Bûnös város
Zsivaj a Népbüfékben
Dániel Ferenc
A város képe a filmek hátterébõl
fõszereplõvé lép elõ.
Mik volnánk? Bûnös város lakói, lakolpatrióták,
a magyar vidékrõl felszármazottak azaz nem õshonosak?
– két szépszál férfi: Bródy Sándor
(Hevesbõl) és Krúdy Gyula (Nyírségbõl)
battyog a századelõn, télen, a margitszigeti Kisszálló
elhagyatott fertályán, azon töprengnek, hogy lakótársuk,
Franci (Molnár Ferenc), Pest kegyeltje, vajon el fog-e kurvulni
vagy sem? Akiben nincs némi lelkifurdalás fõvárosi
mivolta miatt, az hályogszemmel, boldogan, ám történelmen
kívül él (A Pál utcai fiúk eszméje
ekkor még fel sem rémlett). A modernitás mint folyamat
megállíthatatlannak tûnik: építészetben,
életmódban, a nõk emancipációjában,
technikában, színházban, sajtóban, irodalomban.
A monarchia politikája gondokkal terhes, feszítõ kérdés.
A fent említett két urat a “tünetek” élénken
foglalkoztatják, de nem repdesnek mindenért felhõtlenül.
A dráma vezérlõ mûfaja, igen. Hogy a kinematográf
is szólhatna valamirõl, eszükbe se jut. Heltai Jenõ
is adós még páratlan “mozi” szavunkkal. S hol vannak
még Karinthyék, Babitsék?
*
A film technikai újdonság mivoltából s kurkász
természetébõl egyenesen következnék, hogy
a pesti kurblis férfiak (mint, mondjuk, párizsi kollégáik)
naprakészen megörökítsék életük
színtereit, agóráit, a növekvõ-egymásra
építkezõ világváros eseményeit.
Ferenc József udvari fotográfusai ugyancsak lencsevégre
kapták a népes császári ház s még
népesebb alattvalóinak jövés-menéseit.
A mi archívumunkban, úgy tûnik, több hézagra,
hiányra bukkanunk, mint eredeti dokumentumra. Miért? Lehet,
hogy sok nitró elégett. Lehet, hogy történelmünk
viszontagságai nem kedveztek a megõrzésnek. Valószínûbb,
hogy kültelki jellegû mozijainkban a népség-katonaság
jobban vonzódott az importált melodrámákhoz,
szkeccsekhez, mint a passzióból forgatott honi látványosságokhoz.
(Lásd Jirka Menzel prágai kurblisainak keserédes,
groteszk kálváriáját.)
Toloncház. Detektív urak. Hírhedt bûnözõ
asszony. Temetések. A vérvörös csütörtök
1912-bõl. Balkáni csataterek. Háborúk, háborúk.
“Megállj, megállj kutya Szerbia.” Tisza István Õ
császári Felségénél. A határrendõrség
fellép a csempészet ellen. Szalámirudak elkobzása.
Galicia, Isonzo, Károlyi Mihály. A kommün. Ekkor a korszerû
médium, a dokufilm (agitka) összeért az erõszakos,
látványos történelemcsinálással?
A feudális-burzsoá, önhitt Budapest proletárforradalmi
átalakításával? Itt, a vörös filmhíradók
sorában rögzítettek egy enigmatikus jelenetet: nyílt
téren a fiatal Bajor Gizi verset szaval Lenin-fiúk karéjában.
Kinek miféle versét? Hogy adta elõ? Ki szervezte a
haknit? A színésznõ kapott-e gázsit? Hogy tetszett
az alkalmi közönségnek? Hová autóztak az
esemény után? A némafilm mindebbõl semmit sem
árul el.
A Színházi Életben ekkor jelenik meg a leleményes
Désiré, Kosztolányi Dezsõ tollából
a “Hová tûntek a látcsövek?”-szösszenet,
miszerint az úri közönség helyét végre
a proletárok foglalták el: páholyoktól a karzatig.
Eme népszerû lap 1919–1920-as évfolyamai (sok fehérlappal
cenzúrázva) élénken illusztrálják
a rettegõ fõváros transzformációit a
románok közjátékától Horthy fehér
paripás belovaglásáig: “Kik írják az
újból megnyitott Otthon-körben a legjobb irredenta vicceket?
Karinthy Frigyes és Heltai Jenõ.” S bizonyára nem
véletlen, hogy a Trianonnal, terrorral újra berendezkedõ
csonka ország két legkényelmetlenebb kulcsfigurájának,
Prónay Pálnak, páter Zadravecznek titkos naplói
félévszázados késéssel bukkantak fel
könyvtármélyekbõl: “Begazolunk! Begazolunk!”
– hajtogatta a Britannia szállóban (ad analogiam Andrássy
út 60.) tábort vert tengerészkormányzó.
S elküldte a búsba Prónayt.
Nem akarnám a Filmvilág olvasóit politika, film,
közízlés mûvelõdéstörténeti
útvesztõibe kalauzolni. Akit manapság Bruce Willis,
Kevin Costner, Sharon Stone, Robin Williams avagy a Meseautó remake-je
vonz a kényelmes multiplexbe, nem meditál azon, hogy dédanyáinktól
máig rejtve gombolyodik egy ariadnéi fonál: Rudolf
Velantino, Clark Gable, Jávor Pál, itt-ott Greta Garbo, Alain
Delon… Chaplin és Kabos Gyula különszám. Tetszési
index helyszíneként Hollywoodhoz viszonyítva Budapest
inkább snassznak bizonyult. Kivéve persze idegenforgalmi
látványosságainkat. Királyi Vár, Halászbástya,
Gellérthegy, Országház, Hõsök tere! –
Amikor Jancsó Miklóst felkérték: forgatna filmet
Budapestrõl, kis tétovázás után e nevezetes
szép terünk repetícióiból, történetileg
százszor átfestett változataiból épített
montázst. Mûfajilag: ironikus látleletet.
*
A protokoll-filmkritika értékállításaival
perlekedve én mindig is úgy véltem, Fábri Zoltán
életmûvében, ekképp a modern magyar film maradandó
alkotásai között a Hannibál tanár úr
alapvetõ mû. Sistereg benne 56 lázongó szellemisége.
Mélyen átélt, átgondolt az olasz neorealizmus
bensõ hatása, magyarrá kristályosítva.
A cselekmény ideje negyedszázadig “hatol vissza”, kvázi
Bibó tekintetével lesvén zsákutcás történelmünk
panoptikumát teljes alá-, fölérendeltségi
viszonylataiban. Magát a “késedelmet” Fábri fölényesen
szarkasztikus stílusban igazolja: a népes szereplõgárda,
élén Szabó Ernõvel, hús-vér típusokat
alakít. A fõvárosi helyszínek, intim belsõ
terek éppúgy, mint a tömeges látványosságok
színterei nem díszlettervezõi toldás-foldásként
szolgálnak hátterül, doku-hitelük van, arról
tanúskodnak, hogy egy kiszolgáltatott közép-európai
nagyváros mindig megerõszakolható. Jövevények
által is. “Bentlakók” által is.
Rákosi-Révaiék nem tudták megfúrni
a Hannibál-filmet. Aczél-Kádárék mindent
elkövettek, hogy Fábri Zoltán nagyívû életpályája
inkább a tiszta dráma, a tisztán forrongó költõiség
magaslatai-mélységei közt ingázzon. Így
adódhatott, hogy ama Pál utcai sztorit amerikai koprodukcióban,
felismerhetetlenül hollywoodi módra stilizálva adta
elõ. Az eredeti nyolcadik kerületet számba se vették.
Egy sajátos korszak bukfenceként.
Bizarr, bizarr: erõltették az úgynevezett munkásfilmeket,
mégis, mintha a szocializmusbeli gyári lét nyomtalanul
múlt volna ki. Emberek mínusz nehézipar. Kõbánya:
a malátaszag elillant. Csepel: a forró kohósalak megkövesült.
Vágóhidaink: mély illegalitásban. A Római-parti
csónakházak proli nyaralóiról fotók
maradtak fenn. Mátyás templom: vasárnapi misén
az elektronizált szentbeszéd, akár egy járási
párttitkár békeszózata, hangjai szertefoszlottak.
Budafok barlanglakóinak bútorzatát penész ette.
Edénycsörömpölés, zsivaj, szürcsölés
a Népbüfékben, helyükön ma márvány
borította bankfiókok. Kocsmák, presszók, gangos
bérházak, belsõ udvarok, lépcsõházak,
pályaudvarok, csikorgó villamosok, rakpartjaink “dolgában”
jobban állunk. Ám mennyire észrevétlen maradt
a falusias Budapest motorizációja a jelen õrjöngéséig!
A hiánygazdaság sok kis turpisságától,
még több oktalan szenvedésétõl a fogyasztói
gyönyörökig.
Mérlegünk jobbik serpenyõjében ott súlyoz
az irodalom: Déry, Ottlik, Lengyel József, Mándy,
Örkény, Hunyady Sándor, Karinthy Cini és mások.
Bízvást állíthatjuk filmeseinkrõl, túl
a történetmesélésen fogékonynak mutatkoztak
az írók Budapest-vízióinak hangulatai, részletei,
archetípusai iránt is. Provincia-lét. Szûkösség.
Társbérletek. Szubkultúrák. A magánszféra
válságai, örömei, konfliktusai majdhogynem elvtársak
nélkül (õk szabták meg a keretfeltételeket
félévszázadon át). Ha nem is kollaboráció,
hát engedelmes bensõvé tétele az adottnak.
Mérlegünk jobbik serpenyõjét Gothár,
Gazdag, Jeles, Tarr, Bódy, Xantus, Szirtes, Dárday, Bereményi,
mások, a dokumentaristák egykor új nemzedéke
nyomta teljes erõbõl. Számukra nyomasztó evidencia
volt, hogy ahol semmi sem igaz, ahol hallgatásba burkolózik
mindaz, ami megtörtént – országosan, tehát az
ország központjában s minden úgymond társadalmi
rétegében -- ott a mozgókép hivatása,
hogy a hazugságot jelenítse meg. A kis Valentino történetesen
nem leplez le semmit. Fekete-fehérben, nyomasztó szürkében
mozgatja céltalanul kóválygó fiatal antihõsét
rideg, stupid, ellenséges, befelé forduló helyszíneken,
amelyek akár felcserélhetõek is lehetnének,
függetlenül napszaktól, pótcselekvésektõl,
attól, hogy a füstölgõ dédnagymamát
eloltják-e rikácsolva? hogy a szûk utcaközben
összefutó haveroknak van-e mondandójuk egymás
számára? hogy egykedvû programtalanság kedvéért
érdemes-e pénzt sikkasztani? hogy a körzeti rendõrség
annyira õrizetlen, kihalt, kihaltabb nem is lehetne a magát
bátortalanul feladni kész vétkes fickó szemében?
adódik “action gratuit”, amely artikulálhatná létezésünket?
kirótt rabsággal?
*
Záradék helyett: úgy sejtem, most, 2002-ben egyidejûleg
épül át s bomlik agglomerátumokra édes
fõvárosunk. Másként mutatkozik a tárgyaikra
félénk újgazdagoknak, másként a lakótelepieknek,
másként a nyomorban vackolódóknak. Nemzedékek
néznek át egymás fölött. Gyarmati stílusú
a fegyelmezés a privátszférában. Beijedt polgárok
keresik jobb híján identitásukat szektákban,
gyógyászoknál, divatos mágusoknál, támadékony
egyletekben. Az ideológiai meghasonlásokról inkább
hallgatnék. S nem kérném számon a jelen filmeseitõl,
hogy up to date “ábrázolják ezt a zaukaulalát”.
Ama Kisszálló környékén (ki emlékszik
rá?) csend honolt.
|
|