Évszázados kulturális beidegzõdéseinkkel
korábban a tévémûsort is olyasfajta produktumnak
tekintettük, amelynek alkotójával és befogadójával
egy kritikus többoldalú diskurzust folytathat, ám mára
kiderült: gép és gépies élvezõ
közé nem állhat senki sem, a világra szóló
eljegyzést holmi felsült udvarló nevetséges,
faluvégi átkozódása nem zavarhatja. Faluvégi
három évemet itt, a 64. oldalon e belátás jegyében
töltöttem, s most, búcsúzóul -- mint minden
felesleges ember – távoli benyomásaim gyûjteményét
rendezgetem.
Napfogyatkozás. Telik az idõ,
az idõnk, amelyre annyit panaszkodunk, mert semmire sincs, semmire
sem elég. Pedig tulajdonképpen unatkozunk, unjuk az életünket.
Szerencsére a röpke Napfogyatkozás, amely mindössze
2 perc 17 másodperc, a tévé jóvoltából
tíz óra hosszat is eltart.
Éhség. A nézõvel
van a baj. Már bizonyos, hogy elhülyültünk, és
a brechti iniciatívák szerint le kéne váltani
bennünket. Évtizedekig koplaltatott jószágokként
most bármilyen moslékot behabzsolunk, ha a tányérra
az van írva: információ.
Árfolyam. Az emberek ma a pénzt
akarják nézni, tehát a pénzhez kell mûsort
gyártani, hogy az további pénzeket teremjen, miközben
a csatornák alkuszainak bekiabálásai közepette
emelkedik vagy esik ugyanannak a tíz kicsi dj-nek az árfolyama.
Médiasztár. Én
eddig azt hittem, hogy a tévécsatornákon analfabéta,
bár öntudatos bemondókat látok, akik kõrutat
mondanak körút helyett, még öntudatosabb tudósítókat,
akik nem értetlenül, hanem érthetetlenül állnak
az események elõtt, mohó bakfisokat és elpusztíthatatlan
kékharisnyákat, makogó gyakornokokat és szófosó
rutiniékat, talk show címén locsogókat, mímelt
charme-jukat kíméletlenül tõkésítõ
zsúrfiúkat, rég elvirágzott vagy virágjukban
is hervatag énekeseket, maszek tanodák megtévesztett
üdvöskéit, szappanoperák csak kezdeti hamvasságukban
elviselhetõ amatõrjeit, mûvésszé avanzsált
reklámügynököket, szakmányban és kényszeresen
jópofákat, a pályaszélrõl itt érvényesülõ
színésznõket és a pálya közepérõl
kutyába lement színészeket, kevéssé
fotogén üzletembereket, csupa ígyigazt meg egydologazt,
csupa habatortánt. Rosszul hittem -- õk mind-mind médiasztárok.
Benne vannak a fénycsóvába’ -- ahogy egyikük
mondta nemrég lényegre törõen.
Pornó. A legérzékenyebb pontok gyors és
célratörõ munkába vételével megtalálni
a legközvetlenebb utat a kielégüléshez, ez a tömegszórakoztatás
sürgõs parancsa. Csak a végsõkig töményített
termék lehet sikeres. A nézõ tekintetét tehát
egy pillanatra sem szabad elengedni. A mûsorok közötti
(gyakran a mûsorokon belüli) idõt az adó más
mûsorainak képsoraival kell dúsítani, pontosan
ugyanúgy, ahogyan a pornófilmekben egy aktus közvetítését
meg-megszakítják más aktus(ok) bejátszásával,
a soha véget nem érõ élvezetek benyomását
keltve. A legegyszerûbb licit tehát a puszta halmozás:
attól kezdve, hogy a vezetõ show-man vezetõ show-mant
lát vendégül, egészen odáig, hogy egy
adó az újévi Himnusz elõtti pillanatokban is
önmaga ünneplésével van elfoglalva.
Megváltó. Ájtatosságra
hívnak bennünket, Jézus életét láthatjuk
majd, akárcsak tavaly karácsonykor meg tavalyelõtt
virágvasárnapkor és jövõre pünkösdkor.
