Kézdi-Kovács Zsolt, Kósa Ferenc, Dobai Péter, Dárday István és Szomjas György beszélgetése a negyven éves Balázs Béla Stúdióról. |
-- Arról, hogy kik és mikor alapították a Balázs Béla Stúdiót, ellentmondó adatokat tudunk. Ami a dátumot illeti, minthogyha kétszer is megalakult volna. Egyszer mint vitafórum, aztán mint filmstúdió. Egy, a Stúdióról készült -- egyébként betiltott -- filmben a szinkronrendezõ Gerhard Pál vállalja el az atyaságot. Másoktól úgy hallottam, Nemeskürty István volt az alapító.
-- Kézdi-Kovács Zsolt: A Balázs Béla Stúdió 1958-ban alakult Aczél György (a pártvezetésben õ felügyelte és irányította a kultúrpolitikát -- A szerk.) kezdeményezésére a Fészek Klubban. A stúdió fiatal filmesek számára jött létre, s akkor olyanok számítottak fiatalnak, mint Jancsó Miklós, Fehéri Tamás, Bán Róbert, Rényi Tamás, vagy Gerhard Pál, aki a BBS elsõ titkára volt. A ‘fiatal’ meghatározás persze ma már nevetségesnek hat, mert Fehéri Tamás például a háború elõtt volt fiatal, Jancsó is negyven körül járt. De ott volt Sáráék generációja, Novák Márk, Gaál István is. Mi voltunk az elsõ fõiskolás osztály. Elek Judit, Gábor Pál, Gyöngyössy Imre, Huszárik Zoltán, Kardos Ferenc, Kármentõ Éva, Rózsa János, Szabó István a BBS-ben kezdték a filmes pályájukat. 1961-ben végeztünk, Máriássy Félix volt az osztályfõnökünk, emlékszem, a negyvenedik születésnapját a BBS-ben tartottuk. Már akkor volt egy külön keret filmkészítésre. Hamarosan született is három film, Bán Róberté, a Hajnal után sötétség, Zolnay Pálé, az Eljegyzés és Jancsó Halhatatlanság címû filmje Goldman György szobrászmûvészrõl. Majd leállt a Stúdió, mert ezek a rendezõk nagyfilmhez jutottak, s ’61-ben hívták össze megint. Akkor már Kósa Ferencék is bekerültek, Schiffer Pál, Oláh Gábor, Lugossy László és a többiek.
-- Nem volt-e mégis hamis tudatuk az indulással kapcsolatban, hogy tudniillik ‘mi filmesek’ alapítottuk a BBS-t és nem a hatalom?
-- Kézdi-Kovács: Mi mindig terjesztettük ezt a legendát,
de a hatalom döntése nélkül ezt nem lehetett volna
megcsinálni. Helyiséget, infrastruktúrát biztosítottak,
és költségvetést arra, hogy filmek készüljenek.
S mindez Aczél politikai szándékainak volt köszönhetõ.
Én egyébként 1962-ben Fábri másodasszisztense
voltam, és úgy érzékeltem, hogy az a generáció,
amelyik akkor ereje teljében volt -- Fábrin kívül
Máriássy, Makk, Várkonyi -- az 56-os forradalom körül
a hatalom szemében leszerepelt. Várkonyi például
a Keserû igazság után tulajdonképpen szilenciumot
kapott, s elég sokáig nem juthatott filmhez. Makk, Fábri,
Máriássy mind megégették magukat a forradalom
elõtti filmjeikkel. Ráadásul készült egy
botrányos interjú ’58, ’59 körül a Corriere della
Serában a magyar állapotokról. A BBS megalakításával
szerintem tudatosan le akarták választani ezt a bizonytalan
generációt a filmszakmáról. S a hatalom – amellett,
hogy a konformista öregekre: Keletire, Bánra, Gertlerre továbbra
is számított -- megpróbált inkább a
fiatalokra építeni. Abban reménykedtek, hogy fel tudnak
használni minket ellenük.
-- Akkor miben állt a Stúdió legendás
függetlensége valójában?
