LÁTTUK MÉG - május
Angyalok, végállomás
Szabad szerda
Pánikszoba
A vér kötelez
Hart háborúja
Megszólít az éjszaka
Showtime – Végtelen
és képtelen
Fújd szárazra, édes!
Tükör
Rollerball – Könyörtelen
játék
Angyalok, végállomás
Loin – francia, 2001. Rendezte: André Téchine. Írta:
Mehdi Ben Attia és Michel Alexandre. Kép: Germain Desmoulins.
Zene: Juliette Garrigues. Szereplõk: Stéphane Rideau (Serge),
Lubna Azabal (Sarah), Mohamed Hamaidi (Sad), Yasmina Reza (Emily). Gyártó:
CNC/Ciné B/Studio Canal+/UGC/Vertigo Films. Forgalmazó: Mokép.
Feliratos. 120 perc.
André Téchiné (Legkedvesebb évszakom, Alice
és Martin) új filmjének helyszíne az észak-marokkói
kikötõváros: Tanger. Hõsei vagy kitartanak vágyaik
mellett, vagy – ha ez nem megy – beérik pótcélokkal.
Mint az életben. Serge, a fiatal francia kamionsofõr szerelmes
a szép panziótulajdonosba, Sarah-ba. Átmeneti szakításuk
idején jó pénzért belevág a kábítószercsempészésbe.
Sarah Kanadába menekülne szenvedélyes „se vele, se nélküle”
viszonyuk elõl. Alkalmazottja és pártfogoltja, Said
megszállottan (és illegális úton) próbál
átjutni álmai földjére: Európába.
Három napot tár elénk életükbõl
a rendezõ, három veszéllyel, konfliktussal, szenvedéllyel
teli napot. De nem a kalandra futtatja ki alkotását, nem
is a végzetes szerelem témájára utazik, és
nem hangsúlyozza túl az egzotikumot sem. „Kismesteri” módon
az apró emberi történéseké ez a film.
Folyik, mint az élet. Így terem meg benne feszültség,
líra, a Dél varázsa. Ha meghal valaki, az szinte véletlen,
jelentõs eseményekrõl (megszületik egy kisbaba)
csak hallunk, fontos fejlemények (sikerül-e Saidot átcsempészni
a határon) homályban maradnak.
Viszont közegében ismerünk meg néhány
embert. Bosszantónak és szeretetre méltóak
egyszerre. Mint az életben felebarátaink. Boldogulásukért
aggódunk, sorsuk érdekel, történetük leköt
minket. Mért ne lenne ennyi elég egy jó filmhez?
Harmat György
| vissza az elejére |
Szabad szerda
Mercredi, folle journée – 2001, francia. Rendezte: Pascal
Thomas. Írta: Nathalie Lafaurie és Francois Caviglioni. Kép:
Christophe Beaucarné. Zene: Marine Rosier. Szereplõk: Vincent
Lindon (Martin), Alessandra Martines (Socoa), Victoria Lafaurie (Victoria),
Catherine Frot (Sophie). Gyártó: Victoria Films/Euripide/Studio
Canal/Images 7/TF1. Forgalmazó: Mokép. Feliratos. 127 perc.
A nyitó jelenetben a tanító azt magyarázza
az osztálynak, hogy három rendhagyó is van a francia
fõnevek között: ezek – ilyen például az
amour – egyesszámban hím-, többesben nõnemûek.
Mindössze három rendhagyó szó, nem több,
az egész lehetne mellékes is, de az életben – hangzik
a figyelmeztetés – semmi sem fontosabb a mellékes dolgoknál…
És mintha ez az igazság a filmre is jellemzõ volna:
a cselekménynek sok mellékága van, még több
mellékszereplõje, de az egymáshoz csak laza szállal
kapcsolódó jelenetekbõl mégiscsak kikerekedik
egy történet, egy egész élet.
