Pannon ál-dokumentumfilmek
A vadkan meg a kolorádók
Bakács Tibor Settenkedõ
Nálunk az ál-dokumentumfilmhez csak egy hiányzik:
a szavatoltan torzításmentes valóság.
Ha egyszer megírom hosszú sorozat túlélõknek
, miért nem jó magyarnak lenni, köztük lenne okként
a pszeudó-, kvázi, ál-dokumentumfilmek hiánya.
Ennek a hiánynak a Duna völgyében sajátos történelmi
dimenziói vannak. Mi történt a királlyal a Csele
pataknál? Zrínyivel a vadonban? Petõfivel a kukoricásban?
Mi történt Maléter Pállal Tökölön?
Ebben a földrajzi meghatározottságban, ahol folyamatos
szellemi meghatározatlanság lebeg, nem könnyû
a válasz arra, hogy egyáltalán mi történik.
Történelmünk tisztázatlansága, fura,
de napjaink tisztázatlanságából is fakad
így aki dokumentumra vágyik, nehézzé teszi
életét. Munkájában akadályozza például
a politika. Ami már rég nem a polisz életét
jelenti, semmi köze a közösségi tudat kritikai aspektusához.
Ha még ekkora hátrányra rásasszézik
valaki, s a történtekrõl pszeudó-dokumentumfilmet
forgat, elemelve-kiforgatva dokumentál, az számolhat Magyarországon
a rá váró 2500 nézõ bosszújával.
Ahogyan nemzeti ünnepeink közös ünneplése dilemma
a tárgy tisztázatlansága miatt (lásd 1956),
úgy az álság meghonosítása a dokumentumok
terén ambivalens Magyarországon, talán az áldozatok
és a valódi áldokumentumok nagy száma miatt.
Pedig a film felkínálja testét e kéjes
csalásra. A történelmi filmdokumentumok rutinszerûen
hamisítják a történéseket. Eisenstein
ötlete, a Téli Palota ostroma kitûnõnek bizonyult,
ma már nem hiszi el senki, hogy még kapuja sincs a reakciós
uralkodóosztály szimbólumának. Vagy hogy Nanuk,
az eszkimó, bár nem kapott sztárgázsit, mégiscsak
színész volt. Néhány katonai szakértõ
Hitler mozizási szenvedélyének (vetítõjében
ál-csatajeleneteket nézett) tudja be a katonai vereséget.
Vagyis nem lehet azt mondani, hogy a film nem érzi jól magát
a valóság igézetében, amit gonoszok és
jók, egyformán konstruálnak.
A magyar film újkori történetében mégis
alig találni olyat, aki a valóság megkettõzését
nem sandaságból, hanem mûvészi attitûdként
teszi.
Az igazi Mao, Leptinotarsa, Az ember, aki kimaradt, A Wapra-jelentés
ebben a sorban kevésnek látszik. Fõleg akkor, ha bekapcsoljuk
a televíziót, s ott Michael Palin libikókázik
a megrendezett s talált szituációk között,
vagy Sverák olajfalójával rémisztgetik a kicsiket.
Az ál-dokumentumok televízióra való adaptálását
segítette a tévék konyhafilozófiai alapállása:
az igaz, amit mutatok. De itthon a tévék nem inspirálják
sem a szabályos dokumentumfilmet, sem ennek elemelt változatát.
Nem számítanak komoly megrendelõnek, különösen
esztétikai alantasságuk miatt. Aki szórakozni akar
a történelemmel, s benne egy néppel (így alkotóként
a saját identitásával is), az leginkább magára
számíthat.
Talán emiatt is a legkedvesebb Szolnoki József Leptinotarsa,
avagy a krumplibogár elterjedése Magyarországon címû
független filmje, amiben az 1945-47 közötti eseményeket
dolgozza fel. A krumplibogár már megjelenése pillanatában
jelentkezett ideológiai harcosnak, így nevébõl
eredeztethetõen (kolorádó bogár) fellazító
aknamunkát végzett. Lelkileg összetörte az öntudatos
magyar parasztot, s mellé még lezabálta a termést
is. A Leptinotarsában egy valódi filmhíradó
számol be arról, hogy repülõgépekrõl
dobták nyakunkba a gaz imperialisták ezt a kártevõt.
Szolnoki kvázi dokuja egy hamisított híradófilmbõl
indul és szívja tele magát. Igaza van, elég
a történet elején hazudni egyet, de nagyot, utána
a történések helyiértékük miatt úgyis
abszurdizálódnak, szürrealisztikus és szubrealisztikus
vonásokat vesznek fel. Az alapaxióma hazug és zseniális
volta dönti el, mennyire lehet a késõbbiekben az alkotó
korrekt és konkrét. Szolnoki tulajdonképpen adaptálja
egy kor hazugságának egyetlen elemét, eredetisége
inkább a választásban, semmint a hazugság kidolgozásában
rejlik. A kor gyermekének öröksége a kor hazugsága.
Ezt mondom végig: minek ebben az országban új hazugságokat
konstruálni a valóság modellálására,
amikor amúgy is tele velük a padlás. Szolnoki a film
további részeiben bízva a krumplibogár zagyva
ideológiai eredeztetésében már csak rögzíti
a történéseket. Idõs parasztemberek járják
végig a határt, emlékezve az elsõ csíkos
hátúak támadására. A filmen amit például
a Népszabadság által kiadott CD-romon is megnézhetek
(szerintem ez se rossz poén) végig röhögni lehet
ezen a szántóföldi horroron. Egy francia vagy angol
viszont nehezen értené, hisz õ ebben nem a népeket
elnyomó ideológia kafkai szabadidõprogramját
látná, hanem az európai átlaghoz képest
hamar megjelenõ felelõs környezetvédelmet. Kontextus
és olvasási kód nélkül a kép
az álság miatt inkább az ellenkezõjét
jelenti. Ha nem ismernénk legújabbkori történelmünkben
a kápráztató karriertörténetek balzaci
stikkjét, még hihetnénk is, hogy aki kimaradt a pixisbõl,
azért majd egyszer telefonálni fognak a fiúk. Hisz
ezt hiszi a kimaradt is. Nem is ez a hit nevetséges, hanem a beléje
vetettség. A hit a telefonálásokkal kapcsolatban megalapozott,
a föntrõl majd szólnak" hiedelemnek is van tapasztalati
értéke csak a kisember jövõbe vetett pozitivitása
kap komikus jelleget. Mintha nem is 2000 után, hanem a nemesi alkotmány
idejében lennénk, s akit látunk, nem egy roma fiatalember
az érettségi tablóról, hanem egy mór
herceg a számûzetésben. Ebben az esetben a hazugság
axiómája nem a képben, s azok konstellációjában,
hanem a nézõnek a korról és az uralkodó
osztályáról való külsõ tudásában
nyugszik.
A kor- (írhattam volna nyugodtan kórt is) és a
helyismeret nem minden filmnézés esetében szükséges
minimum a megértésben. Spielberg kvázi fantasyje a
dínókról, mammutokról meg mindenféle
szörnyrõl még azt a kulturális küszöbindexet
sem kívánja meg, hogy tudjuk, mikor éltek és
haltak ki e nagy testû állatok. De azt a budapestiek tudják,
hogy a Blaha Lujza téren ácsorogni reggeltõl estig,
megfelel egy nagy hibaszázalékkal végzett ólomnehéz
túlélési gyakorlatnak. Érdekes különbség,
hogy e helyismeretre A Wapra-jelentést nézve lehetõség
nyílik, s a krumplibogárral ellentétben, itt és
most kontakt relációban mozgunk, a jelen valóságát
is elérhetõen vizsgálódhatunk. Ilyen esetben
a gyerekek tornáztatása a benzingõzös térben
az akcionizmus és a happening felé sodorja az alkotói
szándékot, amiben a videó csak dokumentál.
Az álság nem a rögzítésben, hanem a
rögzített tárgyban, a rögzített cselekménysorban
van. Minimálisnak tûnik a különbség, de hát
ez a lényeg: a minimális különbségrõl
való nem tudás maximális iróniára ad
alkalmat. Tornászni jó! Jó levegõn tornászni
még jobb, a Blaha Lujza téren nem jó a levegõ,
ez igaz, de nem is káros, ezért tornászni mégis
érdemes, különösen gyerekeknek.
Gadamer híres könyvében, az Igazság és
módszerben sok fontosat olvashatunk arról, hogyan juthatunk
a tényleges és valóságos tudás birtokába.
A dokufilmesnél, még ha álságos is a metódusa,
ez a kettõ küszködik egymással. A módszer
tudományos, analitikus, szintetizáló, aminek fejében
az igazság sérül. Nincs olajfaló, nincs repülõrõl
szórt bogár, nincs E. T., sem igazi Mao. Nem számít.
Az a kérdés, hogy miképpen építjük
be distinkciós képességünkbe ezt a hazugságot.
Játszunk vele, vagy átéljük. Magyarországon
ez a sok átéltség kétségtelenül
nem segít. Ha röhögni kell magunkon, nehezen tesszük
ezt úgy, hogy tudjuk, a poén részei voltunk.
Talán ez az oka annak, hogy semmilyen, ironikus, vicces vagy
ál-doku-filmet sem láthattunk a legégetõbb
múltunkból, demokráciánk kitörésérõl,
89-rõl. Pedig vannak videódokumentumok az ellenzéki
kerekasztalról. Sok-sok óra rögzítve, lefûzve.
Ki látta? Mert azt kérdezni sem merem, mi történt
ott és akkor. Hát, csak érthetõ legyen, mirõl
is beszélek.
Magyar ál-dokumentumfilmek
199.... KVB: A töpörödõ
199.... Siklósi Szilveszter: Az igazi Mao
1995 Kocsis Tibor: A Wapra-jelentés
1995 Antal István: Kettévágott
1995 Egyed László: Egy titokzatos férfi
1997 Kardos Sándor: A Növekvõ Város
1997 Szolnoki József: Leptinotarsa, avagy a krumplibogár
elterjedése Magyarországon
1998 Gábor Péter: Pattogatott kukorica
2001 Fliegauf Benedek: Beszélõ fejek
|
|