-- Kósa Ferenc: Amikor balázsbélás lettem,
vezetõségi taggá választottak, és én
is amolyan szóvivõ-féle voltam a különbözõ
tárgyalásokon. A mi stratégiai megbízatásunk
a BBS-tõl akkor arra szólt, hogy a lehetõ legnagyobb
önállóságot próbáljuk meg kicsikarni
a hatalomtól. Mi azt mondtuk, adjanak egy bizonyos összeget,
körülbelül annyit, amennyi egy akkori magyar játékfilm
átlagos költségvetése …
-- Dobai Péter: 6 millió forintot...
-- Kézdi-Kovács: Nem, kezdetben ez csak 2,5 millió
volt…
-- Kósa: ...és pályázati alapon, nyílt
vita után, nyílt szavazással dönthessük
el, hogy a 20-30 fõs tagságból ki csináljon
filmet, melyik forgatókönyv valósuljon meg. Az akkori
állapotok közt ez az jelentette, hogy ki akartuk kerülni
a „központi dramaturgiát”, mert természetesen jobban
bíztunk a saját ízlésünkben, a saját
vitakészségünkben. A hatalom persze ragaszkodott volna
hozzá, hogy elõzetes engedélyezésre minden
könyvet fel kelljen küldeni. Végül kompromisszum
született, melynek nyomán mi megkaptuk az akkor Kelet-Európában
elképzelhetõ legteljesebb önállóságot,
õk viszont nem vállaltak a filmekre bemutatási kötelezettséget.
A Filmfõigazgatóság fenntartotta magának a
jogot: ha valamelyik film túlságosan avantgardnak, vagy szókimondónak
bizonyult, azt archiválta, de nem mutatta be.
-- Kézdi-Kovács: Sokszor még a standard kópiát
sem engedték legyártani.
-- Kósa: Mindenesetre, amikor annak idején, akár
Moszkvában, Prágában, vagy Varsóban találkoztunk
fiatal rendezõkkel, õk nem is akarták elhinni, hogy
ezt nekünk sikerült elérni. Számomra egy különös
sziget volt a BBS, ahol semmiféle ostoba politikai kényszert
nem vettünk komolyan, ellenben igen hatékony és
önzetlen szakmai vitákat folytattunk.
-- Kézdi-Kovács: Egymást nem kímélõ,
kegyetlen vitákat...
-- Kósa: Így van, de volt példa az abszolút
bizalomra és jóhiszemûségre is. Néha
egy-egy forgatókönyvet annyira szétszedtünk, hogy
az illetõ kolléga el is állt tõle. De amikor
például Huszárik Zoli egyetlen papírlapon benyújtotta
az Elégia tervét -- mivel jól ismertük õt,
a tehetségét, -- el tudtuk képzelni, hogy õ
ezt a filmet zseniálisan tudja majd megcsinálni. S ha jól
emlékszem, az akkori viszonyok között Huszárik
arra az egyetlen papírlapra kifejezetten nagy összegû
támogatást kapott. Mondjuk 3-4 balázsbélás
filmnyi összeget.
-- Dobai: Azért a fõ „támogatást”
Tóth Jánostól kapta...
-- Kósa: Az Elégia persze nem tetszett a korabeli hatalmasságoknak,
s éppen én voltam az ügyeletes BBS titkár, nekem
kellett menni Huszárik Zolival Aczélhoz hadakozni. És
emlékszem, Huszárik mondta, õ inkább nem is
jön, mert ráborítja az asztalt arra, aki bántja
ezt a szerencsétlen filmet. Aczél pedig azzal fogadott minket,
hogy megbánta, amiért a BBS-t egyáltalán létrehozta,
mert mindenre gondolt, de arra nem, hogy egy lócentrikus filmet
fogunk csinálni. Ezt tudta mondani az Elégiára! Egy
remekmûre! Ettõl annyira megdöbbentünk, mintha egy
bunkóval fejbe vertek volna minket. Zoli végül megkérdezte:
De kérem szépen, maga látta ezt a filmet? Aczél
pedig azt mondta: Én lócentrikus filmet nem nézek.
Vegye tudomásul Huszárik elvtárs, én csak embercentrikus
filmet nézek.
Ami a BBS-ben történt, az bizony esztétikai,
etikai, politikai értelemben egyaránt nyitás volt.
A korabeli játékfilmekhez képest is el lehet mondani,
a balázsbélás filmek közelebb álltak Európához,
korszerûbbek, tisztességesebbek voltak, szabadabban gondolkodtak.
És ezeket az értékeket kértük számon
egymástól egy-egy forgatókönyv vitán.
Nem is tudok visszaemlékezni olyanokra, akik behódoltak a
rendszernek. A hivatalos filmgyártásban több tucat ilyen
filmes volt. A Balázsbélában az ilyesmi szégyennek
számított.
-- A Stúdió bonyolult helyzetére jellemzõ,
hogy többször is készült film rendelt témára.
Ilyen volt 63-ban a Tízezer nap, a magyar parasztság történetérõl,
vagy 69-ben az Agitátorok, mely a Tanácsköztársaság
ötvenedik évfordulójára született.
-- Kósa: A Tízezer nap lett volna a BBS elsõ önálló
nagyjátékfilmje. De a lehetõség nem személyre
szólt, kezdetben nem tudtuk még, ki rendezi a filmet. Ám
jellemzõ a BBS akkori hangulatára, hogy hosszú tanakodás
után -- mivel hárman-négyen is jelentkeztünk
a feladatra, a társaság úgy döntött, hogy
akármelyikünk is rendezi végül, mindenki fog neki
segíteni. Aztán jött a film elõkészítése,
és legalább nyolc-tíz rendezõ kolléga
ment az ország minden tájára, -- Szabolcstól
Vasig -- anyagot gyûjteni. Nekem még megvannak a magnószalagok...
-- Kézdi-Kovács: Nekem is...
-- Kósa: Eldöntöttük, hogy nem azt csináljuk,
amit a hatalom elvár tõlünk, hanem arról próbálunk
meg filmet készíteni, hogyan élték meg az emberek
a valóságos történelmet. Aztán úgy
alakult, hogy a kollégáim, barátaim gyûjtései
valahogyan hozzám kerültek. Egy szûkebb csapat kezdett
el foglalkozni az írással, Gyöngyössy Imre, Csoóri
Sándor, hallgattuk a magnószalagokat, elbeszéléseket.
Újfajta filmkészítés volt ez, másfajta
hozzáállás. Ma már sajnos ritkán fordul
elõ, hogy valakik önzetlenül ötleteket, javaslatokat
adjanak a mások filmjéhez.
-- Kézdi-Kovács: Gábor Pali elment elsõ
asszisztensnek, pedig õ idõsebb volt...
-- Kósa: Egyszer Pali belázasodott, mert volt egy nagyon
nehéz jelenet, a jégvágás a Tiszán,
és Szabó Pista jött le hozzánk segíteni.
S ezt a világ legtermészetesebb dolgának tekintettük.
Mindenben segítettük egymást.
-- Végül mégsem a BBS-ben fejezték
be a Tízezer napot...
-- Kósa: Az elsõ vetítés után elvették
a BBS-tõl a filmet, és áttették a Budapest
Stúdióba. Nemeskürtyt bízták meg, hogy
próbálja meg valahogyan rendbe tenni.
-- Ezek szerint ez lett a BBS elsõ betiltott filmje?
-- Kézdi-Kovács: Ezt nem lehet mondani. A Tízezer
nap nem volt véglegesen betiltva…
-- Kósa: Nem tudom mi a betiltás, de az nekem betiltás
volt, hogy ’64-ben, amikor a film elkészült, azt mondták,
hogy errõl így szó sem lehet. S hogy miért?
Mert a forradalmat forradalomnak nevezzük benne, és mert ez
a film nem arról szólt, hogy a magyar parasztok boldogan
mennek a tsz-be, sõt, ellenkezõleg, a fõhõs
öngyilkos lett. Maga Aczél pedig azt mondta, hogy én
ezért a filmért diplomát nem kaphatok, és soha
nem lehetek filmrendezõ Magyarországon.
-- Ezek szerint az a film, ami két év múlva
a cannes-i fesztiválon a rendezés díját elnyerte,
már egy „puhább” változat ?
-- Kósa: Azon a filmen már rajta voltak az ellene és
érte folytatott háborúk nyomai. Alkukra kényszerültünk,
hozzáforgattunk, valamit vágtunk, de azért sok mindent
sikerült megvédenünk. Igazságra törekedtünk
a hazugsággal szemben.
-- Kézdi-Kovács: Nagyon sokat vitáztunk ebben
a teremben, hogy milyen kompromisszumokat szabad megkötni. A radikálisok
azt mondták, nem lehet felvállalni, hogy a minisztérium
kedve szerint dobozban tartson egy filmet. A mi generációnk
és a Kósa Feriék azt mondták, az ördög
tudja mi lesz egy filmmel öt év múlva, tíz év
múlva. Esetleg megváltozik a politikai helyzet, a lényeg
az, hogy a filmek elkészüljenek. A BBS gettó volt, de
vállalt gettó. Ember Juditnak, Gazdag Gyulának A határozat
címû filmje tizenkét évig volt dobozban. De
a bemutatás is sokféleképpen volt korlátozva.
A Stúdiónak volt egy instruktora a minisztériumban,
akinek az engedélye nélkül egyetlen vetítést
sem lehetett tartani. És a hetvenes évektõl -- például
Dárdayék Nevelésügyi sorozata kapcsán
-- ez egyre élesebb politikai kérdéseket vetett föl.
Állandó harc folyt a nyilvánosság tágításáért.
-- Dárday István: A BBS egy idõzített bomba
volt. A Stúdió szinte generációról generációra
fokozatosan teremtette meg és tágította a nyilvánosságot,
s tolta ki a politikai határokat. Nem következetesen és
nem is teljesen tudatosan, de szemben állt a hivatalos filmgyártással,
ahol kemény politikai cenzúra érvényesült.
A BBS-ben minden generáció a saját esztétikai,
tudati, elméleti arcára formálta a stúdió
munkáját. Ez volt a legnagyobb erénye, és demokratizmusának
legmagasabb foka. Szerintem egyedülálló jelenség
volt, és nem szûkíteném le a jelentõségét
csak Kelet-Európára.
-- A hatvanas, hetvenes évek fordulóján a Gazdag,
Szomjas, Grunwalsky, Bódy, Magyar nevével fémjelezett
nemzedék teljesen átformálta a Stúdiót.
S a filmek azt mutatják, markánsan kettéváltak
a törekvések egy dokumentarista és egy kísérleti,
képzõmûvész irányra. A gettó jelleg
pedig erõsebb lett, mint valaha.
-- Szomjas György: Kósáék, Szabóék
generációját inkább a játékfilmes
formanyelvi kísérletek jellemezték. Bennünk viszont
volt egy komoly dokumentarista, szociológiai érdeklõdés.
Ez részben tanárunk, Herskó János módszerébõl
fakadt, aki a Fõiskolán kötelezõvé tette
az ilyen típusú elõkészületeket egy filmhez.
De komolyan összefüggött a politikai helyzettel is. ’68-69-et
írtunk, s különösebb forradalmi nyomulásról
ugyan nem lehetett szó, de például ekkor zajlottak
az új gazdasági mechanizmus néven ismert reform törekvések,
s mi megpróbáltunk kapcsolódni a progresszív
mozgásokhoz. A dokumentarista irányzatnak az volt a lényege,
hogy nézzük meg a dolgokat a maguk valóságában.
S ennek abban az idõben politikai tartalma is volt. Mutassuk
meg a valóság konkrét képét! Úgy
emlékszem, ez a mondat szó szerint így szerepel abban
a programban, amellyel mi a BBS-be beléptünk, s amely sok átfedést
mutatott a valamivel korábban született Szociológiai
filmcsoportot! címû kiáltvánnyal. De összefüggött
mindez a technika változásaival is. Akkor jelent meg a 16
mm-es szinkronhangos kamera, amellyel sokkal szabadabban lehetett forgatni.
Írtam is egy cikket a Filmkultúrába ennek a lehetõségeirõl.
Ami pedig a struktúrát illeti: ugyan a relatív függetlenségünknek
ára volt, mert sok filmet nem mutattak be, ám mi ezeket a
játékszabályokat készen kaptuk, és elfogadtuk.
Aztán persze konkrét harcot folytattunk minden egyes film
ügyében. Én Aczéllal például már
csak egyszer találkoztam, amikor berendelt minket egy leszúrásra.
A mi idõnkben Bogács elvtárs volt az összekötõ,
Aczél közvetlenül már csak a különlegesebb
balhék esetén foglalkozott velünk, például
Magyar Dezsõ Büntetõexpedíciója miatt.
Nagyon fontosnak tûnik számomra a mi indulásunkkal
kapcsolatban az is, hogy az elõzõ gárda szabad utat
adott nekünk. Következésképp mi is fölvállaltuk,
hogy itt generációk jönnek és mozognak, hogy
biztosítanunk kell a Stúdió nyitottságát.
Mûködésünk morális alapja az volt, hogy maximálisan
ki kell használni azokat a lehetõségeket, amelyek
a Stúdióban adva vannak, nemcsak politikai, de filmnyelvi
értelemben is. Ezért tettük meg azt a döntõ
lépést, hogy megnyitottuk a Stúdiót a társmûvészetek
számára. Akkor kezdett el a BBS-ben dolgozni Bódy
Gábor, aki akkor még nem volt fõiskolás, az
író Dobai Péter, a képzõmûvész
Erdély Miklós és Maurer Dóra, a zeneszerzõ
Vidovszky László...
-- Kézdi-Kovács: Jeney Zoltánt, Haraszti Istvánt
is mondhatnád...
-- Dobai: Hajnóczy Péter is forgathatott a Balázsbélában.
Hajnóczy egyszer kiszabadított a Stúdió
segítségével egy asszonyt az elmegyógyintézetbõl.
Tudjátok meg, ez az én harcom is volt! Egy zalaegerszegi
tanárnõrõl szólt volna Hajnóczy filmje,
akinek a házát a Zala megyei párttitkár meg
akarta szerezni vadászháznak. S ez a nõ beleõrült
ebbe az üldöztetésbe, és bezárták
egy elmeotthonba. Hajnóczy pedig, aki harcos ember volt, ezt kiderítette.
Lementünk egy kamerával -- az ápoltak ott dolgoztak
a kertben --, és azt mondtuk a gondnoknak, hogy nagyon jó
híre van az egészségügyben, õt jöttünk
forgatni. Az a szerencsétlen meg elhitte! Mi pedig, mint egy
katonai kommandó, a kamera segítségével
kihoztuk a tanárnõt.
De megragadta a figyelmemet az a szó, amit Kósa Feri
használt – találóan --, hogy sziget. Én olyan
szerencsés ember voltam, hogy több egyetemet is elvégeztem,
jelképesen mondom a többet, de nem szigetnek, hanem egyetemnek
éreztem a Balázsbélát. Úgy kerültem
ide -- röviden --, hogy Bódy Gábor, aki évfolyamtársam
volt a filozófia szakon, megkért, hogy szerepeljek az Agitátorokban.
Egyértelmû, hogy az Agitátorok megrendelt film, mert
évfordulója lett volna éppen a 19-es hóhéri
Tanácsköztársaságnak. De baj van, mert a megrendelés
’68-ban történik, amikor a Prágai Tavasz folyik, illetve
nem folyik, mert vér folyik, tankok jönnek és hamar
vége van. Kundera ezt szépen megírja. Úgyhogy
Aczél behívatta Magyar Dezsõt, Bódyt -- s mivel
részt vettem az írásban --, engem. Akkoriban zárták
ki az egyetemrõl az összes maoistát. Aczél pedig
azt mondja: „Ebben a filmben Révay József fia szerepel
(Révay a Rákosi-korszak mindenható kultúrpolitikusa
volt -- A szerk.), ezt a filmet be kell tiltani”. Azonkívül
maoista, gevarista -- szó szerint emlékszem, hogy ezt mondta,
szinte habzó szájjal --, és ráadásul
’56-ról szól, nem ’19-rõl. Mindezek a felfedezései
teljesen találóak voltak.
-- Egy év múlva mégis elkészülhetett
a Büntetõexpedíció, Magyar Dezsõ második
filmje, a magyar filmmûvészet egyik klasszikus remeke,
épp az Ön forgatókönyve alapján.
-- Dobai: Mert Aczél így kompenzálta Magyar Dezsõt.
Írtam egy forgatókönyvet Hat brandenburgi verseny címmel.
Hat rövidfilm készült volna belõle, mely kitett
volna egy játékfilmet. Nekem akkor Failoni Donatella volt
a feleségem, a világhírû karmester, Sergio Failoni
lánya. S Gyuri már célzott a Bogács zenei érzékenységére
-- állítólag a fiatal Bogács még hallotta
Failonit vezényelni --, lényeg az, hogy engedélyezte
a Hat brandenburgi verseny egyik tételét, s ebbõl
lett a Büntetõexpedíció, amely aztán Oberhausenben
különdíjat nyert. Aztán újabb találkozás
következett Aczéllal, aki mosolyogva azt mondta, hogy ez is
gevarista film, ez is a szovjet tankokról szól, csak itt
ulánus sisakokban vannak a katonák. A forradalom szót
pedig ki kell hagyni. Végül a filmnek azt a változatát
használtuk, amiben szinte semmi szöveg nincs. Magyar Dezsõ
további sorsa pedig ismert. Hamarosan disszidált, magára
vessen, mert a Büntetõexpedíció után itthon
megnyílt elõtte az út. Bódy Gábor pedig
-- hihetetlen számomra --, 16 éve halott. Az igazság
az -- újra mondom --, hogy nekem egyetem volt a Balázsbéla.
Zsolt beszélt az elõbb a Stúdió demokratikus
szellemérõl. Fogjuk rövidre: jó volt itt lenni.
Igen hamar kaptam 150 ezer forintot egy másfél oldalas stencilezett
forgatókönyvre, ez volt az Archaikus torzó. Ugyanaz
a Koltai Lajos volt az operatõr, aki késõbbi a Mephistót
forgatta az én forgatókönyvembõl. Amikor a filmfõigazgató
megnézte a filmet, azzal kezdte, hogy ez egy terrorista, individualista,
exhibicionista, szindikalista – ki se bírta mondani…
-- Kézdi-Kovács: Mire gondolt?
-- Dobai: Arra, hogy a fõszereplõ nem törõdik
a párttal, antiszociális, rendszerellenes. És azt
mondta, ne is álmodozzon arról, hogy ezt a filmet levetítik.
Ennek ellenére sikerült standardizálni. Aztán
kaptam egy másik lehetõséget is ugyanettõl
a vezetõségtõl, sokkal nagyobb összeget, 400
ezer forintot, Együtthatók lett volna a filmem címe.
Ezt azonban már nem engedték standardizálni, mert
súlyos dolgok voltak benne, például, hogy leforgattunk
egy május elsejét, több kamerával, és
lehetett látni, hogy annyira részegek a munkások,
hogy elejtik az Éljen a szovjet-magyar barátság! transzparenst.
Egy munkáskórus is szerepelt a filmben -- szakadt arcok,
sör, minden --, szép hangjuk volt egyébként,
Donatella volt a korrepetítoruk, s énekelték, hogy
Verd le magadról a munka porát...
-- Ez mikor volt?
-- Dobai: ’72-ben. Aztán egy Írószövetségi
ösztöndíjjal elmentem Kubába -- gondoltam, úgyis
minden filmet betiltanak--, a BM pedig ezalatt a forgatott anyag nagy részét
ellopta. Csak a Halász Péterék lakásszínházáról
forgatott anyag maradt meg, mert azt Komlósi Annamária eldugta.
De a Balázsbélától kaptam nyersanyagot, hogy
Kubában is forgathassak. Ott meg volt egy ragyogó nagykövet,
aki a kultúrattaséval kémkedett utánam. Abból
a filmbõl sem lett semmi. Egyszóval, én a BBS-ben
úgy dolgozhattam, mintha mögöttem a Filmmûvészeti
Fõiskola állna. S ha már a neveknél tartunk,
és annál a bizonyos 3 T-nél, („támogatott,
tûrt, és tiltott mûvek” -- A szerk.) abszolút
tiltott ember volt például Erdély Miklós, akinek
Aczél mindig megengedte, hogy legyen kiállítása,
de csak hogy másnap már be is zárathassa. Az igaz,
hogy ’56 után szüksége volt Aczélnak a Balázs
Béla Stúdióra, de azért nagyon meghökkent,
amikor olyan üldözött képzõmûvészek
is elkezdtek ott filmeket csinálni, mint Erdély -- aki haláláig
dolgozott a BBS-ben --, Maurer Dóra vagy Hajas Tibor. A vezetõségrõl
pedig csak annyit: mondhatták volna, hogy filmezzetek
máshol, mert itt mi szeretnénk.
-- Ebben a második korszakban az a legérdekesebb,
hogy jól megfért egymás mellett például
a szociologikus fogantatású Nevelésügyi sorozat
az experimentális K3 szekció tevékenységével.
-- Dárday: A Bódyék által indított
Filmnyelvi sorozat, melynek darabjait a K3 szekció különbözõ
társmûvészek bevonásával készítette,
talán a legnagyobb nyitást valósította meg
a filmszakmában. És iszonyú viták nyomán,
de ez valóban párhuzamosan tudott létezni a dokumentarista
iránnyal. Egyébként olyan elképesztõ
összecsapások zajlottak itt a ’70-es évek elején,
amelyek már arra utaltak, hogy a BBS túlnõtt önnön
keretein.
A szociológia, mint vizuális filmes mûvészeti
ág itt született meg a BBS-ben. Mindennek Ember Judit és
Gazdag Gyula A határozat címû filmje a legmítikusabb
példája, mely az akkori politikai struktúrának
az egyik legszikárabb és leglátványosabb analízise.
A dokumentarizmuson belül aztán különbözõ
módszerek és felfogások uralkodtak, de az is a BBS
demokratizmusát bizonyítja, hogy mindenki meg tudta csinálni
a maga felfogásának megfelelõ filmet. A Szalai Györgyivel,
Mihályfy Lászlóval, Wilt Pállal, Vitézy
Lászlóval közösen készített Nevelésügyi
sorozatnak egy oktatásügyi párthatározat volt
egyébként az apropója. Egy évet töltöttünk
el különbözõ munkásszállókon,
mire kiválasztottuk azt a megyét, ahol forgatni kezdtünk.
S végül hét részben a magyar pedagógia
hétköznapjainak legmélyebb analízisét
próbáltuk adni. Ám a sorozatot nem lehetett
bemutatni. A cenzúrát végül csak úgy tudtuk
megkerülni, ha a BBS összes filmjét levetítjük.
S ezt kihasználva a Toldi moziban egyszer megszerveztünk egy
ilyen bemutatót. Viszont született ekkor egy forgalmazási
koncepció, miszerint alkotó-nézõ találkozókat
szervezünk az egész országban. A Nevelésügyi
sorozatot végül az ország szinte összes pedagógusának
meg tudtuk mutatni. S ennek kapcsán kiépült egy forgalmazási
hálózat terve, aminek az volt a lényege, hogy nemcsak
egyetemeken, de üzemekben, s a legkülönbözõbb
közösségekben is vetítettünk balázsbélás
filmeket, szociológusok, társadalomtudósok voltak
a vitavezetõk ezeken a találkozókon. Ettõl
kezdve már nem csak esetlegesen, de intézményesen
is szó volt azokról az ellentmondásokról, ami
a valóság és a deklarált elvek között
feszült, s amelyek végül is meghatározták
az ország egész kultúrpolitikáját, politikáját.
Aztán a dolog abbamaradt, egyetlen megyei kísérlet
után az országos intézményhálózat
már nem épült össze, mert persze rengeteg feljelentés
érkezett, volt úgy, hogy a helyi erõk tiltották
be a beszélgetést.
-- Szomjas: Hadd mondjak még valamit a politikáról.
Sokszor elhangzott közöttünk -- belsõ vitákon,
fõként a vezetõségben, de talán még
a plénumon is --, hogy vannak filmek, amiket nem lehet megcsinálni.
Ez egy létezõ kategória volt. Elkezdtünk egy-egy
filmtervrõl beszélgetni, és sokszor eljutottunk
oda, hogy a kész film olyan politikai feszültséget keltene,
vagy olyan helyzetbe hozná a szereplõit, hogy nem lehet fölvállalni
az elkészítését. Jó példa volt
erre Sándor Pál Veteránok címû anyaga.
