Beszélgetés Klöpfler Tiborral
Mozgásban
Joó Tamás - Stőhr Lóránt
Az El Nino groteszk bűnfilm, iróniáját a kamera
szabadsága adja.
|
-- Bár az El Nino története krimi, nagyon is személyes hangvételű alkotás.
Mi inspirála erre?
-- 1996-ban született a kisfiam, ez volt az első motívum. A következő
lökést az adta, hogy 1997-ben rengeteget lehetett olvasni és hallani az
El Ninóról. A harmadik impulzus az volt, hogy 1997 nyarán jártam az Aszófő
mellett található zsávolyi templomromnál, és azon kezdtem el rögtön agyalni,
hogyan lehetne ebből a helyszínből kihozni igazi, egy időben, egy térben
játszódó drámát. Először húszperces rövidfilmet akartam írni az ötletből,
amiben csak a templomkerti epizód volt meg. Aztán írtam meg hozzá a felvezetést,
amelyben megismerjük a szereplőket.
-- A filmet a 2000-es filmszemlén láthattuk először, aztán a bemutatóig
eltelt két év.
-- A jogdíjakkal voltak gondok, ki kellett a zenét cserélni, és akkor
már hozzányúltam a vágott anyaghoz is. De ennek nem kellett volna ilyen
sokáig tartania.
-- Mit változtattál meg a filmszemlés verzióhoz képest?
-- Több helyen rövidítettem, így például kivágtam az expozícióból,
hogy clochardként én is énekelek-gitározom az Astoria aluljárójában. Azon
kívül kicsit visszafogtam a narrációt. Szabó Győzőnek is volt egy monológja,
amikor reggel felébred a bankrablás előtt, de a két narrációs sík túl sok
volt nekem.
-- Mennyiben jelentett új rendezői feladatot a profi színészekkel foglalkozás
a Lakatlan emberhez képest, ahol amatőrök játszották a szerepeket?
-- Élveztem, hogy színészekkel dolgozhatom, akikből bármit ki lehet
hozni. A casting során, amit egészen intim módon, egyedül csináltam videókamerával,
a színészeknek egyetlen mondatot kellett többféle stílusban elmondaniuk;
elképesztően jó dolgokat műveltek. De a forgatás is óriási élmény volt.
Tóth Ildikó például egészen más az életben, mint amilyen ez a szerep. A
három nővérben és a Ködben nagyon szép volt, de én tudtam, hogy nem ilyen
karaktert akarok, hanem egy kicsit őrült és enervált nőt. Elkezdtük őt
sminkben megdolgozni, kimélyítettük a szeme alatt a karikákat, mintha sokat
dohányozna, és Ildikó, amilyen hihetetlenül érzékeny nő, levette ebből,
hogy mit akarok.
-- A zene mindkét filmedben fontos szerepet játszik.
-- Amatőr zenész vagyok, gitározom és zongorázom. Az El Nino első számát,
amit az aluljáróban playbackről énekel egy nő, én szereztem és éneklem.
A zene szórakozás és hozzá is tartozik a filmkészítéshez. De mivel nekem
ez annyira fontos, az első verzió talán túl is volt zenélve. Az eredeti
verzióban például Albinoni Adagiójának Doors-féle feldolgozása szól, miközben
a horizont fölött egy műanyag nap jött fel, és ez együtt túlságosan humorossá
tette a jelenetet. Én viszont azt a halálélményt is szerettem volna érzékeltetni,
amit az összes hallucinogén anyag használatakor átélünk. Egyszerre próbáltam
emelkedett és ironikus lenni. Az új verzió szikárabb, de talán kevésbé
jön át az irónia.
-- Az iróniának és a halálnak ez a keverése a Veszett a világ egyik
utolsó jelenetére emlékeztet, amiben a röhejes kinézetű jótündér biztatja
életre a Nicolas Cage által alakított figurát.