A Megváltó története valamelyik zanzásított
képregényben mindig rendelkezésre áll, az üzlet
megdicsõülhet, áldozva lesz az átszellemülésnek.
Csak elõbb még vissza
a Motoros zsarukhoz, meg elõbb még Sunset Beach, Xena
és Melrose Place, no de aztán áldozva lesz az
átszellemülésnek. Illetve még jön a Herkules
meg egy kis Vipera, és végül áldozva lesz az
átszellemülésnek, másfél órára
betérünk az Evangéliumba, és igen haragszunk
majd a kufárokra, akiket ki kéne kergetni az Úr templomából.
Cukrosbácsi. A tévéreklámok
soha nem látott mértékben építenek a
kis- és fiatalkorúakra, a viszonylag megfizethetõ
bóvlik és csecsebecsék hatalmas fogyasztórétegére.
Üdítõ, csipsz, pattanásgátló, hajfesték,
cédé és szárnyas betét nekik nélkülözhetetlen
az emberi státus és önállóság mámorító
érzéséhez. Üzlet a törõdés
és a szeretet álcájában, nem jobb a cukrosbácsiénál.
Árvíz. Hasonló tiszai
katasztrófák sorozata két-három évtizeddel
korábban a szociografikus irodalom s nyomában a filmes dokumentarizmus
fölajzott reakcióját hívta volna elõ.
A mostaninál elenyészõbb válsághelyzetek
is alkalmul szolgáltak arra, hogy a kedélyes diktatúra
mélyén egy országos pusztulás jeleit lehessen
felmutatni. Közös élményt keresett mindenki: maga
a rendszer -- az „elfajzott szélsõségeket” lenyesve
-- az építõ kritikáét, alkotó
és nézõ pedig a cinkos szolidaritásét.
Az emberi sorsok iránti figyelem, valljuk meg, mindennek inkább
csak az alkalma volt, maguk a sorsok -- most tapasztalható -- valójában
senkit sem érdekelnek. Pedig ma sem kevésbé keservesek,
de nincs aurájuk, nincs sem rendszert legitimáló,
sem pedig azt leleplezõ tétjük. A munka nélkül
maradt halász - munkanélküli, mint a többi. Az
összedõlt vályogház elõtt álldogáló
cigányember nem SZETÁ-ra szoruló társadalmi
tényezõ -- csak egy cigány.
Tengeralattjáró. Ez a hajó
már egyszer elsüllyedt Csernobilban. Akkor is éppígy
lehetetlennek hazudták a pontos információk közlését,
egyenruhás meg kackiás nyakkendõkkel uniformizált
káderek ugyanígy köntörfalaztak. És a szerencsétlen
áldozatokból ugyanígy igyekeztek hõsöket
kreálni, a haza fiainak járó ideológiai mumifikálással.
Az ember viszont, aki egy darabig még kopogtatott az ócskavas
falán, több millió tonna víz alól, az
le volt szarva, és le van szarva ma is.
Szeptember 11. Ki nem kapta magát azon
a kedden s még napokon át utána is, hogy mint a kígyó
tekintetétõl bûvölt madár képtelen
szabadulni a látványtól, a romok személytelen
szépségétõl, a pusztulás embertelen
panorámájától? Pedig a nézõ tudta,
hogy a romok alatt vér van, de inkább sejtette, mintsem látta
távoli képeken a tornyokból aláhulló
testeket, amelyekhez percekkel elõbb nevek és sorsok tartoztak.
Majd késõbb, amikor elkészülnek az elsõ
játékfilmek, s a mûanyagdíszletek között
megpillant egy piros kabátos kislányt, Spielberg Schindleréhez
hasonlót, akkor fog majd sírni. A nézõ.
Ma viszont a képernyõ
még inkább csak Svejket juttatja eszünkbe, aki szerint
a tisztek tüzérségi látcsõvel figyelték
a táncosnõk lábaközét. A szent háborúra
induló brit katonák és a bugyogós hátsójukat
mutogató Geri Halliwell-görlök omani randevúja
nem különb látvány annál. Bár el
kell ismerni: a rendelkezésre álló optikai eszközök
sokat fejlõdtek 1914 óta.
Reményi József Tamás
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu