Intimitás
Nyolc szerda
Zoltán Gábor
Az intimitás kétszerkettõje, avagy érzéki
regény egy ártatlan szó körül. Chéreau
filmje Kureishi írásaiból készült.
„A legjobb izmus az erotizmus – mondta Marcel Duchamp –, mert azt mindenki
érti.” Jó kis mondás, többnyire igaznak is bizonyul,
de vannak esetek, amikor nem. Az intimitás ilyen eset – ki tudná
pontosan megmondani, mit takar ez a fogalom? Na és ha megmondaná,
nem derülne-e ki nyomban, hogy mások mást értenek
alatta? Nem feltétlenül jelent erotikus kapcsolatot, de azért
többnyire mégis olyasmit; mindenképpen valami „bensõségeset”.
Van a nagy külsõ világ és van abban egy zug,
amelyet két emberi lény oszt meg egymással. (Esetleg
csak egy lény magában; olyan is van, hogy egyszerre több.
Általában kettõ.) Kapcsolatuk rendezi át a
világot külvilágra és belsõ világra,
valamint az idõt: az intimitás elõtti és utáni
végtelenségbõl kiszakítva egy saját,
külön idõt, amelyben a percek másképpen
múlnak. Kívülrõl nézve úgy tûnik,
hol lassabban, hol meg gyorsabban. Az õ kis közös terük
és idejük válik ideiglenesen végtelenné.
Ott bizonyosan más törvények érvényesek,
mint kinn. Hogy pontosan mik is azok a törvények? – hát
ez az, amit a jelek szerint mindenki máshogy tud. Hosszasan értekezhetnénk,
és még mindig nem jutnánk általánosan
elfogadható eredményre. Van, aki a magyarázkodással
szemben elõnyben részesíti a csöndet. Más
valaki egész regényt ír a szó köré,
mint Hanif Kureishi. Megint más filmre viszi, mint Patrice Chéreau.
*
Kureishi, mielõtt világhírû író
és filmrendezõ lett, erotikus ponyvák írásával
keresett pénzt. Ezek kevésbé hozzáférhetõk,
mint regényei és filmjei, így – bár nyilván
tanulságos volna – nem vethetõk össze sem az Intimitás
címû prózai mûvel, amely a brit-pakisztáni
szerzõ harmadik regénye, és nemrég magyarul
is megjelent, sem Chéreau filmjével, amely e regény
és más Kureishi-szövegek alapján készült.
Azt viszont a stúdiómozik közönsége világszerte
megtapasztalhatta, hogy Az én szép kis mosodám forgatókönyvírójának,
a London megöl engem író-rendezõjének
világában az érzékiség könyörtelenül
és parancsolón mindig jelen van. Tudható, hogy támadták
is ezzel kapcsolatban, jelesül a brit-pakisztániak szervezete:
szerintük árulással ér fel, hogy egy ázsiai,
egy mohamedán eredetû mûvész „ferde hajlamú”
ázsiaiakat szerepeltet filmjében. Kureishi nem hajlik az
intelemre, vállalja kettõs identitásait, a brit-pakisztánit
éppúgy, mint a biszexuálist.
*
Egy nõ szerda délutánonként elmegy egy férfihoz.
Szeretkeznek.
A közel kétórányi filmidõ nyolc szerdát,
vagyis körülbelül két hónapot foglal magába,
valamikor 2000 táján. Se túl hideg, se túl
meleg, örökké borús londoni idõ járja,
tavasztól õszig bármi lehet. Ettõl függetlenül
ebben a filmben rettenetes hideg van, azonban ez nem a brit fõváros
hidege, hanem a világûré. Azt tanácsolom, ki-ki
vigyen magával meleg holmit.
Az elsõ találkozás, amelynek a nézõ
tanúja lehet, nem az elsõ alkalom. Az már megvolt
egy héttel korábban. Amit látunk, az a második
szerda, ám az elsõ ismétlõdés, valójában
itt válik a viszony viszonnyá. A férfi, akit a nõ
fölkeres, hogy szeretkezzék vele, nemcsak hogy nem számít
a nõ érkezésére, de még csak azt se
tudja, hogy épp milyen nap van. Hetekbe, további szerdákba
telik, míg rájön, hogy neki van egy szerda délutáni
nõje, illetve hogy õ egy nõnek a szerda délutáni
pasija. Szemünk láttára alakul ki az intim kapcsolat,
és veszi kezdetét az intimitás ideje.