És csakugyan, az – intimitásával a cseh újhullámra
emlékeztetõ – derûs filmben mindenki „rendhagyó”,
mindenki eltér a szabálytól: egyik anya kábítószerezik
(túl is adagolja magát), a másik csak rohan, rohan
a dolga után, naphosszat egyedül hagyva gyerekeit (kleptomániás
húgát kell elhozni a rendõrségrõl),
és a kártyázó, nõzõ, lóversenyezõ
fõszereplõ se mintaapa.
Még szerencse, hogy ott vannak a gyerekek, romlatlan naivságukkal,
önzetlenségükkel és segítõkészségükkel:
magukhoz veszik az elcsavargó kétéves kisfiút,
igyekeznek pótolni a szeretetet és gondoskodást, amit
a felnõttektõl hiába várnak, sõt, a
fõhõs kislánya, Victoria sugárzó szeretetével
– úgy, ahogy – még apja életét is rendbe teszi.
Hát igen, mintha ez a bölcs és ironikus film azt
sugallná, szembeállítva a szülõk torz
és kaotikus világát a gyerekeikével, hogy már
csak az új generációtól jöhet megváltás.
Ahogyan az egyik gyerek szájából el is hangzik: „Még
szerencse, hogy a gyerekek törõdnek egymással.” Még
szerencse, hogy vannak bölcs és érett gyerekek, akik
néha kihúznak minket a csávából, és
tanácsot adnak, példát mutatnak a nehéz helyzetekben.
Még szerencse, hogy néha azért figyelünk rájuk.
Jó volna végre felnõni hozzájuk…
Ádám Péter
| vissza az elejére |
Pánikszoba
Panic Room – amerikai, 2002. Rendezte: David Fincher. Írta:
David Koepp. Kép: Conrad W. Hall, Darius Khondji. Zene: Howard Shore.
Szereplõk: Jodie Foster (Meg), Kristen Stewart (Sarah), Forest Whitaker
(Burnham), Jared Leto (Junior), Dwight Joakam (Raoul). Gyártó:
Columbia Tri-Star. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 116 perc.
David Fincher napjaink ifjú hollywoodi rendezõgenerációjának
egyik nagy- formátumú és imponáló formaérzékenységû
egyénisége, ám életmûve korántsem
tekinthetõ kiegyensúlyozottnak. Az oeuvre afféle sinusgörbe
mentén formálódik, a sikerültebb munkákat
rendre haloványabb produkciók követik.
Így következhetett a Hetedikre a Játsz/Ma, és
jöhetett a Harcosok Klubja után a Pánikszoba. Fincher
legfrissebb mûve minimálprogramjával együtt is
komoly vállalkozás, lévén a direktor egy kamarakörülmények
között játszódó, ám stilárisan
nagyigényû thriller elkészítését
célozta meg vele. A rövidke külsõkkel keretezett,
végig belsõkben forgatott film egy frissen elvált
anya és tizenegy éves kislánya éjszakájának
története. Meg Altman kibérli New York legtitokzatosabb
házát, egy szuperbiztonságos szobával is ellátott
többszintes épületet. Anya és lánya rögtön
az elsõ éjszakán hívatlan vendégeket
kap, akik elõl az acélhevederekkel megerõsített
betonbunkerbe, a feltörhetetlen pánikszobába menekülnek.
A betörõk azonban valami olyasmit keresnek, amit épp
oda rejtettek el.
A Pánikszobában vázolt alaphelyzet igazi lombikszituációt
biztosít egy klausztrofób hangulatot árasztó,
lidércnyomásos krimihez, a rendezõ azonban nem él
a lehetõséggel. Jobb híján felhasználja
korábbi munkáinak valamennyi leleményét (a
világítástechnika a Hetediket, a kameravezetési
bravúrok a Harcosok Klubját idézik), de semmi újat
nem tesz hozzá ezekhez. A papírízû szituációkat
és dramaturgiailag ingatag szabványkonfliktusokat prezentáló
forgatókönyv alig stimulálja Finchert – nem erõlködik,
de feszélyezetten mozog, mintha maga sem találná helyét
a szûk terekben. Enerváltabb teljesítményét
a forgatást kísérõ baljós jelek is befolyásolhatták
(az eredetileg fõszereplõként kiszemelt Nicole Kidman
az utolsó pillanatban odahagyta a produkciót, a direktor
régi harcostársa, Darius Khondji operatõr pedig a
felvételek közepén távozott), de ezek az információk
gyártástörténeti adalékok csupán,
a filmet nem mentik. A Pánikszobában az „ódon, sötét
ház” végeredményben nem alakul át a lélek
éjfekete bugyrainak metaforájává, hanem megmarad
egy hagyományos thriller helyszínének. Amely thriller
ugyan jóval a középszerûség felett áll,
ám nem delejes hatású.