-- Csak a legnagyobbaknak sikerül filozofikusan komoly témáról úgy
filmet csinálni, hogy közben röhögni is lehessen, ezért áll hozzám nagyon
közel Woody Allen. Én is az élet nagy kérdéseiről szeretnék filmet készíteni,
ezért is vannak alanyi hősök a filmjeimben, de közben humort is igyekszem
belevinni a dologba. A Lakatlan emberben ez jobban kijött, pedig az igazi
romantikus történet szerelemről és barátságról, de a főszereplő Bolyki
László viccesen csetlik-botlik benne. László Zsoltból kevésbé tudtam kihozni
az iróniát az El Ninoban, így azt a narrációba próbáltam belecsempészni.
-- Te írtad a forgatókönyvet, zenét is szereztél hozzá, nem gondoltál
arra, hogy magad fényképezd a filmet?
-- Dehogynem. Már amikor a jelenetet írom, arra koncentrálok, hogyan
fog megjelenni a vásznon, ezért tudtam, hogy a plánozást úgyis én fogom
kitalálni, akárkivel dolgozom együtt. Azt is elhatároztam, hogy a forgatáskor
már pontosan kell tudnom, hogy mit akarok, ezért előző héten mindig elkészítettem
a teljes snittlistát. Normális esetben ennek így kellene mennie, ám a magyar
rendezők nagyobbik része nem kényszeríti magát arra, hogy képekben fogalmazzon,
hogy plánokból építsen fel egy jelenetet. Először akkor éreztem, hogy végre
van egy rendező, aki tudja, hogy milyen képekben akar fogalmazni és nekem
csak az lesz a dolgom, hogy fényekkel, hangulatokkal megcsináljam azokat,
amikor A tekerőlantos naplójának forgatása előtt Dettre Gábor motívkeresővel
jött a műterembe. Visszatérve az El Ninohoz: amikor kétszer egymás után
találkoztam Vecsernyés Jánossal, aki ki volt éhezve játékfilmre, mert ő
akkor főleg reklámban utazott, éreztem, hogy van ebben valami sorsszerű,
és őt választottam a feladatra.
-- A főcímen a te neved is szerepel az operatőrök között.
-- A kurva jeleneteit én vettem fel, mert Jánosnak el kellett mennie,
a sárkányrepülős képeket pedig inkább átengedte nekem.
-- Szinte minden általad fényképezett filmnek nagyon karakteres színvilága
van.
-- Nekem kezdetektől fogva mániám volt, hogy bele kell nyúlni a képbe,
ami mostanában látszik igazolódni a reklámban és a klipekben. A televízió
olyan mennyiségben nyomja ránk a képeket, hogy valahogy stilizálni kell.
Már a videóra forgatott Rock térítőben borzasztóan élveztem, hogy vágás
közben a mixeren tekergethetjük a színeket, a Lakatlan emberben még roncsoltam
is az anyagot, mintha archív lenne. A Céllövöldében az emlékképek kicsit
melegek, barnásak, míg a jelenben játszódó börtönjelenetek hideg kékek,
a Rám csaj… pedig végig kékes színben van tartva. Mindkét esetben fekete-fehérre
fotóztam és színesre kopíroztam a filmet. Az El Ninónál is gondoltam rá,
hogy fekete-fehér legyen, aztán színesre forgattunk, végül mégis több jelenetet
majdnem fekete-fehérbe húztam vissza. Nem hiszem, hogy egy filmet csak
így vagy csak úgy lehet elkészíteni. Nekem nagyon tetszik, amit Szomjasék
csináltak vagy ami a Kísértésekben van, hogy az egyik jelenet színes, a
másik fekete-fehér. Szerintem nagyon üdítő ez az átjárhatóság videó és
film, fekete-fehér és színes között.
-- Anyagi okokból forgattátok S-16-osra a filmet?
-- Inkább esztétikai okai voltak ennek a döntésnek. A 16-os szalag
átírása ma már nem okoz gondot, mert olyan minőségben tudják felnagyítani,
hogy nem esik szét a kép, mégis olyan anyagszerűsége, szemcsézettsége marad,
ami nekem nagyon bejön. Még fontosabb, hogy az El Nino intim, kamarajellegű
film, aminek forgatását könnyedebbé teszi egy kicsi, könnyű kamera. Én
mindig szerettem közel menni a színészhez. Az egyik legszebb operatőri
munkának Koltai Sutyi laza kézikamerás képeit tartom az Ajándék ez a napban,
de az is fantasztikus, amit a Wong Kar-Wai Bukott angyalkákban a nagylátószögő
objektívvel elértek a színésszel való intim kapcsolat megteremtésében.