*
Kevés szó esik, a szavakban semmi gyöngédség.
A mozdulatok gyorsak, töredezettek. Egy váratlan, pontos és
menet közben lelassuló érintés – mintha a filmszalagot
lassították volna le, ám ez valószínûtlen
– a nõ (Kerry Fox) keze elindul, megsimogatja a férfi (Mark
Rylance) fejét. Azután egymásnak esnek.
Olyasmit mûvelnek, amit általában az emberek és
különösen a filmvásznon a színészek
gyakran csinálnak, merthogy ez a tevékenység módfelett
érdekelni szokta az embert, úgy is mint szereplõt,
és úgy is mint nézõt. Viszont minél
többször látjuk mozgóképen, annál
nyilvánvalóbbá válik, hogy nehéz és
egyre nehezebb jól bemutatni. Alig fordul elõ, akár
pornófilmesek, akár mûvészek munkáiról
van szó, hogy az eredmény igazán emlékezetes
volna, sokszor méla undor marad csak a képsorok után,
és unalom, szakasztott úgy, ahogy való életünkben
egy kevésbé jól sikerült aktus után. Számomra
e tárgyban a kivételes nagy élmények egyike
Oshima mûve, az Érzékek birodalma, örök mérték;
és ezzel nem vagyok egyedül. Érdemes összevetni
a két film két párosának aktusait. Míg
Oshimánál a testi érintkezés magasiskolájának
bemutatója megy végbe, Chéreau ügyetlen, kapkodó
szeretõket mutat be. Fontos leszögezni, hogy az Intimitás
ritmusa, a képek és színek megkomponáltsága,
a színészek jelenléte semmi kétséget
sem hagy afelõl, hogy itt nem szakmai gyöngeségrõl
van szó – mint sok más esetben –, hanem egész egyszerûen
ez egy ilyen pár, ez egy ilyen intimitás. A színészek
éppoly természetességgel vagy szemérmetlenséggel
vagy alázattal bocsátják közszemlére testük
teljes felületét, mint annak idején japán kollégáik.
A különbség abban áll, hogy a történetben
szereplõ londoni páros esendõ. Szenvedélyük
sokszorta erõsebbnek bizonyul, mint tudásuk. Pedig hát
legalábbis egyikük a mélytüzû érzéki
szemével, a finoman metszett arcával simán beléhelyezkedhetne
a kifinomult ázsiai szeretõ mitikus szerepébe. De
nem.
Itt a ruhadaraboktól való megszabadulás valóságos
és keserves igyekezet, az óvszer fölhúzása
még inkább. A nézõ pedig aligha gondol arra,
hogy a vetítés végeztével íziben szerét
ejti egy szerelmeskedésnek.
*
Tudjuk, ha kell, csodákra képesek az operatõrök,
megszépítik a lestrapált színészarcokat
és testeket, varázslatossá teszik a belsõ
tereket. Eric Gautier operatõr más eszmény szerint
dolgozott. Olyan teret fényképezett, amely tagadása
minden intimitásnak: kékes fényben didergõ
lepusztult szoba. A figyelmes szemlélõ mégis rácsodálkozhat
a padlón összegabalyodó testek, a rövidülõ
vagy megnyúló karok és lábak vonalainak esztétikumára.
Rendesen úgy van, hogy az emberek összekerülnek egy intim
intérieurben, mire viszonyuk bensõségessé válik;
itt maga a történet csinál a kietlen zugból intim
teret. Felidézõdõ képekben meg-megjelenik a
férfi elveszített, pontosabban elhagyott otthona. Aranybarna
képek egy sötétszõke feleséggel és
két kisfiúval. Egy megszûnt intimitás emlékei.
A feleségnek egyszer csak szeretõje került, mire a férfi
lelépett, s a színek dramaturgiája igencsak érzékelhetõvé
teszi veszteségét. Pedig újra van mit vesztenie. Mert
mintha az intimitás természetéhez tartozna, hogy igazán
akkor válik nyilvánvalóvá, amikor vége
szakad. Mire a férfi ráébred, hogy önkéntes
számûzetésének színhelyébõl
intim tér lett, már el is marad tõle a szerdai nõ.
A nyolc szerda mind más és más. Elõfordul,
hogy nem jön össze a dolog, kimarad az aktus. Amikor összejön,
rövidek az együttlétek, de mégis van, amelyik kicsit
ráérõsebb. Amikor a partnerek kezdenek belejönni,
már ismerik valamennyire egymás testét, de még
kegyetlenül izgalmas számukra. Szemlátomást nehezükre
esik, mégis fékezik magukat. Ezúttal kivételesen
levetnek minden ruhadarabot, sõt, még óraszíjukat
is kicsatolják – talán ez viszonyuk tetõpontja.
Egyszer közösülés után a nõ nem
ugrik fel rögtön, hogy elsiessen, ahogy szokott, hanem elnyomja
az álom. A férfi egy idõ után fölemelkedik
mellõle, és nézi. Majd veszi magának a bátorságot,
és mozdít valamicskét a fekvõ testen. Úgy
nézi, mint modelljét a szobrász, vagy mint kész
alkotást a mûértõ. Talán abban a pillanatban
veszíti el.
„Az érzéki szerelem titkok szövete, ha egyetlen
szem is megpattan, fölfeslik az egész” – mondja André
Pieyre de Mandiargues.
*
A férfinak van néhány hibás lépése,
ezek egyike az említett bámulás, egy másik,
hogy egyszer ideiglenesen beenged egy harmadik embert a lakásba,
barátját, egy zaklatott életû homoszexuálist.
Legvalószínûbb mégis, hogy kíváncsisága
miatt kell elveszítenie szeretõjét.
A korszellem jegyében, a „társadalmi nemek” körében
végbemenõ változásokat tükrözve itt
a nõnek van titka, és a férfi bizonyul képtelennek
rá, hogy elviselje és élvezze az egyenlõtlen
helyzetet. Mindenáron meg akarja tudni, kicsoda a szeretõje.
Követi, szimatol utána, szánalmasnál szánalmasabb
helyzetekbe hajszolja magát. Mire megtudja, kicsoda, már
nem a szeretõje.
Ez a történet fölidéz bizonyos régi
regéket, melyek némelyikébõl operákat
és egyebeket írtak.
Kureishi eddigi munkái egyszerû kis történetekre
épültek; õ, ellentétben egy másik pakisztáni
származású brit íróval, Salman Rushdie-val,
semmit nem szállít át a mesés Ázsiából
Európába, mítosznak még csak nyoma sincs nála,
szövegeinek és filmjeinek maradéktalan megértéséhez
nemhogy egyetemi diploma, de még általános iskolai
tudásszint sem szükségeltetik. Az elitellenes thatcheri,
majori évtizedek tipikus terméke, roppantul demokratikus
mûvészet ez, abban a tekintetben is, hogy a szereplõként
föltûnõ „egyszerû emberek” és szerencsétlenek
soha nem fölülrõl vannak láttatva, eljátszva.
Az Intimitást viszont egy Kureishinél tíz évvel
idõsebb francia mester vitte filmre, aki elsõsorban színházi-
és operarendezõ, stílusok virtuóza. Chéreau
átvonult Londonba, tökéletesen beléhelyezkedett
egy meglévõ filmstílusba, olyan természetességgel
szõtte körbe képeit Iggy Pop- és David Bowie-féle
zenékkel, mintha mindig ilyesmikkel dolgozott volna, ám egyben-másban
mégis változtatott valamit a Kureishi-világon. Alig
észrevehetõen, de bonyolultabbá vált keze nyomán
a dramaturgia, kifinomultabbá a színészek játéka,
és nem utolsósorban visszakerült a nõ és
a férfi története mögé a végzet,
a mítosz.
Intimitás (Intimacy) – francia-olasz, 2000. Rendezte: Patrice
Chéreau. Írta: Hanif Kureishi írásai nyomán
Anne-Louise Trividic és Patrice Chéreau. Kép: Eric
Gautier. Zene: Eric Neveux. Szereplõk: Mark Rylance (Jay), Kerry
Fox (Claire), Timothy Spall (Andy), Alastair Galbraith (Victor). Gyártó:
Telema Productions. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 119 perc.
|
|