a figuráikról, emellett összjátékuk
páratlan módon szórakoztatja és magával ragadja a nézőt. Az alakok és viszonyaik
aprólékos bemutatására jellemző az a mozdulat, ahogy Tenoch indián dajkája
gondosan letörli maga után a telefon beszélőjét, mielőtt átadná a fiúnak.
A cukormázas jellemábrázolás elvetésén túl Cuarón a realizmus egyéb
eszközeivel is dekonstruálja a tini-szexkomédia műfaját. A mindenttudó
narrátor és a mindentlátó kamera alkalmazásával újabb távlatokat képes
nyitni története hátterében. A teleszájas dialógus lehalkul, pillanatnyi
szünet, mintha műszaki hiba lenne a moziban, aztán egy higgadt narrátorhang
közli, amit még tudnunk kell: kezdve olyan apróságokkal, mint hogy a főútvonalon
kialakult dugó oka egy elütött vendégmunkás, akinek a személyazonosságát
nem sikerült megállapítani, vagy amikor Tenoch elréved egy útjelző tábla
láttán, megtudjuk, ebben a faluban született az indián dajka, akit négy
éves koráig mamának hívott. De a hang megdöbbentő is tud lenni, amikor
például megjegyzi, hogy Tenoch akkor érzett utoljára ilyen nyomást a gyomrában,
amikor gyerekként azt olvasta az újságban apjáról, hogy romlott ételt osztott
a szegényeknek. A kamera akár jelenetek közben is képes magára hagyni a
szereplőket, hogy átvándoroljon a konyhai alkalmazottak közé a falusi kocsmában,
vagy elidőzzön a katonákon, akik parasztokat igazoltatnak az út szélén.
Társadalom, történelem, politika ilyen apró képsorok, elejtett mondatok
által jelenik meg, szerényen felvázolva a kontextust a két főhős identitáskereséséhez.
A cseppet sem vígjátéki, de megfelelően előkészített végkifejlet aztán
már több lesz a „pite” tagadásánál. Helyzetjelentés a felelőtlen jólét
és a kilátástalan nyomor szélsőségein lavírozó korunkról, amelyre egy felnőtté
válási történeten keresztül látunk rá a legjobban.
Anyádat is (Y tu mamá también) – mexikói, 2001. Rendezte: Alfonso
Cuarón. Írta: Carlos Cuarón és Alfonsó Cuarón. Kép: Emmanuel Lubezki. Zene:
Liza Richardson. Szereplők: Maribel Verdú (Luisa), Gael Garcia Bernal (Julio),
Diego Luna (Tenoch). Gyártó: Producciones Anhelo. Forgalmazó: Budapest
Film. Feliratos. 105 perc.
|