DVD
Mindent Éváról
Lábunk elõtt hever a világ
Pápai Zsolt
Ha a filmemlékezet kihagy, segít a digitális
memória. Új rovatunkban ismeretlen klasszikusok és
mellõzött kultfilmek ezüst korongjait szemlézzük.
Ha van igazi tétje hithû mozistáink számára
a közelmúltban erõteljesen felpörgõ magyarországi
DVD-kiadásnak, akkor az elsõsorban nem az új médium
révén házi körülmények között
reprodukálható komplett moziélmény elérhetõsége,
hanem a megismerkedés lehetõsége olyan filmekkel,
amelyek korábban elkerülték a hazai piacot, esetleg
videón forgalmazták ugyan, de mára kikoptak a tékákból.
Azóta, hogy 1998-ban kijött nálunk az elsõ DVD-videó,
klasszikusok sora látott napvilágot, és a megjelenések
között számos õsbemutató is akadt.
Az 1950-ben forgatott Mindent Éváról mostani megjelenése
ugyan nem ilyen premier (a filmet Lábuk elõtt hever a világ
címmel vetítették nálunk), a bemutató
azonban így is jelentõs esemény. Akkor is, ha a lemez
meglehetõst karcsú extrái között mindössze
két elõzetes és nyolc színészportréból
álló képgaléria található; és
akkor is, ha a hevenyészetten összeütött, nyelvhelyességi
hibákkal tarkított magyar feliratokban az eredeti dialógusok
minden zamata odavész.
A Mindent Éváról a megszületésük
után röviddel máris klasszikussá nemesedett kevés
filmek egyike, különös, helyenként meghökkentõ
megoldásokkal operáló és önreflexív
elemeket sem nélkülözõ darab. A becsvágy
és a féltékenység drámájának
fókuszában egy karrierje csúcsán túljutott,
idõsödõ színpadi színésznõ,
valamint az õ dicsõségére áhítozó,
és céljai elérésében minden skrupulustól
mentes ifjú színésznõaspiráns áll.
A krimielemeket és a film noir motívumait sem nélkülözõ
mû közeli rokonságban áll a vele egy évben
készült örökbecsûvel, Billy Wilder Alkony sugárútjával,
méghozzá nem csupán témája, de Hollywooddal
szemben megfogalmazott kritikája okán is – igaz, ez utóbbi
tekintetben a Mindent Éváról kevésbé
radikálisan fogalmaz.
Joseph L. Mankiewicz direktor a színház felõl
érkezett a mozihoz, és ez munkájának témájában,
hangütésében, illetve vizuális felépítésében
egyaránt letapogatható. Nem mintha egyetlen teátrálisabb
jelenet is akadna a mûben, inkább arról van szó,
hogy Mankiewicz hanyagolja az artisztikus(abb) beállításokat,
és finoman betájolt képekben beszél. A Mindent
Éváról cselekménye rendkívüli alapossággal
megkomponált szekvenciákban halad elõre, de a film
nem a látványos képkompozíciókra helyezi
a hangsúlyt (jellemzõ például, hogy a legemlékezetesebb,
sokat hivatkozott és valóban pazar zárókép
voltaképp nem egyéb, mint Orson Welles A sanghaji asszony
címû opusa tükörjelenetének merész
és értõ parafrázisa), hanem a frappáns
dialógusokra és a mérnöki pontossággal
felépített szerkezetre összpontosít. A hollywoodi
sztenderdekkel mérve rendhagyó struktúra már
az elsõ pillanatokban feltûnik. Az expozíció
egyetlen nagy ívû flashbacket ígér, de percekkel
a kezdet után személyt cserél az emlékezés,
és egy új szereplõ folytatja az elsõ által
kezdett monológot. E felütés után már
sejthetõ, hogy sokszorosan összetett, gyakori nézõpontváltásokkal
dolgozó többszintes flashback következik – s a film igazolja
is az elõzetes elvárásokat. Az egyes figurákhoz
– továbbá néhány esetben ravaszul a mindentudó
elbeszélõhöz – kapcsolt bravúros nézõpontváltások
mind ugyanazt a célt szolgálják: a címszereplõ
motivációiról tudósítanak különbözõ
perspektívákból. Ilyenformán a film a flashback
hatásmechanizmusáról szóló tanulmányként
is értelmezhetõ és értékelhetõ.
A Mindent Éváról pikantériáját
csak erõsíti, hogy az ötvenes évek Hollywoodjában
lezajlott generációváltás fontos dokumentuma.
Nem csak azért, mert a stúdiórendszer örök
renitense, a kiváló Bette Davis karrierjének egyik
utolsó jelentõs állomása. A sztori elsõ
harmadának végén rövidke snittekben feltûnik
egy fiatal, platinaszõke cicababa, hogy kialkudjon egy nyúlfarknyi
szerepet a nagyhatalmú, de kisstílû színházi
producertõl. A környezetében senki sem figyel fel a
lányra, de jelenléte mágnesként vonzza a nézõ
tekintetét. A színésznõt Marilyn Monroe-nak
hívják, és röpke néhány éven
belül felforgatja az Álomgyárat.
Mindent Éváról (All About Eve) – amerikai, 1950.
Rendezte: Joseph L. Mankiewicz. Írta: Mary Orr. Kép: Milton
Krasner. Zene: Alfred Newman. Szereplõk: Bette Davis (Margo Channing),
Anne Baxter (Eve Harrington), George Sanders (Addison De Witt), Celeste
Holm (Karen Richards), Gary Merrill (Bill Sampson), Hugh Marlowe (Lloyd
Richards). Gyártó: 20th Century Fox. Kiadó: InterCom.
Feliratos. 132 perc.
|
|