Szintén nagyon tetszik, amit Kamondi csinált a Kísértésekben, hogy a nagyközelik
digitális videóra készültek, a tágabb képek pedig 16-os filmre. Legközelebb
szívesen dolgoznék ezzel a módszerrel, mert a színészekkel való munkát
a videó felszabadultabbá teszi, a totáloknál viszont fegyelmezettebben
kell dolgozni. Ha a színész elé odarakunk egy hatalmas 35-ös kamerát, akkor
biztosan
másképpen játszik, mintha S-16-ossal vesszük őt. Nem véletlen, hogy a Dogmások
digitális videókamerával dolgoznak. Ez elképesztő szabadságot jelent. A
Dogma nyomán teljesen megdőlt a jelenet plánozásának ortodox rendszere.
-- A Dogma még sehol nem volt a nyolcvanas évek végén, amikor te a
Rock térítőben, majd a Lakatlan emberben meg merted tenni azt, hogy videóra
forgass nagyjátékfilmet.
-- Amikor 1984-ben végeztem a főiskolán, vettem egy csöves VHS-kamerát,
aminek egészen sajátos színvilága volt. Az jött be nekem a videónál is,
amiért a fekete-fehérhez is vonzódom: a hiányosságaiból fakadóan nagyon
karakteresen kell megcsinálni a képeket, hogy jól nézzenek ki. Úgy kell
komponálni, hogy leválasszuk a tereket egymásról, hogy egyértelmű, semleges
háttér előtt legyen a szereplő. A videó aztán teljesen felszabadított engem.
Hívtak kamerázni Európa Kiadó-, Neurotic-koncertekre, megmutattam a felvételeket
Xantus Jánosnak és ebből született a Rock térítő ötlete. Nagy szabadságot
jelentett, hogy volt egy saját kameránk, amivel akkor mentünk forgatni,
amikor akartunk. A technikusok viszont teljesen idióta ötletnek tartották,
hogy VHS-re forgassunk és azt írjuk át filmre.
-- Az amatőrizmussal való játék, aminek a nyolcvanas évek közepétől
a kilencvenes évek elejéig volt egy nagy felfutása, az előző évtized második
felében fokozatosan visszaszorult. A két filmed között is érezni vélem
azt a váltást, ami a közbeeső nyolc-tíz évben a magyar filmben lezajlott.
El tudod képzelni, hogy a következő filmedet a Lakatlan ember "amatőrizmusával"
készítsd el?
-- Ezek az „amatőr” munkák akkoriban egy szűk réteget céloztak meg,
ez ma már nem tartható. Olyan filmeket kellene forgatni Magyarországon,
amelyek külföldön is érthetőek. Az viszont felmerült bennem, hogy újra
azzal a szabadságfokkal forgassak filmet, amivel akkoriban. Ismét csak
a Dogmát hoznám fel követendő példának, ahol az „amatőrizmus” üde audiovizuális
jellege kultuszfilmet teremthet.
-- Xantust kivéve minden rendezővel csak egyetlen film erejéig dolgoztál
együtt. Pedig kiváló munkákat adtál ki a kezedből, a Céllövölde fényképezéséért
több díjat is elnyertél.
-- Az operatőri munkáim során mindig volt valami rivalizáció a rendezővel,
úgy éreztem, hogy nem csinálhatom meg az elképzeléseimet, amitől hisztis
és rosszkedvű lettem. Azért is kezdtem el rendezni, mert a fényképezés
nem elég nekem, nem tudom megtalálni benne magam. Úgy érzem, attól, hogy
rendeztem két filmet, hogy megcsináltam a saját magam dolgait, most már
alázatosabb tudnék lenni, és jobban tudnám szolgálni egy másik ember ügyét.
|