Clermont-Ferrand
Rövidre vágva
Palotai János
Clermont-Ferrand a rövidfilmesek Cannes-ja. Kis filmek nagy
fesztiválja.
Clermont neve a középkorban azzal vált ismertté,
hogy itt hirdette meg az elsõ keresztes hadjáratot II. Orbán
pápa 1095-ben a fundamentalizmus jegyében. A filmfesztiválra
szerencsére nem a kirekesztõ hajlam jellemzõ. Christian
Guinot, az egyik alapító elmondta, hogy a rendezvény
egyetemi filmklubból nõtt ki: néhány filmrajongó
fejébe vette, hogy egy hétig csak rövidfilmeket vetítsenek,
miközben a mûfaj a hetvenes években – a tévé,
a videó elterjedése miatt is – agonizált. Amikor másutt
(így nálunk is) bezárnak a filmklubok, itt 1978-tól
olyan fesztivált szerveznek, amelyre csak egy órásnál
rövidebb celluloid filmekkel lehet nevezni. Az õ „fundamentalizmusuk”
toleránsabb az egyházatyákénál: nem
égettek hosszúfilmet, videót. Az utóbbit az
idén – fordulópontként a fesztivál 24 éves
történetében – már be is fogadták. Így
140 hagyományos mellett 44 digitális mûvel bõvült
a versenymezõny.
A fõdíj – nevét Julius Caesar gall ellenfelérõl,
Vercingetorixról kapta – 3.500 eurót és azonos értékû
digitális átírást jelent. A közönség
nem értékelte ennyire Julien Leloup filmjét, kifütyülte
a Fekete bárányt, rokonszenvével és díjaival
inkább az angol Leonard-t és a francia Squash-t tüntette
ki. Nem ritka, hogy egy film több díjat is kap: a gyõztes
dán, a Woyzeck utolsó szimfóniája (Nikolaj
Arcel) a legjobb hang díját is elnyerte. A lengyel Férfiak
ügye címû filmért nemcsak a rendezõ, Slawomir
Fabicki kapott – ifjúsági – díjat, de az operatõr,
Godfrejow is, ráadásul a sajtó különdíján
is osztozhattak. Az a szociális érzékenység,
ami a kelet-európai filmmûvészetet jellemezte, s a
rendszerváltások után sem tûnt el, Clermont-ban
mindig kedvezõ fogadtatásra talál. Fabicki filmje
tárgyában emlékeztet Kieslowski Tízparancsolatára;
mintha hozzátenné a tizenegyediket: „Ne bántsd a gyermeket!”.
Fõszereplõje a tizenéves Bartek: munkanélküli,
s emiatt alkoholizáló apja szíjjal veri, tornatanára
puszta kézzel. Udvarukban gazdátlan kutyák várják,
hogy elvigyék vagy elaltassák õket. A fiú –
hasonlít Tarkovszkij Boriszkájára – egy ketrecbe „menekül”.
Az állat és a gyerek hálás, de kockázatos
kelléke a filmnek; garantálja a sikert – és a kudarcot.
A rendezõ elmondta, hogy nem lehetett „sérült” gyerekekkel
eljátszatni a szerepet, akiket a valóságban is vernek,
mivel õk nem beszélnek a traumáikról.
A legjobb animációs filmnek járó elismerés
mellett az ifjúsági díjat is elnyerte a Nosferatu
tangó, a Svájcban élõ, magyar származású
Horváth Zoltán francia koprodukcióban készült
remekmûve. (A rendezõ két éve a szolnoki millenniumi
filmfesztivál fõdíját kapta Tetemek és
rákfélék címû filmjéért.)
A Nosferatu tangó a „kihajtogatós” könyveket idézi:
a 3D-s képek „lapozásánál” az elõzõre
rádõl a következõ. A (rém)mese két
vérszívó, a vámpír és a szúnyog
találkozásáról szól.
A magyar fõiskolás, Kocsis Ágnes Szortírozott
levelekje díjat ugyan nem nyert, de már az is siker, hogy
beválogatták a versenybe (ez eddig csak egyszer történt
meg magyar filmmel, Mundruczó Kornél Aftájával).
A Szortírozott levelek visszafogott történet egy magányos
kishivatalnokról, aki a postáról lopott levelekbõl
teremt maga köré fiktív világot. A francia közönség
értékelte a filmet; megtapsolta – s nem pusztán udvariasságból.
Az elõzõ elõadáson ugyanis kifütyülte
a hazai Angele-t. A látottak alapján megállapítható,
hogy a nemzetközi mezõny erõsebb volt a franciánál,
s a mi filmünk is erõs csoportba került: a holland Drissen,
a német Tschahotin és az angol Shelley filmje mellé.
Utóbbi (A farok) „monthy-pythonos” stílusban szól
a diszkriminációról.
A nagy szuperprodukciók drágulása mellett felértékelõdnek
a „short storyk”. Nemcsak kis költségvetésük teszi
vonzóvá õket (az Afta 3 és fél, a Szortírozott
levelek 5 millió forintba került, a tavalyi nyertes Feleségem
darabjai pedig 220 ezer frankba), de a „multikkal” szemben alternatívát
jelenthetnek a helyi kultúrák, lokális értékek,
a stiláris szabadság és eredetiség megõrzésében
is. Clermont jó hatással van a hazai rövidfilm-gyártásra
is, Franciaországban évente 6-800 kisfilm készül.
A fesztivállal együtt filmvásárt is tartanak.
Az alapítók ugyanis fontosnak tartották, hogy az alkotók
ne csak bemutassák, de el is adhassák filmjeiket. Az azóta
eltelt tizenhét év alatt a vásár nagyot fejlõdött,
magyar filmet azonban csak a vásár katalógusában
lehetett találni: tavaly tizennyolcat – az teljes kínálat
egy százalékát. Idén már csak 12 magyar
rövidfilm akadt a több mint kétezer között.
A sikeres reklámot egy retrospektív vetítés,
illetve a jó versenyszereplés jelenthetné. (Az Aftát
még a fesztivál alatt megvette egy brazil tévé.)
Ehhez azonban több jó kisfilmet kellene csinálni, mert
egy f(ilm)ecske nem csinál nyarat…
Pár éve nálunk is láthatók a clermonti
fesztivál sikeres filmjeibõl készített összeállítások,
elõbb a csillaghegyi Banán-klub, majd a Francia Intézet
rendezésében. Tavaly ezzel párhuzamosan rendezték
a Banán kisfilm fesztivált. Nemcsak a nézõknek
érdemes odafigyelni.
|
|