Pápai Zsolt
| vissza az elejére |
A vér kötelez
Domestic Disturbance – amerikai, 2002. Rendezte: Harold Becker.
Írta: Lewis Colick. Kép: Michael Seresin. Zene: Mark Mancina.
Szereplõk: John Travolta (Frank), Vince Vaughn (Rick), Teri Polo
(Susan), Steve Buscemi (Ray), Matt O’Leary (Danny). Gyártó:
Paramount Picures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 92 perc.
Filmünkben az egykori pomádékirály, a géppuskalábú
John Travolta elvált apukaként újabb kihívással
kell szembenézzen. Megoldandó problémáit szaporítandó
(kulturált viszony fenntartása az ex-nejjel, kapcsolatápolás
a kis Danny-vel, új barátnõ szeretgetése, felelõsségteljes
munka ellátása a csónakházban) Vince Vaughn
személyében az új férjjelölt is feltûnik
a képen. Travolta gyakorló elvált szülõ,
ráadásul hajóács, jól tudja, a népes
társaság egy csónakban evez. Hajókirándulással
egybekötött ismerkedési estet szervez, melynek során
az erõviszonyok élesen kirajzolódnak: Danika a papáját
szereti, a papája Danikát, Vince Vaughn ellenszenves figura,
aki még recycle formában sem érdemli meg a mamit.
A gyanús jelek egyre szaporodnak. Vaughn a városka elsõ
polgára, pénze, mint a pelyva, támogatja az árvaházat,
kell hogy legyen vaj a fején. Van is, és – váratlan
fordulatként – a film végére megolvad. A kis Danny
gyilkosság szemtanúja lesz, melyet lelendõ mostohaapja
követ el, aki nem elég, hogy jégcsákánnyal
öldököl, szaporodik, mint a barázda…
A családi dráma ezen a ponton csap át akciómoziba.
Danikának nem hisz a rendõrség, a csónakház
leég, mindenki összezavarodik, az Élet azonban mindent
elrendez: a mostohapapa elhalálozik, a mama elveszíti a Sárkányfog-veteményt,
helyette viszont visszakapja Danikát Travoltával fûszerezve.
Azon, hogy a család újraegyesítése során
hová tûnik Travolta barátnõje, könnyedén
átsiklik a dramaturgia, elnézve azonban a mozi 92 kínos
percét, bizton állíthatjuk, ez sem a remake-bõl,
sem a film folytatásából nem fog kiderülni.
Hungler Tímea
| vissza az elejére |
Hart háborúja
Hart’s War – amerikai, 2001. Rendezte: Gregory Hoblit. Írta:
John Katzenbach, Billy Ray és Terry George. Kép: Alar Kivilo.
Zene: Rachel Portman. Szereplõk: Bruce Willis (William McNamara),
Colin Farrell (Hart), Cole Hauser (Bedford), Linus Roache (Ross). Gyártó:
20th Century Fox. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 124 perc.
A katonai büntetõ vagy fogolytáboros témában
a legnagyobb etalon Sidney Lumet Dombja, úgyhogy nagyon nehéz
dolga van annak a rendezõnek, aki a szokásos motívumok
feszegetésével próbálkozik (az õrök
embertelensége, a foglyok lázadozása, a bátor
tiszt szervezkedése és így tovább). Így
merült hamar a feledés homályába a Magyarországon
végül is nem forgalmazott, Robert Redford fõszereplésével
készült, kicsit klisészagú Utolsó erõd
is. Talán ezt szerette volna elkerülni Gregory Hoblit a Hart
háborújával: most a megszokottnál kevésbé
leegyszerûsített konfliktusokkal és érdekesebb
karakterekkel találkozunk. (Igaz, egy John Katzenbach regény
feldolgozásáról van szó…)
A második világháborúban játszódó
film fõszereplõje, Hart õrnagy (Colin Farrel) egy
meghasonlott fiatal tiszt, akit gyötör a lelkiismeret, mert kínzás
hatására fontos adatokat árult el az ellenségnek.
A katonai fogolytáborba kerülve eleinte nehezen tud beilleszkedni,
amelyben az is közrejátszik, hogy a rabok vezetõje,
a hõsiesnek tartott McNamara ezredes (Bruce Willis) megneszeli az
árulást, és Hartot a közlegények közé
szállásoltatja el. De hamarosan kiderül, hogy Hartnak
nincs is igazán miért szégyenkeznie: a nagy bajtársiasságot
színlelõ amerikai foglyok között csúnya
faji villongások ütik fel a fejüket, amikor színes
bõrû tisztek kerülnek Hart mellé. Innentõl
már egyre furcsábban alakulnak az események. A fiatal
õrnagy egy, a táborban elkövetett gyilkosság
kapcsán folytatott perben – kénytelen kelletlen – a védõ
szerepét vállalja el, s így akarata ellenére
komoly konfliktusba keveredik az egyre kevésbé szimpatikus
McNamarával, az eleinte embertelennek és cinikusnak tûnõ
német lágerparancsnok viszont valamiért segíti
Hartot.
Sajnos az érdekes szituáció felállta után
a film második felétõl minden visszakerül a szokásos,
kicsit amerikai ízû, helyenként kiszámítható
és patetikus kerékvágásba. Az egész
filmet talán a nem mindennapi körülmények között
zajló per menti meg, amelyben foglyok és fogva tartottak
egyaránt részt vesznek.
Herpai Gergely
| vissza az elejére |
Megszólít az éjszaka
The Mothman Prophecies – amerikai, 2002. Rendezte: Mark Pellington.
Írta: John A. Keel, Richard Hatem. Kép: Fred Murphy. Zene:
Jeff Rona. Szereplõk: Richard Gere (John Klein), Laura Linney (Connie),
Will Patton (Smallwood), Alan Bates (Dr. Leek). Gyártó: Lakeshore
Entertainmet. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 110 perc.
Azok a bizonyos természetfölötti erõk, amelyekbõl
nemcsak az ufológia, de a showbusiness is rendesen profitál,
igaznak hirdetett történetünkben egy nagyra nõtt,
vörös fényt árasztó molylepke képében
keserítik meg egy amerikai kisváros jobb közérzetre
érdemes polgárainak életét. A jelenség,
melyrõl a fáma a képregények találékonyságával
és reklámérzékével a hangzatos nevû
Molyemberként emlékezik meg, szörnyû katasztrófák
hírnöke, üzeneteinek rejtjelei azonban csak utólag
nyernek értelmet.
Némi rosszindulattal azt is mondhatnánk, hogy a Megszólít
az éjszaka az óriás molylepkékkel rémisztgetõ
filmek versenyének abszolút aranyesélyese, kategóriáján
belül mindenképp etalonnak tekinthetõ, de ezzel némileg
igazságtalanul intéznénk el egy komolyan ugyan nem
vehetõ, de a maga nemében egészen élvezhetõ
dolgozatot. A rendezõ, Mark Pellington, valami hasonlóval
már próbálkozott A szomszéd címû,
mellesleg méltánytalanul leértékelt filmjében.
Akkor is és most is a mindennapok relatív boldogságot
adó biztonságérzetét csúsztatja ki hétköznapi
hõsei alól. A sorsuk felett kontrolt vesztett emberek egyre
kétségbeesett küzdelmét Pellington meglehetõsen
visszafogott módon vezeti elõ. Célja nem a mindenáron
való hatásvadászat, bár a nézõben
akaratlanul is felmerül, hogy a mûfajra jellemzõ bombasztikus
effektek hiánya költségvetési vagy alkotói
döntés eredménye-e. Feltehetõen ez is, az is.
Mindenesetre a rendezõt dicséri, hogy legyen akármilyen
csavaros is a történet, s látványos a sokkolónak
szánt végkifejlett, filmjének erejét a kisvárosi
atmoszféra egyszerre sivár és otthonos, békés
és feszült jellege adja. Pellington a fõszereplõ
rangjára emeli a helyszínt, a sztárok egyéni
drámáját összekapcsolja a közösség
sorsának alakulásával. Filmjének mûfajidegen
intelligenciája a pénztáraknál bosszulta meg
magát.
Köves Gábor
| vissza az elejére |
Showtime – Végtelen
és képtelen
Showtime – amerikai, 2002. Rendezte: Tom Dey. Írta: Jorge
Salageuri, Keith Saron, Alfred Gough, Miles Millar. Kép: Thomas
Kloss. Zene: Alan Silvestri. Szereplõk: Robert De Niro (Preston),
Eddie Murphy (Trey), Rene Russo (Chase), William Shatner (Shatner). Gyártó:
Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 109 perc.
A tapasztalt, középkorú zsaru (Robert De Niro) az
egyik rendõrségi akció során szétlövi
az útjába kerülõ tv-kamerát. Fõnökei
el akarják kerülni a magas kártérítést,
ezért arra kötelezik, vállaljon szerepet egy valóságon
alapuló, élõ televíziós sorozatban.
Kamerákat szerelnek fel lakásába, kocsijába,
még kabátja gombjába is beépítenek egyet,
hogy a nézõk mindenhová követhessék egy
igazi zsaru életét. Ráadásul társként
egy kétbalkezes biztonsági õrt (Eddie Murphy) szerzõdtetnek
mellé, aki jobban szeret a reflektorfényben szerepelni, mint
munkáját végezni. Ismerõs vígjátéki
szituáció ez, a komoly, szabályzathoz ragaszkodó
és munkájára koncentráló zsaru és
a lezser, könnyfakasztó történeteket mesélõ,
önmagától is meghatódó ripacs kényszerû
kapcsolatáról. A Showtime legemlékezetesebb pillanatait
azok a korábbi, hasonló témájú filmekre
történõ hivatkozások és idézetek,
amelyek a 48 órától kezdve a Piszkos Harry, a Halálos
fegyver, a Drágán add az életed szériákig
terjednek. A legjobb jelenetben a legendás T. J. Hooker, William
Shatner önmagát alakítva, megöregedve és
pocakosan magyarázza el De Nirónak, hogyan kell viselkednie
egy rendõrnek a kamerák elõtt. Sajnos a rendezõ
ezzel el is lövi puskaporát.
A krimi ugyanis érdektelen, a hányaveti módon
felvázolt karakterek, a titokzatos fõgengszter vagy a szolidan
szexis tv producer pedig unalmas. A bevált, ám elkoptatott
klisé alkalmazása az ígéretes kezdést
követõen ellaposítja a film második felét,
amit a tízpercenként menetrendszerûen érkezõ
humor bonbon próbál meg feledtetni. De Nirónak a 15
perc hírnév után, ahol hasonló figurát
játszott, most egy újabb filmet kellene megmentenie. A csoda
elmarad.
Mátyás Péter
| vissza az elejére |
Fújd szárazra,
édes!
Blow Dry – angol-német, 2000. Rendezte: Paddy Breathnach.
Írta: Simon Beaufroy. Kép: Cían de Buitlear. Zene:
Patrick Doyle. Szereplõk: Alan Rickman (Phil), Natasha Richardson
(Shelley), Rachel Griffiths (Sandra), Rachel Leigh Cook (Christina). Gyártó:
Intermedia/Miramax Films. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos.
91 perc.
Fergeteges kisvárosi fodrászkomédia szeretett volna
lenni Paddy Breathnach filmje, amelyhez ráadásul remek nyersanyagul
szolgált volna az alapsztori: isten háta mögötti
angol városka nyeri el a nemzeti fodrászbajnokság
rendezésének jogát. Tódulnak az excentrikusnál
excentrikusabb hajmûvészek; a túlbuzgó polgármester
a konferanszié szerepében vezényli le a rivális
hajmaffiák vérre menõ összecsapását,
amelyben azonban – szégyen ide, szégyen oda – személyes
okokból vonakodik részt venni a terhes múltú
helyi bajnok. Ennyi lenne a vérbeli angol szál a koprodukcióban,
amely – megspékelve a videóklip-fashion-show stílusú,
pazar haj- és modellköltemények dominálta látványvilággal
– már egy kissé eklektikus, de még mindig mûködõképes
produkciót garantálna.
Ám amerikai részrõl telhetetlen volt a történetvezetés.
Hagyta ugyanis aránytalanul túlburjánozni a családi
dráma vonalat, olyan fajsúlyos témákkal súlyosbítva,
mint tisztes családanya leszbikus kapcsolata, továbbá
korunk rákfenéje: a rák. Ez így már
több a soknál, már csak azért is, mert mindez
az elképzelhetõ legelcsépeltebb klisé-jelenteken
keresztül jut el a nézõhöz, és könyörtelenül
agyonvágja, már csírájában ragacsos
mázba fullasztja a bontakozó komédiát. A fodrászversenyt
a halál árnyéka lengi be, a kriptát viszont
a fodrászverseny izgalma: a két rivális fodrászklán
ifjú csemetéinek szerelme bizarra festett hajú hullák
fölött teljesedik be. Nesze nekünk még egy vígjátéki
Rómeó és Júlia is.
Összességében kiütéssel gyõz
a rémes amerikai rákdráma: a családi újra-összefogás
(Rómeóstul, Júliástul, leszbikus szeretõstül)
mindent leküzd, a vonakodó helyi bajnoknak még gyõzelmet
is szerez, bár a betegség ellenszeréül sejthetõen
nem elég. Elnyomja viszont a film minden egyéb szálának
érvényesülési lehetõségét.
És akkor már hiába marad demonstratív slusszpoénnak
a film talán egyetlen szórakoztató jelenete, amelyben
a szárnyait apránként bontogató polgármester
végre magára talál, és egyfajta Elvis Presley
paródiaként kéjeleg önnön metamorfózisában.
Kis Anna
| vissza az elejére |
Tükör
Ayneh – iráni, 1997. Írta és rendezte: Jafar
Panahi. Kép: Farzad Jadat. Szereplõk: Mina Mohammad Khani
(Mina), Kazem Mojhedi (Kazem), Naser Omuni (Naser). Gyártó:
Rooz Film. Forgalmazó: Cirkofilm/Másképp Alapítvány.
Farszi nyelven. Feliratos. 95 perc
A tavalyi Titanic vendégeként Budapesten járt Jafar
Panahi vallomása szerint az ihletõ forrás a Tükör
elkészültéhez egy ismeretlen öregasszony látványa…
Ült a padon, ölébe ejtett kézzel, pénzét
számolgatva. Milyen lehet egy örökre zárt körben,
téridõben létezni, a menekülés, a változás
legcsekélyebb reménye nélkül? Akkor értette
meg és érezte elõször, hogy az iráni társadalomban
mindenki levehetetlen álarcot visel; csak a gyermek – legyen akár
fiú, akár lány – bízik még abban, hogy
soha sem fog szerepet játszani, mert önmaga kíván
lenni.
A Tükör hõse, Mina iskolája elõtt várakozik
az anyjára, bal karja gipszben. Kicsit álmatag Seherezade-tekintettel
nézi a világot, az élhetetlen, de mégis otthonául
szolgáló dzsumbujvárosban. Bátran perlekedik
mindenkivel; a férfiakkal is, akik majd, néhány esztendõ
teltével, leplek mögé bújtatják egész
valóját. Cserfes hangja – bármily profánul
is hangozzék – merész „tücsökzene” a líraiságát
vesztett, kényszerglobalizálódott „modern apokalipszisben”.
A filmben szinte nem történik semmi – és minden
megtörténik. Panahi filmje afféle filléres mozi,
a film õs-, vagy ha tetszik legújabb korából.
Semmi csalás, semmi szemfényvesztés, a legszebb mesenyelven
egybesimul realitás és fikció. Panahi a felnõtt
– s nem a szappanoperákkal butított – nézõnek
készíti remekeit.
Focimeccs-idõnyi a történet – háttérzajként
lerobbant autókból, koszlott taxiállomások
ósdi rádiókészülékein hallatszik
a közvetítés –, míg Mina visszakerül oda,
ahonnan igazán el sem veszett. Ha már a Tücsökzenét
említettem, a véda-tanokban (is) magyarázatot keresõ
Szabó Lõrincet kell idéznem: „Kis gyermek voltam:
nagy a világ és minden csupa kérdés, / csak
válasz nincs sehol sem a hosszú úton.”
Tamás Amaryllis
| vissza az elejére |
Rollerball – Könyörtelen
játék
Rollerball – amerikai, 2002. Rendezte: John McTiernan. Írta.
William Harrison novellája alapján John Pogue és Larry
Ferguson. Kép: Steve Mason. Zene: Eric Serra. Szereplõk:
Chris Klein (Jonathan), LL Cool J (Marcus), Jean Reno (Petrovich), Rebecca
Romijn-Stamos (Aurora). Gyártó: Atlas/Toho/MGM. Forgalmazó:
InterCom. Feliratos. 98 perc.
Adva van egy pároldalas sci-fi novella egy majdnem Pulitzer-díjas
kötetbõl, egy társadalmi érzékenységére
ráébredt profi filmiparos, valamint a hetvenes évek
nyitányától átmediatizálódó
sportvilág reklámszünetekhez igazított meccseivel,
látványorientált szabálymódosításaival
és extrém sportjaival. Az ígéretes édeshármas
nászából 1975-ben kultuszfilm születik, névadója
kegyetlen labdajáték félúton a jégkorong
és amerikai foci közt (görkorcsolyás-motoros gladiátorok
harcolnak a betonarénában egy fémgolyóbisért),
helyszíne globális fogyasztói társadalom, üzenete
pedig korához illõen szókimondó és könyörtelen:
látszatdemokráciákban nincs fontosabb feladat a rendszer
irányítói/haszonélvezõi számára,
mint a polgárok saját egyenlõségükbe és
jelentõségükbe vetett illuzórikus hitének
megõrzése.
Bõ negyed századdal késõbb az alapsztori
és a médiacirkusz változatlan, csupán Norman
Jewison helyébe lépett friss rendezõ – a hajdani akcióspecialista
McTiernan azonban így is képes volt a Rollerball remakejét
saját képre torzítani (lásd Thomas Crown-ügy).
A tinirétegnek szánt végeredmény: James Caan
szamuráj-karizmája helyett butaarcú amerikai pite
a Keenu Reeves Akciós Készletbõl, szívszorítóan
steril minimálstíl helyett bazári Közel-Kelet
paródia, robbanógolyós Magnumokkal lángra lobbantott
szekvójafenyõk helyett görverseny San Francisco utcáin.
Üzenet persze nincs, történet is alig egy SMS-re elég;
a film ziccereinek szánt brutál-mérkõzések
gyatrán összevágott, redundáns képkavalkádjait
pedig még autósmoziban sem lehetne elég messzirõl
nézni ahhoz, hogy követhetõ akciójelenetekké
álljanak össze. A Rollerball világraszóló
kudarcához azért kellett némi elhibázott marketing
és forgalmazás is, mivel annyival nem rosszabb társainál,
amekkorát bukott – ha pedig a csúfos fiaskó a jövõben
elveszi McTiernan kedvét a Forró éjszakában
vagy a Hegedûs a háztetõn újrafeldolgozásától,
a film meg is érte a vért-verejtéket.
Varró Attila
| vissza az elejére |
|