Krencsey-emlékiratok
Méz és epe
Kelecsényi László
Egy idõben õ volt a magyar film utazó nagykövet-asszonya.
Vele akarták bizonyítani a szocializmus diszkrét báját.
Minden színészi pálya még a látszólag
legsikeresebb mélyén is tragédiák lappanganak.
Filmszínésznek lenni pedig egyenesen istenkísértés.
E. T. A. Hoffmann se találhatta volna ki agyafúrtabban.
A mozi bálványai mind-mind eladták a tükörképüket.
Zsebükbõl kikandikál a pszichiátriai zárójelentés.
Azért ne túlozzuk el a helyzetet. Van, aki megússza,
mert lehet ezt a pályát Thomas Mann-i józan varázslattal,
a szörnyeket féken tartva, polgáriasult foglalkozásként
is ûzni.
Krencsey Marianne-nak szerencséje volt. Megúszta a szocialista
sztárságot (ami csak annyiban különbözik az
odaáti, dollárra alapozottól, hogy a pénz nem
vagy alig játszik benne szerepet. Igaz, eddigi élete második
felében, emigrációs éveiben majdnem teljesen
civil életre volt kényszerítve, ám ez nem túl
nagy ár az életben maradásért és a családi
boldogságért.
Így is akadt buktató elég. Pályakezdését
eltérítették többször is. Az ötvenes
évek elején nem mehetett azonnal a választott rendezõi
pályára, aztán amikor félévnyi várakozás,
kényszerû bölcsészkedés után teljesült
a vágya, olyan hirtelen lett filmsztár az 1955-ös Magyarországon,
hogy egy félbehagyott vizsgaprodukció kivételével
semmit sem rendezett. Úgy kellett õ a korabeli magyar filmgyártásba,
mint egy falat kenyér. Hiába számûzték
akkoriban a sztárrendszert és velük együtt a régi
sztárokat, Karádyt, Jávort meg a többieket. Egy
bájos arc, egy hamvas profil, Krencsey természetes kedvessége
jobb ideológiai fegyvernek bizonyult, mint a tervteljesítés
mitológiája, papírfigurák deklamálásában.
Mégis túl jó volt õ és túlontúl
kedves. A Liliomfi Mariskája, a Gábor diák Leilája
és A 9-es kórterem becsapott, áldozattá váló
ápolónõje után nagyon hamar elérték
a negatív karakterszerepek. Elzüllõ munkáslány
(Két vallomás), házasságukból kifelé
kacérkodó asszonyok (Gyalog a mennyországba, Két
emelet boldogság), Jókai Mór démonikussá
váló Atalie-ja (Az aranyember). De még ezek is jobbak
a semminél, amely emlékezése szerint a hatvanas évek
közepe táján már fenyegette. A színházak
pedig soha nem kényeztették. Bár nem lehet szabadulni
attól a ma már ténynek tudható, egykor ki nem
mondott vélekedéstõl, hogy színészetének
igazi terepe nem a világot jelentõ deszkák, hanem
a filmstúdiók környéke. Ezért töltött
csak rövid periódusokat Pesten és vidéken (Kecskemét,
Szolnok, Pécs) Thália templomaiban. Kárpótolhatta
õt, vagy legalább eltakarta a színpadi félsikereket,
elfojthatta a kudarcok emlékét, a filmfesztiválok
diadalkörútja. Egy idõben õ volt a magyar filmgyártás
utazó nagykövet-asszonya, egész világon végighordozott
üdvöskéje. Vele akarták bizonyítani és
részben sikerült is a szocializmus diszkrét báját.
Emlékezése szerint élvezte ezt a pótlólagos
szerepkört ki nem élvezte volna a helyében , ám
feledte, hogy mi lehet ennek az ára.
Merthogy a számlát mindig benyújtják. Ha
nem a hatalom, az annál még könyörtelenebb, mert
megkörnyékezhetetlen sors. Krencsey is megkapta ezt az elszámolást,
ám emlékirata tanúsága szerint nem rendkívüli
pályafordulatainak (rendezõjelöltbõl filmsztár,
aztán gyors szerepkör-csere) törésvonala mentén
kutatja korai mellõztetése okait, hanem személyes
indítékokat keres és talál rá. Máig
sem tud megbocsátani a több, mint másfél évtizede
halott Ruttkai Évának, akivel lélekben még
nem rendezte a számlát. Õt ugyanis épp akkor
bocsátották el a Vígszínházból,
amikor Ruttkai a teátrum elsõ számú színésznõjévé
nõtte ki magát. Haragját a volt férjre is kivetíti:
Gábor Miklóst még most is ötvenes évek
eleji kommunista párttitkári szerepvállalása
alapján ítéli meg és el, hiába vallotta
és bánta meg a kitûnõ színész,
s nem kevésbé kitûnõ író egykori
vétkeit kilencvenes években megjelent köteteiben, melyeket
a tájékozott Krencsey is olvasott. Nem képes elhinni,
hogy idehaza is lehetett azért színvonalas és értékes
mûvészpályát befutni, nem kellett mindenkinek
a balatonszemesi sínek felé venni az útját
(s nem Szárszóra, mint azt a kötet 260. oldalán
tévesen írja).
Persze Krencsey is pontosan tudja Latinovits Zoltán halálának
helyszínét a kötet más helyén. A szerkesztõ
dolga lett volna kijavítani az efféle lapszust. E külsejében
valóban impozáns, az egykor körülrajongott sztárhoz
méltó megjelenésû könyv kiadói elõkészítését
mintha elspórolták volna. Ismét bebizonyosodott, hogy
rohamtempóban nem lehet kiadványt készíteni.
Ennek számos nyelvhelyességi, helyesírási,
sõt, tényhiba az ára. Legalább a színésznõ
által összeállított filmográfiát
ellenõriztették volna, hogy ne kerülhessenek bele komoly
elvétések. Például Keleti Márton mint
a nem létezõ Külvárosi történet
rendezõje, Máriássy Félix Külvárosi
legendája helyett. S ez csak csepp a tengerben.
Végül is: kaptunk is ajándékot, meg nem is.
Mindazonáltal továbbra is igen kedveljük Krencsey Marianne-t.
Krencsey Marianne: Equinox 2001. 35 év Budapesten 35 év
New Yorkban. Glória Kiadó, 2001
|
|