Pali személyes kapcsolatok révén eljutott öreg
kommunista veteránokhoz, de magas szinten... És – emlékszem
--, az egyik öreg elmesélte, hogyan vitték Szibériába,
a Gulág egyik táborából a másikra,
hogy verték ki a fogát, hogy törték össze
a bordáját, majd a végén kinézett
a Palira, s azt mondta: „Fiatalember, nagyon vigyázzon, mit kezd
ezzel az anyaggal, mert az ellenség fölhasználhatja
ellenünk”. Ezzel fejezte be az interjút, érted? Na,
ezt az anyagot aztán kénytelenek voltunk elszállítani
valami pincébe, nem emlékszem már hová, s végül
muszterban maradt.
-- Keveset beszéltünk arról, hogy miféle
új esztétikai minõségek születtek a BBS-ben.
S hogy élnek-e még ezek a filmek, vagy elkoptak. Én
úgy látom, nagyon is élnek, s Eisensteintõl
Truffaut-ig, vagy Antonioniig a filmmûvészet minden addigi
eredménye „be lett dolgozva” ezekbe a filmekbe. A BBS részt
vett a filmelbeszélés hatvanas évekbeli újragondolásában,
felfedezte a passzázst, a filmpoézis mûfaját,
újragondolta az oroszok montázs eredményeit, a korai
franciák mozgástanulmányait. A Stúdió
felfedezte az archív mágikus erejét, amibõl
aztán egy rendkívüli vonulat lett, gondoljunk a Büntetõexpedícióra,
a Pro pátriára, az Amerikai anzixra, a Privát történelemre...
-- Kézdi-Kovács: Mi állandóan összehasonlítottuk
azt, amit csináltunk, azzal, ami a világban jelentkezett.
Ehhez persze az is kellett, hogy láthassuk a filmeket. Mert
nem akarom itt most elmesélni, hogy a hatvanas évek közepéig
milyen iszonyatos csata volt, hogy a Filmmûvész Szövetség
vetítõjébe a mi generációnkat egyáltalán
beengedjék. Engem például Bergman Hetedik pecsét
címû filmjérõl a negyedik snitt után
dobtak ki, mert belógtam. De Juhász elvtárs, a gondnok,
észrevett, megfogta a grabancomat, és kitett.
-- Kósa:Végül is nem a mi feladatunk, hogy egyenként
értékeljük a BBS filmjeit. Egy biztos, a magyar film
történetében néhány kivételes mûtõl
eltekintve a harmincas-negyvenes-ötvenes években nemigen lehetett
magyar filmiskoláról beszélni. A BBS fellépésével
viszont kinevelõdött egy rendkívül népes
alkotógárda, akik hasonló mértékegységek
szerint gondolkoztak, mint a magyar irodalom, zenemûvészet,
képzõmûvészet legjobbjai. És a BBS tudatosan
integrálta a magyar kultúra fõ vonulatait. Havonta
volt egy-egy fontos elõadás. Emlékszem, Németh
Lajost kértük meg, hogy a magyar és az európai,
illetve egyetemes képzõmûvészet huszadik századi
mozgásairól beszéljen, Huszár Tibor adott elõ
a Stúdióban, aki szociológusként egy itthon
teljesen új tudományágat mûvelt,
Szõlõssy Andrást hívtuk meg, hogy beszéljen
a huszadik századi zeneesztétika dolgairól...
-- Dobai: Meghívtuk Zsilka János professzort, aki általános
nyelvész volt s a maga visszafogott módján elég
nagy érdeklõdést mutatott a Pasolini által
filmnyelvnek nevezett szemantika iránt.
-- Kósa: Vagy például a Tavaly Marienbadban címû
film után Pilinszky írt egy zseniális esszét,
és akkor vele is összejöttünk. Egyszóval igen
tágas volt az az integráció, amit a Stúdió
folytatott. Miközben végig ott lüktetett a kötelesség
-- dokumentaristák és nem dokumentaristák számára
egyaránt--, hogy a valóságot becsületbeli kötelességünk
bemutatni olyannak, amilyen. Mert a legfontosabb azért az volt,
hogy egy hazug világban éltünk, ahol a hatalom mindent
elkövetett, hogy az igazság ne tudatosuljon az emberekben.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu